اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فرزند نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم در میان هرمی‌ها دستگیر شد



 

 

فرزند نماینده اصلاح‌طلب مجلس هم در میان هرمی‌ها دستگیر شد

 

یك منبع آگاه گفت: در عملیات شب گذشته وزارت اطلاعات، علیه شركت هرمی كوئست، پسر یك نماینده اصلاح طلب مجلس نیز دستگیر شد.

این منبع آگاه گفت: شب گذشته بیش از 50 دفتر شركت هرمی كوئست در منطقه سعادت آباد تهران پلمپ شد.

وی اظهار داشت: در این عملیات دفتری متعلق به یك نماینده اصلاح طلب مجلس كه توسط پسرش تحت عنوان پذیرایی از مهمانان شهرستانی اجراه شده بود، شناسایی و پلمپ شد.

این منبع آگاه گفت: فرزند این نماینده تحت عنوان این دفتر فعالیت‌های كوئستی انجام می‌داد، این فرد هم‌اكنون دستگیر شده و روانه زندان شده است.

وی اظهار داشت: در یكی دیگر از دفاتر پلمپ شده، تعدادی از اعضای بازنشسته ارتش دستگیر شده‌اند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
افراطی ها +چشمک جنجالی نماینده اصلاح طلب مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجلس اصولگرا، وزرای اصلاح‌طلب دولت روحانی را تحمل نخواهد کرد؟



استیضاح وزیر علوم ,وزرای اصلاح‌طلب

مجلس اصولگرا، وزرای اصلاح‌طلب دولت روحانی را تحمل نخواهد کرد؟

بهانه‌ها و انتقادات بهارستان نشینان نهم از دولت یازدهم هر روز وارد فاز جدیدتری می‌شود، خط و نشان‌ها از سوال و استیضاح تا پای عدم رای اعتماد به وزرای پیشنهادی هم جلو رفته است، وزرا یکی پس از دیگری در صف استیضاح و سوال و تذکر قرار دارند ودر این میانه گویی قرار است معنای «تعامل» جای خود را کم کم به «تقابل» بدهد.

مجلسی‌ها که در نخستین روزهای روی کار آمدن دولت روحانی از در همراهی با فرزند دیروز بهارستان درآمده بودند خط و نشان‌های نظارتی شان را خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد برای دولت بلند کرده‌اند. دیگر از آن مماشات‌ها و مصلحت گرایی هایی که همان وکلای ملت با دولت سابق داشتند خبری نیست. آنگونه که کوچکترین دلخوری و انتقاد رییس دولت را هم بر نمی‌تابند و حاضر به کامل نشدن کابینه او هم می‌شوند و به سومین گزینه پیشنهادی اش برای وزرات ورزش به دلیل سخنان انتقادی اش در صحن مجلس رای منفی می دهند.


در این میان گرچه صبر و فرصت دادن به دولت انتظاری است که بسیاری از سیاسیون و دلسوزان از آن سخن می‌گویند اما برخی نمایندگان عزم‌شان را بر استیضاح وزرای کلیدی کابینه یا به مجلس کشاندن آن برای سوال در صحن علنی گرفته‌اند.

وزیری که نیامده به مجلس کشانده شد!
هنوز مهر وزارت فرجی دانا وزیر تازه پا گذاشته به ساختمان وزارت علوم خشک نشده که نمایندگان طرح استیضاح او را کلید زده‌اند، محور استیضاح هم استفاده از دو وزیر پیشنهادی سابق که رای اعتماد مجلس را نگرفت و سرپرست این وزارتخانه است. جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی.

بعد از عدم رای اعتماد مجلس به میلی منفرد، و پس از آنکه جعفر توفیقی به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد، اعتراضات به این تصمیم روحانی بالا گرفت، شایداز همین رو بود که روحانی در احترام به خواست نمایندگان و در شرایطی که همه چیز حکایت از معرفی قطعی توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم می کرد، در دقیقه 90 تصمیم خود را تغییر داد و رضا فرجی دانا را به مجلس فرستاد.

 

فرجی دانا گزینه‌ای که از ابتدای تشکیل دولت یازدهم نیز به عنوان گزینه های محتمل این وزارتخانه نام برده می شد، در نهایت با رایی پایین راهی ساختمان شهرک غرب شد تا سکانیکی از مهترین وزارتخانه های دولت را عهده دار شود.

