اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: علاقه دارم «سخنگو» از بانوان باشد



محمدجواد ظریف,وزیر امور خارجه,حضور بانوان در سمت سخنگویی وزارت امور خارجه

ظریف: علاقه دارم «سخنگو» از بانوان باشد

رییس دستگاه دیپلماسی تصمیم دارد به انحصار مردان در سخنگویی وزارت امور خارجه پایان دهد، البته احتمالا. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نسبت به حضور بانوان در سمت سخنگویی ابراز تمایل کرده است.

به گزارش نامه، مرتضی سرمدی اولین سخنگوی وزارت امور خارجه بود و پس از او هم آصفی، حسینی، قشقاوی، مهمانپرست و در نهایت سیدعباس عراقچی این مسوولیت را برعهده داشته‌اند. حالا وزیر امور خارجه در این‌باره به خبرنگار «باشگاه خبرنگاران» گفته است: «سخنگویی یکی از حوزه‌هایی است که من همیشه علاقه داشته‌ام از بانوان برای آن پست استفاده شود، اما هم‌اکنون در مدیران حوزه سخنگویی از خانم‌ها هم استفاده شده، البته باید ببینیم که در آخر چه می‌شود.»

این اظهارنظر ظریف در حالی است که حسن روحانی، رییس‌جمهوری در چند وقت اخیر به‌ویژه در زمان معرفی کابینه خود، به خاطر عدم حضور وزیر زن در هیات دولت بارها مورد انتقاد قرار گرفت. روحانی در مصاحبه مطبوعاتی خود در پاسخ به همین انتقاد قول داد حتما از زنان در پست‌های مدیریتی استفاده خواهد کرد.

 

رییس‌جمهوری در صحن علنی مجلس در دفاع از وزرای خود نیز بار دیگر بر این مساله تاکید کرد و گفت: «بی‌تردید بانوان در کابینه حضور خواهند داشت ثانیا از وزرا خواسته‌ام که از بانوان شایسته در معاونت‌ها و مدیریت‌ها بهره‌گیری کنند و همه باید در ارتقای جایگاه بانوان در مشاغل کارشناسی، مدیریتی بکوشیم.»

روحانی در اولین اقدام عملی خود «الهام امین‌زاده» را به سمت معاونت حقوقی رییس‌جمهوری منصوب کرد. احتمالا ظریف نیز در عمل به همین توصیه رییس‌جمهوری گفته است: «من همیشه بر استفاده از نیروهای مجرب از هر دو جنس در وزارت خارجه تاکید داشته‌ام، البته حضور زنان در سیاست خارجی حضور بسیار مبارکی است و تلاش می‌کنم در حوزه‌های مختلف از خانم‌های متخصص داخل و خارج وزارت خارجه استفاده کنم، اما باید منتظر ماند که این فرصت کجا فراهم می‌شود.»

 

اما اشرف بروجردی فعال سیاسی اصلاح‌طلب زن در گفت‌وگو با «شرق» از میزان توجه دولت یازدهم به جایگاه زنان و استفاده آنان در کابینه و سایر بخش‌های دولت ابراز نارضایتی کرد و گفت: در مجموع احساسمان درباره حضور زنان در کابینه تدبیر و امید احساس مثبتی نیست.

 بروجردی در واکنش به ابراز تمایل ظریف برای حضور یک زن در سمت سخنگویی وزارت امور خارجه نیز گفت: ما از این کار استقبال می‌کنیم اما متاسفانه تاکنون هرچه بوده تنها شعار بوده و برون‌داد عملی نداشته است.

 

واقعیت این است که ما هم دلخوریم و هم نگران، چراکه اگر همین روند ادامه پیدا کند، آقای روحانی نه‌تنها بخشی از حمایت‌ها را از دست می‌دهد، بلکه سرمایه بزرگی را نیز از دست خواهد داد. ما در تمامی زمینه‌ها زنان توانمندی داریم. او افزود: «آقایان اگر می‌خواهند پا جای پای امام بگذارند، بدانند امام سفیرانی را که برای دیدار با گورباچف فرستاد یکی از این سفیرها زن بود و این درس است برای آقایان.»

فائزه هاشمی هم در گفت و گو با «شرق» ابراز عقیده کرد: دکتر روحانی باید تابوی انتصاب زنان در نقش‌های حساس و کلیدی را بشکند؛ ما زنان سفیر می‌خواهیم، زن دیپلمات، زنانی به‌عنوان رایزن فرهنگی؛ رییس دانشگاه، مدیر، معاون، مدیرکل و تمام آن سمت‌هایی که به وقت تقسیم غنایم، با‌هزار توجیه از دسترس زنان دور می‌شود. حالا وزیر امور خارجه است که با تصمیم خود، شاید بتواند اندکی از دلخوری‌های جامعه زنان و انتقاداتی که نسبت به روحانی در طول این مدت وارد شده است را کمرنگ کند./شرق




ویدیو مرتبط :
ماشین مورد علاقه بانوان :)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان مذاکرات ایران و 1+5 /ظریف: فردا صبحانه کاری با روسای سازمان‌های بین‌المللی در ژنو دارم /مقام بلندپایه آمریکایی دلیل کوتاه بودن دیدار را اعلام کرد



مذاکرات ایران و 1+5

مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست ظریف و اشتون به پایان رسید/دیدار دوجانبه هیئت ایرانی با هیئت روسی

مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست ظریف و اشتون لحظاتی پیش به اتمام رسید.

