اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ضرب‌الاجل یك ماهه برای حذف‌شدگان یارانه‌ای



اخبار,اخبار اقتصادی , یارانه نقدی

قانون هدفمندی یارانه‌ها پس از 4 سال و اندی شرایط جدیدی را تجربه كرد و دولت كه همیشه مترصد فرصتی برای اصلاح این قانون بود امسال در نخستین گام به حذف یارانه ثروتمندان پرداخت و تاكنون 200 هزار نفر را از دریافت یارانه نقدی محروم كرد. این اتفاق در حالی رخ داد كه به‌زعم برخی كارشناسان سرعت حذف یارانه نقدی باید پرشتاب‌تر باشد.

در همین رابطه اما علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفته است درباره حذف یارانه‌ها براساس آیین‌نامه‌ها و تكلیف مجلس عمل می‌كنیم.

 

علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی بر این باور است كه طرح هدفمند كردن یارانه‌ها از ابتدا باید به درستی و بر مبنای استحقاق افراد و نیاز اقشار جامعه انجام می‌شد اما ناتوانی در انجام این كار سبب توزیع یكسان یارانه‌ میان همگان شده و امروز باید این مسیر اصلاح شود. او می‌گوید: در هیچ كجای جهان یارانه‌ها به طور یكسان میان همه توزیع نمی‌شود لذا اصرار بر ادامه وضعیت كنونی با در نظر گرفتن شرایط كشور قابل دفاع نیست و در مقوله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز نمی‌گنجد.

 

ربیعی اصلاح نظام یارانه‌ها را تصمیمی شجاعانه و تحقق آن را نیازمند فعالیت صادقانه می‌داند و می‌گوید: عادلانه نیست كه كارگران، كارمندان، از كارافتادگان، روستاییان و سایر اقشار ضعیف به اندازه گروه‌های برخوردار اقتصادی از یارانه مستقیم برخوردار شوند. اما درحالی كه هفته گذشته یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شده است تاكنون خبر رسمی درباره حذف گروه جدیدی از لیست یارانه‌بگیران اعلام نشده است و لیست یارانه‌بگیران در ابهام قرار دارد.

 

در همین رابطه سیدسعید زمانیان‌دهكردی، نماینده مردم شهركرد در مجلس در جلسه علنی مجلس طی تذكری، گفت: چند شب قبل كه یارانه‌ها به حساب خانوارها واریز شد متاسفانه یارانه كسانی كه درآمد چندانی ندارند به حسابشان پرداخت نشد. وی افزود: نمی‌دانم نوع برخورد و حذف یارانه چگونه توسط دولت صورت گرفته است كه یك‌سری افرادی كه كارگر بوده و نیازمند هستند یارانه‌شان قطع شده است.


 مهلت یك ماهه ثبت اعتراض
اما طی روزهای گذشته وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با صدور اطلاعیه‌ای از حذف‌شدگان دریافت یارانه نقدی خواست تا در صورتی كه به قطع یارانه خود معترضند با مراجعه به یك آدرس الكترونیكی درخواست اعتراض خود را ثبت كنند.

 

وزارت كار همچنین مهلت یك ماهه‌ای برای ثبت درخواست‌های اعتراض تعیین كرده است و بر این اساس حذف‌شدگان از دریافت یارانه یك ماه فرصت دارند كه از پنجم خرداد درخواست اعتراض خود را در سامانه yaraneh10. ir ثبت كنند. تشخیص افراد غیرنیازمند به دریافت یارانه و قطع یارانه آنها به موجب تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ صورت گرفته و فرآیند بررسی اعتراضات از مرحله ثبت درخواست تا پاسخ نهایی به شكل غیرحضوری و توسط كمیسیون موضوع ماده ۱۰ قانون هدفمندكردن یارانه‌ها انجام می‌گیرد كمیسیون ماده 10 قانون هدفمندكردن یارانه‌ها حداكثر تا 15روز به درخواست‌های اعتراض پاسخ خواهد داد. برقراری مجدد پرداخت یارانه افراد نیز منوط به بررسی اعتراض حذف‌شدگان توسط كمیسیون مربوطه و در صورت استحقاق خواهد بود.


 سخنانم را درست منعكس نكردند
روزهای گذشته در خبر‌ها آمده بود كه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی حذف 4 میلیون یارانه‌بگیر را تایید كرد اما نوبخت در نشست خبری دیروز خود درباره تجربه خود در مواجهه با اخبار اشتباه گفت: حتی صدا و سیما نیز اخبار را به خوبی منعكس نمی‌كند. نوبخت در این‌باره توضیح داد: نكته عجیب خبر روز دوشنبه بود كه اعلام شد نوبخت حذف 4 میلیون یارانه‌بگیر را تایید كرد. این مساله حی و حاضر و قابل دسترسی است.

