اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

فارغ‌التحصیلی از مهدکودک با هزینه دکتری!



اخبار,اخبار اجتماعی,مهدکودک

یكی از مشكلات همیشگی مهدهای كودك بحث شهریه آنها بوده است. شهریه ای كه نه تنها در حالت عادی هم بسیار بالا است، بلكه هر روز با بهانه های جدید‌تر مثل انواع و اقسام كلاس های آموزشی و ورزشی و خلاقیت و ... این .

مدت‌هاست كه سوژه مهدكودك‌ها و حواشی و مشكلات و ابهاماتی كه درباره برخی از آنها وجود دارد، سر و صدای زیادی ایجاد كرده است.گرچه به دلیل تغییر ساختار زندگی خانواده‌ها و شاغل شدن همزمان پدر و مادر، چاره‌ای به جز پناه آوردن به مهدهای كودك و سپردن فرزندان در ساعات كاری به آنها، باقی نگذاشته است.

اگر تا پیش از این مهدكودك صرفا محلی برای توجه بیشتر به رشد اجتماعی كودك و شكوفایی استعدادهای نهفته او بود، این روزها به انتخابی اجباری برای بسیاری از والدین تبدیل شده است.

 

اما اخیرا قشر جدیدی متقاضی استفاده از خدمات مهدهای كودك شده اند. قشری كه نه از سر ناچاری بلكه به دلایلی كه خودشان معتقدند به خاطر رشد اجتماعی كودك است،مشتری مهدهای كودك شده اند، آن هم مشتری‌های میلیونی!

 یكی از این موضوعات همیشگی یا بهتر است بگوییم یكی از مشكلات همیشگی مهدهای كودك بحث شهریه آنها بوده است. شهریه ای كه نه تنها در حالت عادی هم بسیار بالا است، بلكه هر روز با بهانه های جدید‌تر مثل انواع و اقسام كلاس های آموزشی و ورزشی و خلاقیت و ... این شهریه‌ها را چند برابر می كنند.

 

اما با وجود شهریه های میلیونی و ارقام نجومی این شهریه‌ها سالهاست كه فقط به دلیل یك موج چشم و هم چشمی خیلی از خانواده های مرفه ساكن مناطق بالای شهر ترجیح می دهند فرزندانشان را در این مهد كودك‌ها ثبت نام كنند و در عوض دلخوش باشند كه مثلا فرزندشان قرار است به سه زبان زنده دنیا تسلط پیدا كند یا در نهایت یك موسیقیدان یا داستان نویس و یا نقاش باشد!
در این باره، به سراغ كارشناسان و برخی از والدین منتقد این شهریه های نجومی كه به بهانه مختلف در مهدكودك‌ها دریافت می شود، رفته‌ایم.

انتظار كودك بالا می رود
خانم جوانی كه در آموزش و پرورش  به عنوان دبیر شاغل است به تازگی دختر خردسال خود را در مهدكودك نسبتا شناخته شده و دو ستاره‌ای در یكی از مناطق خوب تهران ثبت نام كرده است.


او درباره روند ثبت نام كلاس های فوق برنامه و افزایش شهریه‌ها به گزارشگر كیهان می گوید:
« واقعا این بحث شهریه خیلی پیچیده و گیج كننده است. بارها پیش آمده كه مثلا در یك سال دو بار به ما نرخ های مختلف اعلام كرده‌اند و اصرار هم دارند كه تمام این نرخ‌ها مصوب بهزیستی است.

 

حتی بخشنامه تعرفه‌ها را هم پشت شیشه و در محل دید والدین نصب كرده‌اند. مثلا همین امسال با آغاز سال تحصیلی و آغاز زمان كاری، در ابتدای مهر ماه برای دختر 3 ساله من چیزی حدود 480 هزار تومان شهریه ثابت دریافت كردند كه این شهریه فقط شامل صبحانه و ناهار و مدتی كه از بچه در مهد نگهداری می‌شود، است.یعنی هیچ كدام از وسیله های بازی و آموزشی و خلاقیت و كتاب‌ها و لوازم التحریر مثل مداد رنگی و آبرنگ و خمیر بازی و ... شامل آن نمی شود.اول از همه به ما یك لیست بلند بالا می دهند كه باید آن را تهیه كنیم.انواع و اقسام وسیله های بازی و لوازم التحریر و لوازم كمك آموزشی .

