اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فصل طولانی انتظار برای بازار خودرو



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بازار خودرو

 

اخبار اقتصادی -  فصل طولانی انتظار برای بازار خودرو

فصل خرید خودرو در حالی رو به اتمام است كه بحث‌ قیمت‌گذاری خودرو همچنان مانعی برای افزایش خرید و فروش بازار خودرو است.

اگرچه نزدیك به دو ماه از تعیین رسمی قیمت خودرو می‌گذرد، اما ادامه پیدا كردن بحث‌ها و اعتراض‌ها پیرامون قیمت‌های جدید باعث شد تا بازار خودرو در بلاتكلیفی باقی بماند.

بلاتكلیفی در بازار خودرو طی ماه‌های اخیر حتی با اعلام كاهش سه درصدی قیمت خودرو از سوی رئیس شورای رقابت نیز از بین نرفت و حالا با وارد شدن بحث قیمت‌گذاری به فضایی جدید، به نظرمی‌رسد به این زودی‌ها تغییری در شرایط بازار ایجاد نشود.

با كاهش سه درصدی قیمت خودرو كه خودروسازان از آن با عنوان «تخفیف به مشتریان» یاد می‌كنند، بازار خودرو كه پیش از آن در انتظار روشن شدن تكلیف قیمت‌ها بود، وارد فاز جدیدی از انتظار شد. این ‌بار مشتریان برای بازتاب «كاهش سه درصدی» در قیمت‌های بازار، به انتظار نشسته‌اند؛ حالا اما اتفاق جدیدتری در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو در حال رخ دادن است، اتفاقی كه امید فعالان بازار برای جان گرفتن معاملات تا پایان فصل خرید خودرو (تابستان امسال) را نا امید می‌كند. با اعلام كاهش سه درصدی قیمت خودرو اگرچه به نظر می‌رسید توافقی بر سر قیمت میان خودروسازان، نمایندگان مجلس و شورای رقابت برای پایان دادن به بحث‌های «قیمت‌گذاری» صورت گرفته است، اما نمایندگان با رو كردن «طرحی» جدید قیمت‌گذاری خودرو را با چالش تازه‌ای مواجه كرده‌اند.

بر همین اساس نمایندگان مجلس در حالی از تهیه و تدوین طرحی با نام «ساماندهی نحوه قیمت‌گذاری خودروی داخلی» خبر می‌دهند كه به نظر می رسد هدف از این طرح كنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و آزاد كردن قیمت‌ها باشد. هرچند مشخص نیست این طرح تا چه حد قابلیت اجرایی خواهد داشت، اما همین مطرح شدنش نیز می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. طرح جدید نمایندگان مجلس در حالی مطرح شده كه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، بلاتکلیفی بازار تا روشن شدن چگونگی و سرانجام این طرح ادامه خواهد داشت.

از سویی فعالان بازار عقیده دارند مشخص شدن تاثیر كاهش سه درصدی در قیمت خودروها در بازار نیز كمی زمان خواهد برد؛ زیرا خودروهای فعلی بازار، مربوط به پیش از كاهش سه درصدی قیمت‌ها هستند. بر همین اساس تا تمام شدن این خودروها و وارد شدن خودروهایی كه سه درصد ارزان‌تر هستند، بازار باید كمی انتظار پیشه كند.

با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید نتیجه طرح جدید نمایندگان مجلس چه خواهد بود و این طرح مسیر بازار را به كدام سمت تغییر خواهد داد؟

   فراز و فرود اندک داخلی‌ها
به گفته فعالان بازار خودرو روند معاملات در این بازار «كند و خالی از رونق» است، اما در عین حال نگاهی به تغییرات قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد كه بازار این هفته نسبت به هفته‌های قبل با اندكی نوسان‌ همراه بوده است. در حالی كه طی هفته‌های گذشته اغلب محصولات خودروسازان با ثبات یا كاهش قیمت همراه بوده‌اند، اما در این هفته چند مدل از خودروهای داخلی اندكی بازگشت قیمت داشته‌ و حتی رشد را نیز تجربه كرده‌اند. همچنین در بین خودروهای داخلی رانا تنها خودرویی است كه با كاهش قیمت همراه بوده است.

قیمت این محصول از خانواده ایران‌خودرو، با 400 هزار تومان كاهش قیمت در هفته جاری به 32 میلیون و 800 هزار تومان رسید.  اما پژو 206 تیپ 5 خودرویی است كه در هفته جاری ثبات قیمت داشته؛ این خودرو همچنان روی 37 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است.  مدل صندوق‌دار این خودرو؛ یعنی V8 نیز در این هفته بدون تغییر بوده و 37میلیون و 900 هزار تومان قیمت داشته است.  دیگر فرانسوی‌های بازار؛ یعنی تندرهای دنده‌ای نیز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته‌اند.

