اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عربستان: کشورهای عرب خلیج فارس رفتار قطر را محکوم کنند



 کشورهای عرب خلیج فارس, رفتارهای قطر درقبال مصر و یمن

عربستان: کشورهای عرب خلیج فارس رفتار قطر را محکوم کنند

عربستان سعودی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواست تا رفتار قطر در مصر و یمن را محکوم کنند.

به گزارش فارس، یک منبع آگاه کشورهای حوزه خلیج فارس امروز یکشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: نشست سه جانبه شب گذشته امیران قطر و کویت و شاه عربستان در شهر ریاض بعد از آن صورت گرفت که عربستان از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواست تا رفتارهای قطر در مصر و یمن را محکوم کنند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: عربستان "از رفتارهای قطر درقبال مصر و یمن به شدت ناراحت است".

این منبع افزود: شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت تصمیم به میانجیگری بین این دو کشور گرفت تا نشست سالانه سران شورای همکاری خلیج فارس در ماه آینده در کویت برهم نخورد.

به گفته این منبع، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان هفته گذشته در جریان سفرش به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواستار "صدور بیانیه شورای همکاری در محکومیت رفتارهای قطر" شد.

سعود الفیصل نامه های عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان را به سران چهار کشور عرب حوزه خلیج فارس شامل عمان، امارت، کویت و بحرین تسلیم کرد.

یک دیپلمات اروپایی نیز به نوبه خود به خبرگزاری فرانسه گفت: روابط بین عربستان وقطر به علت سیاست دوحه درقبال قاهره به شدت پرتنش  است.

منابع خبری دیروز نوشته بودند که روابط بین عربستان و قطر بحرانی شده است و امیر کویت در تلاش برای میانجیگری بین قطر و عربستان است.

پایگاه "رای الیوم" دیروز نوشت: گزارش‌های خبری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نشان دهنده آن است که شیخ "صباح الاحمد" امیر کویت در حال حاضر مشغول میانجیگری فشرده و فوری برای کاستن از بحران در روابط بین قطر و عربستان می‌باشد زیرا حتی برخی اخبار حاکی است که ریاض برای اخراج دوحه از شورای همکاری خلیج فارس تلاش می‌کند.

به نوشته پایگاه رأی الیوم، امیر کویت که کشورش ماه آینده میزبان نشست سران شورای همکاری خلیج فارس است، نمی‌خواهد اختلافات میان عربستان و قطر بر این نشست و تصمیمات اقتصادی آن تأثیر بگذارد.

بحران در روابط قطر و عربستان در تبلیغات رسانه‌ای دو کشور علیه یکدیگر کاملا واضح است بطوریکه روزنامه‌های وابسته به قطر، به طور مستقیم عربستان را مورد هجمه رسانه ای خود قرار داده‌اند.

در این میان نکته قابل توجه، سفر دوره‌ای شیخ تمیم به کشورهای حاشیه خلیج فارس در دو هفته اخیر بود که امیر جدید قطر از کویت، بحرین و امارات دیدار کرد اما این سفر دوره‌ای شامل عربستان سعودی نشد. همچنین وی اولین رهبری بود که پس از برگزاری نشست سران کشورهای عربی و آفریقایی در کویت، بلافاصله پس از مراسم افتتاحیه نشست آن را ترک کرد.

امیر کویت روز جمعه دو بار با شیخ تمیم تماس گرفت تا خشم وی را فرو بنشاند و علت ترک سریع نشست سران را از وی جویا شود و از وی بپرسد که آیا این خشم به دلیل استقبال نامناسب از وی یا جدل لفظی با سران برخی از هیأت‌های شرکت کننده در این نشست به ویژه هیأت عربستانی بوده است یا خیر.

اختلاف میان عربستان و قطر به طور آشکاری بر بحران مصر نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که قطر از جنبش اخوان المسلمین و "محمد مرسی" رئیس جمهور معزول آن کشور حمایت می‌کند. این در حالی است که عربستان با تمام قوا از دستگاه نظامی مصر و فرمانده آن "سرتیپ عبدالفتاح السیسی" حمایت می‌کند و بیش از 7 میلیارد دلار به دولت جدید آن کشور کمک کرده است.