 

اما این پایان کار مجلس و وزیر علوم دولت نبود. فرجی دانا پا به وزارتخانه نگذاشته بود طرح استیضاح او به جریان افتاد تا اینگونه زنگ خطر برای او خیلی زود به صدا درآید و نمایندگان اصولگرای مجلس نشان دهند وزارتخانه تحت فرمان او را به شدت تحت کنترل دارند. چه آنکه سپردن سکان این وزارتخانه به نیرویی برخواسته از اصلح طلبان از همان ابتدا به مضاق اصولگرایان خوش نیامده بود.

شاید از همین رو بود که اصولگرایان نزدیک به پایداری ها بعد از انتصاب توفیقی و میلی منفرد به عنوان مشاور و معاون وزیر علوم، به سرعت طرح سوال و استیضاح از او را به راه انداختند.  چندی پیش بود که عباس مقتدایی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تلاش تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وزیر علوم و تحقیقات خبر داد و می گوید: انتصابات و نوع عملکرد وزیر علوم ناخرسندی تعدادی از نمایندگان را ایجاد کرده و موجب شده مقدماتی برای استیضاح وزیر علوم شکل بگیرد.

بنا به گفته مقتدایی در جلسه ای که قبل از رای اعتماد با حضور وزیر پیشنهادی تشکیل شد فرجی دانا به اعضای کمیسیون ها قول داد در عزل و نصب ها ملاحضات مجلس را مدنظر داشته باشد. فرجی دانا قول داد افرادی که شائبه حضور آن ها در فتنه 88 وجود داشته در وزارت علوم به کار نگیرد.

روز گذشته نیز سوال 22 نفر از نمایندگان مجلس از فرجی دانا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مطرح شد که در نتیجه قانع نشدن نمایندگان سوال در صحن مطرح خواهد شد. نمایندگان طی این جلسه انتقاد خود از انتصاب افراد فعال در حوادث سال 88 را مطرح کردند و همچنین نسبت به انتصاب افرادی که استعلام آنها از وزارت اطلاعات منفی بوده است اعلام کردند، فرجی دانا نیز به سؤالات نمایندگان پاسخ داد اما در مجموع سؤال‌کنندگان از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشده و بدین ترتیب سؤال به صحن می‌آید.

بنا به گفته سوال کنندگان از فرجی دانا، وی در جلسه ای که پیش از رای اعتماد با اعضای کمیسیون داشته، قول داده از افرادی که ممکن است ایجاد کننده بستر آشوب و اختلاف در دانشگاه‌ها باشند، استفاده نکند.

جدی بودن فضای منفی و هشدارگونه مجلس علیه وزیر علوم زمانی رنگ جدی تر به خود می گیرد که برخی ژنرال های مجلس نیز به میدان بیایند و دم به دم انتقادات بدهند.  آنجا که محمدرضا باهنر مرد کهنه کار مجلس و سیاست که از قضا تلاش های او نقش زیادی در رای آوردن وزرای لبه مرزی دولت روحانی داشت، و این روزها نرم انتقاد می کند و نرم تر دفاع، نیز به صف منتقدان ضمنی وزیر علوم می آید. وی که می گوید اگر انتخاب وزیر در دست من بود قطعا وزارت علوم را به اصلاح طلبان نمی‌دادم، تاکید دارد که رویکردهای وزیر علوم دولت روحانی منطبق با شعارهای اعتدال‌گرایی رئیس جمهور نیست، انتخاب چهره‌ها از دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا در پست‌های مختلف به معنای اعتدال نیست.

باهنر با اشاره به وقایع سال 78 آن را حاصل عملکردهای تندروانه اصلاح طلبان عنوان کرده و در ادامه نیز تاکید دارد که خود جامعه دانشگاهی از این اقدامات پرهیز کرده و آن را برنمی‌تابند. او همچنین خاطرنشان می‌کند: حرکت‌های تند دانشجویی بر نخواهد گشت و مردم این روش‌ها را دیگر برنمی‌تابند؛ اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان از نوع رادیکال دوباره دانشگاه را بگیرند، مجلس بسیار جدی می‌ایستد و ما این را نیز به مصلحت دولت یازدهم نمی‌دانیم.

