اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف: دخالت نهادهای شبه دولتی د رمسائل کشور ملموس است



محمدرضا عارف,انتخابات,اصلاح طلبان

محمدرضا عارف:

دخالت نهادهای شبه دولتی د رمسائل کشور ملموس است

انتخابات - معاون اول دولت اصلاحات اظهار امیدواری کرد با حضور حداکثری مردم و پیروزی کاندیدای اصلاح‌طلب مسائل و مشکلات کشور با عقلانیت حل و فصل و زمینه برای ترقی و اعتلای کشور در حد و تراز ملت بزرگ ایران فراهم شود.

دکتر محمدرضا عارف در دیدار جمعی از استادان دانشکده‌های علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به فضای امنیتی کشور در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت: به دلیل هزینه‌های غیرضروری که در انتخابات 88 تحمیل شد، اکنون فضای کشور امنیتی است و حتی جوانان از پرداختن به مسائل مربوط به انتخابات یا پررنگ شدن حضورشان در عرصه انتخابات، رویگردانند و انگیزه‌ای برای حضور و تلاش ندارند

. وی با اشاره به این مطلب که عده‌ای از سر کم‌تجربگی و نداشتن مهارت، می‌خواهند مسیر فعلی را ادامه دهند، تصریح کرد: شرکت در انتخابات از سوی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا هم یک وظیفه است و هم یک حق. معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی یادآور شد: طی هشت سال گذشته، نتیجه یک‌صدایی شدن را در اداره کشور دیدیم.

تمام جریان اصولگرا پشت سر یک نفر قرار گرفت و الان نتیجه‌اش این است که یکی از مقامات ارشد نظامی می‌گوید کشور حالت بحرانی دارد. آیا این قابل پیش‌بینی نبود؟ متاسفانه دیر به این نتیجه رسیدند. اما الان چاره‌ای جز برگرداندن این مسیر و تغییر وضعیت نیست.

عارف تصریح کرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات 84 به‌دلیل تفرقه و پراکندگی شکست خوردند. از این رو بحث‌های مختلفی در مورد حضور و عدم حضور در انتخابات پیش‌رو با دوستان داشتیم. معتقدیم اگر این مسیر ادامه پیدا کند، حداقل فرصتی هم که در اختیار ما است، وجود نخواهد داشت. اگر مردم حضور حداکثری داشته باشند و کاندیدای اصلاح‌طلب پیروز شود، مسائل و مشکلات کشور را می‌توان به صورت آبرومندانه‌ای حل کرد. معتقدم نتیجه خوب انتخابات و روی کار آمدن فردی در تراز ملت ایران می‌تواند منجر به حل مشکلات کشور شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که دخالت نهادهای شبه‌دولتی در مسائل اقتصادی و سیاسی واقعیتی ملموس است، اظهار داشت: ما باید مبنا را قانون اساسی بگذاریم و با قانون اساسی هم گزینشی برخورد نکنیم. متاسفانه در مقطع فعلی بخش‌هایی که نباید در امور اقتصادی دخالت کنند، بیشترین دخالت را دارند و هیچ راهی جز بازگشت به سیاست‌های کلی اصل44 قانون اساسی نداریم.

عارف با بیان این‌که به جای رو در رویی با این نهادها باید با ساز و کارهای قانونی مسائل به مسیر عقلانی بازگردانده شود،به اولویت‌ برنامه‌هایش اشاره کرد و گفت: ما باید معیشت و اشتغال را در اولویت قرار دهیم.

اکنون سرمایه اجتماعی با جایگاه شایسته خود فاصله زیادی دارد. در حال حاضر دنیا به سمتی رفته که به جای سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی مورد توجه است در حالی‌که ما از آن غافلیم. توجه به سرمایه اجتماعی و استفاده از این سرمایه لایزال در برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور از جمله اولویت‌ها خواهد بود./روزنامه بهار

 

 

 


ویدیو مرتبط :
حضور مدیران پروازی در نهادهای دولتی و خصوصی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظهور مولتی میلیاردرهای یک شبه در بازار کشور!



 

 

ظهور مولتی میلیاردرهای یک شبه در بازار کشور!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:محبوبه ناطق: با اینکه هشت ماه از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه ها نمی گذرد و با اینکه از صدر تا ذیل مسؤولان دولتی قول داده بودند گرانی ها افسار گسیخته نباشد شاهد بودیم، برخی اقلام که اتفاقاً پر مصرف ترین هم هستند در چند نوبت افزایش قیمت داشته باشند.از آن جمله غلات و در رأس آن برنج و حبوبات است.

 

در حالی که سال گذشته برنج درجه یک پاکستانی کیلویی 1500 تا 1600 تومان بود و درجه سه آن را تا 1100 تومان می توانستیم تهیه کنیم، اما در یک افت و خیز چند مرحله ای برنج پاکستانی مرغوب به 2250 تومان رسید و درجه سه آن به 1500 تومان هم خود را رساند.

حال باید دید از برنجی که از شب عید تاکنون 300 تا 400 تومان در هر کیلو افزایش یافته چه عواملی در کار بوده است؟ آیا بواقع هزینه های حمل برنج یا تعرفه ها بالا رفته که محتمل ترین دلیل افزایش قیمت به نظر می رسد یا از مبدأ قیمتها افزایش یافته و سهم هر کدام از این عوامل چقدر است؟ اصلاً هزینه تمام شده برنج های پاکستانی چقدر است؟

یا اینکه به دلیل ضعف در کنترل و نظارت بر بازار مصرف، این واردکنندگان و توزیع کنندگان برنج هستند که نبض بازار را در دست گرفته اند و تب قیمت را بالا و پایین می کنند.