به گزارش فارس، مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست ظریف و اشتون لحظاتی پیش به اتمام رسید.

دیدار مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران با نمایندگان ۱+۵ تنها ۱۰ دقیقه به طول کشید.

----------------------------------------------


در جمع خبرنگاران
ظریف: فردا صبحانه کاری با روسای سازمان‌های بین‌المللی در ژنو دارم

وزیر خارجه گفت که فردا صبحانه کاری با روسای سازمان های بین المللی در ژنو دارم و سپس با کاترین اشتون دیدار دارم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست وی و کاترین اشتون که حدود 10 دقیقه به طول انجامید در جمع خبرنگاران گفت:دوستان در حال ملاقات با هیئت روسی هستند، بعد با هیئت اتحادیه اروپا (آلمان، انگلستان و فرانسه) دیدار و در پایان ملاقات دوجانبه ای با هیئت آمریکایی خواهند داشت.

ظریف همچننین افزود: فردا صبحانه کاری با روسای سازمان‌های بین‌المللی مستقر در ژنو دارم و سپس با کاترین اشتون دیدار خواهم کرد.

وی گفت: این تازه شروع کار ماست که ببینم چطور می‌توانیم متن را نهایی کنیم، تا با نگارش شروع شود یا با گفت‌وگو راجع به موضوعات شروع شود یا درباره مفاهیم بحث کنیم. ما گفته‌ایم این کار باید مشترکا شروع شود و باید بر اساس احترام مقابل باشد.

ظریف در ادامه گفت: امیدواریم کار به پیش برود و به نتیجه نزدیک شویم و اینکه تا پایان گفت‌وگوها به نتیجه برسیم یا نرسیم بستگی به این دارد که چقدر در مورد موضوعات مختلفی که هنوز برای بحث باقی مانده به تفاهم برسیم.

وی در پاسخ به این سوال فارس که احتمال دارد گفت‌وگوها به روز شنبه کشیده شود، گفت: امیدواریم نشود چون من میزبان وزرای امور خارجه اکو در هفته آینده هستم.

 

----------------------------------------------

مقام بلندپایه آمریکایی:
دلیل کوتاه بودن دیدار بین ایران و ۱+۵ تصمیم‌گیری درباره ادامه مذاکرات بود

یک مقام بلندپایه آمریکایی درباره دلیل کوتاه بودن دیدار بین ایران و ۱+۵ در ژنو که تنها ۱۰ دقیقه به طول انجامید گفت قرار بود ملاقات کوتاهی بین دو طرف صورت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام بلندپایه آمریکایی گفته است دیدار بین ایران و 1+5 به این دلیل کوتاه بوده است که قرار بوده این دیدار، ملاقات کوتاهی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه ادامه مذاکرات باشد.

مذاکرات بین ایران با پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان که به گروه 1+5 موسوم شده برای حل و فصل آنچه کشورهای غربی به آن «نگرانی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران» می‌گویند انجام می‌شود.

در آخرین دور این مذاکرات که دو هفته قبل در ژنو انجام شد طرفین در آستانه توافق قرار داشتند که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با طرح این ادعا که برخی از دغدغه‌های پاریس در مفاد قطعنامه پیشنهادی گنجانده نشده راه توافق را سد کرد.

بسیاری از کارشناسان، فرانسه را صدای پنهان اسرائیل در این مذاکرات توصیف کردند و سفیر فرانسه در اسرائیل هم روز چهارشنبه با اذعان به اینکه فرانسه دغدغه‌های اسرائیل را در این مذاکرات در نظر گرفته است گفت پاریس همواره در بحث ایران، طرفدار اسرائیل بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با لحنی تند هر گونه توافق بین ایران و کشورهای 1+5 را «یک اشتباه تاریخی» توصیف کرده است.

مذاکره‌کنندگان برخی از کشورهای 1+5 ، از جمله آمریکا پس از مذاکرات ژنو راهی تل‌آویو شده و مقامات اسرائیل را در جریان این مذاکرات قرار داده‌اند.

رژیم اسرائیل تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است. این رژیم از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) خودداری کرده است.

ایران از کشورهای امضا کننده پیمان ان‌پی‌تی و از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. بازرسان آژانس تا کنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده اما هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی نیافته‌اند.
/فارس