اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عده‌ای می‌خواهند به اسم «نفوذ» برجام را بكوبند



اخبار,اخبارسیاسی,اجرای  برجام

 كلیدواژه تندروها برای هجمه به دولت آقای روحانی تغییر كرده و این عده تلاش می‌كنند این‌بار با كلیدواژه «نفوذ» عرصه را بر دولت و حامیانش تنگ كنند. این در حالی است كه در دو سال گذشته دولت تدبیر و امید با كلیدواژه‌هایی چون«فتنه»، «سازشكاری» و همچنین«اسلام آمریكایی» مورد هجمه تندروها قرار گرفته است.

به همین دلیل و برای بررسی این مساله با سیدمحمود میرلوحی، معاون پارلمانی و حقوقی وزیر كشور در دولت اصلاحات گفت‌وگو كردیم. میرلوحی معتقد است: «تعریف عده‌ای از مساله استقلال به شكلی است كه گویا ایران باید با همه قدرت‌های بزرگ در حالت تخاصم باشد و اگر چنین نباشد استقلال كشور دچار صدمه و آسیب می‌شود. این گروه خاص همچنین آزادی را به معنای بی‌بندباری تعریف می‌كند و تلاش می‌كند بدینوسیله آزادی را محدود كند». در ادامه متن این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید:
 
  در شرایط كنونی برخی با كلیدواژه «نفوذ» درصدد فشار به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و همچنین تاثیرگذاری بر فضای انتخابات مجلس هستند. به نظر شما استراتژی این عده چیست و به چه اهدافی می‌اندیشند؟
شعار انقلاب مردم در سال57 استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. در نتیجه این چهار ركن مهم و تاثیرگذار همواره باید در كنار یكدیگر مورد استفاده قرار بگیرد. نمی‌توان اجازه داد برخی این چهار ركن مهم و حیاتی انقلاب اسلامی را از هم جدا كنند. جریان اصلاحات همواره تلاش كرده به این چهار ركن اساسی نگاهی هماهنگ و تكمیل‌كننده داشته باشد.

 

به همین دلیل اصلاح‌طلبان این چهار ركن را از هم جدا نمی‌دانند و به صورت تك بعدی به مساله نگاه نمی‌كنند. با این وجود یك جریان خاص سیاسی تلاش می‌كند برخی مفاهیم مانند ایرانی بودن و همچنین جمهوریت را در مقابل اسلام قرار بدهد. تعریف این عده از مساله استقلال به شكلی است كه گویا ایران باید با همه قدرت‌های بزرگ در حالت تخاصم باشد و اگر چنین نباشد استقلال كشور دچار صدمه و آسیب می‌شود.

 

این گروه خاص همچنین آزادی را به معنای بی‌بندباری تعریف می‌كند و تلاش می‌كند بدینوسیله آزادی را محدود كند. منظور مقام معظم رهبری از بیان واژه «نفوذ» استقلال ایران در تمامی مسائل خود بود و اینكه قدرت‌های بیگانه هیچ حق مداخله‌گرانه در سیاست‌های داخلی ایران ندارند. اینكه عده‌ای با سوءبرداشت از سخنان معظم‌له تلاش كنند حامیان دولت را تحت فشار قرار دهند مساله‌ای ناثواب است و برخلاف منویات رهبر معظم انقلاب تلقی می‌شود. ملت ایران برای توسعه و رفاه خود باید روی پای خود بایستد و به هیچ یك از قدرت‌های شرق و غرب باج ندهد. حضرت امام(ره) همواره روی این اصل اساسی تاكید می‌كردند و خواستار عزت و سربلندی ایرانیان بودند.

 

در نتیجه اگر كسی به شكلی واژه اسقلال را تعریف كند كه نتیجه آن تنش و جنگ با كشورهای جهان باشد برخلاف منویات حضرت امام (ره) و قانون اساسی رفتار كرده است. همچنین اگر كسی گمان كند در شرایط كنونی كه توافق هسته‌ای صورت گرفته، ایران اجازه خواهد داد قدرت‌های غربی در سرنوشت كشور دخالت كند اشتباه بزرگی انجام داده است. مسائل داخلی و تعیین سرنوشت مردم خط قرمز بزرگی است كه هیچ قدرتی قادر نخواهد بود به آن خدشه وارد كند. آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور كشور بیشتر از همه نسبت به این مساله حساسیت خواهد داشت. در نتیجه این‌گونه جو‌سازی‌ها با اهداف سیاسی و جناحی و برای فشار به دولت آقای روحانی طراحی شده است.