تندر ایران‌خودرو همچنان با 38میلیون و 200 هزار تومان قابل معامله است و تندر پار‌س خودرو نیز 39 میلیون و 600هزار تومان قیمت دارد.  اما برخلاف تندرهای دنده‌ای، مدل اتومات این خودرو نسبت به هفته گذشته 300 هزار تومان رشد قیمت داشته تا به قیمت 46 میلیون و 800هزار تومان برسد. تولید تندر 90 كه به دلیل فشار تحریم‌ها با افت شدیدی همراه شده بود، طی 4 ماه گذشته با رشد 2/49درصدی همراه بوده است.  این میزان رشد تولید پس از توافق اولیه ژنو و رفع نسبی تحریم‌ها علیه صنعت خودرو حاصل شد تا با عرضه مجدد این خودرو، روند صعودی قیمت آن در بازار متوقف شود.

آن‌طور كه از دیگر فرانسوی‌های بازار خبر می‌رسد، پژو 405 در هفته جاری با ثبات قیمت همراه بوده است؛ اما پژو پارس سال، با یك خیز كوچك، افزایش قیمت را تجربه كرده است.

پژو 405 بنزینی در بازار این هفته همچنان 30 میلیون و400 هزار تومان قیمت داشته و مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز روی 32میلیون تومان ثابت بوده است. قیمت پارس سال اما با رشدی 200 هزار تومانی به 38 میلیون و 200هزار تومان رسید تا در كنار تندر اتومات، دیگر فرانسویی باشد كه رشد قیمت داشته است.  پارس دوگانه‌سوز نیز طی هفته جاری ثبات پیشه كرده و بدون تغییر روی قیمت 37میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است.

سمند ال.ایكس هم دیگر محصولی است كه در هفته جاری روی قیمت پیشین خود ثابت بوده و همچنان با 30 میلیون تومان قابل معامله است.

اما نگاهی به خانواده پراید و تیبا نشان می‌دهد كه قیمت در این خانواده روندی صعودی داشته است. پراید 111 و 131 دو مدلی هستند كه در این خانواده ثبات قیمت داشته‌اند و به ترتیب روی 20 میلیون و 500 هزار تومان و 19 میلیون و 800 هزار تومان باقی مانده‌اند، اما بر خلاف این دو مدل، پراید 132 با 300هزار تومان رشد قیمت به 19میلیون و 500 هزار تومان رسید و تیبا نیز به‌عنوان نخستین خودروی ملی سایپا با 100 هزار تومان رشد قیمت، رقم 24 میلیون تومان را برای خود به ثبت رساند.  مگان نیز كه حالا مدت‌ها است تولید آن متوقف شده در بازار این هفته با قیمت 102 میلیون تومان قابل معامله بوده و نیسان تیانا نیز كه سرنوشتی مشابه مگان دارد، همچنان روی 154 میلیون تومان ثابت مانده است.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
بازار خودرو همچنان در انتظار قیمت های جدید است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در آستانه فصل زمستان ; بازار خودرو پاییزی ماند+قیمتها



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

در آستانه فصل زمستان

بازار خودرو پاییزی ماند

 در شرایطی که ماه محرم تمام شده و فردا نیز وارد اولین روز از زمستان می‌شویم، بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و مشتریان میلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند. فعالان بازار می‌گویند در حال حاضر بی میلی مشتریان به خرید خودرو که از یک ماه پیش شروع شد، همچنان ادامه دارد، حال آنکه بیشتر خودروها در این یک ماه با ثبات قیمت روبه‌رو بوده و حتی در مواردی با افت نیز روبه‌رو بوده‌ایم.

افزایش قیمت تندر-90 و مگان

بازار خودرو پاییزی ماند

گروه خودرو- در شرایطی که ماه محرم تمام شده و فردا نیز وارد اولین روز از زمستان می‌شویم، بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد و مشتریان میلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند.

فعالان بازار می‌گویند در حال حاضر بی میلی مشتریان به خرید خودرو که از یک ماه پیش شروع شد، همچنان ادامه دارد، حال آنکه بیشتر خودروها در این یک ماه با ثبات قیمت روبه‌رو بوده و حتی در مواردی با افت نیز روبه‌رو بوده‌ایم.

با این حال، نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند با فرا رسیدن زمستان کم کم تمایل مشتریان برای خرید خودرو نیز بالا خواهد رفت، زیرا معمولا همه ساله در این ماه‌های پایانی، بازار خودرو رونقی تدریجی می‌گیرد و در «شب عید» به اوج می‌رسد.

