اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: محاسبات آمریکایی ها غلط بود



اخبار,سفر ظریف به اندونزی


اخبار سیاست خارجی - ظریف: محاسبات آمریکایی ها غلط بود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه و در دومین روز سفر خود به اندونزی در جمع اندیشمندان، متفکرین ، تعدادی از دیپلمات های سابق و کنونی وزارت امور خارجه اندونزی و شماری از اساتید و دانشجویان روابط بین الملل این کشور به تبیین اصول سیاست خارجی کشورمان پرداخت.

به گزارش ایرنا، وی در این سخنرانی با اشاره به شرایط نوین حاکم بر جهان و نقش وافر سمن ها، شبکه های اجتماعی و حتی افراد افزون بر دیگر صاحبان سنتی قدرت، گفت که هم اینک از وضعیت جوامع ملی به وضعیت نو ˈ جامعه جهانی ˈ رسیده ایم و دیگر دو قدرت برتر دوران جنگ سرد نقش تعیین کننده قبل را ندارند، لذا بایستی عناصر دوران گذار را به خوبی شناخت چرا که این عناصر نقش مستقلانه تر داشته و به سهم خود وظیفه ای بعهده دارند.

ظریف در این راستا با ذکر اینکه مقوله ای همانند امنیت، توسعه و محیط زیست اموری کاملا جهانی شده اند، اضافه کرد ˈامنیت همه جامعه جهانی بهم پیوسته شده و امنیت در نقطه ای از جهان نباید به بهای ناامنی نقاط دیگر جهان تامین شودˈ.

وی تاکید کرد: امروز ثابت شده است هیچ سلاح کشتار جمعی نمی تواند امنیت به همراه بیاورد .

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سابقه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و فشار غیرمنطقی و زورگویانه غرب برای متوقف و محدود ساختن این فعالیت بر خلاف همه معاهدات و قوانین و مقررات بین المللی، گفت: این نگاه به دنبال این بود تا با فشار و تحریم، ایران را از دستیابی و استفاده از فناوری صلح آمیز هسته ای باز دارد که با حضور حماسی ملت ایران در انتخابات سال جاری بی نتیجه بودن سیاست فشار و تحریم به اثبات رسید .

وی گفت: در چنین شرایطی بود که روشن شد محاسبات آمریکایی ها در نگاه به مردم ما کاملا غلط بوده است. لذا دیدیم که ملت ایران با مشارکت 73 درصدی خود در انتخابات نشان داد که ایران از یک سرمایه اجتماعی ارزنده و در نتیجه نوعی امنیت بومی برخوردار است که این معنی جز شکست تحریم ها ندارد.

ظریف در ادامه افزود : تسلیحات هسته ای در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران جایی نداشته، چرا که معتقدیم این دست تسلیحات، امنیت را به ارمغان نمی آوردند.

وی در سخنان خود به تشریح رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با پنچ بعلاوه یک پرداخت و گفت در نتیجه این رویکرد توافق اولیه حاصل شده که در مسیر اجرایی خود قرار دارد. امری که بسیاری فکر نمی کردند که حتی توافق صورت بگیرد یا حتی اجرایی شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد ˈ ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. ما خواهان رسیدن به توافق هستیم و غرب باید در این مسیر اعتماد ملت ایران را جلب نماید و ما بر حفظ عزت و داشتن تکنولوژی روز تاکید داریمˈ.

وی مانع اصلی فراروی طرف مقابل را وجود برخی موانع روانی دانست که بایستی به کنارگذاشته شود.

دکتر ظریف در این ارتباط تاکید کرد: باور داریم که با رفع این مانع روانی مذاکرات به نتیجه خواهد رسید.

وی در خصوص روابط دو جانبه ایران و اندونزی نیز گفت: در این ارتباط محدودیتی وجود نداشته و این روابط می تواند با توجه به پتانسیل های موجود بدون این که زیانی برای طرف ثالث داشته باشد، ادامه یابد.

وزیر امور خارجه با اشاره به نقش اندونزی در جنبش غیرمتعهد ها و گروه دی هشت، گفت: ضروری است کشور های در حال توسعه به توانایی های خود باور داشته و مبتنی بر داشته های خود گام بردارند .

وی تاکید کرد ˈامروز کشورهای مختلف جهان باید برای یافتن راه حل مشترک معضلات مشترک همکاری کنند، چرا که راه حل جهانی برای مشکلات جهانی یک ضرورت است .

ظریف در پایان این جلسه به پرسش های حاضرین پاسخ داد. 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
پاسخ به محاسبات غلط آقای معاون اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف (+عکس)



دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف (+عکس)

جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است، صبح دوشنبه با دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. فلتمن از جمله مقامات سابق وزارت خارجه آمریکاست.

به گزارش ایسنا  وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم همکاری همه جانبه با سازمان ملل متحد درباره مسائل مورد علاقه دو طرف تاکید کرد.
در این دیدار هم‌چنین دو طرف درباره مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله تحولات سوریه، لبنان و مصر گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار مواضع اصولی و صریح کشورمان را تشریح کرد و با اشاره به نقش فعال و سازنده کشورمان در حل و فصل مسائل و مشکلات در عرصه منطقه‌یی از جمله در مسائل افغانستان و عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت و توان خود در راستای حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه استفاده کرده و خواهد کرد.

دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف,نتیجه دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف

 
او با ابراز نگرانی از روند تحولات در منطقه و توسعه خشونت و افراط‌گرایی تاکید کرد: توسعه افراط‌گرایی به مرزهای منطقه محدود نخواهد ماند و آثار و تبعات آن به دیگر مناطق جهان و کشورهای غربی کشیده خواهد شد.

وزیر خارجه ایران هم‌چنین خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد تنها نهادی است که می‌تواند با حمایت و کمک کشورهای موثر در منطقه ثبات و آرامش را به منطقه بازگرداند.
ظریف با تاکید مجدد بر این که تنها راه‌حل بحران سوریه راهکار سیاسی است، آمادگی ایران را برای همکاری کامل با سازمان ملل متحد در پیگیری این روند سیاسی اعلام کرد.

وی بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی هر کس و جریانی تاکید کرد.
معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار انتصاب ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و برای وی در این مسوولیت آرزوی موفقیت کرد.

فلتمن هم‌چنین با اشاره به جایگاه و نقش تاثیرگذار ایران در روند تحولات منطقه، ابراز امیدواری کرد، تقویت و گسترش همکاری و تعامل بین جمهوری اسلامی و سازمان ملل متحد در مباحث مختلف به حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه و نیز مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و هم‌چنین مسائل توسعه آموزش و بهداشت و درمان و سایر موارد علاقه دو طرف کمک کند.
او با تایید بر ضرورت پیگیری راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه، بر حمایت سازمان ملل متحد از حضور کلیه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران تاکید کرد.

ایسنا