اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صبر آمریکا در قبال ونزوئلا رو به پایان است


وزیر امور خارجه آمریکا گفت که صبر واشنگتن در قبال کاراکاس به دلیل شکست‌هایش در حل و فصل بحران سیاسی این کشور رو به پایان است.

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه آمریکا از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا خواست تا باب مذاکرات با مخالفان را باز کند.

کری در جریان دیدارش از مکزیک اظهار داشت: آمریکا همچنان قائل به حفظ تحریم‌ها علیه ونزوئلا است اما امیدوار است چنین اقداماتی دیگر لازم نباشد.

وی افزود: قدرت در دست دولت است و دولت باید از قدرتش به شیوه‌ای مسئولانه و برای ایجاد ثبات و پیشبرد ونزوئلا استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا از شکست کامل دولت ونزوئلا در نشان دادن حسن نیت در دوران مذاکره با مخالفان انتقاد کرد و گفت: همسایگان ونزوئلا از جمله آمریکا هر روز بیشتر درباره بی‌ثباتی ناشی از این بحران نگران می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
برزیل 2 ونزوئلا 1 (کوپا آمریکا 2015)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعاهای کری درباره برنامه هسته‌ای ایران/ «صبر آمریکا درباره سوریه رو به پایان است»



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کیوسک بین‌المللی

ادعاهای وزیر خارجه آمریکا درباره ایران و سوریه، اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره تحریم های ایران، آمادگی روسیه برای افزایش همکاری های هسته ای با ایران، بازتاب برگزاری مراسم تشییع شهدای جنگ تحمیلی در ایران و تقابل خطرناک روسیه و غرب در موضوع اوکراین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره سوریه و ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «دیلی استار» لبنان، جان کری مدعی شده ایالات متحده کاملاً یقین دارد که بیشتر حملات شیمیایی انجام گرفته در سوریه، توسط دولت این کشور انجام شده و اکنون واشنگتن در حال جمع آوری شواهد لازم برای اثبات این موضوع است. وزیر خارجه آمریکا ضمن طرح این ادعا که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مسئول بخش اعظم حملات شیمیایی است، گفته صبر همه در این موضوع در حال به سر رسیدن است. وی اظهار داشته که درباره این موضوع، با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت و گو کرده و تلاش های دیپلماتیک و انواع دیگر تلاش ها نیز در این زمینه در جریان است.

خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات جدید کری درباره ایران را بازتاب داده که نشانگر نوعی تغییر در مواضع آمریکا نسبت به موضوعی است که از آن در غرب با عنوان جنبه های نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران یاد می شود. به نوشته این خبرگزاری، وزیر خارجه آمریکا گفته واشنگتن اصراری به اینکه ایران به سوالات مربوط به فعالیت های هسته ای گذشته خود پاسخ دهد، ندارد، زیرا ایالات متحده هم اکنون نیز می داند که ایران در گذشته دقیقاً چه فعالیت هایی انجام داده است. وی با وجود بیان این ادعا که آمریکا یقین دارد ایران برخی فعالیت های نظامی مشخص را در برنامه هسته ای خود انجام داده، گفته با این حال، دغدغه اصلی مربوط به آینده است و اینکه چنین فعالیت هایی در آینده متوقف شده باشد.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه با انتشار مطلبی به نقل از یک مقام آمریکایی می نویسد از دید ایالات متحده، روند بازگشت سریع تحریم های ایران که مدت ها محل بحث و گفت و گو بوده، در اختیار روسیه یا چین نخواهد بود. به نوشته این خبرگزاری، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته واشنگتن در حال انجام فعالیت هایی برای تضمین این امر است که اگر ایرانی ها هر گونه توافق هسته ای را نقض کنند، برقراری دوباره تحریم ها بدون حمایت روسیه و چین به سرعت امکان پذیر باشد. وی اظهار داشته باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، «از همان ابتدا در این مورد کاملاً صریح بوده که ما نمی توانیم اجازه دهیم فرایند برگشت سریع تحریم ها در اختیار روسیه یا چین قرار گیرد».