 

تاكید زیادی هم دارند كه همه یك مارك به خصوص باشد و ترجیحا از فروشگاهی كه خودشان معرفی كرده‌اند تهیه شود.در جواب علتش هم می گویند، نباید در كلاس بچه‌ها لوازم مختلف داشته باشند و همه باید با هم برابر باشند.

 

خود این خریدها چیزی حدود 200 هزار تومان تمام می شود. بعد هم كه یك لیست بلند بالا از كلاس های آموزشی، هنری و ورزشی می‌دهند كه از بین آنها انتخاب كنیم.»

این مادر كارمند آموزش و پرورش در ادامه می افزاید: « مثلا هزینه یك ماهه كلاس آموزش شنا 300 هزار تومان است. تازه این به غیر از هزینه اجباری اردوها و بازدیدهایی است كه هر ماهه از ما دریافت می شود.حالا شما تصور كنید بخواهید یك كلاس موسیقی یا هنری یا كلاس تقویت زبان و ... هم ثبت نام كنید،چقدر در ماه باید شهریه بپردازید؟ خب ما به عنوان والدین واقعا گیر افتاده‌ایم.اصلا نمی دانیم باید چه كار كنیم .

 

از یك طرف درآمدمان به پرداخت ماهی نزدیك به یك‌میلیون شهریه كفاف نمی دهد و از طرف دیگر بچه وقتی می بیند همه دوستان و هم كلاسی های مهد كودكش در كلاس مثلا سفال ثبت نام كرده‌اند او هم دلش می خواهد ثبت نام كند.

 

به نظر من این فقط یك راهی است كه به صورت غیر مستقیم والدین را در منگنه می گذارند و یك جورایی هزینه های دوبله سوبله دریافت می‌كنند كه واقعا من بشخصه اگر از سر ناچاری نبود محال بود كه فرزندم را در این مهد كودك‌ها می گذاشتم.»

سراب خیالی مهدكودك های تاپ
هر چند خیلی از والدین به دلیل نگرانی هایی كه در مورد عقب نماندن فرزندانشان از آموزش‌های مرسوم دارند، ترجیح می دهند زیر بار این هزینه‌ها بروند و شهریه های نجومی مهدهای كودك را هرساله تقبل كنند اما نكته مهمی كه در این میان تامل برانگیز است، اینكه به راستی چه بخشی از این آموزش‌ها و كلاس‌ها می‌تواند برای بچه های زیر 7 سال موثر و مفید باشد.

 

در واقع آیا به صرف اینكه یك مهد كودك تصمیم می گیرد مثلا برای بچه‌ها كلاس‌های آموزش نجوم برگزار كند،‌لزوما به این معناست كه بچه های 5 ساله به یادگیری نجوم نیاز دارند و آیا اصلا مهارت های لازم برای آموزش چنین مفاهیمی در آنها ایجاد شده است؟

دكتر فریبرز همدانی، روانشناس كودك و مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی است.او كه سالها پژوهش‌های زیادی در حوزه آموزش‌ها و مهارت های یادگیری كودك انجام داده است، در گفت و گو با گزارشگر كیهان می گوید : «واقعیت امر این است كه می توان گفت یك كودك به لحاظ هوشی و تجزیه و تحلیل های یادگیری قادر به یادگیری مفاهیم زیادی است اما این موضوع به پیش زمینه های ذهنی زیادی بستگی دارد.

 

مثلا كودكی كه در كشوری مثل فرانسه متولد شده است و بنا به شرایط خانوادگی مدام تحت آموزش های مختلف قرار گرفته یا به‌طور مستقیم در معرض شبكه‌ها و رسانه هایی به زبان های دیگر قرار گرفته است با كودكی كه مثلا تا دو سالگی در یكی از شهرهای كوچك بوده و بعد به دلایلی به همراه خانواده به تهران مهاجرت كرده تفاوت های زیادی دارد.

