اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فهرست بانک ها و موسسات مالی مجاز


اسامی بانکها و موسسات مالی که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند،اعلام شد.

خبرگزاری ایسنا: گر چه بازار غیرمتشکل پولی در مدت گذشته پلمب و یا انحلال را بارها تجربه کرد، اما از احیا هم جا نماند و اکنون 34 بانک و موسسه اعتباری مجاز در بازار متشکل پولی پولی فعالیت می کنند.

 از سال گذشته که ساماندهی موسسات اعتباری غیرمجاز شکل جدی تری به خود گرفت تاکنون در کنار منحل شدن موسسات غیرمجازی مانند میزان و یا پلمب برخی از صرافی هایی که خارج از ضوابط بانک مرکزی و بدون مجوز فعالیت می‌کردند، مجوز تعدادی صرافی و همچنین بانک و موسسه اعتباری هم صادر شد.

این در حالی است که بانک مرکزی در روزهای پایانی سال 1393 مجوز بانک آینده که مدتها بود از چرخه مجازهای بانکی خارج شده بود را صادر و در لیست بانکهای تحت نظارت خود قرار داد. از سویی دیگر در شرایطی که موسسات دیگری همچون آرمان و نور و بانک مهر اقتصاد در حال گذراندن مراحل نهایی دریافت مجوز بوده و مقامات بانک مرکزی از رسمی شدن آنها در آینده ای نزدیک خبر داده بودند اخیر اعلام شد که موسسه اعتباری نور هم به جمع سه موسسه اعتباری که پیش تر مجوز فعالیت آنها صادر شده بود پیوسته است. بنابراین اکنون 34 بانک و موسسه اعتباری داخلی تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می کنند و این بانک تنها در مقابل سپرده گذاران و مشتریان این مجموعه پاسخگو خواهد بود.

بر اساس آخرین بروز رسانی انجام شده در لیست مجازهای بانکی، بانکهای سپه، ملی، پست بانک، توسعه صادرات ایران، صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، اقتصاد نوین، پارسیان، کارآفرین، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، شهر، دی ، انصار، تجارت، رفاه کارگران، صادرات، ملت، حکمت ایرانیان، گردشگری، ایران زمین، قوامین، خاورمیانه، آینده، قرض الحسنه مهر ایران و قرض الحسنه رسالت 30 مورد بانکی هستند که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت کرده و سپرده گذاران می توانند با اطمینان بیشتری به آنها مراجعه کنند.

همچنین موسسات اعتباری کوثر، توسعه، عسکریه و نور جزو موسسات مجاز بانکی محسوب می شوند.

از سویی دیگر در کنار این 34 بانک موسسه اعتباری، بانک مشترک ایران-ونزوئلا به عنوان یک بانک مشترک همچنین بانک تجاری ایران و اروپا، بانک تعاون منطقه ای اسلامی، بانک المستقبل(فیوچر)، بانک استاندارد چارترد هم پنج بانک خارجی حاضر در ایران با مجوز فعالیت از بانک مرکزی هستند.

ساماندهی بازار غیر متشکل پولی در حالی از سوی بانک مرکزی و قوه قضائیه مورد توجه قرار دارد که در کنار اهمیت به این موضوع در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، اخیرا در نامه مهم رییس جمهور به معاون اول خود مبنی بر ر رونق بخشی به اقتصاد در چارچوب اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است.

در حالی روحانی اصلاح نظام بانکی را از اهم برنامه های اقتصادی دانسته که در بین آنها انتظام‌بخشی به بازار پول از طریق بکارگیری کلیه ظرفیت‌های نظام در جهت ساماندهی هر چه سریع‌تر مؤسسات اعتباری غیرمجاز و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از این گونه فعالیت‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


ویدیو مرتبط :
کمک غیر قانونی 4 بانک خصوصی به موسسات غیر مجاز مالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام فهرست بانک ها موسسات‏ مالی مجاز


بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای نام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز را منتشر و اعلام کرد.

روزنامه ایران: بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای  نام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز را منتشر و اعلام کرد: بانک‌ها و مؤسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده  و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آنها مستقیماً متوجه کسانی می‌شود که به این مؤسسات مراجعه داشته‌اند. بانک مرکزی در شرایطی این اطلاعیه را منتشر کرده که پیشتر فعالیت بدون مجوز برخی از مؤسسات مالی و اعتباری برای سپرده گذاران و مشتریان این بانک‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

بانک مرکزی در به روز‌رسانی نام بانک‌ها و مؤسسات مجاز تأکید کرده، انتشار این فهرست در راستای  شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح به هموطنان گرامی است تا از مشکلات بعدی برای آنان جلوگیری به‌عمل آید. عموم مردم می‌توانند برای اطلاع از جزییات خبر به سایت بانک مرکزی به آدرس: http://www.cbi.ir/simplelist/1541.aspx مراجعه کنند. در این سایت جزییات کامل تمام مؤسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های لیزینگی مجاز و... منتشر شده است. بانک مرکزی نام شرکت به همراه شماره ثبت رسمی و آدرس فیزیکی  مؤسسات و آدرس اینترنتی آنها را اعلام کرده است.

در این فهرست از بانک‌های سپه، شرکت دولتی پست بانک و ملی به‌عنوان بانک‌های تجاری مجاز دولتی نام برده شده است. بانک توسعه صادرات ایران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه تعاون هم بانک‌های تخصصی مجاز دولتی اعلام شده‌اند.

در این فهرست بانک‌های غیر دولتی مجاز هم بدین شرح اعلام شده‌اند: اقتصاد نوین، پارسیان، کارآفرین، سامان، پاسارگارد، سرمایه، سینا، بانک شهر، بانک دی، بانک انصار، بانک تجارت، بانک رفاه کارگران، بانک صادرات ایران، بانک ملت، بانک حکمت ایرانیان، بانک گردشگری، بانک ایران زمین، بانک قوامین و بانک خاورمیانه.

بانک‌های قرض الحسنه مجاز هم دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و قرض الحسنه رسالت اعلام شده‌اند. مؤسسات اعتباری مجاز هم عبارتند از: مؤسسه اعتباری توسعه، مؤسسه اعتباری کوثر مرکزی و مؤسسه اعتباری عسکریه.

فهرست صندوق‌های قرض الحسنه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هم بدین شرح اعلام شده است: صندوق قرض الحسنه بانک توسعه تعاون، صندوق قرض الحسنه بانک ملت، صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان، صندوق قرض الحسنه بانک مسکن، صندوق قرض الحسنه بانک صادرات، صندوق قرض الحسنه بانک انصار و صندوق قرض الحسنه شرکت دولتی پست بانک.

در فهرست بانک مرکزی همچنین شرکت‌های واسپاری(لیزینگ) دارای مجوز فعالیت، تعاونی‌های اعتباری دارای مجوز، شرکت‌های صرافی دارای مجوز و شعب بانک‌های خارجی در ایران را اعلام کرده است.