اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فاز جدید مداخلات اتحادیه عرب: محکومیت «ساکن سازی ایرانی ها در جزیره ابوموسی»



فاز جدید مداخلات اتحادیه عرب: محکومیت «ساکن سازی ایرانی ها در جزیره ابوموسی»

در این قطعنامه همچنین آمده است: اقدام ایران در افتتاح دو دفتر در جزیره ابوموسی محکوم شده و از مقامات ایرانی خواسته می شود این تاسیسات را برچینند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب برای نخستین بار در قطعنامه ای به موضوع "سکونت ایرانی ها در سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک" می پردازند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه البیان چاپ دبی، وزیران امور خارجه اتحادیه عرب امروز چهارشنبه در نشستی در قاهره قطعنامه ای را تصویب خواهند کرد که در آن ادعاهای جدیدی علیه ایران مطرح شده است. پیش نویس این قطعنامه، توسط نمایندگان کشورهای عضو تهیه و تأیید شده و قرار است به تصویب نهایی وزرا برسد.

22 کشور در اتحادیه عرب عضو هستند. هم اکنون عضویت سوریه در این اتحادیه به حالت تعلیق درآمده و مقامات این کشور امکان حضور در هیچ سطحی از نشست های اتحادیه عرب را ندارند.

ایران بارها بر مالکیت خود بر سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ در خلیج فارس تاکید کرده و آنها را بخش جدایی ناپذیر از خاک خود اعلام کرده است.

در مقابل، امارات با طرح ادعاهای واهی و بی اساس، خواهان اعمال حاکمیت خود بر این سه جزیره ایرانی است.

در این قطعنامه، اتحادیه عرب، برای نخستین بار مدعی "ساکن سازی ایرانی ها در سه جزیره اشغالی امارات در خلیج فارس" شده و ضمن محکومیت این موضوع، خواستار توقف آن شده است.

پیش از این در بیانیه ها و قطعنامه های نشست های وزیران خارجه اتحادیه عرب تنها به موضوع مالکیت بر جزایر سه گانه و ایجاد تاسیساتی در این سه جزیره توسط ایران اشاره می شد اما این برای نخستین مرتبه است که در قطعنامه های وزیران خارجه اتحادیه عرب به موضوع "ساکن سازی ایرانی ها" اشاره می شود.

این در حالی است که مردم ایران می توانند براساس قوانین داخلی این کشور، در هر بخشی از خاک ایران ساکن شوند و زندگی کنند.

این قطعنامه در نشست نمایندگان کشورهای عضو در مقر اتحادیه عرب در قاهره به تصویب رسیده و به طور حتم در نشست امروز چهارشنبه وزیران خارجه این اتحادیه نیز به تصویب خواهد رسید.

در نشست امروز، 12 وزیر خارجه، 4 وزیر مشاور در امور خارجه، یک معاون وزیر خارجه و دو نماینده دائم کشورهای عضو در نشست امروز وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره حضور می یابند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

در پیش نویس این قطعنامه ادعاهای زیر مطرح شده است:

- ادامه اشغال جزایر سه گانه و نقض حاکمیت امارات از سوی ایران که منجر به بی ثباتی، ناامنی در منطقه می شود و تهدید کننده امنیت و صلح بین المللی است محکوم می شود.

- اقدام ایران در ساخت ساختمان هایی در جزیره های سه گانه برای ساکن سازی ایرانی ها در این سه جزیره محکوم می شود.

- رزمایش های نظامی ایران که در مناطقی شامل جزایر سه گانه، آب های منطقه ای و حریم هوایی این جزایر برگزار شده است؛ محکوم می شود.

- از دولت ایران خواسته می شود به اشغال جزایر سه گانه پایان دهد و برپایی هر گونه تاسیسات در این جزایر سه گانه را با هدف تغییر نسبت و ترکیب جمعیتی در این جزایر را متوقف کند. همه کشورهای عربی ملزم هستند در ارتباطات خود با ایران، مسئله اشغال جزایر سه گانه را مطرح کنند و بر ضرورت پایان این اشغال تاکید کنند.

- اقدام ایران در افتتاح دو دفتر در جزیره ابوموسی محکوم شده و از مقامات ایرانی خواسته می شود این تاسیسات را برچینند./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
جزیره ابوموسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد شورای همکاری خلیج فارس از سفر مقامات ایرانی به جزیره ابوموسی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

انتقاد شورای همکاری خلیج فارس از سفر مقامات ایرانی به جزیره ابوموسی

ایران، کشور مسلمان و همسایه ماست و برای آن امنیت و ثبات را آرزو می کنیم. امیدواریم ملت این کشور از خیر و پیشرفت برخوردار شود و با ایران روابط همکاری مثمر ثمری برقرار کنیم که براساس مبنای حسن همجواری، برای دو طرف، سودبخش باشد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس از تهدیدات ایران درباره بستن تنگه هرمز انتقاد کرد.

به گزارش عصر ایران، عبداللطیف الزیانی در مصاحبه با روزنامه کویتی الرای گفت: ایران، کشور مسلمان و همسایه ماست و برای آن امنیت و ثبات را آرزو می کنیم. امیدواریم ملت این کشور از خیر و پیشرفت برخوردار شود و با ایران همکاری مثمر ثمری برقرار کنیم که براساس مبنای حسن همجواری، برای دو طرف، سودبخش باشد.

شورای همکاری خلیج فارس متشکل از 6 کشور جنوبی این دریا یعنی عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، امارات و عمان است.

وی مدعی شد: اما به نظر می رسد تهران تمایلی به برقراری روابط طبیعی و همکاری واقعی و نتیجه بخش با کشورهای عضو شورای همکاری ندارد همه نشانه های دریافتی از ایران این موضوع را تایید می کند. به ویژه که ایران همچنان جزایر متعلق به امارات را در اشغال خود دارد و حل این مشکل را از طریق راه های دیپلماتیک یا داوری بین المللی رد می کند. ایران همچنان با سفرهای مقاماتش به جزایر سه گانه، امارات و جامعه بین المللی را به چالش می کشد.

تهران بارها ادعاهای امارات درباره مالکیت بر سه جزیره ایرانی در خلیج فارس را رد کرده است.

دبیر کل بحرینی شورای همکاری خلیج فارس افزود: آنچه که موضع نامناسب ایران در برابر کشورهای جنوب خلیج فارس را تقویت می کند این است که تهران همچنان به دخالت در امور داخلی این کشورها ادامه می دهد. همچنان درباره بستن تنگه هرمز، تهدید می کند. علاوه بر این ایران پیشنهاد کرد موضوع تحولات سوریه و بحرین در دستور کار مذاکراتش با گروه 1+5 نیز درج شود.

وی ادامه داد: چنین اقداماتی نمی تواند به ایجاد فضای مناسب برای برقراری روابط طبیعی میان دو طرف براساس همکاری سازنده در زمینه های مختلف منجر شود./عصر ایران