اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدور مجوز جدید آمریکا برای مذاکرات هواپیمایی با ایران



 اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,هواپیمایی مسافربری

دفتر کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانه داری آمریکا به صدور یک مجوز عمومی اقدام کرده که به شهروندان آمریکایی اجازه می‌دهد برای فروش هواپیمایی مسافربری و قطعات یدکی با ایران مذاکره کنند.

به گزارش ایسنا، البته این مذاکرات به شرطی خواهد بود که با موافقت دفتر کنترل داراییهای خارجی انجام بگیرد. در همین راستا پرسش و پاسخهای جدیدی که جی 9 تا جی 12 عنوان شده اند، برای توضیح دادن مجوز عمومی افزوده شده اند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، صدور مجوز عمومی ضروری بوده است زیرا سیاست جدید یک مجوز برای فروش هواپیما و قطعات و همچنین مجوز برای مذاکرات منتهی به فروش این محصولات را ایجاب می‌کند.

دستکم یک شرکت متقاضی دریافت چنین مجوزی شده که دفتر کنترل داراییهای خارجی را بر آن داشت تا برای صدور یک مجوز عمومی و حذف پروسه دشوار برای چنین درخواستهایی اقدام کند. با اینهمه این مجوز مذاکرات با اشخاصی را که همچنان در لیست سیاه قرار دارند ممنوع کرده است.

به گزارش ایسنا، حدود یک ماه قبل وال استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرده بود شرکت هواپیماسازی بویینگ از دولت آمریکا برای آغاز مذاکرات تجاری با ایرلاینهای ایرانی مجوز دریافت کرده است. بویینگ که آخرین بار با مجوز دولت دستورالعملهای تعمیر و نگهداری برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی فراهم کرد برای برقراری روابط تجاری طولانی مدت بدنبال دریافت مجوز از دولت آمریکا بود.

سخنگوی بویینگ در این باره اظهار کرده بود این شرکت بر این نکته واقف است که وضعیت در این منطقه پیچیده بوده و همواره در حال تغییر است و به دنبال کردن دستورالعمل دولت آمریکا برای انجام تجارت با ایران ادامه می‌دهد.

در پی لغو تحریمهای هسته ای شرکت اروپایی ایرباس در ژانویه با مقامات ایرانی برای فروش 127 هواپیمای جدید از هواپیماهای بدنه باریک گرفته تا هواپیماهای پهن پیکر دو طبقه توافقنامه امضا کرد. اندکی بعد شرکت ATR که جوینت ونچر میان ایرباس و فینمکانیکای ایتالیا است، اعلام کرد ایران ایر حداکثر 40 فروند هواپیمای توربوپراپ کوچک از این شرکت خریداری خواهد کرد. اما شهروندان و شرکتهای آمریکایی به دلیل اینکه آمریکا همچنان سایر تحریمهایش علیه تهران را حفظ کرده است، اجازه تجارت با ایران را نیافته اند.

 

 اخبار اقتصادی  - ایسنا


ویدیو مرتبط :
بی بی سی و صدور مجوز شراب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدور مجوز فروش نفت ایران توسط آمریکا


دولت آمریکا دستورالعملی تنظیم کرده است که به خریداران نفتی ایران اجازه می دهد تا زمان اجرایی شدن کامل توافق هسته ای و لغو تحریمها علیه ایران، از تهران نفت خام بخرند.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارتخانه های خزانه داری و امور خارجه آمریکا روز جمعه (١٦ مردادماه) دستورعملی درباره نحوه خرید نفت و محصولات پتروشیمی از ایران در دوران پیش از نهایی شدن تحریمهای غرب علیه این کشور منتشر کردند.

در طول مذاکرات هسته ای، صادرات نفت خام ایران به یک میلیون تا یک میلیون و صد هزار بشکه در روز محدود شده بود و این در حالی است که این کشور پیش از وضع تحریمها در سال ٢٠١٢ روزانه ٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت صادر می کرد.
 
٦ کشور چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، هند و ترکیه از مشتریان اصلی نفت خام ایران به شمار می آیند.قوانین ایالات متحده آمریکا به رئیس جمهوری این کشور این اجازه را می دهد تا تحریم هایی علیه بانک های کشورهای دیگر که از کاهش خرید خود از نفت ایران سر باز زنند، وضع کند؛ البته دولت آمریکا قول داده است که به موسسه های مالی در این کشورها کاری نداشته باشد، همچنین تحریمهای آمریکا شرکتهای غیر آمریکایی را که به این معاملات کمک کنند، شامل نمی شود.
 
باراک اوباما، رئیس جمهوری پنجم اوت (١٤ مردادماه) امکان تلاش برای قطع روابط مالی با پکن را زیر سئوال برد و گفت: از آنجا که چین طرف اصلی بدهی های آمریکاست این امر امکانپذیر نیست.وی همچنین هشدار داد که این کار می تواند اختلال زیادی برای اقتصاد آمریکا به وجود آورد و احتمال داد که این کار ارزش دلار آمریکا را در جهان با خدشه روبرو کند.آمریکا همچنین به ١٤ کشور اجازه صادرات محصولات پتروشیمی به ایران را صادر کرده است، مقامهای دولت آمریکا برآورد کرده اند که ممکن است ٦ تا ٩ ماه زمان برای اجرایی کردن مفاد توافق هسته ایران نیاز باشد.
 
کنگره آمریکا قرار است روز ١٧ سپتامبر (٢٦ شهریور ماه) در یک رای گیری داخلی نظر خود را درباره این توافق اعلام کند، البته به نظر می رسد که در صورت تصویب هرگونه لایحه ای مبنی بر مخالفت با توافق هسته ای، اوباما آن را وتو کند.

رئیس جمهوری آمریکا برای ماندگار کردن وتویی خود باید نظر موافق ٣٤ نماینده دموکرات کنگره را به دست آورد، اما مشکل این جاست که اوباما این تعداد دموکرات را در اختیار ندارد.چارلز شومر، یک سناتور اهل نیویورک، که به نظر می رسد در سال ٢٠١٧ رهبر دموکراتها در سنا شود، روز پنجشنبه (١٥ مردادماه) عنوان کرد که با این توافق مخالفت می کند.مقامهای آمریکایی پیش بینی کرده اند که در صورت لغو تحریمها ایران به ٥٦ میلیارد دلار ارز دسترسی پیدا می کند.