اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: مردم، تحت فشار از عزتشان نمی‌گذرند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در یادداشتی در فایننشال‌تایمز
ظریف: مردم، تحت فشار از عزتشان نمی‌گذرند

وزیر خارجه ایران در یادداشتی در یک روزنامه انگلیسی از طرف غربی خواسته اعمال زور علیه ایران را فراموش کنند.

محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز از کشورهای غربی خواسته اعمال زور بر ایران را فراموش کنند.

محمد جواد ظریف در این یادداشت با بیان اینکه ایران و همتایان این کشور در مذاکرات هسته‌ای هیچگاه تا این اندازه به توافق نهایی نزدیک نبوده‌اند می‌نویسد: «چیزی که درباره حوادث بعدی آشکار است این است که اوضاع به آنچه قبلاً بودند بازنخواهد گشت.»

وزیر خارجه ایران در ادامه با بیان اینکه هنوز برای حل و فصل اختلافات جهت نیل به توافق نهایی به اتخاذ تصمیمات سیاسی نیاز است نوشته درباره بسیاری مسائل فنی راه حل‌هایی یافت شده اما این بحران، از پایه سیاسی بوده است.

ظریف درباره اظهارات مقامات غربی که هدف از مذاکرات را قطع مسیرهای دست‌یابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای هستند هم نوشته است: «توافقی که در دسترس ما است این هدف را از طریق مجموعه‌ای از اقدامات محقق خواهد کرد.»

او در ادامه می‌افزاید: «اما در واقع تنها یک مسیر به سلاح هسته‌ای وجود دارد و آن هم تصمیم سیاسی برای ساخت این تسلیحات است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرده محاسبات راهبردی معقولانه و فراتر از آن، تعهدات مذهبی ایران این کشور را از دست‌یابی به سلاح‌های اتمی بازمی‌دارند و این محاسبات اخیراً به بوته آزمون گذارده شده‌اند.

ظریف تصریح کرده است: «ایران حتی هنگامی که  در دهه 1980 هدف حمله سلاح‌های کشتار جمعی توسط صدام واقع شد، مقابله به مثل نکرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران استفاده از این سلاح‌ها را شدیداً منع کرده است.»

وزیر خارجه ایران پیشنهاد کرده برای حرکت رو به جلو به «صداقت و تغییر پیش‌زمینه‌های ذهنی» نیاز است.

ظریف نوشته است: «رسیدن به توافق مستلزم داشتن شجاعت برای حرکت به سمت هدف متعالی، شهامت کافی برای منعطف بودن، جرأتمندی کنار گذاشتن عادات کهنه و فراتر از همه، دیدگاهی برای آینده بهتر است.»

او می‌افزاید: «برخی طی سالهای گذشته از اعتراف به اینکه بازوی نظامی یا زور اقتصادی نمی‌تواند مردم را به گذشتن از عزتشان وادار کند، امتناع کرده‌اند.»

اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
ظریف: بین فشار و توافق یکی را انتخاب کنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف با تأکید بر مردود بودن گزینه «فشار و مذاکره»؛ راه توافق با ۱+۵ هموار است/ غرب تصمیم بگیرد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,محمدجواد ظریف

 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اعتقاد جدی دارم که مسیر برای رسیدن به یک راه حل، کاملاً هموار و قابل دستیابی است.

محمدجواد ظریف در ژنو با اشاره به اینکه در بسیاری موارد موضوعات روشن است و ما احساس می کنیم که صرفا نیاز به تصمیم سیاسی دارد، اظهار داشت: کشورهای غربی و 1+5 باید به این برداشت جدی برسند که موضوع هسته ای ایران فقط از مسیر مذاکره قابل حل است.

وی با تأکید بر اینکه کشورهای غربی روش فشار را امتحان کرده‌اند که پاسخ نداده، تصریح کرد: مذاکره و فشار با یکدیگر قابل جمع نیست؛ اگر کشورهای غربی به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هستند، باید تصمیم سیاسی بگیرند، گرچه ممکن است برای بعضی ها سخت باشد که راه فشار را کنار بگذارند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه بحث های چند روز گذشته جدی، دقیق و صریح برای رسیدن به نکاتی بود که هنوز حل نشده است، افزود: هم‌اکنون گفتگوها در سطح معاونین وزرا ادامه دارد و امروز هم گفتگوهای دوجانبه با امریکا و کشورهای دیگر در سطح معاونین برگزار شد.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: فردا هم جلسه محتوایی ایران و 1+5 از صبح آغاز خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما کار را با جدیت دنبال می‌کنیم و معتقدیم که راه حل در دسترس است.
اخبار سیاست خارجی - واحد مرکزی خبر