اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فایننشال تایمز: ایران یکپارچه علیه عربستان سعودی!



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, ؛حادثه  منا

بعد از مرگ بیش از 700 زائر در نتیجه ازدحام جمعیت که در نزدیکی شهر مکه اتفاق افتاد، ایران از عربستان انتقاد کرد.

فایننشال تایمز نوشت: بعد از مرگ بیش از 700 زائر در نتیجه ازدحام جمعیت که در نزدیکی شهر مکه اتفاق افتاد، ایران از عربستان انتقاد کرد.

به گزارش تیک ، همانطور که تصاویر قربانیان ازدحام روز پنجشنبه در رسانه های اجتماعی منتشر شد و زائران سراسیمه در جستجوی بازماندگان برآمدند، درباره نحوه اداره این مراسم از سوی عربستان پرسش هایی مطرح شده است. گفتنی است که ایمنی حجاج از دیر باز از جمله مسائل حساس بوده است.

روز جمعه، ایران، ازدحامی را که در نتیجه تلاقی دو صف متراکم از حجاج در نزدیکی پل پنج طبقه جمرات در منا، 5 کیلومتری مکه، اتفاق افتاد، نتیجه بی کفایتی سعودی ها در در امر مدیریت اعلام کرد. این رویداد جمعیت بدترین فاجعه در مکه در طول 25 سال گذشته بوده است.

تهران اعلام کرد که 169 نفر از شهروندان این کشور کشته و 85 نفر نیز زخمی شده اند و این در حالی است که از سرنوشت 307 نفر از زائران ایرانی هنوز اطلاعی در دست نیست.

از سال های دهه 80 میلادی به بعد، دولت سعودی با افزایش شمار حجاج در مراسم حج موافقت کرده است، اما کارهای ساخت و ساز در زمینه ایجاد تسهیلات لازم برای این تعداد از زائران کفایت نمی کنند.

اندرو هاموند، تحلیل گر مسایل سعودی گفت: «با توجه به ماهیت این مکان و مناسک، سوال اساسی این است که [در چنین موقعیتی] آیا امکان پذیرایی از این تعداد زائر وجود دارد»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می برد سعودی را سرزنش کرد. روحانی گفت: «من از دولت سعودی می خواهم که مسئولیت این فاجعه را بپذیرد و به وظایف اسلامی و قانونی خود در این راستا عمل کند».

 علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایران، گفت: «تغییر الویت های امنیتی عربستان و استفاده از نیروهای امنیتی و نخبه برای حمله در یمن و سرکوب مردم مسلمان بحرین، و کاهش کمی و کیفی نیروهای امنیتی در طول مراسم حج، نقشی تعیین کننده در رخداد این فاجعه داشته اند».

روحانیون ارشد ایرانی در سراسر کشور از  عربستان را به بی کفایتی متهم کردند و از نهادهای چند ملیتی مانند سازمان همکاری اسلامی خواستند که در آینده مسئولیت زائران حج را به عهده بگیرند.

هزاران نفر از مردم ایران روز جمعه به نحوه اداره و کنترل مراسم حج توسط سعودی اعتراض کردند و شعار «مرگ بر آل سعود» سر دادند. خالد الفالح، وزیر بهداشت سعودی در بیانیه ای در سایت اینترنتی خود اعلام کرد، درباره این فاجعه تحقیق خواهد شد، اما زائرانی را مقصر بالقوه معرفی کرد که «بدون پیروی از دستورات مسئولان مربوطه حرکت کردند»
.
بی بی سی گزارش داد، اما رییس انجمن حج نیجریه گفت که این ازدحام در مکانی اتفاق افتاد که صفوف ورود و خروج منتهی به مراسم رمی جمرات نباید حرکت می کردند و گفت [بدین خاطر] نباید زائران را ملامت کرد.


اخبار سیاست  خارجی  - تیک 


ویدیو مرتبط :
جنگ عربستان سعودی علیه یمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساندی تایمز فاش کرد : همکاری عربستان سعودی و اسرائیل برای ماجراجویی علیه ایران



همکاری عربستان سعودی و اسرائیل,توافق کشورهای 1+5 با ایران

ساندی تایمز فاش کرد :
همکاری عربستان سعودی و اسرائیل برای ماجراجویی علیه ایران

جدی شدن توافق احتمالی کشورهای 1+5 با ایران و ناامید شدن ریاض و تل آویو از آمریکا در خصوص فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی، موجب شده تا عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به تهران وارد همکاری های نزدیک شوند.

به گزارش مهر، ساندی تایمز در گزارشی می نویسد : موساد (سرویس جاسوسی اسرائیل) و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی عربستان سعودی در حال همکاری بر روی نقشه های احتمالی علیه ایران از جمله حمله به تاسیسات هسته ای این کشور هستند.

این نقشه ها در صورتی که مذاکرات پیش روی کشورهای 1+5 و ایران، نتواند برنامه هسته ای ایران را آنگونه که باید محدود کند به اجرا گذاشته می شوند.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، عربستان و رژیم صهیونیستی دارای نگرانی های مشترکی در خصوص ایران هستند که موجب شده این دو در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

ساندی تایمز به نقل از دیپلماتها می نویسد که عربستان سعودی توافق کرده که جنگنده های رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران بتوانند از حریم هوایی این کشور عبور کنند.

علاوه بر این مورد در صورت حمله احتمالی، عربستان با در اختیار گذاشتن هواپیماهای بدون سرنشین، بالگردهای نجات و همچنین هواپیماهای سوخت رسان، رژیم صهیونیستی را در اجرای این حمله یاری می دهد.

بر اساس این گزارش، بدلیل بروز نشانه هایی برای توافق در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در ژنو، همکاری موساد با عربستان برای آماده کردن نقشه های ضد ایرانی نیز افزایش یافته است.

ساندی تایمز به نقل از یک منبع ناشناس می نویسد : به محض اینکه توافقنامه هسته ای امضا شود گزینه نظامی به روی میز بازمی گردد . عربستان سعودی از این توافق خشمگین بوده و قصد دارد که به اسرائیل هر گونه کمکی را ارائه بدهد.

رژیم صهیونیستی نیز به شدت از این توافق احتمالی خشمگین است و صحبت های هفته های اخیر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم، به خوبی بیانگر شدت عصبانیت تل آویو از این توافق است. از سوی دیگر نتانیاهو آمریکا و فرانسه را نیز در جریان مخالفت خود با این توافق احتمالی قرار داده است.

در همین رابطه نتانیاهو در مصاحبه ای با سی ان ان که قرار است امروز منتشر شود گفته است : برنامه هسته ای ایران یک تهدید مستقیم برای بقای اسرائیل است.

این در حالی است که "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه، که کشورش در مذاکرات قبلی ژنو مانع امضای توافق میان ایران و کشورهای 1+5 شد، امروز یکشنبه وارد سرزمین های اشغالی می شود تا اقدامات ضد ایرانی پاریس و تل آویو با هماهنگی بیشتری پیش بروند.
/مهر