باهنر در ادامه سخنان خود نیز با ترکیبی از اخطار و توصیه نکاتی را خطاب به وزیر علوم مطرح می‌سازد. وی در ابتدا با لحنی نصیحت گونه می‌گوید: برداشت ما از آقای فرجی دانا این نبود و الان نیز توقع ما از او چیز دیگری است، آقای فرجی دانا باید بتواند به رفتارهای خود پاسخ دهد و در عین حال به رئیس‌جمهور و مجلس پاسخگو باشد.

 

وی حق انتخاب وزیر در تعیین معاونانش را محترم شمرده اما در ادامه نیز تصریح می‌کند: اگر ما جایی رفتار وزیر را به مصلحت جمهوری اسلامی ندانیم از امکانات نظارتی مجلس استفاده می‌کنیم. نایب‌رئیس مجلس خطاب به فرجی دانا می‌گوید: توصیه ما این است که آقای فرجی‌دانا اعتدال را رعایت کند و اگر تحت فشار جریاناتی قرار دارد، بیاید و آنها را بگوید چرا که مجلس کمک خواهد کرد تا این جریانات فشار نیاورند.

در همین راستا زهره طبیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با حضور فرجی دانا در مجلس برای پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: جعفر توفیقی مشاور وزیر علوم در روز گذشته مصاحبه‌ای را داشته است که در آن مصاحبه نمایندگان مجلس را تهدید کرده و گفته‌ است نظر دانشگاهیان و مردم با نظر نمایندگان مجلس در تعارض است و مردم با عدم انتخاب این نمایندگان در دور بعدی نشان می‌دهند که این افراد صلاحیت نمایندگی مردم را ندارند، آیا این مصاحبه دامن زدن به احساسات مردم و دانشجویان و هنجار شکنی نیست؟

طبیب زاده ادامه داد: حتی ایمیلی به اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها فرستاده شده تا طوماری علیه نمایندگان مجلس جمع شود، ایا این اقدام مقدمه‌ای برای ایجاد یک تحصن علیه نمایندگان مجلس در روز 16 آذر نیست؟ آیا ادبیات توفیقی در مصاحبه خود زمینه ساز یک اعتراض دانشجویی نیست؟ تمام این سوالات را امروز در مجلس از فرجی دانا پرسیدیم و وی پاسخی نداشت و سکوت کرد.

این نماینده منتسب به جبهه پایداری ضمن هشدار به توفیقی و فرجی دانا عنوان مپکرده است گه اگر در روز 16 آذر فضای دانشگاه‌ها با درگیری مواجه شود مسئولیت آن متوجه این دو نفر است.بنا به گفته این نماینده مجلس فرجی دانا علت انتصابات خود را سابقه آموزشی افراد دانسته و گفته است«من سیاسی نیستم و براساس توانایی و تخصص افراد آنها را منصوب کردم، چطور یک فرد غیر سیاسی در راس یک مجموعه سیاسی قرار گرفته است؟ وزیر علوم باید جریانات سیاسی را بشناسد تا گول فتنه گران را نخورد، البته نباید تمایلات سیاسی خود را در کارهایش دخالت دهد ولی باید ترفندهای سیاسی را بشناسد.»

وی با بیان اینکه وزارت علوم یک مجموعه علمی و سیاسی است، افزود: اگر وزیر علوم با سیاست آشنا نیست پس توانایی و صلاحیت یک مجموعه سیاسی را ندارد. فرجی دانا اگر با سیاست آشنا نیست به دلیل عدم توانایی و صلاحیت باید استیضاح شود.

همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات هم می گوید اخباری شنیده شده که برخی گروه‌های افراطی قصد دارند، وزیر علوم را در عزل و نصب‌ها تحت فشار قرار دهند. اگر فرجی دانا بر اساس برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کرده پیش برود، ما نیز در مجلس حداکثر حمایت را از وی خواهیم داشت، اما چنانچه تحت تأثیر گروه‌های فشار قرار گیرد، با وی برخورد می‌شود.

اما این همه ماجراهای نظارتی مجلس و وزرای دولت روحانی نیست. دیگر وزرای دولت چون نعمت زاده، زنگنه، ظریف، چیت چیان، جنتی و حتی رحمانی فضلی اصولگرا نیز در صف سوال و استیضاح نمایندگان قرار دارند و باید دید دولت و مجلسی که با تعامل کار خود را آغاز کردند در ادامه به کدام سمت و سو خواهند رفت.

/سلام نو