این در شرایطی است که دولت قصد دارد قیمت خودرو را به تدریج آزاد و قیمت‌گذاری را به خودروسازان بسپارد و کارشناسان معتقدند اجرایی شدن این تصمیم، به صعود قیمت خودرو دامن خواهد زد.

دولت در اولین قدم قیمت مگان را آزاد کرده و حالا دیگر پارس خودرو می‌تواند این محصول مونتاژی خود را بدون دخالت دولت قیمت‌گذاری کند، برخی كارشناسان معتقدند كه این مقدمه‌ای است تا دیگر خودروهای تولید داخل نیز آزاد و قیمت شان بر اساس حاشیه بازار تعیین شود.

در حال حاضر بازار خودروهای داخلی با وجود افت قیمت‌هایی که داشته هنوز هم حبابی است و بازار وارداتی‌ها نیز دست کمی از داخلی‌ها ندارد. این در شرایطی است که ثبت سفارش خودروهای خارجی هم‌اکنون متوقف بوده و واردکنندگان و مشتریان نمی‌دانند دولت می‌خواهد با «واردات خودرو» چه کند. 

هم اکنون در بین خودروهای وارداتی، هیوندایی IX55 163 میلیون تومان به فروش می‌رود و این به معنای افت قیمت دو میلیون تومانی آن است. دیگر مدل هیوندایی به نام IX35 نیز در حال حاضر 132 میلیون تومان به فروش می‌رود و سوناتا هم 117 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین آزرا نیز 160 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و دیگر مدل‌های هیوندایی به نام‌های i30 و سانتافه در حال حاضر به ترتیب قیمتی برابر با 85 و 130 میلیون تومان دارند.

در بین محصولات کیا نیز هم اکنون اسپورتیج 125 میلیون تومان به فروش می‌رسد و سراتو هم با همان قیمت 85 میلیون تومان خود خرید و فروش می‌شود.

دیگر مدل کیا به نام اپتیما نیز در حال حاضر 125 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این موضوع نشان می‌دهد، اپتیما دو میلیون تومان افت قیمت داشته است. به گفته فعالان بازار، هم‌اکنون تویوتا کرولا نیز قیمتی برابر 90 میلیون تومان دارد و اوریون نیز 150 میلیون تومان به فروش می‌رسد. برای خرید سوزوکی کیزاشی نیز باید 116 میلیون تومان هزینه کرد.

مگان گران شد

به سراغ خودروهای داخلی برویم و ببینیم اوضاع قیمتی آنها در هفته جاری به چه شکل بوده است. در حال حاضر پژو 206 تیپ 2 که چند ماه پیش تا مرز 31 میلیون تومان نیز پیش رفت، 27 میلیون تومان به فروش می‌رسد و این به معنای تثبیت قیمت آن در هفته جاری است.

قیمت 206 تیپ 6 نیز در این هفته ثابت ماند تا مشتریان مجبور باشند برای خرید آن 39 میلیون و 700 هزار تومان هزینه کنند.

در بین مدل‌های صندوق دار پژو 206 نیز V9 با همان قیمت 39 میلیون و 700 هزار تومانش به فروش می‌رسد و V8 هم 27 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. دیگر مدل 206 صندوقدار به نام V20 نیز تثبیت قیمت را در هفته جاری تجربه کرده و در حال حاضر 27 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که پژو 207 اتومات همچنان بر قیمت 45 میلیون تومان خود پافشاری می‌کند.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو در حال حاضر پژو 405 دوگانه سوز قیمتی برابر با 21 میلیون و 500 هزار تومان دارد. این خودرو همچنین در مدل TU5 قیمتی برابر با 19 میلیون تومان به خود می‌بیند. از بازار پارس نیز خبر می‌رسد قیمت مدل سال آن به 25 میلیون تومان رسیده و مدل دوگانه سوز این خودرو نیز 27 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. 

در بین مدل‌های سمند نیز در حال حاضر سمند SE نیز با قیمتی معادل 19 میلیون تومان به فروش می‌رود.سوزوکی گرندویتارا نیز در مدل فول خود 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

از بازار سایپا و پارس خودرو نیز خبر می‌رسد مگان بلافاصله پس از آزادی قیمت، یک میلیون و 500 هزار تومان گران شده و هم اکنون 58 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. ماکسیما نیز که پارس خودرو قیمت آن را در نمایندگی‌ها به 85 میلیون تومان رسانده، 89 میلیون تومان قیمت دارد.

تندر-90 پارس خودرو نیز در مدل E2 قیمتی برابر با 25 میلیون تومان دارد و مدل E1 تندر نیز که یک میلیون تومان گران شده، 22 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تیبا و پراید 111 نیز به ترتیب قیمتی برابر با 15 میلیون و 700 و 13 میلیون و 800 هزار تومان دارند./دنیای اقتصاد

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران