اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: درباره آمریکا هم مذاکره کردیم



دیدار

پس از پایان سفر سلطان قابوس و فلتمن به ایران
 ظریف: درباره آمریکا هم مذاکره کردیم

روزنامه بهار نوشت:

رایزنی‌ها و گفت‌وگوها به پایان رسید؛ میهمانان خارجی که با هم آمدند، با هم رفتند، اما جدا جدا و در دو شکل متفاوت؛ یکی با بدرقه رسمی و تشریفات دیپلماتیک و دیگری بی‌سروصدا و در سکوت خبری.

 

دیروز این سلطان قابوس، پادشاه عمان، بود که با بدرقه رسمی وزیر خارجه و با تشریفاتی باشکوه تهران را ترک کرد.

 

جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، همان‌طوری از ایران رفت که آمده بود.

 

به‌طور کلی متفاوت از میهمان ویژه دولت جمهوری‌اسلامی ایران. بااین‌حال این دو سفر متفاوت که در اهداف هم با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری داشتند در یک نقطه با یکدیگر اشتراک داشتند؛ انتقال پیام احتمالی از آمریکا به تهران.

 

اساسا همین موضوع سبب شد از نگاه رسانه‌ها متن سفر این دو به تهران در حاشیه باشد و انتقال پیام احتمالی در متن. نقش میانجیگری که آمریکا پیش‌تر میان ایران و آمریکا بازی کرده است و همچنین آمریکایی‌بودن معاون دبیرکل سازمان ملل متحد سبب شد در رسانه‌ها ماموریت ویژه داشتن این دو برجسته شود.

 

همزمانی این دو سفر هم در مضاعف‌شدن گمانه‌زنی‌ها بی‌تاثیر نبود. با سفر جفری فلتمن، دیپلمات آمریکایی به تهران، رسانه‌ها، این سفر را مکمل سفر سلطان قابوس به تهران دانستند که به میانجی تهران – واشنگتن معروف شده است.

 

اظهارات دیروز وزیر خارجه جمهوری‌اسلامی نشان داد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ها درباره این سفر پربیراه نبوده است. او در یک مورد، یعنی سفر سلطان قابوس به تهران به‌صراحت بر ماموریت ویژه پادشاه عمان از جانب واشنگتن در تهران مهر تایید زد.

 

«محمدجواد ظریف» دیروز در پایان مراسم بدرقه سلطان قابوس در پاسخ به این سوال که آیا در گفت‌وگو‌ها با پادشاه عمان درباره موضوع آمریکا نیز صحبتی شده است؟ گفت: «موضوع آمریکا یکی از موضوعاتی است که دوستانی که به ایران سفر می‌کنند، درباره آن صحبت می‌کنند.»

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه اظهارات خود بر کسب اجازه این میهمان خارجی از آمریکا برای ایفای نقش میانجی را تایید کرد و گفت: این دوستان، صحبت‌هایی با مقامات آمریکایی داشته‌اند و گاه هم در این مورد صحبت‌هایی می‌شود.

 

پیش از سفر پادشاه عمان به تهران، روزنامه الاخبار لبنان به‌نقل از منابعی خبر داده بود سلطان قابوس پیش از سفر به ایران موافقت ضمنی آمریکا با ابتکار عمل خود را گرفته است و قصد دارد به‌شکل جدی در رابطه ایران و آمریکا به‌عنوان یک میانجی ظاهر شود تا عمان را از یک کشور کوچک توریستی به یک بازیگر منطقه‌ای تبدیل کند.

 

به‌نوشته این روزنامه، ابتکار عمل جدید عمان یک آزمایش جدی برای ایران است و اساسا سلطان قابوس بدون این‌که موافقت ضمنی ایران را نیز گرفته باشد، عازم این سفر نمی‌شد.

ایفای نقش عمان در مناسبات جمهوری‌اسلامی ایران و آمریکا پیش از این مورد پذیرش تهران- واشنگتن قرار گرفته بود و دو کشور بارها به این کشور کوچک عربی اجازه داده بود در این‌باره نقش‌آفرینی کند.

 

پیش‌تر یکی از مقامات آمریکایی به‌صراحت بر ایفای نقش عمان در مناسبات تهران- واشنگتن تاکید کرده بود. اواخر دی‌ 91 آرون اسنایپ، سخنگوی دفتر امور خاور نزدیک (NEA) وزارت خارجه آمریکا، در نشستی با رسانه‌ها در سفارت آمریکا در مسقط بر این امر تاکید کرد و در سخنانی با اشاره به موضوع برقراری احتمالی روابط میان ایران و آمریکا، از عمان به‌عنوان کشوری نام برد که می‌تواند وظیفه «از میان ‌برداشتن حصارها» و میانجیگری میان دو کشور را ایفا کند.

 

وی با تاکید بر این‌که هنوز برنامه مشخصی درباره رابطه با ایران وجود ندارد، گفته بود: «فکر می‌کنم عمان گاهی به عنوان شریکی ارزشمند در از میان برداشتن این شکاف عمل کرده است و اگر در آینده هرگونه فرصتی برای مذاکره با ایران باشد، مایه خرسندی ما خواهد بود این فرآیند را با کمک عمان انجام دهیم.»

