اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علائم افت در بازار ارز



اخبار ,اخبار اقتصادی ,علائم افت در بازار ارز

 

اخبار اقتصادی - فاصله نرخ خرید و فروش افزایش یافت
علائم افت در بازار ارز

در اولین روز کاری هفته، فاصله بین نرخ خریدوفروش دلار در بازار زیاد شد. این شکاف  به‌دلیل «نااطمینانی» از فضای حال حاضر بازار است. مشاهدات نشان می‌دهد: صرافان حاضر به درج نرخ‌های کنونی در تابلوها نیستند و دلالان به‌دلیل بیم از مسیر آینده، در نرخ‌های پایین اقدام به خرید می‌کنند؛ دو عاملی که از سوی تحلیلگران به عنوان نشانه‌های افت توصیف می‌شود.

بازار علاقه‌ای به قیمت بالای 3300 تومان ندارد
شکاف در نرخ خرید و فروش
 بازار آزاد ارز روز گذشته شاهد زورآزمایی جدی بین دلالان و فعالان بازار بود. دلالان دلار به شدت در تلاش هستند که سطح تعادلی قیمت دلار را به بالای 3300 برسانند. از طرف مقابل صراف‌ها تمایلی به درج قیمت‌های بالای 3300 به‌عنوان قیمت رسمی بازار ندارند. دیروز (شنبه) حضور دلالان در میدان افشار در بازار ارز تهران، بیشتر از همه روزهای دو هفته گذشته بود.


 تب و تاب‌شان هم در یک جاهایی از قاعده خارج می‌شد و برای عابران و کسانی که خیلی با این هیجان‌ها آشنایی نداشتند و گذرشان اتفاقی به این خیابان پر رمز و راز افتاده، تداعی‌گر تجمع‌های اعتراضی بود. یکی از دلالان که کمی کنارتر ایستاده می‌گوید: «این هم نوعی حرفه برای گذران زندگی است.» مشاهدات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد زورآزمایی تمام قدی بین این دلالان و بازار در جریان است. روز گذشته دلار با 3320 تومان شروع کرد. در این مقطع صرافی‌ها هم قیمت‌ها را روی تابلوهایشان درج کرده بودند؛ اما زمان زیادی طول نکشید تا دلالان اسکناس سبز، وارد میدان شوند. کمتر از نیم ساعت زمان نیاز بود که 20 تومان دیگر به قیمت دلار اضافه شود تا نوسان 50 تومانی نسبت به پنج‌شنبه در بازار دیده شود. در این مقطع صرافی‌ها خود را کنار کشیدند. آنها از درج نرخ روی تابلوها خودداری کردند. همزمان با این تحولات حضور دلالان متراکم‌تر شد. از میدان افشار کمی این سوتر آمدند و از دور هم می‌شد تجمع‌شان را دید. این زورآزمایی همچنان در جریان بود تا اینکه در پایان معاملات هر دو طرف به «تساوی» رضایت دادند. نه 3340 دلالان و نه 3300 صراف‌ها. بازار روز گذشته با 3325 تومان به معاملات پایان داد.

فاصله زیاد خرید تا فروش
یکی از نشانه‌های باور نداشتن فعالان بازار به دلار بالای 3300 تومان فاصله خرید‌و‌فروش در بازار روز گذشته بود. صراف‌ها روز گذشته هر چند نرخ فروش را نهایتا بالای 3300 تومان درج کردند؛ اما نرخ‌های خرید همچنان پایین بود. در دلار 3340 تومان برای فروش هم، نرخ خرید صراف‌ها 3260 تا 3270 تومان بود. این به نوعی ابزار قدرت آنان مقابل دلالان بود. به وضوح می‌شد علاقه دلالان به خرید با قیمت بالاتر را مشاهده کرد؛ اما انگار نرخ‌های درج شده روی تابلو صراف‌ها را نوعی هشدار می‌دانستند. نهایتا آنها هم جرات خرید با قیمت بالاتر از 3280 تومان را در هیچ زمانی از معاملات روز گذشته به خود ندادند.  اینکه دلالان از خرید در نرخ‌های بالا خودداری می‌کنند نشان‌دهنده این است که از بالا رفتن قیمت‌ها خیلی اطمینان ندارند و از طرف دیگر هم تلاش می‌کنند که دلار را در نرخ‌های بالاتر بفروشند که اگر قیمت‌ها بالا رفت، ضرر نکرده باشند. این نشان‌دهنده اطمینان نداشتن آنان از سمت‌وسوی بازار است. فاصله زیاد نرخ خرید با فروش و درج نکردن نرخ بالاتر از 3320 تومان توسط صرافی‌ها نشانه دیگری در عدم‌قطعیت نرخ‌ها در بازار و اطمینان نداشتن فعالان از مسیر پیش‌رو است. صراف‌ها در نرخ‌های بالاتر از 3320  تومان از درج قیمت خودداری کردند و از بالا بردن نرخ خرید به بالای 3270 تومان هم سرباز زدند و مجموعه این عوامل نشان می‌دهد بازار روز گذشته هم نتوانست روند خود را مشخص کند. یکی از صراف‌های فردوسی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «بازار علاقه‌ای به دلار بالای 3300 تومان ندارد و به نوعی این نرخ به‌عنوان نرخ تعادلی از سوی فعالان بازار پذیرفته شده است.» به نظر او «ممکن است عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها در روزهای آینده مقداری نرخ‌ها را کاهش دهد؛ اما با در نظر گرفتن همه عوامل تاثیرگذار، در نهایت نقطه تعادل برای دلار همان 3300 تومان خواهد بود.» او البته تاکید می‌کند: «اگر وقفه جدی در تزریق ارز پتروشیمی‌ها یا سایر مبادی ورودی ارز به وجود بیاید، دلالان توان آن را دارند نوسان‌های شدیدتر از آنچه در این چند هفته مشاهده شد، ایجاد کنند.»