 

مسیری كه آقای روحانی برای دولت خود ترسیم كرده بدون شك به استقلال و عزت واقعی كشور منتهی خواهد شد. موفقیت در برجام یكی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین اقدامات دولت آقای روحانی است كه در تاریخ ماندگار خواهد شد. كسانی كه تلاش می‌كنند این دستاورد بزرگ دولت را به مساله ضد منافع ملی تبدیل كنند باید به این نكته توجه داشته باشند كه تعامل و توافق با كشورهای جهان مطالبه مردم بوده و به همین دلیل در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 از آقای روحانی حمایت كردند. متاسفانه عده‌ای می‌خواهند به اسم‌«نفوذ» بر سر برجام بكوبند.


 در نشست اخیر وین، ایران و آمریكا درباره موضوعی به‌جز پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو كردند. آیا این مذاكرات نویدبخش آینده بهتری بین ایران و آمریكا خواهد بود؟آیا زمان بازنگری در رابطه ایران و آمریكا فرانرسیده است؟
مقام معظم رهبری بارها عنوان كرده‌اند كه رفتار آمریكا در مساله برجام تعیین‌كننده رابطه آینده ایران و آمریكا خواهد بود. در نتیجه اگر آمریكا تلاش كند در اجرای برجام اعتماد ایران را دوباره جلب كند این مساله می‌تواند نقطه آغاز فردایی بهتر برای رابطه ایران و آمریكا باشد. حضرت امام (ره) نیز بارها اعلام كردند قهر ما با آمریكا ابدی نخواهد بود و مادامی كه آمریكا دست از تكبر و روحیه مستكبرانه خود بردارد ما با آنها رابطه برقرار خواهیم كرد. به نظر من در شرایط فعلی مصلحت كشور و مردم این است كه تنش با آمریكا مدیریت شود و در صورت امكان از این تنش كاسته شود.

 

این در حالی است كه برخی منتقدان دولت به شكل‌های مختلف تلاش می‌كنند به آتش بین ایران وآمریكا دامن بزنند و اجازه ندهند منافع ایران بیشتر در عرصه بین‌المللی تامین شود. در شرایطی كه رهبر معظم انقلاب با برجام موافقت كرده است این عده به نقطه پیش از برجام رسیده و با اصل برجام هم مخالفت می‌كنند. دولت آقای روحانی از ظرفیت بسیار بالایی در زمینه سیاست خارجی برخودار است و این مساله می‌تواند فرصتی تاریخی برای ایران به شمار بیاید كه مناسبات جدیدی را با كشورهای جهان پایه‌ریزی كند.

 

هرچه تنش ایران با آمریكا و اروپا بیشتر شود به سود اسرائیل است و این كشور از این وضعیت سود می‌برد. بدون شك مساله برجام می‌تواند نقطه آغازی برای برطرف كردن مشكلات بین ایران و آمریكا باشد. نباید اجازه داد دنیا علیه ما متحد شود. آقای احمدی‌نژاد معتقد بود تحریم‌ها «كاغذپاره» هستند و قطعنامه‌های شورای امنیت هیچ ارزش و اعتباری ندارد. با این وجود همه ما مشاهده كردیم كه همین كاغذپاره‌ها چه مشكلاتی را به وجود آورد و هزینه بسیار زیادی برای رفع تحریم‌ها پرداخت شد. در دنیای امروز اقتصاد ایالات متحده آمریكا 25درصد از مناسبات اقتصادی دنیا را در اختیار دارد و این كشور نقش تعیین‌كننده‌ای در مسائل اقتصادی در عرصه بین‌المللی ایفا می‌كند. ظاهرا آقای احمدی‌نژاد فراموش كرده بود كه باید با سیاست‌های علمی و عقلانی به مقابله با این سیاست‌ها رفت. بنده به كسانی كه به دنبال بهانه‌جویی درباره برجام هستند توصیه می‌كنم كه منافع ملی را فدای منافع حزبی و گروهی نكنند و اجازه ندهند حب نفس بر آنها غلبه كند و همه‌چیز را به صورت سیاه وسفید ببینند. موفقیت ایران در مساله برجام سبب تنش بین آمریكا و اسرائیل شده است.

