اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طعم‌های ایرانی ثبت جهانی می‌شوند


به تازگی باکو پیشنهاد کرده است سنت تهیه «دلمه» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حال تهیه اسناد مربوطه است. اینجا تهران است.

روزنامه آرمان: به تازگی باکو پیشنهاد کرده است سنت تهیه «دلمه» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حال تهیه اسناد مربوطه است. اینجا تهران است.

قلب تپنده ایران.پایتخت حدود ۱۶ میلیون نفری. جایی كه آوازه شب‌ها و خیابان‌های پاتوق رستوران گرد‌ی‌اش نگفته به گوش خیلی‌ها رسیده. اینجا تهران است .جایی كه آدرس رستوران‌های ایتالیایی و هندی وعربی و مدیترانه ای و آفریقایی و مغولی و فرانسوی وچینی و تركیه ای و حتی ژاپنی برای برخی افراد متمول بالاشهر نشین به یک تفریح ساده مبدل شده است.

آن هم در همین روزهایی كه حتی اسم غذاهای اصیل ایرانی به گوش خیلی از همان افراد نخورده و یا شاید رد كمرنگی ازآن ته ذهن قدیمی‌ها مانده باشد.اما باز، همین احساس خطرهم خالی از لطف نیست. حداقل اگر ثبت جهانی در كار نیست، دغدغه‌اش هست. دوندگی و نگرانی. احساس خطر و یا دست آخر غم، غم فراموش شدن هویت و فرهنگی كه در قابلمه‌ها می‌جوشد در كار است.

غارت فرهنگ غذایی


متاسفانه آنقدر که در کشور ایران رستوران های چینی، ایتالیایی، فرانسویی، هندی، مکزیکی، عربی و... وجود دارد؛ اما در همین کشورها رستوران هایی که غذای ایرانی سرو می کنند دیده نمی شود. علاوه بر این، نکته دیگری که باعث نگرانی هر چه بیشتر ما می شود این است که همین غذاهای ایرانی که باقی مانده‌اند از طرف یونسکو به نام کشورهای همسایه زده می شود که اگر به این نکته بی‌توجه باشیم بخشی از هویت خود را از دست داده ایم. همانطور که برای عوض نشدن نام خلیج فارس همه دست به دست هم داده ایم؛ برای چنین اتفاقی نیز علاوه بر مسئولان باید تمام ملت آستین همت بالا بزنند با تلاش های فراوان نگذاشتیم چوگان به کام آذربایجان بشود و باد موافق بادگیرهای ایرانی به سمت امارات بوزد و نان لواش با قدمت چند صد ساله به نام کشور ارمنستان رقم بخورد.

خیز آذربایجان برای ثبت جهانی «دُلمه»


باکو پیشنهاد می‌کند سنت تهیه «دلمه» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد و وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حال تهیه اسناد مربوطه است.وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که ارمنستان تلاش کرده لواش به عنوان غذای ارمنی در فهرست میراث جهانی یونسکو گنجانده شود.ابوالفضل قره‌یف گفت: پوشیده نیست که کشور همسایه (ارمنستان) نه فقط مدعی مالکیت اراضی آذربایجان است بلکه تلاش می‌کند فرهنگ از جمله آشپزی ملی کشور ما را به خود نسبت دهد.وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان افزود: دلمه خوراکی متعلق به تمام ملت‌های ترک است. به گزارش ایسنا، ابوالفضل قره یف خاطرنشان کرد: در رابطه با لواش‌، طرف آذربایجانی همراه با شخصیت‌های فرهنگی و دیپلمات‌های دیگر کشورها شواهد و اسنادی در رابطه با تعلق ملی آن ارائه داده و اجازه نداده لواش در فهرست میراث جهانی یونسکو، خوراک ارمنی اعلام شود.

ثبت جهانی طعم‌های ایرانی


سال ۹۳ یک شرکت حوزه فناوری غذایی و دارویی در کشور موفق شد طعم ایرانی را به ثبت جهانی برساند. براساس این گزارش، طعم‌های ثبت شده این شرکت، عشایری، گیلکی، کردی، بختیاری و بندری است و دیگر نیازی نیست برای نشانه گذاری طعم‌های تند از لفظ هندی یا اسپایسی استفاده شود چرا که طعم اصیل بندری در کشور ما وجود دارد.