 افزایش قیمت سکه و طلا
همزمان با نوسانات قیمت دلار در بازار فردوسی با اینکه بازار طلای سبزه میدان تعطیل بود؛ اما قیمت‌ها افزایش یافت. سکه تمام بهار آزادی در صرافی‌های فردوسی یک میلیون و 27 هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18 عیار هم با 1900 تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به 105400 تومان رسید و نیم سکه و ربع سکه هم افزایش‌های جزئی در قیمت داشتند. 

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
علی طیب نیا: ثبات در بازار ارز مهمتر از نرخ ارز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت قیمت ها در بازار ارز و سكه ادامه می یابد؟



 

 

بازار ارز و سكه , دلار , بازار سکه

 

با گذشت تقریبا یک هفته از اعلام ارز تک نرخی ۱۲۲۶ تومانی در کشور، دلار در بازار آزاد در محدوده ۱۸۰۰ تومان با اندکی نوسان به فروش می رسد.

به گفته برخی در سال گذشته ۹۰ میلیارد دلار ثبت سفارش شده اما ۶۵ میلیارد دلار کالا وارد شده كه برخی از ارزهای تخصیص داده شده سر از بازار ارز آزاد درآورده و از این رو باید دقت بیشتری در تخصیص ارز به متقاضیان صورت گیرد.

با این حال مشخص نبودن سرنوشت دلار ۱۲۲۶ تومانی و بلاتكلیفی آیین نامه های اجرایی و مكانیسم تخصیص صحیح این ارز همچنان قیمت ها را دچار بی ثباتی كرده است تا جایی كه فعالان بازار ارز هر یك قیمت خاصی را برای انجام فعالیت های خود منظور می كنند.

در همین حال برخی اخبار از سطح بازار نشان از نرخ های گران دلار به مقصد اروپا توسط برخی از صرافی ها دارد. در همین حال در بازار قیمت دلار اندکی از سطح ۱۸۰۰ تومان پایین تر قرار گرفته و ظاهرا شامه بازار برای افت قیمت ها در این روزها قوی تر می شود.

همچنین تازه ترین خبرها حكایت از آن دارد كه در سطح بازار دستگیری برخی دلالان خرده پا که تظاهر به فروش دلار می کنند توسط نیروی انتظامی صورت گرفته و مسوولان قضایی نیز احکام شدیدتری همچون اعدام را نیز برای اخلالگران بازار ارز و سکه گوشزد می کنند.

روز گذشته نیز قیمت ارز در بازار بازهم در نوسان بود که البته این نوسان بیشترمیل به کاهش داشت. در بازار البته یورو و لیر ترکیه با ۵۰ تومان و ۲۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۴۰۰ تومان و ۱۰۷۰ تومان فروخته شدند.اما سایر ارزها از جمله دلار کانادا و صد ین ژاپن با افت۵۰ تومانی و ۱۰۰ تومانی مواجه شدند.

در روزهای اخیر افزایش نرخ سود بانکی نیز بر کاهش تقاضا برای دلار و سکه تاثیر داشته است.

در این میان از آنجایی که هنوز اختلافاتی بر سر رقابتی کردن نرخ سود سپرده یا تعیین سقف ۲۰ درصدی برای آن در بین مسوولان وزارت اقتصاد، شورای پول و اعتبار، شورای هماهنگی مدیران عامل بانک های دولتی و کانون بانک های خصوصی در جریان است و تکلیف نهایی در این زمینه به عنوان یکی از عوامل مهم تاثیر بر افت قیمت ارزو سکه مشخص نشده، امکان تاثیرافزایشی بر قیمت ها در بازار را نباید از نظر دور داشت. همچنین شرایط موجود در بازار برای فعالیت قانونی صرافان به عنوان ناقلان فعال ارز از کشور به شدت دشوار شده که موجبات توقف فعالیت حرفه ای آنها را فراهم آورده است.

بازار سکه

بازار سکه هم روز گذشته شاهد کاهش بیشتر قیمت ها بود. سکه دیروز با ۱۵ هزارتومان کاهش قیمت تا ۷۸۵ هزار تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز با ۲۵ هزارتومان کاهش به ۷۹۵ هزارتومان رسید. نیم سکه ۳۹۵ هزار تومان و ربع سکه ۲۰۰ هزارتومان فروخته شدند که البته قیمت های اعلام شده میانگینی از مجموعه قیمت های موجود در بازار بوده و امکان تفاوت با نرخ سایر مراجع خبری نیز وجود دارد. همچنین کاهش قیمت طلا در بازار به صورت افت ۳۵۰۰ تومان مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت نمایان شد . نرخ گرم طلای ۱۸ عیار از این رو با ۸۰۰ تومان افت تا

۷۵ هزار و ۲۵۷ تومان کاهش یافت . قیمت جهانی طلا نیز دیروز نوسان اندکی داشت به طوری که تا غروب تنها ۵ دلار افزایش داشت و به سطح ۱۷۴۵ دلار رسید..../دنیای اقتصاد