دو بازیگر اصلی

اگرچه غضنفری در تازه ترین اظهارات خود گفته: در حوزه برنج دو بازیگر اصلی (تولیدکننده و مصرف کننده) وجود دارند و وظیفه وزارتخانه جدید حمایت همزمان از این دو گروه است.

غضنفری با بیان این جمله که مدیریت همزمان منافع تولیدکننده و مصرف کننده را تأمین می کند، تصریح کرده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت برآن است تا ارتباطی منطقی میان عوامل تولید و توزیع در بخشهای مختلف ایجاد کرده و منافع هر دو را تأمین کند که اولین اقدام در حوزه برنج صورت گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: دولت امسال از طریق سه روش از تولیدکنندگان داخلی برنج حمایت کرده ابتدا اینکه از ابتدای فصل برداشت برنج، تعرفه واردات آن را از 45 درصد به 90 درصد رساند، دیگر آنکه کف خرید برنج تضمینی برای بار دوم پنج درصد افزایش یافت و از سویی به دستگاه های دولتی اعلام شد که اجازه خرید برنج خارجی را ندارند.

وی عنوان کرد: با توجه به حمایتهای صورت گرفته از تولید این نگرانی وجود داشت که شاهد جهش قیمت باشیم به همین دلیل به سراغ مصرف کننده آمدیم تا مدل حمایت همزمان از تولید و مصرف را به خوبی اجرا کنیم.

در این میان به نظر می رسد آنچه که نصیب مصرف کننده شده تنها جهش قیمتها بوده است.

مولتی میلیاردرهای انگشتی

با این حال به نظر می رسد این مدل هم دردی از مصرف کننده دوا نکرده چون در نهایت اوست که دارد گران می خرد و می خورد.

بماند که گروهی مولتی میلیاردر در حال ظهور هستند که در طبقه عمده فروش و توزیع کننده قرار می گیرند و با هر جهش قیمتها بدون اینکه انگشت تکان داده باشند ثروتشان انبوه و انبوه تر می شود و این ظلم مضاعفی است که نصیب مردم می شود هر چند هر از چند گاهی خبر برسد گروهی را هم جریمه کرده اند و پرونده اش را به تعزیرات فرستاده اند، نمونه اش همین خبر است:

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان خبر داده است: طی چهار ماهه نخست امسال، بیش از 87 میلیارد ریال تخلف توسط برخی برنج فروشان صورت گرفته که حجم عمده آنها در سطح عمده فروشی و برنج های وارداتی بوده است.

جواد تقوی در این مورد توضیح داد: طی چهار ماهه ابتدایی امسال بیش از 81 هزار و 936 بازرسی از سطح واحد های عمده و خرده فروشی برنج انجام شده که حاصل آن تشکیل دو هزار و 39 فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از 87 میلیارد و 348 میلیون ریال بوده است.

وی با اعلام این آمار افزود: طی این مدت 20 هزار و 619 مورد بازرسی از سطح واحد های عمده فروشی و 61 هزار و 317 مورد بازرسی از سطح واحد های خرده فروشی توسط سازمانهای بازرگانی انجام شده که در نهایت منجر به تنظیم 490 فقره پرونده تخلف برای واحد های عمده فروشی به ارزش بیش از 76 میلیارد ریال و هزار و 549 فقره پرونده تخلف به ارزش بیش از 11 میلیارد ریال برای واحد های خرده فروشی بوده است.

ابوعطا خواندن بعضی ها در این آشفته بازار

علاوه بر برنج وارداتی برنج ایرانی هم گوی سبقت از همتای پاکستانی و هندی خود ربوده و بی دلیل و با دلیل بالاتر نشسته است.معمولاً در فصل برداشت برنج داخلی ارزانتر می شود اما از آنجا که آب که برعکس مسیر بپیماید و سر بالا برود بعضی ها ابوعطا می خوانند امسال نیز در این بلبشوی نظارتی، برنج گرانتر هم شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان برنج در واکنش به این سؤال که دلیل افزایش قیمت برنج در این فصل از سال چیست، گفت: از پانزدهم مردادماه باید قیمت برنج پایین بیاید که این اتفاق در مراکز تولید افتاده است اما در بعضی از شهرها شاهد افزایش قیمت در بازار عرضه هستیم و در این خصوص هیچگونه کنترلی انجام نمی شود.

جواد علیزاده شایق افزود: علی رغم اینکه قیمتها بالا رفته است برنجی که عرضه می شود خلوص کمتر و خرده برنج بیشتری دارد.رئیس اتحادیه تولیدکنندگان برنج گفت: در حال حاضر در شمال کشور متوسط قیمت برنج درجه یک 3 هزار و 300 تا 3 هزار و 500 تومان با 2 تا 3 درصد خرده است، اما برنج بی کیفیت در تهران و بعضی از شهرهای دیگر کمتر از 4 هزار تومان پیدا نمی شود.

حرف این است...

حرف این است که مردم به قولی که به مسؤولان دادند عمل کردند و همه نوع همراهی کردند تا بزرگترین جراحی اقتصادی کشور انجام گیرد، اما این مسؤولان هستند که باید با نقره داغ کردن گرانفروشان نگذارند جیب مردم خالی شوند..../انتخاب