یا به جای استفاده از طعم‌های سبزیجاتی با عنوان مکزیکی یا مدیترانه ای می‌توان از طعم های گیلکی استفاده کرد. برای مثال طعم «کردی» پایه‌ای مبنی بر لبنیات و سبزیجات تازه دارد، «عشایری» پایه طعم چرب و دودی و طعم «گیلکی» پایه عطر و طعم سبزیجات تازه را دارد.از میان طعم‌های دیگر این شرکت که نمونه خارجی ندارند می‌توان به طعم پنیر محلی ایرانی، زعفران طبیعی، قرمه سبزی، جوجه کباب ایرانی، جوجه کباب گیلکی، جوجه کباب عشایری، طعم پنیر سیامزگی و دیگر طعم‌های این چنینی اشاره کرد.به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت تعاونی طعم و عطر ماگنولیا فعال حوزه فناوری غذایی و دارویی کشور پس از ۱۰ سال کار تحقیقاتی مداوم بر روی طعم‌های ایرانی تمامی مناطق ایران و طعم‌های اصیل ایرانی را شناسایی، طبقه‌بندی و ثبت بین‌المللی کرده است.

رشت، شهر خلاق غذا

سال گذشته شهردار رشت از پیوستن رشت به شبكه جهانی شهرهای خلاق یونسكو خبر دارد. به گفته شهردار رشت ، رشت تنها شهر كشور است كه در زمینه خوراك شناسی در این زمینه ثبت شد و اصفهان نیز در زمینه صنایع دستی به ثبت رسید .آدلاید استرالیا ، بارسلونا از اسپانیا ، برگن از نروژ ، بوداپست از مجارستان، دیترویت از آمریكا ، لیورپول از انگلیس ، رم از ایتالیا ، مونته ویدئو از اروگوئه، سالوادور برزیل و سنگاپور از دیگر شهرهایی هستند كه به عضویت شبكه شهرهای خلاق جهان درآمده‌اند.

ثبت جهانی باغ کلکسیون زرشک

سال ۹۴ همچنین اعلام شد قرار است طی تفاهم‌نامه ای باغ کلکسیون زرشک که در پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی قرار دارد، ثبت جهانی شود.رئیس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی بر توجه به تنوع ژنتیکی و شناسنامه دار کردن ذخایر زیستی کشور تاکید کرد و گفت: بسیاری از افزودنی های وارداتی مورد استفاده در صنعت غذا نظیر صمغ ها، رنگ ها، طعم دهنده ها و امولسیفایرها انواع طبیعی آن در داخل کشور وجود دارد اما متاسفانه از آنها در جهت منافع کشور و ایجاد ارزش افزوده استفاده نمی شود. به گزارش مهر، رسول کدخدایی افزود: این عدم توجه باعث شده که برای تامین نیازهای اساسی در بخش غذا به سایر کشورها وابسته باشیم که این موضوع خلاف سیاست اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور است.

زعفران ایرانی در آستانه ثبت جهانی

سال گذشته همچنین مسئول اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زعفران ایرانی که بخش اعظم آن در استان خراسان رضوی تولید می شود، در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.سیدمهدی میرصالحی افزود: کار اظهارنامه ثبت ملی زعفران انجام شده و در آینده نزدیک به ثبت جهانی می رسد. هم اکنون بیش از ۸۰ درصد سطح زیر کشت و تولید زعفران کشور متعلق به استان خراسان رضوی است.

غذای هر جا به جز اینجا!