مقامات قطری بر این باورند که عربستان با امارات و کویت و بحرین، ائتلافی را علیه دوحه تشکیل داده‌اند و "بندر بن سلطان" در رأس این ائتلاف قرار دارد.

/فارس

 


ویدیو مرتبط :
زود باشید به خلیج فارس رای بدین نه خلیج عرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلاش عربستان برای تشکیل اتحادیه بین کشورهای عرب خلیج فارس: می خواهیم به ایران بگوییم که پایش را از گلیمش درازتر نکند!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بحرین: بین دو تا سه کشور اتحادیه ایجاد می شود؛

تلاش عربستان برای تشکیل اتحادیه بین کشورهای عرب خلیج فارس: می خواهیم به ایران بگوییم که پایش را از گلیمش درازتر نکند!

سمیرا رجب وزیر اطلاع رسانی بحرین در این مورد گفت: ما در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد اتحاد تمامی کشورهای خلیج به بحث خواهیم نشست، نه فقط اتحاد میان عربستان سعودی و بحرین.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب :  سمیرا رجب وزیر اطلاع رسانی بحرین در این مورد گفت: ما در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در مورد اتحاد تمامی کشورهای خلیج به بحث خواهیم نشست، نه فقط اتحاد میان عربستان سعودی و بحرین.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، منامه اعلام کرده است که همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس با طرح اتحاد عربستان سعودی - بحرین موافق هستند، هدف از اجرای این طرح ایجاد یک بلوک اقتصادی و سیاسی قدرتمند، علیه نفوذ ایران شیعه است.

سمیرا رجب اظهار داشت: فکر می کنم که حداقل بین دو تا سه کشور اتحادیه ایجاد شود.

همچنین، شاهزاده خلیفه بن سلمان نخست‌وزیر بحرین در گفتگو با روزنامه الریاض گفت:  گزینه ی تشکیل اتحادیه خلیج فارس ضروری شده است.

وی در ادامه از آمادگی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای استحکام روابط امنیتی و دیپلماتیک خود با بکدیگر برای مقابله با مسائلی چون بهار عرب و اختلافات با ایران سخن گفت.

شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه افزود: انتظار دارم در نشست جدید شورای همکاری کشورهای خلیج فارس طرح اتحاد بیشتر این کشورها پیش برود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، یک منبع در گفتگو گلف نیوز گفت: تشکیل اتحادیه توسط کشورهای خلیج فارس با هدف انتقال و ارسال این پیام به ایران است: پای تان را ار گلیم تان درازتر نکنید و فکر نکنید که می توانید تاریخ و وضعیت جغرافیایی را تغییر دهید.

همچنین روزنامه السفیر به نقل از یک منبع نوشت: تشکیل اتحادیه توسط اعراب خلیج فارس در مقابل پیشنهاد تشکیل اتحادیه تهران و بغداد توسط دولت ایران است.

السفیر نوشت: شینده های حاکی از آن است که کویت تصمیم دارد که با تشکیل اتحادیه مخالفت کند.

 

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، شیخ صباح الخالد الصباح می‌گوید: کویت به هیچ وجه تصمیم ندارد در این زمینه تصمیمی اتخاذ کند و منتظر مانده است تا ببیند که نتیجه بررسی‌های کمیته تخصصی خلیج فارس که در حال بررسی پیشنهاد ملک عبدالله که در نشست قبلی شورای همکاری در ریاض مطرح کرد، چیست.

همچنین، احمد السعدون، رئیس پارلمان کویت در سال 2011 با اشاره به عربستان سعودی گفت: اتحاد ما با کشورهایی که زندان هایشان پر از کسانی است که تنها جرمشان ابراز عقیده است، سخت هست.

بنابراین گزارش، انتظار می رود چندین کشور دیگر از جمله قطر با تشکیل چنین اتحادیه ای مخالف کنند./انتخاب