این در حالی است که روسیه اعلام آمادگی کرده با لغو تحریم ها، همکاری های هسته ای را با ایران افزایش دهد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سرگئی کری ینکو، مدیر کنسرسیوم هسته ای «روس‌اتم» روز سه شنبه اعلام کرده در صورت برداشته شدن تحریم های ایران، مسکو همکاری خود را با برنامه هسته ای صلح آمیز این کشور افزایش خواهد داد. وی تأکید کرده دستیابی به راه حلی برای رفع مسائل مرتبط با برنامه هسته ای ایران و رفع تحریم هایی که علیه این کشور وضع شده، این امکان را به مسکو می دهد که همکاری های خود را در زمینه انرژی هسته ای صلح آمیز با تهران گسترده تر کند. کری ینکو گفته شرکت روس اتم درباره همکاری های هسته ای با ایران به وزارت خارجه روسیه که مسئول این امر است، مشاوره می دهد.

اما با نزدیک تر شدن به زمان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی هسته ای، انتقادات و مانع تراشی ها در مسیر توافق نیز افزایش می یابد. در همین راستا، روزنامه «واشنگتن پست» امروز با انتشار مطلبی مدعی شده دولت آمریکا با مطرح نکردن مسئله موشکی ایران در مذاکرات هسته ای، در حال ارتکاب اشتباه است. تحلیلگر این روزنامه، ناتوانی در وارد کردن پیشرفت موشکی ایران به مذاکرات هسته ای را یکی از ناکامی های سیاسی در مذاکرات هسته ای ایران می داند . در ادامه این مطلب ادعا شده تأکید ایران بر حفظ برنامه موشک های بالستیک، موجب بروز ابهامات درباره ادعای این کشور مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش می شود و اینکه به ایران اجازه داده شود این برنامه را حفظ کند، خط بطلانی بر هدف اعلام شده این کشور برای توقف تهدید تسلیحات هسته ای است.

در میان دیگر مطالب، برخی منابع خبری غربی، از جمله «آسوشیتدپرس» به برگزاری تشییع پیکر شهدای دفاع مقدس در تهران پرداخته و اخباری را در این زمینه منتشر کرده اند. این خبرگزاری می نویسد ده ها هزار ایرانی در مراسم عظیم تشییع 270 سرباز این کشور که در جریان جنگ ایران و عراق در دهه 1980 کشته شده اند، شرکت کردند. این خبرگزاری می افزاید اجساد این رزمندگان در ماه مه در عراق و در گور دسته جمعی کشف شد و روز سه‌شنبه جمعیت کثیری در یکی از مراکز شهر تهران برای تشییع جنازه این افراد گرد هم آمدند. آسوشیتدپرس با اشاره به اینکه جنگ هشت ساله ایران و عراق، بیش از یک میلیون قربانی گرفت، می نویسد این جنگ زمانی آغاز شد که صدام تصمیم گرفت به دلیل وجود اختلافات مرزی، به ایران نیرو اعزام کند. 


در نهایت، در ادامه مباحث مربوط به تقابل روسیه و غرب در موضوع اوکراین، «فرانس 24» با انتشار گزارشی از روند نگران کننده این تقابل سخن گفته است. در این گزارش اشاره شده پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از استقرار موشک‌های جدید هسته ای در این کشور خبر داد، ناتو این اقدام را نوعی قدرتنمایی خطرناک توصیف و آن را محکوم کرد. پوتین روزگذشته از پیشرفت توان نظامی نیروی هوایی و دریایی روسیه ابراز خوشحالی کرد. او حتی تأکید کرد که باید امسال یک زیردریایی جدیدِ قادر به پرتاب کلاهک هسته ای به کار گرفته شود. در کل باید گفت روسیه - حداقل در ظاهر- در حوزه توان نظامی اش دست و دلبازانه رفتار می کند. بر همین اساس، به عقیده فرانس 24، موضع اخیر پوتین نگران کننده است؛ به خصوص آنکه روسیه اعلام کرده می خواهد در مقابل ناتو از خود دفاع کند.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک