اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طراحی سناریوی جدید نجات آب / پای ژاپنی‌ها به بحران آب باز شد



اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,بحران آب

مشاور وزیر نیرو از بررسی وضعیت ۴ دشت آبی در استان‌های کرمان، فارس، همدان و خراسان رضوی از سوی کارشناسان ژاپنی خبر داد و گفت: پروژه نجات دشت‌ها ۳ ساله پیش‌بینی شده است.

به گزارش مهر، محمد حاج رسولی ها با تشریح نتایج بازدید کارشناسان ژاپنی از چهار دشت پایلوت کشور گفت: جلسه بررسی نتایج بازدید کارشناسان منابع آبی موسسه مورانومیرای ژاپن از چهار دشت پایلوت کشور در استان‌های فارس، کرمان، همدان و خراسان رضوی با هدف طراحی الگوی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی برگزار شد.

مشاور وزیر نیرو اظهارداشت: پایه ریزی الگوی مدیریت مشارکتی منابع آبی، یک راهبرد مهم ماست و امیدواریم بررسی های کارشناسان ژاپنی، دستاوردهای مفیدی برای کشور داشته باشد. این پروژه آن قدر برای ما اهمیت دارد که به دنبال استفاده از تجارب و دانش کشورهای مختلف در پیشبرد آن هستیم. حاج رسولی ها ادامه داد: با توجه به سوابق فرهنگی و تاریخی دو کشور ایران و ژاپن، بر این باور هستیم طرف ژاپنی می تواند نقشه راه مطلوبی ارائه دهد.

در ادامه، «نوپو آکی وادا» مسئول پروژه های برون مرزی موسسه مورانومیرای گفت: در طول این بازدیدها نه فقط با مسئولان محلی که با مردم بومی نیز گفتگوهای مفصلی داشتیم و این سفر، کمک بزرگی به درک ابعاد بحران آب ایران کرد.

وی افزود: به وضوح مشاهده کردیم که کشاورزان و بهره برداران نسبت به بحران آب در ایران احساس نگرانی می‌کنند؛ هر چند در عین حال، راهکاری برای برون رفت از این وضعیت را متصور نیستند. کشاورزان هیچ برنامه منسجمی برای کشاورزی و استفاده درست از آب ندارند که نتیجه این وضعیت، بهره وری پایین در استفاده از منابع آبی است.

آکی وادا با بیان اینکه در یک پروژه مشارکتی، مردم و دولت، باید تکالیف و مسئولیت‌های خود را به درستی بشناسند، خاطرنشان کرد: مادام که آموزش‌های لازم به کشاورزان و بهره برداران ارائه نشود، مشکلی حل نخواهد شد.

وی گفت: مدل مدیریت مشارکتی جامع و پایدار منابع آب زیرزمینی، در فاز اول به دنبال پرورش تسهیل گران است که در روستاها، آموزش‌های لازم را به کشاورزان و بهره برداران ارائه می‌دهند؛ از طرف دیگر و به موازات فاز اول، این پروژه، ایجاد یک الگوی ملی مشارکت در مدیریت منابع آب زیرزمینی را پیگیری می کند که مدت زمان انجام این پروژه در نهایت سه سال خواهد بود.

 

اخبار اقتصادی - مهر


ویدیو مرتبط :
باز کردن شیر آب و آب خوردن گوسفند باهوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستور آبی دادستان درباره جنوب تهران/ پای پلیس به بحران آب باز شد



اخبار,اخبار اجتماعی ,خشکسالی

 یک مقام مسئول در وزارت نیرو از دستور دادستان عمومی و انقلاب برای پُر کردن تمامی چاه‌های غیرمجاز دشت ورامین و توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز چاه آب خبر داد.

حسن زحمتکش گفت: با هماهنگی‌ها و تعامل نزدیک ایجاد شده با دستگاه قضایی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین دستوری مبنی بر توقیف دستگاه‌های حفاری غیرمجاز و پُر و مسلوب المنفعه کردن کلیه چاه‌های غیرمجاز موجود را به امور منابع آب شهرستان و فرماندهی کلانتری‌های تابعه شهرستان صادر کرد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو اظهارداشت: در این دستور تاکید شده که نیروی انتظامی و امور منابع آب در صورت رویت هرگونه دستگاه حفاری بدون مجوز حفر باید به سرعت دستگاه را توقیف و به پارکینگ منتقل کنند، همچنین در صورت مشاهده حفر چاه غیرمجاز نیز می بایست به سرعت چاه غیرمجاز در حال حفر، پُر و مسلوب المنفعه شود.

مدیر امور منابع آب ورامین با بیان اینکه خشکسالی‌های پی در پی، فرونشست زمین در دشت‌های ورامین، برداشت بی‌رویه از منابع آب های زیرزمینی و غیره به کاهش شدید منابع آبی دامن زده است، گفت: بر همین اساس و با هماهنگی های انجام شده، رئیس دادگاه جوادآباد نیز از فرونشست‌های دشت ورامین بازدید کرد که در همین بازدید بر برخورد با متخلفین و چاه‌های غیرمجاز تاکید شد.

زحمتکش تصریح کرد: متاسفانه با وجود کاهش شدید منابع آب های زیرزمینی ورامین، افراد سودجو به صورت غیرمجاز و حتی به صورت شبانه اقدام به حفر چاه یا کف شکنی و لایروبی چاه، برداشت غیرمجاز شن و ماسه و دخل و تصرف عدوانی در بستر و حریم رودخانه ها می نمایند که صدمات جبران ناپذیری به منابع آب های زیرزمینی و سطحی وارد نموده است.


اخبار اجتماعی  -  مهر