اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فست فود مغزتان را کوچک می کند


این روزها دیگر گفتن از مضرات فست فود ها و سرخ کردنی ها کلیشه ای شده. حتما شما هم شنیده اید. اما چه می شود کرد. مقاومت کردن در مقابل فست فوده ها کار دشواریست و اغلب چاق کننده بودنش را به جان می خریم و می خوریم.

وبسایت وی آر: این روزها دیگر گفتن از مضرات فست فود ها و سرخ کردنی ها کلیشه ای شده. حتما شما هم شنیده اید. اما چه می شود کرد. مقاومت کردن در مقابل فست فوده ها کار دشواریست و اغلب چاق کننده بودنش را به جان می خریم و می خوریم.

حتما تا به حال برای شما هم پیش آمده که بهتان بگویند فست فود نخورید که چاق می شوید و شما بگویید اشکالی ندارد، بگذار چاق شوم. اما ما می خواهیم مطلب جالبتری را به شما بگوییم و آن این است که فست فود مغز شما را کوچک می کند.

فست فود مغزتان را کوچک می کند

پژوهش های جدید نشان می دهد بخش مرتبط با یادگیری حافظه و بهداشت روانی انسان در مغز افرادی که به صورت دائم از غذاهای غیر سالم مانند نوشابه ها، غذاهای شور، گوشت های فراوری شده و فست فود استفاده می کنند؛ کوچکتر از سایر افراد است. با وجودی که در این مطالعات تنها اطلاعات و ساختار مغز افراد داوطلب بالای ۶۰ سال مورد مطالعه قرار گرفت ولی پژوهشگران به صراحت اعلام کرده اند که این موضوع و تاثیرات مخرب غذاهای فوق الذکر، ارتباطی با سن و جنسیت نداشته و در همه ی افراد از جمله جوانان و کودکان نیز قابل مشاهده است. «فیلیس جاکا» سرپرست تیم تحقیق و استاد پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه دیکن استرالیا، می گوید: «ما پیش از این می دانستیم که ترکیبات غذایی اعم از غذاهای سالم و ناسالم می توانند تاثیراتی سریع و قابل توجه بر بخش هیپوکامپ مغز داشته و بر اندازه و عملکرد این قسمت مهم مغز تاثیر گذارند. اما تاکنون و پیش از این دوره از مطالعات این تحقیقات تنها روی موش های آزمایشگاهی انجام شده و هیچ گاه به صورت مستقیم روی انسان انجام نشده بود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، افراد  بالغی که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی ناسالم مثل نوشیدنی های قندی، مواد غذایی نمکی و غذاهای فراوری شده استفاده می کنند، دارای هیپوکامپ کوچکتری در سمت چپ مغز خود هستند. از سوی دیگر افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود از الگوی غذاهای سالم پیروی کرده و به میزان زیادی از ماهی، سبزیجات و میوه استفاده می کنند، دارای هیپوکامپ چپ بزرگتری هستند.

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست.

ماهی و آبزیان با وجود آن که از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرباشباع نشده به نام امگا ۳ در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پیش‌گیری از بسیاری از بیماریها و کنترل و کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌ای به عهده دارد.


ویدیو مرتبط :
فست فود سیار | فست فود متحرک | فست فود قابل حمل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فست فود بخورید به پنج شرط



 

 

فست فود بخورید به پنج شرط


دل‌کندن از فست‌فودها برای بیشتر ماچندان هم آسان نیست. ولی اگر این بار نیز در هنگام عبور از جلوی یک رستوران وسوسه شدید که ناخنکی به غذاهای خوشمزه آن بزنید ، می‌توانید با رعایت دستورات زیر ، کمترین ضرر را از استفاده از فست‌فودها ببرید.