 

دیروز طی بازدیدی كه از جهاد دانشگاهی داشتم، برخی از خبرنگاران هم در ارتباط با دستاوردهای علمی و فناوری، سوال داشتند. یكی هم می‌خواست درباره مساله یارانه‌ها ورود كند و گفتم فردا در جلسه مطبوعاتی این بحث‌ها را بگذارید مطرح شود. درباره اجرای بودجه و تبصره 20 هم سوالی شد. كلیت منابع و مصارف توضیح داده شد و گفتیم اگر آن احكام اجرایی شود باید 4 میلیون نفر حذف می‌شدند، ولی ما این كار را نكردیم چون پایگاه اطلاعاتی دقیق نداریم و برخی زندگی‌شان را روی پایه یارانه‌ها گذاشته‌اند. واقعا هم برنامه‌ای كه برای اجرای این قانون لازم است، باید بعد از نوشتن دستورالعمل تبصره 20 اجرا شود و وزارت‌رفاه نیز در این باره اطلاع‌رسانی می‌كند.

 

اگر لازم باشد بنده به عنوان سخنگو مساله‌ای را مطرح كنم، نیز از ظرفیت اطلاع‌رسانی به مردم استفاده خواهم كرد. ولی این را دیدیم برخی از رسانه‌ها به شكل دیگری منتقل كردند و بعد به استناد این خبر، شخصا مشاهده كردم شبكه 2 در اخبار 10 و نیم شب، این سخن را از شخص بنده نقل كرد. این اتفاق نیفتاده كه 4 میلیون نفر حذف شده باشد. اینكه قانون تكلیف كرده و وزارت رفاه باید این كار را بكند بحث دیگری است ولی اینكه این اتفاق نیفتاده، موضوع دیگری است. از رسانه‌ها می‌خواهیم اخبار را به‌صورت دقیق و با دقت منتشر كنند.


 هنوز آیین‌نامه تصویب نشده
اما روز گذشته نوبخت باز هم مجبور شد درباره حذف برخی از یارانه‌بگیران توضیحات مبسوطی را برای چندمین‌بار ارائه كند. سخنگوی دولت در این باره گفت: اگر به پیشینه موضوع هدفمندی مراجعه كنید، طبق ماده 1 و 3 این قانون قرار بود نرخ تعدادی از حامل‌های انرژی به نرخ فوب نزدیك شود. چون این افزایش قیمت، مبالغی را در حساب سازمان هدفمندی، وارد می‌شد و چون می‌توانست این افزایش نرخ‌ها به اقتصاد خانواده‌ها اثر بگذارد، قانونگذار پیش‌بینی كرده بود در ماده 7، 50 درصد از درآمد این افزایش نرخ‌ها به خانوارها، پرداخت شود و البته نظام تامین‌اجتماعی و سلامت هم از این مبلغ سهمی را دریافت می‌كرد. در 50 درصد دوم دولت موظف است طبق ماده 8، 30 واحد درصد به تولید یارانه بدهد و 20 درصد هم به خزانه بدهد.

 

او درباره سرنوشت اجرای این قانون با اشاره به اینكه «پول به دست آمده از یارانه‌ها، نه‌تنها نصف نشد»، گفت: بخشی از پرداخت یارانه‌ها به مردم از خزانه و بخشی نیز از بانك مركزی در حد 5700 میلیارد تومان وام گرفته شد و به مردم داده شد. نهایتا هر سال، چون این پول برای پرداخت نقدی به مردم كافی نبود، هر ساله از خزانه عمومی رقمی به این درآمدها اضافه شد و بین مردم تقسیم شد.

 

نوبخت با اشاره به عملكرد سال گذشته دولت درباره پرداخت نقدی یارانه‌ها گفت: سال گذشته علاوه بر رقم حاصله از یارانه، 11300 میلیارد تومان از خزانه برداشت و بین مردم توزیع شد. یعنی این پولی كه الان توزیع می‌شود، حاصل از هدفمندی یارانه‌ها نیست بلكه از خزانه برداشته می‌شود. دولت نیز تصمیم دارد در سال جاری 6300 میلیارد تومان از خزانه برداشته و به مردم پرداخت می‌كند و به همین میزان، نمی‌توانیم كار عمرانی و رفاهی برای مردم انجام دهیم. در بودجه سال 94 قانونگذار اعلام كرده دولت مقدار پرداختی به خانوارها را از 42 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان تقلیل دهد و افراد پردرآمد هم حذف شوند. تقریبا همه مردم قبل از دریافت حقوق كارمندان در 22 هر ماه، این حقوق یارانه‌ای را دریافت می‌كنند.