 

حتی اغلب دیده می‌شود كه خانواده‌ها با وجود اینكه خودشان بر یك مهارت مثل زبان یا هنرتجسمی یا یادگیری با محور حافظ بلند مدت و كوتاه مدت و ... توانایی ندارند، اصرار زیادی دارند كه فرزندشان آن مهارت را یاد بگیرد.

 

خب كودكی در مهد كودك تحت آموزش یك مهارت قرار می‌گیرد به هر حال درمنزل و در طول روز باید توسط والدین مورد ارزیابی و تمرین بیشتر قرار بگیرد.بدیهی است كه به صرف یك یا دو ساعت آموزش مقدماتی نمی‌توان به هدف مورد نظر رسید.

 

شاید به همین دلیل باشد كه خیلی از روانشناسان معتقدند كه اكثر والدین در تلاش هستند آنچه خود در طول زندگی به آن دست پیدا نكرده‌اند در كودكانشان شكوفا كنند و متاسفانه به همین دلیل است كه بدون نیاز سنجی مناسب و ارزیابی این موضوع كه واقعا كودك ما چه استعدادهای یادگیری دارد مدام او را در فشار آموزش‌های مختلف قرار می‌دهیم .»

این روانشناس كودك در ادامه می افزاید: «درست است كه تحقیقات جدید نشان می‌دهد یادگیری زبان دوم در سنین پایین‌تر نتیجه بهتری دارد اما همین امر هم نیازمند بستر سازی مناسب و شبیه سازی فضای یادگیری است.

 

مثلا در حال حاضر همه نظریات مبنی بر این است كه هرچه كودك زودتر با زبان دوم آشنا شود، شانس بیشتری برای دستیابی به مهارت‌های كسب زبان دوم خواهد داشت.

 

همین طور اگر كودك در سن زبان‌آموزی یعنی قبل از 7 تا 8 سالگی زبان دوم را بیاموزد، مهارت بهتری در تكلم زبان دوم و لهجه خواهد داشت. هرچه سن بالاتر رود، یعنی از حدود 10 سالگی به بعد توانمندی فرد در صحبت كردن به زبان دوم مانند اهالی آن زبان كاهش می‌یابد.

 

اما در این زمینه توجه به این موضوع نیز ضروری است كه این مطلب در مورد همه كودكان صدق نمی‌كند. كودكانی كه دچار تاخیر در زبان و گفتار هستند، درصورت مواجه شدن با زبان دیگری علاوه بر زبان مادری در كسب مهارت گفتار و زبان دچار مشكلات بیشتری می‌شوند و این مسئله به تشدید تاخیر در تكلم كودك كمك می‌كند.

 

خب حالا سؤال اینجاست كه واقعا در اغلب این مهد های كودك و مراكز آموزشی این پالایش و سنجش صورت می گیرد؟ یعنی این اشراف وجود دارد كه واقعا كدام بچه‌ها در تكلم زبان مادری هیچ مشكلی ندارند و می‌توانند به زبان دوم هم مسلط شوند؟ طبیعی است كه واقعا در خیلی از این مهدهای كودكی كه مدعی دو زبانه بودن یا آموزش چند زبان زنده دنیا هستند، هیچ پیمایش یا واكاوی روانی و آموزشی صورت نمی‌گیرد.

 

بنابراین جای تعجبی ندارد كه عده ای معتقدند بسیاری از این مهدهای كودك صرفا با چنین تبلیغاتی یك فضای درآمد های قابل توجه را ایجاد كرده‌اند و چندان آموزش و كسب مهارت برای بچه‌ها برایشان اولویت ندارد.»

تعرفه‌ها همچنان متغیر از شمال تا جنوب شهر
اما گذشته از اینكه تا چه اندازه این كلاس‌های جانبی و آموزش های عجیب و غریب می‌تواند برای بچه‌ها مفید باشد آن هم به قیمت دریافت شهریه‌های نجومی، توجه به خود داستان همیشگی تعرفه‌ها هم چندان بی اهمیت نیست.