 

 

▪ برای منزل سفارش دهید :
مطالعات نشان می‌دهند هنگامی که افراد پشت میز غذاخوری در منزلشان غذا میل می‌کنند، بیشتر از خارج از منزل غذا می‌خورند. بنابراین بهتر است شما با یک فروشگاه عرضه فست‌فودها تماس بگیرید و بخواهید غذا را به منزل شما بیاورند. در این شرایط شما ممکن است غذاهای سالم دیگری مثل انواع سبزی‌ها و میوه‌ها را روی میز غذا تدارک ببینید که ممکن است با میل‌کردن از آن غذاهای سالم، کمتر شکمتان را با فست‌فودها پر کنید.

 


▪ منو (فهرست غذاهای سالم) را انتخاب کنید :
رستوران‌های ارایه‌دهنده غذاهای حاضری در برخی نقاط دنیا دست به ابتکار جالبی زده‌اند. آنها فهرست فست‌فودهای سالم را از فست‌فودهای معمولی جدا کرده‌اند و یا حتی فضای داخل رستوران را به دو بخش تقسیم کرده‌اند که در یک بخش فقط فست‌فودهای سالم به مشتریان عرضه می‌شود. گاهی در فهرست غذاها آورده شده است که هر غذای حاوی چه موادی است و حتی فرآیند تهیه آن چگونه است. اگر شما طریقه آماده کردن هر غذا حاضری را بدانید، می‌توانید متوجه شوید که آیا خوردن آن غذا با رژیم شما جور درمی‌آید یا نه. غذاهای کبابی (کبابی شده)، آب‌پز شده و بخارپز شده به‌طور معمول سالم‌تر هستند. سالاد‌های مملو از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به‌طور معمول سالم‌تر از سالادهای حاوی پنیر، گوشت و سس هستند.

 

فست فود بخورید به پنج شرط

 

▪ از سفارش‌دادن غذاهای سالم خجالت نکشید :
شاید اگر به یکی از فروشگاه‌های عرضه غذاهای فست‌فود سر بزنید و از پیشخدمت بخواهید آن غذا را به روش سالم‌تری برای شما تهیه کند، چندان با استقبال خوبی روبه‌رو نشوید. ولی این اتفاقی است که این روزها در بیشتر فروشگاه‌های فست‌فود در سراسر دنیا می‌افتد. مشتریان می‌توانند از صاحبان رستوران بخواهند به جای اینکه غذای‌شان را در روغن یا کره سرخ کند، غذا را کبابی برایشان آماده کند و یا انواع سس‌های موجود در غذا را حذف کند. صاحبان این رستوران‌ها عمل به این خواسته مشتریان خود را، راهی برای جلب رضایت مشتری و جمع کردن مشتریان بیشتر می‌دانند. پس شما از همین امروز این فرهنگ را رواج دهید، خجالت نکشید.

 

 

▪ سایز (اندازه) کوچک‌تر سفارش دهید :
به‌طور معمول در بیشتر رستوران‌ها، آنچه به‌عنوان یک <پرس> غذا به مشتریان ارایه می‌شود، گاهی حاوی دو، سه برابر کالری است که فرد باید از یک وعده‌ غذایی به‌دست بیاورد. بنابراین در صورتی که سایز‌های کوچک‌تر از غذاهای مورد علاقه‌تان موجود است، آن سایز‌های کوچک‌تر را سفارش دهید ولی اگر چنین امکانی فراهم نیست، از همان ابتدا غذایتان را نصف کنید و با دوست و یا فردی از خانواده‌تان که با شما به رستوران آمده است، شریک شوید. حتی می‌توانید نیمه دیگر غذا را با خود به منزل ببرید و در وعده‌ای دیگر آن را نوش‌ جان کنید.

 


▪ سس را جدا سفارش دهید :
از مسوولان رستوران بخواهید سس را روی غذای شما نریزند، بلکه آن را در ظرفی جداگانه کنار غذایتان قرار دهند. در این صورت شما می‌توانید مقدار سسی را که همراه غذایتان می‌خورید کنترل کنید و یا به‌طور کل آن را حذف کنید.