حرف از شناسنامه‌دار شدن غذاهای ایرانی و ایجاد فدراسیون وجام جهانی غذا هم از آن حرف‌های شنیدنی بود.حرف‌هایی كه هرچند هنوز در حد حرف و وعده باقی مانده اما واقعا جای خالی اش در بشقاب‌های غذای ایرانی احساس می‌شود.با این تفاسیر و در حالی که مدت زیادی است كه از گوشه و كنار خبر ثبت جهانی غذاها و سبك‌های آشپزی و حتی شیرینی و نان‌های كشورهای مختلف در فهرست میراث فرهنگی جهان به گوشمان می‌رسد در حالی كه آشپزی سنتی ایرانی نه تنها سالهاست كه از هویت اصلی خود فاصله گرفته است و هیچ تلاشی برای معرفی آن با تمام جزئیات به جهان صورت نمی‌گیرد كه حتی جای خالی غذاهای سنتی در سفره‌های ایرانی هم روز به روز بیشتر از قبل احساس می‌شود.این موضوع در حالی است كه سیل بی‌پایان تبلیغات رستوران‌ها و غذاهای فرنگی و خارجی مدام در گوشه و كنار شهر دیده می‌شود در صورتی كه حتی غذای معروف بسیاری از شهرهای بزرگ را هم به آسانی نمی‌توان در رستوران‌ها و هتل‌ها پیدا كرد.


ویدیو مرتبط :
زعفران ایرانی ثبت جهانی شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طعم های ایرانی ثبت جهانی شدند


یک شرکت حوزه فناوری غذایی و دارویی در کشور موفق شد طعم ایرانی را به ثبت جهانی برساند. این در حالی است که پیش از این طعم های هندی، تایلندی و غیره به ثبت رسیده بود و خلأ حضور طعم های ایرانی در بازار جهانی وجود داشت.




روزنامه هفت صبح: یک شرکت حوزه فناوری غذایی و دارویی در کشور موفق شد طعم ایرانی را به ثبت جهانی برساند. این در حالی است که پیش از این طعم های هندی، تایلندی و غیره به ثبت رسیده بود و خلأ حضور طعم های ایرانی در بازار جهانی وجود داشت.

به گزارش روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت تعاونی طعم و عطر ماگنولیا فعال حوزه فناوری غذایی و دارویی کشور پس از 10 سال کار تحقیقاتی مداوم روی طعم های ایرانی تمامی مناطق ایرانی و طعم های اصیلی ایرانی را شناسایی، طبقه بندی و ثبت بین المللی کرده است.

براساس این گزارش، طعم های ثبت شده این شرکت، عشایری، گیلکی، کردی، بختیاری و بندری است و دیگر نیازی نیست برای نشانه گذاری طعم های تند از لفظ هندی یا اسپایسی استفاده شود چرا که طعم اصیل بندری در کشور ما وجود دارد. یا به جای استفاده از طعم های سبزیجاتی با عنوان مکزیکی یا مدیترانه ای می توان از طعم های گیلکی استفاده کرد.

طعم های ایرانی ثبت جهانی شدند

برای مثال طعم «کردی» پایه ای مبنی بر لبنیات و سبزیجات تازه دارد، «عشایری» پایه طعم چرب و دودی و طعم «گیلکی» پایه عطر و طعم سبزیجات تازه را دارد.

از بین طعم های دیگر این شرکت که نمونه خارجی ندارند می توان به طعم پنیر محلی ایرانی، زعفران طبیعی، قورمه سبزی، جوجه کباب ایرانی، جوجه کباب گیلکی، جوجه کباب عشایری، طعم پنیر سیامزگی و دیگر طعم های اینچنینی اشاره کرد.

صادرات طعم ها به کشورهای مختلف

در این شرکت از میان این طعم ها و رنگ های طبیعی تولیدی تاکنون بالای هفت تن در سال گذشته به کشورهای مختلف از جمله اسپانیا، فرانسه، انگلیس، روسیه، امارات، آذربایجان، ارمنستان، کویت و آفریقای جنوبی صادر شده است.

صادرات این محصولات کمتر از یک سال آغاز شده است. پیش بینی می شود سال آینده صادرات این محصولات حداقل به بالای 50 تن برسد. این شرکت تاکنون تعداد زیادی اختراع مبنی بر طراحی و فرمولاسیون انوع طعم ها و رنگ های طبیعی داخلی داشته و تعدادی کالا دانش بنیان تولید می کند.

فروش این شرکت از این کالاها ماهانه دو تا سه میلیارد تومان است و سالانه از سهم واردات این کالاها که حدود 500 تا 700 میلیون دلار در بازار ایران است.