اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: دیدار با آمریکایی‌ها را نه یک هدف می‌دانیم و نه یک حوزه ممنوعه



ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری

ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری عنوان کرد
دیدار روحانی با دبیرکل سازمان ملل/اراده سیاسی ایران برای حل موضوع هسته‌ای

وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد که جمهوری اسلامی اراده سیاسی برای حل موضوع هسته‌ای بر اساس احقاق حقوق مردم ایران و رفع نگرانی‌های معقول دنیا را داراست.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح دیدارهایش با مقامات شرکت‌کننده در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و افزود: مردم ما با حضور حماسی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری نشان دادند که به جمهوری اسلامی اعتماد دارند و دیدگاه‌های خود را از طریق صندوق‌های رأی بیان کردند.

وی با بیان اینکه مردم ایران در حرکتی هوشمندانه و با انتخابی خردمندانه دیدگاه تدبیر و امید را انتخاب کردند اظهار داشت: رئیس‌جمهور کشورمان پیام مردم ایران که در انتخابات در صندوق‌های رأی منعکس شده بود را در سازمان ملل و برای افکار عمومی جهان به شکل شیوایی بیان کرد و به همین خاطر مورد استقبال قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به ملاقات‌هایش با مقامات شرکت‌کننده در نشست مجمع عمومی اظهار داشت: آنچه در همه ملاقات‌ها به شکل مشخص دیده می‌شود این است که ایران را به عنوان بازیگر عمده می‌شناسند و ما از موضع استقلال و با اعتماد به نفس و خودباوری دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنیم و دیدگاه‌های ما منطقی و معقول است و نیازی نیست که از لحن تند استفاده شود چرا که می‌توان با لحن منطقی دیدگاه‌ها را بیان کرد.

وزیر خارجه با بیان اینکه در همه ملاقات‌ها بر حقوق ملت ایران تأکید کردیم، به نشست فردای وزرای خارجه ایران و 1+5 در نیویورک اشاره کرد و افزود: در نشست فردا نیز به همین شکل عمل خواهیم کرد و از منافع مردم حراست و حمایت خواهیم کرد و انشاالله بتوانیم وضعیت معیشتی مردم را از این طریق بهبود ببخشیم.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا از این به بعد مذاکرات ایران و 1+5 در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد، عنوان کرد: جلسه فردا، جلسه‌ای محتوایی در سطح وزرای خارجه و برای نشان دادن اراده سیاسی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی این اراده سیاسی را دارد که موضوع هسته‌ای را بر اساس احقاق حقوق مردم ایران و رفع نگرانی معقول دنیا به پیش ببرد خاطرنشان کرد: امیدواریم در فاصله زمانی کوتاه به راه حل جامعی برسیم  و قدم‌های متعددی که مورد توافق است را به صورت گام به گام به پیش ببریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اگر کشورهای عضو 1+5 نیز همین آمادگی را دارند که با این دیدگاه وارد مذاکرات شوند جلسه فردا به عنوان آغاز و نشانگر اراده سیاسی است.

ظریف با اشاره به توافق صورت گرفته برای برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در نیمه اکتبر در ژنو خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها در مورد سطح بعدی مذاکرات ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به صندلی خالی رژیم صهیونیستی در زمان سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان عنوان کرد: آنها می‌دانستند که دیگران همراه با آنها اجلاس را ترک نمی‌کنند و نمی‌توانند با بازی تبلیغاتی و مظلوم‌نمایی حمایت کشورهای غربی از جنایت‌ها و جرایم خود را به دست بیاورند و به همین خاطر از ابتدا تصمیم گرفتند که در اجلاس حضور نداشته باشند زیرا می‌دانستند نمایش هر ساله که تعدادی با هم سالن را ترک می‌کنند اتفاق نخواهد افتاد.

وی اضافه کرد: علی‌رغم اینکه مرسوم نیست به جز مراسم افتتاحیه، همه رؤسا و وزرای خارجه کشورهای عضو حضور داشته باشند اما همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان بسیاری از رؤسای هیئت‌ها و نمایندگان دائم آنها برای حضور در سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در سالن حضور داشتند.

وی پیام رئیس‌جمهور درباره جنایات رژیم صهیونیستی را پیام جمهوری اسلامی و بر اساس مواضع کشور خواند و افزود: ایشان تأکید کرد که استفاده از کلمه آپارتاید برای اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در قبال ملت فلسطین وزن کمی دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص گفت‌وگوهایش با وزرای خارجه آلمان، انگلستان و فرانسه درباره تحولات سوریه با بیان اینکه متأسفانه مردم سوریه قربانی وضعیت بسیار ناگواری هستند، اظهار داشت: در همه ملاقات‌ها از جمله با سه وزیر خارجه مذکور در این‌باره گفت‌وگو کردند و با وزیر خارجه ترکیه نیز که متأسفانه در این موضوع با هم اختلاف نظر داریم به رایزنی پرداختند.

ظریف گفت‌وگوهای طولانی‌اش را با لاوروف مورد اشاره قرار داد و افزود: سوریه یکی از مباحث اصلی در این گفت‌وگوها بود.

وی با بیان اینکه سلاح شیمیایی در هر شکل و بدون توجه به عاملان استفاده کننده آن از نظر ما محکوم است، خاطرنشان کرد: این موضع قطعی جمهوری اسلامی است و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تأکید داشته‌اند.

وی پذیرش کنوانسیون منع سلاح‌های شیمایی توسط سوریه را حرکت خوبی برشمرد و افزود: این حرکت باعث کاهش شنیده شدن صدای طبل جنگ در منطقه شد.

