اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچیˈ به وین می رود/ ˈمدالیته جدیدˈ در راه است



یوکیو آمانو,عباس عراقچی

عراقچیˈ به وین می رود/ ˈمدالیته جدیدˈ در راه است

در حالی که قرار است ˈعباس عراقچیˈ معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران برای دیدار با ˈیوکیو آمانوˈ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به وین سفر کند، ˈعلی اکبر صالحیˈ رییس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که ایران و آژانس در دور آتی مذاکرات در خصوص مدالیته جدید به توافق برسند.

به گزارش ایرنا، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امورخارجه اعلام کرد که دوشنبه آینده

(ششم آبان) قبل از آغاز مذاکرات ایران و آژانس با آمانو در وین دیدار و گفت وگو می کند.

قرار است ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده (ششم و هفتم آبان ماه) در وین با یکدیگر مذاکره کنند.

معاون وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد که مذاکرات تیم های کارشناسی ایران و 1+5-متشکل از کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم - روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آینده (هشتم و نهم آبان ماه) در وین برگزار می شود.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در مذاکرات اخیر ژنو توافق کردند تا کمیته های کارشناسی در زمینه های هسته ای، علمی و تحریم ها تشکیل دهند.

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است در روزهای 16 و 17 آبان ماه در شهر ژنو برگزار شود.


** از ˈنقشه راه ژنوˈ تا ˈمدالیته جدید وینˈ
ایران و گروه 1+5 در حالی حرکت در مسیر توافق بر سر یک ˈنقشه راهˈ را از هفته گذشته در ژنو آغاز کرده اند که کمی آن طرف تر، یعنی در وین، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال برداشتن گام های نهایی برای تدوین یک ˈمدالیته جدیدˈ می باشند.

هدف تدوین نقشه راه و مدالیته این است که ابتدا تا انتهای مسیر برای طرفین روشن و گام های متقابل، تعریف شده باشد.

البته نقشه راه ژنو کلی تر و فراتر از مدالیته ایران و آژانس است و حتی می توان گفت که مدالیته ایران و آژانس در دل آن قرار می گیرد.

به تعبیر دیگر چون مذاکرات ایران و آژانس فنی و حقوقی است، بنابر این مدالیته نیز بر این اساس تنظیم خواهد شد؛ ولی باید در دایره ای فراتر، یعنی مذاکرات ایران و گروه 1+5 که مذاکرات فنی- سیاسی است، مسیر اصلی و گام های متقابل طرفین در یک نقشه راه تعیین شود.

در مذاکرات ایران و گروه 1+5 است که می توان ما به ازاها و امتیازهای متقابل را مطرح و در خصوص آن تصمیم گیری کرد.

نخستین دور مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از روی کارآمدن دولت جدید در ایران، روز پنجم مهرماه در فضایی مثبت در وین برگزار شد.

این مذاکرات 10 ساعت پس از مذاکرات وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک، در محل نمایندگی دائمی ایران در وین برگزار شد.

در این دور از مذاکرات ˈرضا نجفیˈ سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ریاست تیم مذاکره کننده ایرانی و ˈهرمان ناکارتسˈ معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ریاست تیم آژانس را برعهده داشت.

روسای دو تیم مذاکره کننده، پس از حدود شش ساعت مذاکره، این دور از مذاکرات را بسیار مثبت توصیف کردند.

اکنون نیز قرار است 11 روز پس از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو، دور جدید مذاکرات ایران و آژانس برگزار شود.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در روزهای 23 و 24 مهرماه در ژنو برگزار شد و دوشنبه هفته آینده یعنی ششم آبان نیز تیم های فنی ایران و آژانس با یکدیگر به گفت وگو خواهند نشست.

آنگونه که ˈعلی اکبر صالحیˈ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است، محور این دور از مذاکرات ایران و آژانس، تدوین مدالیته جدید خواهد بود؛ وی ابراز امیدواری کرده است که طرفین در این زمینه به توافق دست یابند.

