اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان بدون كنكور



صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان بدون كنكور

صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان بدون كنكور

معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی گفت: هر دانشجویی که در دانشگاههای مورد تائید وزارت علوم تحصیل می کند می تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند.

به گزارش مهر، سرهنگ حجت الله واعظی نژاد اظهار داشت: با توجه به حذف شرط پذیرش دانشجو در دانشگاهها از طریق آزمون سراسری، صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان پذیرفته شده در تمام دوره های تحصیلی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  امکان پذیر است.

وی با اشاره به دوره های پودمانی، فراگیر، بین الملل، مجازی و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون افزود: دانشجویانی كه به این صورت در دانشگاه پذیرفته شده اند با اعلام پذیرش دانشگاه و نداشتن غیبت، واجدشرایط بهره مندی از معافیت تحصیلی هستند.

معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی تاکید کرد: مبنای پذیرش در دانشگاهها چه با شركت در آزمون و بدون آزمون، تاریخ ثبت نام در دانشگاه تاریخ ثبت نام در دانشگاه است. /مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
صدور و تمدید معافیت تحصیلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لغو شرط كنكور برای استفاده از معافیت/ تسهیل شرایط خروج ازكشور دانشجویان





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شیوه‌های بهره‌مندی دانشجویان از معافیت تحصیلی

سرداركمالی خبرداد: لغو شرط كنكور برای استفاده از معافیت/ تسهیل شرایط خروج ازكشور دانشجویان

جانشین اداره منابع انسانی ستادكل نیروهای مسلح تسهیلات پیش‌بینی شده برای ادامه تحصیل دانشجویان مقاطع مختلف و انصرافی كه تاكنون به خدمت سربازی اعزام نشده‌اند را تشریح كرد.

سردار موسی كمالی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به برداشته‌شدن شرط پذیرش از طریق كنكور برای بهره‌مندی دانشجویان از معافیت تحصیلی گفت:‌ در قانون جدید سربازی، شرط عبور از كنكور برای بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برداشته شده و در حال حاضر نیز هر یك از مشمولان در صورتی كه وارد غیبت نشده باشند، می‌توانند با ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام كنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادكل نیروهای مسلح ادامه داد: در قانون قدیم به دانشجویانی كه از طرقی به جز كنكور وارد دانشگاه می‌شوند، معافیت تحصیلی تعلق نمی‌گرفت و همین امر باعث می‌شد كه برخی دانشگاه‌ها، مانند دانشگاه آزاد اسلامی با هزینه‌هایی بالا، اقدام به برگزاری كنكور كنند كه تصویب این قانون به نفع آنها نیز شد.

به گفته كمالی در این قانون همچنین مشكل آن دسته از دانشجویانی كه در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف دولتی در مناطقی نظیر كیش، چابهار، قشم و ... پذیرفته شده و به دلیل عدم‌اطلاع كافی از قوانین وارد غیبت از سربازی شده بودند نیز حل شد.

امكان ادامه تحصیل دانشجویان تا دكترای تخصصی

وی همچنین با اشاره به اینكه در قانون جدید امكان ادامه تحصیل و صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان مقطع دكتری تا سطح تخصص فراهم شده است به ایسنا گفت: در گذشته تنها دانشجویان می‌توانستند تا دكترای عمومی از معافیت تحصیلی بهره بگیرند و برای ادامه تحصیل باید ابتدا به سربازی اعزام می‌شدند كه در قانون جدید، این مسئله نیز حل شد.

به گفته كمالی از دیگر تسهیلاتی كه در این قانون برای دانشجویان مصوب شده، امكان انصراف از تحصیل برای یكبار و تحصیل در رشته دلخواه است.

جانشین اداره منابع انسانی ستادكل نیروهای مسلح اضافه كرد: دانشجویان انصرافی در صورتی كه بخواهند در مقطع جدید ادامه تحصیل بدهند، مدت بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای آنان از نو محاسبه می‌شود و سال‌های قبل در مدت بهره‌مندی‌اش از معافیت تحصیلی تاثیری نخواهد داشت.

تسهیل شرایط خروج از كشور دانشجویان

كمالی با بیان اینكه در گذشته قوانین سختی برای خروج دانشجویانی كه به سربازی نرفته‌اند از كشور وجود داشت به ایسنا گفت: در حال حاضر مشمولان لیسانس به بالا با تایید وزارت علوم و سپردن وثیقه‌ای كه مقدار آن از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا تعیین می‌شود، می‌توانند به راحتی از كشور خارج شوند.

وی افزود:‌در حال حاضر مقدار این وثیقه در حدود، 150 میلیون ریال است.

فرصت یكساله به مشمولان دیپلم به بالا

جانشین اداره منابع انسانی ستادكل نیروهای مسلح، با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای امكان ادامه تحصیل مشمولان نیز، اظهاركرد: در حال حاضر هر فرد ذكور دارای مدرك تحصیلی دیپلم و بالاتر از آن یكسال فرصت دارد تا برای قبول‌شدن در مقطع بالاتر درس بخواند یا به خدمت سربازی اعزام شود.

كمالی ادامه داد: با این قانون دیگر فردی بهانه‌ای نخواهد داشت كه فرصت كافی برای مطالعه دروس نداشته است./ایسنا