 

سال گذشته هم 2 میلیون و 400 هزار نفر داوطلبانه نگرفتند و به دولت كمك كردند كه طرح تحول سلامت را اجرا كند. او گفت: البته برخی هم این یارانه را حق مسلم می‌دانند. پس از اینكه یك‌باره جمعی از لیست یارانه‌بگیران حذف شوند، بنده پیش‌بینی می‌كنم سئوالات این باشد كه یك آدمی را پیدا می‌كنیم و می‌گوییم این آدم بی‌نوا و كم‌درآمد بوده و شما یارانه‌شان را حذف كردید. الان سوژه در دست برخی است كه چرا این آدم را حذف كردید.

 

نوبخت با اشاره به عملكرد برخی از رسانه‌ها گفت: به‌قدری هم تراژیك و رمانتیك این مساله را مطرح می‌كنند كه دولت بی‌رحمی كرده و این آدم را حذف كرده كه حد ندارد. لذا لازم است دولت با تدبیر و تعقل این كار را كند. دولت باید آیین نامه اجرایی تبصره 20 قانون را تعیین كند كه كرده و هیات دولت، در جلسه گذشته، بخشی از آن را تصویب كرده ولی احتمالا چون هفته آینده هیات دولت به‌دلیل حضور در آذربایجان، ممكن است جلسه نداشته باشد، نهایتا تا روز یكشنبه، این آیین‌نامه قطعی می‌شود و مسئول نهایی این كار، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی است و اطلاع‌رسانی توسط ایشان صورت می‌گیرد و اگر بنده هم به عنوان سخنگو لازم باشد، نكاتی را عرض می‌كنم.

 

او با اشاره به اینكه «ما این را به مجلس واسپاری نمی‌كنیم» گفت: بلكه حذف این افراد قانون است و باید دولت اجرا كند. اینكه گمانه‌زنی كنیم كه تعداد زیادی حذف شدند، این را سال گذشته هم توضیح دادیم. آنهایی كه داخل كشور هستند، افزایش قیمت روی زندگی‌شان تاثیر دارد، ولی كسانی كه در خارج هستند، سال گذشته از لیست یارانه‌بگیران حذف شدند. وزارت تعاون نیز اطمینان داشت كه افراد اندكی از تمكن مالی برخوردارند و در سطح بسیار اندكی این افراد را حذف كرد. این را به دفعات عرض كردم. ممكن است این سوال پیش بیاید كه هیچ‌كس حذف نشد؟ عرض كردم تعداد بسیار اندكی حذف شدند. اینكه عنوان شد 5 گروه حذف شدند، توضیح دادم كه اصلا اینطور نبوده چون دستورالعمل تبصره 20 تهیه نشده، اینكه چه خواهد شد، پس از تصویب دستورالعمل، گام بعدی دولت را عرض می‌كنم.


 باز هم سوال یارانه‌ای
در این بخش از پاسخ‌های سخنگو، خبرنگاری وارد صحبت نوبخت شد و باز هم درباره یارانه‌ها پرسید. سخنگوی دولت در این باره برای چندمین‌بار توضیح داد: یك بحث در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی مطرح است كه مربوط به سال گذشته است. افزایش قیمتی صورت گرفته بود كه در كنار پرداخت نقدی، سبد كالا در نظر گرفتیم و بعد این سبدكالا به سبد حمایت غذایی تبدیل شد و دولت در 4 مرحله در سال گذشته برنامه حمایت غذایی را به افراد خاص و نیازمند و افراد تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره) داد و 4800میلیارد تومان نیز برای طرح تحول درمان و كاهش هزینه‌های درمانی، از محل درآمد یارانه‌ها پرداخت كرد.

 

این مبلغ صرفه‌جویی شد تا مردم از هزینه ارزان در درمان استفاده كنند. او با اشاره به اینكه «امسال این قانون در مرحله سوم در تبصره 20 منعكس شد» گفت: متن قانون بودجه در اختیار همگان است. برای بودجه سال 94 كه ممكن است از خرداد اجرا شود، این آیین‌نامه هنوز به‌صورت كامل اجرا نشده ولی دولت مرحله دوم اجرای این قانون را با سازوكار سال گذشته كه قانونگذار تكلیف كرده بود، یارانه به افراد نیازمند داده شود، برخی از افراد خارج كشور را حذف كرد و البته تعداد اندكی نیز وزارت تعاون با سازوكار خود حذف كرد. انتظاری كه از اجرای مرحله سوم در سال 94 داریم هنوز اتفاق نیفتاده، آیین‌نامه این تبصره نوشته نشده و در صورت اجرا، به همه اطلاع می‌دهیم.