 

موضوعی كه همیشه سر و صداهای زیادی را به دنبال داشته و بسیاری از والدین بچه‌ها نسبت به این موضوع كه چرا با وجود اینكه در خدمات ارائه شده هیچ تغییری وجود ندارد باید شاهد افزایش تعرفه‌ها باشند،گله مند و معترض هستند.

 

هر چند تا سالها قبل خود سازمان بهزیستی هم مدعی نرخ مشخص و واحد برای تمام مهدكودك های تهران البته براساس كیفیت و ستاره آن بود اما ظاهرا امسال خبرها چیز دیگری می گویند. به طوری كه به گفته معاون اجتماعی سازمان بهزیستی ،امسال در کل تهران نرخ پایه افزایش شهریه 14 درصد است.

 

البته خود تهران هم از نظر وضعیت اقتصادی به چند منطقه تقسیم شده است. بر فرض اگر در شمال شهر تهران شهریه مصوب 400 هزار تومان باشد، مهدکودکی که در جنوب شهر قرار دارد شهریه‌ای 300 هزار تومانی خواهد داشت.

فاطمه دعایی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل كانون همیاری و توسعه مهدهای كودك در این خصوص در گفت وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «ما در اینجا با دو مشکل اصلی مواجه هستیم، اول اینکه مدیران مهدهای کودک نمی‌توانند براساس این نرخ‌های تعیین شده خدمات جانبی و بهتری را ارائه دهند و دوم اینکه یک نگرانی و بی اعتمادی برای اولیا نیز به وجود آمده است.

 

یعنی برای خیلی‌ها این نگرانی ایجاد شده که چرا با وجود اینکه همه جا گرانی و تورم وجود دارد نرخ شهریه برخی از مهدهای کودک در سال جدید نسبت به مناطق شمال شهر تغییری نكرده است؟ آیا وعده‌های غذایی وخدماتی که در طول روز به بچه‌ها در این مهدها ارائه می‌شود بی‌کیفیت‌تر شده است؟ یا هر حدس و گمان دیگری که والدین را نگران‌تر می‌کند. »

او در ادامه تصریح می‌کند: « اگرچه امسال كمی تعرفه شهریه اصلاح شد و افزایش یافت اما باز هم با هزینه‌های جاری مهدهای کودک همخوانی ندارد.

 

چرا که مطابق قانون وزارت کار تمام مهدهای کودک موظف هستند از اول فروردین هر سال برای تمام پرسنل حداقل دستمزد مصوب وزارت کار را پرداخت کنند و همچنین برابر با قانون 148 تامین اجتماعی برای همه حق بیمه پرداخت شود. از طرف دیگر هزینه‌های بالا برای تهیه و استفاده از مواد غذایی مغذی و مناسب برای رشد کودک لازم و ضروری است.

 

چرا که این دو وعده‌ای که در مهدهای کودک ارائه می‌شود یعنی صبحانه و ناهار وعده‌های بسیار مهمی است که معمولا به این دلیل که کودک آنها را در جمع همسالان صرف می‌کند با اشتهای بیشتری میل می‌شود بنابراین مغذی و سالم بودن آن بسیار مهم است که در نتیجه هزینه‌های تمام شده را بالاتر می‌برد.اما متاسفانه نرخ‌ها معمولا با ارفاق دیده می‌شود وهزینه‌های واقعی در آن لحاظ نمی‌شود.

 

در حالی که فرمول هزینه‌ای که سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌کند، هزینه تمام شده به علاوه 20 درصد سود است که مهد کودک داران هم به این نرخ راضی هستند اما تعرفه شهریه‌ها معمولا در هیچ سالی با این فرمول مطابق نیست.»

اخبار اجتماعی - کیهان


ویدیو مرتبط :
فارغ التحصیلی YoonA

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک


جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.

خبرگزاری فارس: جشن فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر در آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک

عکس: فارغ التحصیلی دانشجویان پلی تکنیک