صالحی در سال 1390 و زمانی که مسوولیت وزارت امور خارجه را برعهده داشت در راستای همکاری ایران و آژانس، پیشنهاد تدوین مدالیته جدیدی را مطرح کرد که سنگ بنای دور جدید مذاکرات شد.

طبق مدالیته قبلی یا برنامه عمل سال 2007 یا همان سند INFCIRC/711 ، شش مساله باقیمانده آزمایشات پلوتونیوم، سانتریفوژهای پی یک و پی دو، منشاء آلودگی، سند اورانیوم فلزی، پلونیوم 110 و معدن گچین در سال 2008 حل و فصل شد و مدیر کل قبلی آن را به شورای حکام گزارش کرد.

هر چند مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدالیته 2007 را کامل اعلام نکرد، ولی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود وارد مذاکراتی شد که هدف آن دستیابی به مدالیته جدید بود.

یک ماه پس از طرح این پیشنهاد از سوی صالحی، ناکارتس معاون پادمان مدیرکل آژانس که معمولا ریاست تیم مذاکره کننده این نهاد با تهران را برعهده دارد، به دعوت جمهوری اسلامی در یک سفر پنج روزه از تاسیسات هسته ای ایران بازدید کرد.

ناکارتس در آن سفر همراه معاونین خود از نیروگاه اتمی بوشهر، تاسیسات غنی سازی نطنز و فردو، تاسیسات اصفهان شامل کارخانه تولید میله های سوخت و نیز رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کرد.

در آن سفر، جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نظر خود در اقدامی بی سابقه حتی اجازه بازدید از سایت تحقیق و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته را نیز به معاون مدیر کل داد.

ناکارتس در آن سفر، دو دستور کار مذاکراتی اعمال ترتیبات پادمان در تاسیسات فردو و دیگری پیگیری موضوع مطالعات ادعایی را داشت.

وی بهمن ماه سال 1390 نیز به عنوان رییس گروه مذاکره کننده آژانس برای حضور در دور اول گفت وگوها، سفر سه روزه ای به تهران داشت.

سه هفته پس از آن نیز (اول اسفنده ماه 1390)، ناکارتس برای حضور در دور دوم گفت و گوهای ایران و آژانس سفری دو روزه به تهران انجام داد.

پس از آن، چند دور مذاکرات در وین برگزار شد تا اینکه اول خرداد ماه سال گذشته آمانو سفری یک روزه به تهران داشت که ناکارتس نیز در این سفر وی را همراهی کرد.

مذاکرات برای دستیابی به مدالیته جدید در وین و تهران ادامه یافت، ولی از نشست شورای حکام در آذر ماه سال گذشته این گفت وگوها وارد مرحله جدیدی شد.

مدیرکل آژانس در آن نشست تاکید کرد که این نهاد در پی توافق با ایران در مورد یک مدالیته برای حل و فصل موضوعات باقی مانده است.

آمانو با اشاره به اینکه آژانس قویا مصمم به گفت وگو است، تصریح کرد: فرصت حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران فراهم شده است و همه باید از آن استفاده کنیم.

در پی این اظهار نظر آمانو، هفتمین دور مذاکرات در تهران برگزار شد.

ناکارتس که ریاست تیم هفت نفره آژانس در این دور از مذاکرات را برعهده داشت، هنگام بازگشت به وین تاکید کرد که انتظار داریم دیدگاه شکل یافته در مذاکرات را نهایی و بلافاصله اجرایی کنیم و همچنین ابراز امیدواری کرد مذاکرات آتی به تدوین مدالیته حل و فصل موضوع منجر شود.

بر اساس توافق طرفین، دور هشتم مذاکرات 27 دی ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، ولی باز هم توافق نهایی مدالیته جدید عملی نشد.

هرچند ناکارتس هنگام بازگشت به وین اعلام کرد که مذاکرات ادامه می یابد، ولی در عین حال گفت که با توجه به برخی اختلاف نظرها در این دور گفت وگوها، نتوانستیم مدالیته جدید را نهایی کنیم.

