اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف وارد ژنو شد



مذاکرات ایران و 1+5  ,مذاكرات ژنو

ظریف وارد ژنو شد

وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان برای حضور در مذاکرات ایران و 1+5 لحظاتی پیش وارد ژنو شد.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در رأس هیئتی برای شرکت در مذاکرات ایران و گروه 1+5 راهی ژنو شده بود، لحظاتی پیش وارد این شهر شد.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت ‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و محمد امیری از سازمان انرژی اتمی تیم همراه وزیر خارجه در این نشست را تشکیل می‌دهند.

قرار است کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب (دوشنبه) با ظریف بر سر میز شام در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل در ژنو به گفت‌‌وگو و رایزنی بپردازد.

جمهوری اسلامی ایران قرار است در این نشست طرح پیشنهادی جدید و مکتوبی را ارائه دهد و تیم ایران به ریاست ظریف در این دور از مذاکرات با جدیت و با اختیارات لازم برای مذاکره‌ای هدفمند و رو به جلو آماده است و این طرح مبتنی بر رویکردهای کاملا منطقی و واقع بینانه و شامل سه بخش است که گام‌های اول و آخر مشخص شده و دارای چارچوب زمانی است.

در پی توافق صورت گرفته در دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اول مهر ماه و در حاشیه شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، قرار شد مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح وزرای خارجه در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی و نشست بعدی در اواسط ماه اکتبر در ژنو برگزار شود که در نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک توافق شد که ژنو روزهای 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) میزبان این مذاکرات باشد.

فردا ژنو به مدت 2 روز میزبان این مذاکرات است و جمهوری اسلامی ایران با دست پر و با طرح پیشنهادی مکتوب در این دور از مذاکرات حضور خواهد داشت. چهارمین بار است که ژنو میزبان مذاکرات ایران و 1+5 است، البته با این تفاوت که این شهر برای اولین بار در دولت یازدهم (دولت تدبیر و امید) میزبان این مذاکرات است و هیئت ایرانی در سطحی عالی‌تر یعنی در سطح وزیر خارجه در این دور از مذاکرات حضور خواهد داشت.

لازم به ذکر است، هیئت‌های مذاکره کننده ایران و گروه 1+5 در دولت نهم و دهم 9 بار بر سر یک میز به مذاکره نشستند.

تیر ماه 1387، مهر ماه 1388، آذر ماه 1389 به ترتیب مذاکرات ژنو یک، دو و سه برگزار و استانبول بهمن 1389 و همچنین 26 فروردین ماه 1391 میزبان دور بعدی گفت‌وگوها بود. این مذاکرات سوم و چهارم خرداد در بغداد و 29 و 30 خرداد ماه در مسکو برگزار و هشتم و نهم اسفند ماه 1391 و همچنین 16 و 17 فروردین ماه سال جاری (1392) نیز آلماتی قزاقستان میزبان این مذاکرات بود./فارس

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف فردا عازم پاریس می شود/ در ژنو وارد محتوای گام ها خواهیم شد



سفرظریف به پاریس,مذاکرات ژنو

ظریف فردا عازم پاریس می شود/ در ژنو وارد محتوای گام ها خواهیم شد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با اعلام این خبر که ظریف فردا تهران را به مقصد فرانسه ترک می کند، گفت: در ژنو وارد محتوای گام ها خواهیم شد و امیدواریم دیدگاه های دو طرف را که فاصله زیادی دارند به هم نزدیک کنیم .

سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفتگو با  مهر درباره مذاکرات ایران و1+5 که قرار است در روزهای 5 شنبه و جمعه در ژنو برگزار شود، گفت: آقای ظریف فردا تهران را به مقصد فرانسه و برای شرکت در اجلاس یونسکو ترک می کند.

وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای نیز فردا عازم ژنو خواهد شد ، اظهار داشت: تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در این دور از مذاکرات نسبت به نشست قبلی تغییری نخواهد کرد.

 بر این اساس  محمد جواد ظریف، رئیس تیم مذاکره کننده خواهد بود و عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ، حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امورخارجه ، داوود محمدنیا، مشاور حقوقی ، وزیر امور خارجه  و امیری از سازمان انرژی اتمی ظریف را همراهی خواهند کرد.

عراقچی همچنین در ادامه درباره تیم مذاکره کننده 1+5 نیز گفت: تا کنون خبری مبنی بر تغییر تیم طرف مقابل به ابلاغ نشده است و به نظر می رسد که اعضای 1+5 نیز همان تیم قبلی باشند مگر آنکه در لحظات آخر تغییری صورت گیرد . در مذاکرات ژنو قبلی نیز قرار بود معاون وزیر امور خارجه از چین شرکت کند اما مدیر کل حضور یافت.

وی همچنین درباره این دور از مذاکرات گفت: ما راه سختی را پیش رو داریم .  در ژنو وارد محتوای گام ها خواهیم شد و امیدواریم دیدگاه های دو طرف را که فاصله زیادی دارند به هم نزدیک کنیم .

عراقچی خاطر نشان کرد: در مذاکرات کارشناسی در وین نیز وارد مباحث کارشناسی شدیم و هر دو طرف توضیحات بیشتری را دادند. در ژنو این بحث ها ادامه خواهد یافت تا به یکدیگر نزدیک تر شویم.

 بر اساس این گزارش دور قبلی مذاکرات ایران و 1+5، 23 و 24 مهر ماه در ژنو برگزار شد. ایران در مذاکرات ژنو طرح پیشنهادی جدیدی را به 1+5 ارائه کرد که این طرح بر اساس گام های متقابل و مشترک طراحی شده است .

در مذاکرات ژنو 1 ، طرف مقابل طرح پیشنهادی ایران را به عنوان چارچوب حرکت پذیرفت و دو طرف توافق کزدند که در روزهای 16 و 17 آبان ماه مذاکرات را در ژنو ادامه دهند.

 ایران و 1+5 در ژنو 1 برای اولین بار بیانیه مشترک صادر کردند . بر اساس توافق دو طرف کارشناسان نیز هفته گذشته در وین مذاکراتی را انجام دادند که قرار است نتایج این مذاکرات در نشست روزهای 5 شنبه و جمعه برای تصمیم گیری به اعضای دو تیم ارائه شود.

/مهر