 

اخبار اقتصادی - آرمان

 


ویدیو مرتبط :
سامانه اعتراض حذف شدگان از دریافت یارانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضرب‌الاجل یک ماهه سنا به اوباما برای توافق با ایران



توافق ایران با 5+1 , روابط ایران و آمریکا

ضرب‌الاجل یک ماهه سنا به اوباما برای توافق با ایران

سنای آمریکا اعلام کرد که تنها تا ماه میلادی آینده به رییس‌جمهور آمریکا وقت می‌دهد و پس از آن تحریم‌های جدید علیه ایران را به پیش خواهد برد.

 هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که از مذاکرات برای محدود کردن برنامه هسته‌یی ایران حمایت می‌کند، ولی مدعی شد که بدون تهدید تحریم‌های جدید علیه نفت و سیستم مالی ایران، تهران ممکن است مانع یک توافق موفقیت‌آمیز شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رید در جمع سناتورهای آمریکایی گفت: من از طرحی که دامنه تحریم‌های نفتی فعلی ما را گسترش می‌دهد و محدودیت‌هایی را روی بخش‌های استراتژیک اقتصاد ایران که از برنامه هسته‌یی‌اش حمایت می‌کنند، اعمال می‌کند و کسانی را که به ایران کالا می‌فرستند پیدا می‌کند، حمایت می‌کنم.

 

من در عین حال که از تلاش‌های دیپلماتیک دولت حمایت می‌کنم بر این عقیده‌ام که ما باید گزینه‌هایی قانونی‌مان را باز بگذاریم تا در ماه دسامبر و مدت کوتاهی پس از بازگشت‌مان (از تعطیلات شکرگزاری) در زمینه طرح تحریم‌های جدید دوحزبی اقدام کنیم.

مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را در ماه ژوییه تصویب کرد و منتظر سنا است که دست به کار شود. اما دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا رید و بسیاری از دیگر سناتورهای آمریکایی را متقاعد کرده است که اعمال تحریم‌های جدید را در مدتی که کشورهای گروه 1+5 برای رسیدن به توافق اولیه با ایران تلاش می‌کنند به تاخیر بیاندازد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که امیدوار است رید به قدرت‌های جهانی "فضایی را که آن‌ها لازم دارند" برای مذاکرات آینده نیز بدهد.

دولت آمریکا تاکید دارد که اعمال تحریم‌های جدید در حال حاضر می‌تواند تلاش‌های دیپلماتیک را مختل کند.

اعضای ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز پنج‌شنبه طرحی را پیشنهاد دادند که نشان می‌دهد توافق نهایی با ایران چگونه خواهد بود و علاوه بر آن سعی می‌کند توانایی اوباما برای کاهش تحریم‌ها را محدود کند.

سناتور باب کورکر، یکی از حامیان تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: بسیاری از ما نگران این هستیم که یک توافق موفقتی در ژنو اهرم آمریکا را ضعیف کند، بدون این که ایران به وظایف بین‌المللی فعلی‌اش عمل کند.

این طرح 240 روز به اوباما وقت می‌دهد تا توافق را نهایی کند و می‌گوید که رییس‌جمهور آمریکا تنها در صورتی می‌تواند محدودیت‌ها علیه ایران را به حالت تعلیق درآورد که ثابت کند چنین اقدامی به نفع منافع امنیت ملی آمریکا خواهد بود و ایران کاملا در حال عمل به توافق موجود است. طبق این طرح، هر گونه توافق نهایی با ایران باید تهران را مجبور کند به همه فعالیت‌های غنی‌سازی خود پایان دهد، شرطی که ایران بارها بر رد آن تاکید داشته است.

پساکی گفت که کسی با یک توافق نهایی که "به مسایل اصلی" غنی‌سازی اورانیوم و آن چه تولید پلوتونیوم گفته می‌شود نپردازد موافقت نخواهد کرد، ولی هشدار داد که در حال حاضر هر گونه نشانه‌ای حاکی از این که آمریکا به دیپلماسی متعهد نیست، "غیرمفید" خواهد بود.

/ایسنا