وزیر خارجه سلاح‌های کشتار جمعی در دست گروه‌های غیرحکومتی و از جمله سلاح‌های شیمیایی در دست گروه‌های افراطی و تکفیری در سوریه را خطرناک خواند و بر خلع سلاح گروه‌های تکفیری و افراطی تأکید کرد و افزود: همه وزرایی که با آنها دیدار داشتم بر این موضوع تأکید داشتند که موضوع سوریه باید از طریق راه حل سیاسی حل شود و راه حل نظامی در سوریه راه به جایی نخواهد برد و بایستی هرچه سریعتر مسیر مذاکرات هموار شود.

وی همچنین عنوان کرد که رئیس‌جمهور کشورمان فردا با دبیرکل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه دیدار خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد که جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای کمک به حل بحران سوریه فروگذار نخواهد کرد.

وی در خصوص دیدار روحانی با اوباما نیز خاطرنشان کرد: موضوع مهم اراده سیاسی برای دستیابی به راه حل برای رفع مشکلات است. ما همواره گفته‌ایم که موضوع دیدار را نه یک هدف می‌دانیم و نه یک حوزه ممنوعه.

ظریف اضافه کرد: اگر آمادگی و هماهنگی لازم انجام می‌شد شاید این دیدار می‌توانست شروعی باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد:‌ رئیس‌جمهور مشکلی با اصل دیدار نداشت و همواره عنوان کرده که آنچه در جهت منافع ملی و پیشبرد آرمان‌ها و اهداف جمهوری اسلامی باشد در حوزه اختیاراتش پیگیری می‌کند.

ظریف عنوان کرد: ما اینجا به دنبال کارهای نمایشی نیامده‌ایم بلکه به دنبال پیشبرد منافع مردم هستیم.

وی با اشاره به اظهارات اوباما در نشست افتتاحیه مجمع عمومی عنوان کرد که این اظهارات در مقایسه با گذشته نسبتاً معتدل‌تر بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نشست فردا با 1+5 اظهار داشت: فردا به طور واضح‌تر خواهیم دید جان کری با چه دیدگاه و گرایشی در نشست حضور می‌یابد و چگونه می‌خواهد کار را به پیش ببرد و آیا این اراده سیاسی و تمایل را دارد که موضوع هسته‌ای را به سمت حل شدن و تأمین منافع ایران و تأمین حقوق ملت ایران پیش ببرد. نشانه‌هایی وجود دارد که جان کری این تمایل را داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که لحن گفت‌وگوهای مقامات در این دیدارها کاملاً عوض شده خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته طرف‌های مذاکرات ما کمتر از کشورهای غربی بودند ولی در دو سه روز گذشته درخواست‌های زیادی از سوی کشورهای غربی برای دیدار با من و رئیس‌جمهور مطرح شد که فرصت برای ملاقات با آنها هنوز به دست نیامده است.

وزیر خارجه این تغییر لحن‌ها را نشانگر تغییر دیدگاه و جهت‌گیری این کشورها برشمرد و افزود: انشاالله شاهد تغییر واقعی در رفتار آنها باشیم./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
امام خامنه ای:هدف آمریکایی هااز مذاکره یک هدف تبلیغاتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف (+عکس)



دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف (+عکس)

جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است، صبح دوشنبه با دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. فلتمن از جمله مقامات سابق وزارت خارجه آمریکاست.

به گزارش ایسنا  وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم همکاری همه جانبه با سازمان ملل متحد درباره مسائل مورد علاقه دو طرف تاکید کرد.
در این دیدار هم‌چنین دو طرف درباره مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله تحولات سوریه، لبنان و مصر گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار مواضع اصولی و صریح کشورمان را تشریح کرد و با اشاره به نقش فعال و سازنده کشورمان در حل و فصل مسائل و مشکلات در عرصه منطقه‌یی از جمله در مسائل افغانستان و عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت و توان خود در راستای حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه استفاده کرده و خواهد کرد.

دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف,نتیجه دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف

 
او با ابراز نگرانی از روند تحولات در منطقه و توسعه خشونت و افراط‌گرایی تاکید کرد: توسعه افراط‌گرایی به مرزهای منطقه محدود نخواهد ماند و آثار و تبعات آن به دیگر مناطق جهان و کشورهای غربی کشیده خواهد شد.

وزیر خارجه ایران هم‌چنین خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد تنها نهادی است که می‌تواند با حمایت و کمک کشورهای موثر در منطقه ثبات و آرامش را به منطقه بازگرداند.
ظریف با تاکید مجدد بر این که تنها راه‌حل بحران سوریه راهکار سیاسی است، آمادگی ایران را برای همکاری کامل با سازمان ملل متحد در پیگیری این روند سیاسی اعلام کرد.

وی بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی هر کس و جریانی تاکید کرد.
معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار انتصاب ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و برای وی در این مسوولیت آرزوی موفقیت کرد.

فلتمن هم‌چنین با اشاره به جایگاه و نقش تاثیرگذار ایران در روند تحولات منطقه، ابراز امیدواری کرد، تقویت و گسترش همکاری و تعامل بین جمهوری اسلامی و سازمان ملل متحد در مباحث مختلف به حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه و نیز مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و هم‌چنین مسائل توسعه آموزش و بهداشت و درمان و سایر موارد علاقه دو طرف کمک کند.
او با تایید بر ضرورت پیگیری راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه، بر حمایت سازمان ملل متحد از حضور کلیه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران تاکید کرد.

ایسنا