نهمین دور مذاکرات ایران و آژانس اتمی بهمن ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، ولی باز هم مدالیته جدید نهایی نشد و دهمین دور مذاکرات نیز 25 اردیبهشت در وین برگزار شد که نتیجه ای نداشت.

در پی آن، آمانو در نشست شورای حکام در خرداد ماه سال جاری تاکید کرد که مذاکرات به یک دور باطل افتاده است، موضوعی که ˈعلی اصغر سلطانیهˈ نماینده پیشین ایران در آژانس نیز بر آن صحه گذاشت.

هنوز چند روز از این اظهار نظر آمانو نگذشته بود که با پیروزی ˈحسن روحانیˈ در انتخابات ریاست جمهوری ایران، تغییر در معادلات ظاهر شد.

آمانو، در نخستین اظهار نظر پس از انتخابات ایران تصریح کرد که مدیریت آژانس متعهد به ادامه مذاکرات با رییس جمهوری آینده ایران است.

مدیرکل آژانس حدود یک ماه و نیم پیش در نشست فصلی شورای حکام نیز تاکید کرد که ˈآژانس به همکاری سازنده با دولت جدید ایران برای حل و فصل مسایل باقی مانده از طریق دیپلماتیک متعهد استˈ.

آمانو همچنین در گزارش جدید خود آمادگی آژانس را برای تدوین مدالیته ای شفاف با هدف کاهش هرگونه سوء تفاهم احتمالی با ایران اعلام کرد.

بر این اساس، دور یازدهم مذاکرات ایران و آژانس پنجم مهر ماه در فضایی مثبت در وین برگزار شد و طرفین توافق کردند که در دور آینده مذاکرات که ششم آبان ماه برگزار خواهد شد، وارد جزئیات شوند.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که قرار است در این دور از مذاکرات موضوع مدالیته مورد بررسی قرار گیرد.

رییس سازمان انژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرده است که ایران و آژانس در خصوص مدالیته جدید به توافق برسند.

دیپلمات ها در وین نیز امیدوارند در فرصت جدیدی که با روی کار آمدن دولت ˈتدبیر و امیدˈ فراهم شده است، ایران و گروه 1+5 و همچنین ایران و آژانس بتوانند به توافقات مهمی دست یابند.
/ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
درگیری هواداران آستریا وین و راپید وین اتریش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف به دلیل سفر وین به کمیسیون امنیت ملی نرفت؛ سوال به صحن علنی مجلس می‌رود؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اخبار سیاسی - ظریف به دلیل سفر وین به کمیسیون امنیت ملی نرفت؛ سوال به صحن علنی مجلس می‌رود؟

مهدی دواتگری و جواد کریمی قدوسی نمایندگان مراغه و مشهد در مجلس شورای اسلامی خواستار ارجاع سوال‌های خود از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به صحن علنی مجلس شدند.

سیدحسین نقوی حسینی بعدازظهر یکشنبه با یادآوری حضور نیافتن وزیر امور خارجه در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: در ابتدای این جلسه علاءالدین بروجردی رییس این کمیسیون اعتراض نمایندگان سوال‌کننده از ظریف را به دلیل حضور نیافتن وی در کمیسیون برای سومین بار مطرح کرد.

وی ادامه داد: سوال کنندگان طبق آیین‌نامه داخلی حق دارند درخواست ارجاع سوال خود را به صحن علنی مجلس ارائه کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مهدی دواتگری نماینده مراغه و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در این جلسه اعلام کردند که سوال‌های آن‌ها از رییس دستگاه دیپلماسی برای رسیدگی به صحن علنی مجلس ارجاع شود.

وزیر امورخارجه قرار بود بعدازظهر امروز برای پاسخ به ۶ سوال نمایندگان از جمله سوال‌های کریمی قدوسی و دواتگری در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر شود که به دلیل همزمانی سفر وی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به وین برای دور تازه گفت‌وگوها با گروه ۱+۵ لغو شد.

اخبار سیاسی - ایرنا