رایزنی‌ها و گفت‌وگوها به پایان رسید؛ میهمانان خارجی که با هم آمدند، با هم رفتند، اما جدا جدا و در دو شکل متفاوت؛ یکی با بدرقه رسمی و تشریفات دیپلماتیک و دیگری بی‌سروصدا و در سکوت خبری.


به‌نظر می‌رسد پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و روی‌کارآمدن دولت اعتدالگرا در ایران که بر تعامل با جهان تاکید دارد فرصت‌های تازه‌ای برای مذاکره میان تهران-واشنگتن ایجاد شده است که عمان به‌سرعت و در همان بدو امر از این فرصت پیش‌آمده نهایت استفاده را کرد تا نقش خود در مناسبات تهران-واشنگتن را تثبیت کند؛ نقشی که به‌یقین برای این کشور کوچک می‌تواند اعتبار بین‌المللی را به‌دنبال داشته باشد تا خود را به‌عنوان یک بازیگر تاثیر‌گذار بین‌المللی معرفی کند.

 

دیروز در حاشیه بدرقه پادشاه عمان، ظریف با تاکید بر این‌که همه صحبت‌های انجام‌شده بین ما و سلطان قابوس بسیار خوب بود ابراز امیدواری کرد این صحبت‌ها نتایج خوبی نیز به‌همراه داشته باشد.

 

یکی از این نتایج می‌تواند در حوزه مناسبات تهران- واشنگتن باشد که جزو ماموریت‌های سلطان بوده است. از این‌رو آینده مشخص خواهد كرد که سلطان در نقشی که بر عهده گرفته موفق بوده است یا نه. دیروز ظریف با وجود تایید «ماموریت ویژه سلطان در تهران» ارتباط سفر «جفری فلتمن»، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به تهران و سفر سلطان قابوس را رد کرد و گفت: هیچ ارتباط خاصی در این‌باره وجود ندارد. سفر آقای فلتمن به تهران درباره مسائل منطقه‌ای بود و بحث‌های بسیار خوبی در ملاقات من با ایشان و دیگر دوستان مطرح شد.


در همین حال روزنامه «السفیر» لبنان درباره اهداف و دستاوردهای سفر معاون دبیرکل سازمان ملل به تهران نوشت: فلتمن آمریکایی هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد خود را برای مذاکره با مقامات ایرانی در تهران ببیند و با لبخند و تعارفات با آنان گفت و شنود کند؛ اما وی با استفاده از موقعیت سیاسی خود در سازمان ملل توانست با عبور از موانع بر سرمیز مذاکرات با سخت‌ترین دشمن، چای زعفرانی نیز بنوشد.

به‌نوشته این روزنامه، کیف فلتمن پر از پرونده‌هایی درباره یک منطقه یعنی شام و لبنان سوخته با انفجار بمب‌ها و سوریه شعله‌ورشده در جنگ داخلی بود.

منابع روزنامه السفیر در تهران نیز اعلام کردند گفت‌وگو با فلتمن اولین تجربه مذاکره «مستقیم غیرمستقیم» با آمریکا بود، بنابراین هیچ فردی نمی‌تواند جایگاه این دیپلمات بین‌المللی را در کشورش انکار کند که زمانی مذاکره‌کننده ارشد در خاورمیانه بود.

منابع اطلاعاتی السفیر اعلام کردند مذاکرات فلتمن در تهران در سه مرحله برای بررسی دستورکار مورد توافق با عنوان اصلی کنفرانس ژنو2 برگزار شد.

 

فلتمن درباره دیدگاه ایران به کنفرانس و نقشی که قرار است در این بازی ایفا کند از جمله ابتکار شش‌ماده‌ای ایران با محوریت‌یافتن ایجاد راهکاری برای بحران سوریه سوالاتی مطرح کرد.

 

به‌نوشته السفیر، فلتمن با طرح چندین ملاحظه به طرح ایران توضیح داد تهران می‌تواند به‌واسطه داشتن ارتباط ویژه با بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه و نظام حاکم بر این کشور نقش بسیار مهمی ایفا کند. اولین جلسه رسمی بود، در جلسه دوم، مذاکرات صریح‌تر بود، اما در جلسه سوم فلتمن پیام‌هایی را که برای ارسال آن آمده بود به گروه ایرانی ابلاغ کرد. این‌که چه پیامی منتقل شده را این روزنامه مشخص نکرد، اما به‌هرحال بعید نیست براساس آنچه جواد ظریف اعلام کرده است یکی از صحبت‌های مطرح‌شده همان بحث ایران و آمریکا بوده باشد.

درهرحال ماموریت اصلی فلتمن گفت‌وگو با مقامات ایرانی درباره تحولات منطقه‌ای و در راس آن سوریه بوده است.

 

مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران با صدور اعلامیه‌ای در این‌باره نوشت: «فلتمن مقامات ایرانی را در راستای موضع سازمان ملل متحد در تاکید بر رد رویکرد نظامی برای حل بحران سوریه، تلاش این سازمان جهت آماده‌سازی برای کنفرانس سوریه در ژنو، متمرکز بر اجرای بیانیه 30ژوئن2012 آگاه کرد.