 

همین مساله نشانه خوبی برای حقانیت سیاست خارجی دولت آقای روحانی است. هنر آقای روحانی و تیم مذاكره‌كننده ایران این بوده كه تنش‌ها را به تعامل تبدیل كرده است. هرچه تنش بین ایران و كشورهای جهان كاهش پیدا كند به سود ایران است و مانع از سوءاستفاده‌های بین‌المللی مانند پروژه «ایرانی‌هراسی» به مدیریت اسرائیل می‌شود. متاسفانه برخی با واژه‌سازی به دنبال هجمه و تخریب علیه دولت هستند. آقای احمدی‌نژاد با برخی اقدامات خود مانع از تحقق یك گفتمان دوطرفه و سازنده بین جامعه مدنی و دولت شد. با این وجود در شرایط كنونی زمینه برای آقای روحانی برای بهبود رابطه جامعه مدنی با دولت فراهم شده و دولت می‌تواند با اعتماد به نخبگان جامعه طرحی نو در زمینه رابطه با كشورهای جهان و به‌ویژه آمریكا دراندازد.


  مساله مهم درباره برجام چگونگی تفسیر و ترجمه این توافق برای افكار عمومی است. این در حالی است كه برخی تلاش می‌كنند تفسیری ضد منافع ملی از برجام نزد افكار عمومی ارائه دهند. به نظر شما خطر تفسیر نامناسب برجام را تهدید نمی‌كند؟
برجام یك «بده و بستان» سیاسی بین ایران و قدرت‌های غربی بوده است. همان‌طور كه آقای روحانی نیز تاكید كردند ما در مساله برجام سه گل به حریف زدیم و دو گل دریافت كردیم. به نظر من تعبیر آقای روحانی در این زمینه بسیار صحیح و كارشناسانه بوده است. این در حالی است كه دستاوردهای ایران به مراتب از كشورهای غربی بیشتر بوده است.

 

توافق هسته‌ای برگ جدیدی را پیش روی ملت ایران در عرصه بین‌المللی گشوده است و در شرایط كنونی ایران را به یكی از كانون‌های مهم تصمیم‌گیری در عرصه بین‌المللی تبدیل كرده است. در نتیجه دولت آقای روحانی باید از این فرصت تاریخی برای عبور از موانع پیش روی كشور نهایت استفاده را ببرد. برجام تاكنون تامین‌كننده منافع ملی ما بوده و گامی بزرگ در جهت حضور قدرتمند ایران در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود. بهبود روابط خارجی ما می‌تواند جهش بزرگی در جهت حل مسائل اقتصادی در عرصه بین‌المللی باشد. اگر آقای روحانی معتقد است ما در مساله برجام دو گل از رقیب دریافت كرده‌ایم منظور ایشان این نیست كه این دوگل را دولت تدبیر و امید دریافت كرده یا اینكه سیاست‌های دولت دلیل دریافت این دو گل بوده است. این دو گل را كسانی دریافت كردند كه در هشت سال دولت احمدی‌نژاد بر طبل تنش و ناسازگاری با كشورهای جهان كوبیدند.

 

در نتیجه در شرایط كنونی بعضا بلندگوهای بزرگ به دست افرادی افتاده كه خود عامل اصلی این نابسامانی‌ها هستند. اگر احمدی‌نژاد سیاست تنش‌زدایی دولت اصلاحات را در عرصه بین‌المللی دنبال می‌كرد چه بسا كشور هیچ هزینه اضافی پرداخت نمی‌كرد. متاسفانه صداوسیما برای تحلیل مساله برجام از افرادی استفاده می‌كند كه در هشت سال گذشته نیز تریبون‌های مهم را در اختیار داشتند. این عده باید این نكته را در نظر داشته باشند كه بیش از اندازه و بیش از ظرفیتشان در سال‌های گذشته سخن گفته‌اند و در شرایط كنونی باید عرصه را به افراد دلسوز و متعهد بدهند.


