اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراق با تکذیب نقض تحریم تهران: کمتر از حد مجاز با ایران رابطه داریم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

عراق با تکذیب نقض تحریم تهران: کمتر از حد مجاز با ایران رابطه داریم

عراق به معافیت رسمی از سوی دولت آمریکا برای تعامل با ایران دست نیافته است اما روابط اقتصادی فعلی بغداد و تهران تعارضی با تحریم ها ندارد.دو مقام ارشد عراقی، گزارش اخیر نیویورک تایمز درباره نقض تحریم های ایران از طریق بانک ها و سازمان های عراقی را رد کردند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، علی موسوی مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق با رد گزارش نیویورک تایمز درباره کمک به ایران برای مقابله با تحریم ها، اعلام کرد روابط بازرگانی و مالی عراق با ایران با قوانین بین المللی تطابق دارد.

روزنامه نیویورک تایمز در ابتدای هفته جاری نوشته بود عراق با استفاده از بانک ها و سازمان های مالی خود و قاچاق نفت خام به ایران، به این کشور در دور زدن تحریم ها کمک می کند.

این روزنامه نوشته بود دولت آمریکا به همین دلیل در تماسی محرمانه با مقامات عراقی از روابط مالی میان بغداد و تهران شکوه کرده بود.

مشاور رسانه ای نوری مالکی نخست وزیر عراق در این باره افزود: بغداد اقداماتی مخالف قوانین بین المللی انجام نمی دهد. به عراق به مانند دیگر کشورها، اجازه داده شده تا با ایران تعامل داشته باشد.

موسوی ادامه داد: عراق به معافیت رسمی از سوی دولت آمریکا برای تعامل با ایران دست نیافته است اما روابط اقتصادی فعلی بغداد و تهران تعارضی با تحریم ها ندارد.

وی همچنین به خبرگزاری فرانسه هم گفت: تاکید می کنیم همه تعاملات عراق با ایران، شفاف و علنی است و هیچ تعامل سری نداریم بلکه معتقدیم عراق تاکنون کمتر از حد مجاز با ایران رابطه داشته است.

مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق همچنین خبرهایی درباره فروش نفت ایران از طریق بنادر عراق را دروغ و افترا دانست.

علی الدباغ سخنگوی رسمی دولت عراق هم در این باره گفت این کشور قصد ندارد تحریم های بین المللی علیه ایران را نقض کند. تبادل بزرگ بازرگانی میان عراق و ایران باعث می شود اعمال تحریم علیه تهران، بسیار سخت شود. التزام مطلق به همه تحریم های ایران در عمل غیرممکن است به همین دلیل استثناء هایی برای کشورهای دارای حجم بزرگی از تعاملات با ایران وجود دارد.

تهران در سال گذشته میلادی اعلام کرد می خواهد حجم تجارت با عراق را از رقم 6 میلیارد دلار در سال 2010 به رقم 10 میلیارد دلار افزایش دهد.

عراق در فوریه گذشته هم گفته بود این کشور قصد دارد درخواستی را به آمریکا برای کسب معافیت از تحریم های ایران ارائه کند.عراق هم اکنون ذخایر ارزی به حجم 60 میلیارد دلار در اختیار دارد که بخش اعظم آن از طریق صادرات نفت خام به دست می آید.

ایران به عراق سوخت، برق، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی ، تجهیزات پزشکی صادر می کند.مقامات عراقی قبل از این گفته بودند به دلیل تحریم ها، قادر به انتقال پول برق وارداتی از ایران نیستند./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
جریمه سنگین یک بانک اسکاتلندی بخاطر نقض تحریم ایران!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش کمیته تحریم‌های ایران: تهران قطعنامه 1929 را نقض کرده است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نماینده اسپانیا در شورای امنیت سازمان ملل می‌گوید که ایران با شلیک موشک بالستیک، بند 9 قطعنامه 1929 را نقض کرده است و نماینده فرانسه هم می‌گوید که باید با این کار برخورد شود.

نماینده اسپانیا در گزارش 90 روزه کمیته تحریم‌های ایران سازمان ملل، گزارشی از نتیجه بازرسی‌های پسابرجام به اعضای شورای امنیت سازمان ملل داد.

در این نشست که به ریاست «سامانتا پاور» رئیس‌ دوره‌ای شورا و نماینده آمریکا در شورای امنیت برگزار می‌شد، نماینده اسپانیا گفت که ایران با خرید حجم عظیمی از آلیاژهای دارای کاربرد دوگانه و شلیک موشک عماد، قطعنامه 1929 سازمان ملل را نقض کرده است.

نماینده اسپانیا البته گفت که در خصوص خرید آلیاژهای دارای کاربرد دوگانه، «کمیته به این نتیجه نرسیده که ایران از روی عمد، قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده باشد.»

نماینده فرانسه هم در این نشست گفت که برنامه هسته‌ای ایران، 20 سال همه دنیا را نگران کرد و حالا هم نظر به نقض جدید قطعنامه سازمان ملل با شلیک موشک بالستیک عماد، «باید با این مورد برخورد شود.»

 

اخبار سیاست خارجی - فارس