 

فلتمن موضع ملل متحد درباره این‌که جمهوری‌اسلامی ایران با توجه به نفوذ و هدایتگری در منطقه، نقش و مسئولیت مهمی در کمک به گردهم‌آوردن طرف‌های سوری پای میز مذاکره براساس بیانیه ژنو دارد را به‌اشتراک گذاشت. او از بیانیه‌های مسئولان ایرانی درباره تعهد ایران جهت تسهیل یک راه‌حل سیاسی برای پایان‌دادن به فاجعه در سوریه تقدیر کرد./روزنامه بهار

 

 


ویدیو مرتبط :
ظریف: بجای چانه زنی منطقی مذاکره کردیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم/مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است



مذاکرات ایران و 1+5 , مذاکرات ژنو

ظریف: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با خانم اشتون مذاکره کردیم

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران پس از دیدار دو جانبه با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات خود با وی را خوب توصیف کرد و گفت: درباره روند مذاکرات ایران و 1+5 با یکدیگر مذاکره کردیم.

دکتر ظریف این مطلب را پس از ناهار کاری با خانم اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار اعزامی ایرنا مبنی بر اینکه آیا مذاکرات ایران و 1+5 درباره متن قبلی پیشنهادی خواهد بود؟ بیان کرد.

وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار داشت: صحبت خوبی داشتیم و درباره اینکه چه طور می توانیم این روند را در این چند روز مذاکره ادامه دهیم، صحبت کردیم.

وی افزود: قرار شد که ساعت 6 بعد از ظهر (به وقت محلی) یک جلسه کوتاه داشته باشیم و بعد از آن مذاکرات دو جانبه شروع شود و بعد هم خانم اشتون و بنده با همدیگر و همراه هیات های ایران و اتحادیه اروپا صحبت کنیم.

دکتر ظریف درباره اینکه آیا در مذاکره با خانم اشتون طرف مقابل با متن جدیدی وارد شد یا متنی که در مذاکرات قبل درباره آن مذاکره می شد، روی میز بود؟ گفت: نه. متن جدیدی نداریم ولی ما فعلا داریم درباره روند صحبت می کنیم.

وزیر امور خارجه درباره اینکه چه قدر امکان دارد که وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+5 برای مذاکره وارد ژنو شوند، گفت: این تصمیمی نیست که من باید بگیرم. ولی فعلا درباره موضوع صحبت می کنیم.

 

-------------------------------------------


مشاور امنیت ملی آمریکا: دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جهان است

شبکه آمریکایی سی ان ان اعلام کرد با وجود اختلافات در اردوگاه غرب، دستیابی به یک توافق هسته ای با ایران امکان پذیر است.

سایت شبکه سی ان ان آمریکا در آستانه مذاکرات ژنو نوشت، با وجود اختلاف بین کشورهای غربی می توان با ایران به یک توافق درباره برنامه هسته ای این کشور دست یافت.

در گزارش این شبکه آمده است کشورهای گروه 1+5 و ایران روز چهارشنبه در ژنو گرد هم آمده اند تا با دستیابی به یک راه حل سیاسی قابل قبول در مورد برنامه هسته ای ایران بخشی از تحریم های این کشور را لغو کنند.

در این گزارش با اشاره به اهمیت این توافق و مخالفت های مقامات رژیم صهیونیستی با آن به نقل از سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا آمده است که دسترسی به یک توافق هسته ای با ایران به نفع کل جامعه جهانی است.

سوزان رایس در این خصوص گفته است: با این توافق جامعه جهانی دسترسی بی سابقه ای به تاسیسات هسته ای ایران خواهد داشت و از این طریق شفافیت های لازم درباره فعالت های ایران را به دست خواهد آورد.

در ادامه نویسنده در بخشی دیگر به اختلافات مقامات آمریکایی در قبال توافق هسته ای با ایران پرداخته و در نهایت به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامی از او برده نشده است می نویسد، مذاکرات با ایران در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت در زمینه های کلیدی هسته ای هستند.

 

-------------------------------------------

 

عراقچی: اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود

معاون وزیر خارجه ایران گفت: امشب راجع به روند مذاکره می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم فردا احتمالا در مورد متن مذاکره شروع می‌شود.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان پس از ناهار کاری ظریف با اشتون در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات امشب راجع به روند مذاکره گفت‌وگو می‌کنیم، اگر به نتیجه خوبی برسیم احتمالا از فردا مذاکره درباره متن شروع می‌شود.

وی افزود: هنوز با 1+5 وارد گفت‌وگو درباره متن نشده‌ایم. باید یکسری اصول و روند مذاکراتی شروع و اعتمادی که از دست رفته احیا شود.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا امیدوارید اعتماد از دست رفته احیا شود؟ گفت: امیدواریم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای درباره مذاکرات دوجانبه که قرار است بعد از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 برگزار شود، عنوان کرد احتمالا مذاکره با سه کشور اروپایی و مذاکرات به طور جداگانه با روسیه، چین و آمریکا برگزار شود.

فارس/ایرنا