 موفقیت دولت آقای روحانی در مساله برجام چه تاثیری بر فضای انتخابات مجلس به سود اصلاح‌طلبان به عنوان جریان حامی آقای روحانی خواهد گذاشت؟
اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 با تصمیمی مسئولانه و مدبرانه از آقای روحانی حمایت كردند. این وضعیت در شرایط كنونی نیز وجود دارد و اصلاح‌طلبان تا زمانی كه آقای روحانی برای برطرف كردن مشكلات داخلی و خارجی تلاش كند از ایشان حمایت خواهند كرد. اصلاح‌طلبان و آقای روحانی باید با عملكرد مثبت و دوراندیشانه خود از بازگشت كشور به وضعیت گذشته جلوگیری كنند.

 

اصلاح‌طلبان یك اتحاد و ائتلاف نانوشته با دولت تدبیر و امید برای حل مشكلات مردم بسته‌اند و تا زمانی كه این هدف وجود داشته باشد این اتحاد و ائتلاف باقی خواهد ماند. اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه از دولت آقای روحانی سهم‌خواهی نكردند و برای انتخابات مجلس نیز هیچ توقع اضافی از آقای روحانی نخواهند داشت. در نتیجه اصلاح‌طلبان هیچ بده و بستان انتخاباتی با دولت آقای روحانی نخواهند داشت. به نظر من پرونده سال92 با انتخابات سال94 تكمیل خواهد شد.

 

اگر اصلاح‌طلبان عجله و طمع كنند و از آقای روحانی مطالبات بیجا و غیرممكن داشته باشند آسیب زیادی به همه و از جمله آینده جریان اصلاحات خواهد رسید. در شرایط كنونی اصلاح‌طلبان به یك انسجام نهایی رسیده‌اند كه امیدواریم این انسجام تا آخرین روز انتخابات باقی بماند. بی‌شك محور نگاه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم همكاری، گذشت، فداكاری و در نظر گرفتن منافع ملی است. در شرایط كنونی یك هدف و احساس مسئولیت مشترك در میان اصلاح‌طلبان به وجود آمده است. امروز دامنه برنامه‌ریزی جریان اصلاحات بسیار گسترده است.

 

انتخابات 92 تجربه خوبی برای اصلاح‌طلبان بود كه منافع ملی بر منافع جناحی و منافع جناحی بر منافع فردی ترجیح داده شد تا با رسیدن به وحدت یك سخن مشترك در میان اصلاح‌طلبان گفته شود. متاسفانه برخی جریان‌های سیاسی تلاش می‌كنند انسجام اصلاح‌طلبان را با مشكل مواجه كنند تا با این روش خودشان پیروز قطعی انتخابات باشند. این پراكندگی كه در میان اصولگرایان وجود دارد امكان انسجام آنها را به حداقل رسانده است، به همین دلیل آنها در تلاشند تا برای رقبای خود چنین شرایطی را به وجود بیاورند. با این وجود ارزیابی ما این است كه انسجام درونی اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر تقویت شده است.


  اخبار  سیاسی  -  آرمان


ویدیو مرتبط :
دکتر حسن روحانی:نباید عده ای با کلمه نفوذ بازی کنند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی: نباید عده ای با کلمه "نفوذ" بازی کنند



اخبار,اخبار سیاسی,حسن روحانی

رییس جمهوری با گرامیداشت سیزدهم آبان؛ روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، تصریح کرد: ۱۳ آبان و تمامی مراحل ایستادگی ملت ایران در برابر سلطه‌خواهی بیگانگان در جریان نهضت اسلامی، نشان دهنده و تکمیل کننده راه مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌ها و توطئه بیگانگان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه و در جلسه هیات دولت گفت: باید از افتخارات و روزهای ملی و تاریخیِ ایستادگی ملت ایران برای تقویت بیش از پیش انقلاب و اتحاد ملت بهره بگیریم و اجازه ندهیم این ایام تاریخی مورد سوءاستفاده برخی جناح‌ها قرار گیرد.

به گزارش انتخاب، رییس‌ جمهوری اظهارداشت: امروز همگان در کشور به راه وخط امام (ره) و انقلاب افتخار کرده و پیرو راه رهبری انقلاب و اجرای قانون اساسی هستند و از آن حمایت می‌کنند.

روحانی با بیان اینکه رهنمود‌ها و نکاتی که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند٬ با هدف استحکام قدرت ملی و برای این است که ملت ایران در برابر نفوذ بیگانگان صف واحدی بوده و در برابر توطئه‌ها هوشیار و بیدار باشند، خاطرنشان کرد: نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوءاستفاده کنند و اینطور نباشد که از این پس با هرکس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم.

رییس‌‌جمهوری با اشاره به اینکه ملت ایران، ملتی بیدار و هوشیار است و تاریخ و تجربه این ملت، نشان داده که اینگونه اقدامات تأثیری معکوس خواهد داشت، گفت: مردم به درستی معنای نفوذ، استکبار و تاریخ و نحوه رفتار نادرست آمریکا با این کشور و ملت را می‌دانند و منافع ملی و آینده کشور را به خوبی تشخیص می‌دهند.

روحانی افزود: باید به‌طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده‌ای با کلمه «نفوذ» بازی کنند.

رییس‌ جمهوری با بیان اینکه رهبری معظم انقلاب متعلق به تمامی ملت ایران است و به گروه و نهادی خاص تعلق ندارد، گفت: همه ملت ایران در مسیر انقلاب، استقلال و ایستادگی کشور در برابر بیگانگان متحد هستند و امیدوارم همه جناح‌ها و نهاد‌ها به این نکات توجه داشته و واقعاً تلاش کنیم اگر رهبری انقلاب کلامی را عنوان می‌کنند به درستی آن را بفهمیم و پیاده کنیم و اجازه ندهیم افرادی از این کلمات در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی خود سوءاستفاده کنند.

رییس‌ جمهوری ادامه داد: ‌البته مردم در این زمینه‌ها کاملاً هوشیار، بیدار، ناظر و متوجه هستند و به خوبی شرایط را رصد می‌کنند و در موقع لزوم مانند انتخابات، آگاهانه و با حضور گسترده نظر خود را اعلام می‌کنند.

دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ۱۳ آبان برای ملت ایران یک روز تاریخی و آغازی برای دوره جدید در نهضت اسلامی به شمار می‌رود، گفت: نهضت اسلامی تا آبان سال ۱۳۴۳ بیشتر رنگ و بوی ضد استبدادی داشت، اما از هنگام طرح موضوع کاپیتولاسیون و نطق تاریخی و افشاگرانه امام خمینی (ره) در مورد برنامه‌ای استکباری که علیه حرمت و عزت مردم ایران طراحی شده بود و استقلال قضایی و سیاسی ایران را زیر سؤال می‌برد، یک حرکت نو و موج عظیمی در کشور علیه استکبار آغاز شد.

رییس‌ جمهوری افزود: برای تاریخ روحانیت ایران افتخار است روزی که سلطه‌گران در این کشور خواستند علیه عزت و استقلال مردم اقدامی کنند مردم ایران به رهبری روحانیت و مراجع عظام، در صف مقدم مبارزه قرار گرفتند.

دکتر روحانی حرکت دانش‌آموزان و نوجوانان در ۱۳ آبان سال ۵۷ را به مفهوم حضور نوجوانان و جوانان در نهضت اسلامی و اقدام دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان سال ۵۸ را عکس‌العملی از سوی ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا برای تخریب انقلاب برشمرد و گفت: جوانان، نوجوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان نشان دادند که همگی در صف انقلاب بوده و ثابت کردند انقلاب اسلامی متعلق به قشر خاصی نیست و همه اقشار با سنین متفاوت در این زمینه فداکاری کرده‌اند.


 اخبار سیاسی  -  انتخاب