اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صالحی: بازتاب بحث موشکی در رسانه ها موضوع لغوی از سوی آمریکایی ها است/ ما هیچ‌گاه قصد گذاشتن کلاهک هسته ای بر روی موشک ها را نداشتیم



اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,انرژی اتمی

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیرامون وضعیت استخدام در سازمان انرژی اتمی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش انتخاب، "علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز دوشنبه  به سوالات آنها پیرامون مسائلی چون دستاوردهای هسته ای، مذاکرات، اجرای برجام و ... پاسخ داد.

مهم ترین عناوین اظهارات صالحی به شرح زیر است:
*در برجام تلاش کردند به نحوی بحث موشکی را وارد کنند و از بهانه نصب کلاهک هسته ای به روی موشک ها استفاده کردند تا به ان ورود کنند.

*در قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشکی رقیق تر شد و‌ما هیچ‌گاه قصد گذاشتن کلاهک هسته ای بر روی موشک ها را نداشتیم، همچنین شورای امنیت در بحث اخیر هیچ مستمسکی نداشت.

*بازتاب بحث موشکی در رسانه ها موضوع لغوی از سوی آمریکایی ها است و نباید در داخل به این موضوعات بیرونی همراه شویم.

*سال 95 وضعیت بودجه وضعیت مناسبی دارد و امیدواریم درآمد دولت خوب باشدکه در صورت تحقق این امر سازمان انرژی اتمی شاهد یک حرکت پر نشاط خواهد بود.

*کلنگ زنی بیمارستان هسته ای در سال 95 انجام میشود .بحث تامین مالی انجام شده و مذاکره با کشورهای تامین کننده تجهیزات هم صورت گرفته است و اولین فاز سه چهار سال طول خواهد کشید.

*پرژه جی ام پی پیرامون رادیو داروها در دستور کار است، امسال کلنگ زنی انجام میشود و میتوانیم رادیو دارو صادر کنیم.

*در انرژی اتمی دو نوع استخدام داریم ؛ یکی استخدام رسمی و دولتی و دیگری استخدام شرکتی است یعنی سال به سال قرارداد می بندند و این باعث میشود همواره یک نیرو و فکر جدید دمیده شود.

*هر سانتریفیوژ یک نفر آدم نمیخواهد و این یک سیستم فرآیندی است.

*پس از طی شدن مرحله گذر از ماشین های Ir1 به Ir2 سمت من تغییر پیدا کرد و نفر بعدی دستور بازگشت به Ir1 را داد.

*ما نیرو کنار نمی گذاریم بلکه در توضیح بیشتر با ید گفت؛ یک سری نیروی شرکتی هستند که مدیرعامل و‌هیات مدیره برای آنها تصمیم گرفته و بررسی لازم را انجام می دهد امابه غیر از نیروهای رسمی عده ای هستند که استخدام نبوده و به عنوان طرح و پروژه مشغول به فعالیت میشوند.

*اکنون دوره طرح ها به اتمام رسیده است اما با این وجود به زحمت پولی را تهیه کردیم تا این عزیزان بتوانند طی شش ماه کاریابی کنند درحالی که هیچ تعهدی به آنها نداریم.

 

اخبار سیاسی - باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
مستند «کلاهک موشکی» دورخیز آمریکا برای موشک های ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب سخنان روحانی درباره موضوع هسته‌ای/ استقرار تسلیحات آمریکایی در مجاورت روسیه



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

بازتاب سخنان حسن روحانی درباره مذاکرات هسته ای و بازرسی های آژانس در ایران، تحلیل یک نشریه آمریکایی از روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، پیشروی نیروهای کرد سوری به سوی مواضع داعش در سوریه، تصمیم آمریکا برای استقرار تسلیحات سنگین در شرق اروپا و اظهارات کلینتون درباره تهدیدات علیه آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تابناک، سخنان روز گذشته رئیس جمهور ایران درباره موضوع هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات بین المللی قرار گرفته است.

 

روزنامه «نیویورک تایمز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد در حالی که تنها حدود دو هفته تا ضرب الاجل دستیابی به توافق هسته ای باقی مانده، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته انتظار دارد رهایی از تحریم های اقتصادی ظرف چند ماه پس از توافق با شش قدرت جهانی حاصل شود. این روزنامه اشاره می کند که در عین حال، روحانی گفته ممکن است ضرب الاجل پایان ماه جاری به توافق نهایی منجر نشده و گفت و گوها ادامه پیدا کند. اشاره روحانی به ضرورت تصویب توافق هسته ای ایران در سازمان ملل، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه این روزنامه قرار گرفته است.

*****

روزنامه «فایننشال اکسپرس» از جمله دیگر مطبوعاتی است که به سخنان روحانی پرداخته و می نویسد رئیس جمهور ایران روز گذشته گفته در مذاکرات هسته ای، اجازه به خطر افتادن اسرار دولتی را نمی دهد و به این ترتیب، به جدیدترین نمونه از مقامات ایرانی تبدیل شده که ملاحظاتی را درباره بازرسی های مدنظر قدرت های جهانی از تأسیسات هسته ای ایران مطرح می کند. این روزنامه اشاره می کند موضوع امکان دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز هسته ای و همچنین پایگاه های نظامی، به یکی از مسائل مورد اختلاف در مذاکرات ایران و گروه 1+5 تبدیل شده است. در این مطلب به نقل از روحانی آمده: «ایران قطعاً اجازه نخواهد داد اسرار ملی اش از طریق پروتکل الحاقی یا به شیوه هایی دیگر به دست خارجی ها بیفتد».

*****

در این میان، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» با انتشار تحلیلی در پایگاه اینترنتی خود، مذاکرات هسته ای ایران را به یک شطرنج تشبیه کرده و می نویسد اعلام مواضع ایران به طور آشکار و عمومی از سوی رهبری این کشور، منعکس کننده راهبردهای هوشمندانه به هدف ضربه زدن به اساس سیاست‌های آمریکا است و در واقع ایران خود را آماده مات کردن رقیب می‌کند. در این مطلب آمده: «می‌توان بازی شطرنج‌ گونه ایران  را در مذاکرات هسته‌ای مشاهده کرد؛ بازی منطقی که گفته می‌شود از ایران نشأت گرفته است. ایران با کسب موفقیت در مذاکرات با گروه 1+5، حال در تلاش برای جلوگیری از بازرسی ماموران آژانس بین‌المللی هسته‌ای از تاسیسات نظامی‌اش است».

*****

در مطلبی مربوط به منطقه، روزنامه «واشنگتن پست» از پیشروی نیروهای کرد سوری به سمت یکی از پایگاه های مهم داعش در سوریه خبر داده است. این روزنامه می نویسد نیروهای کرد سوری در حال پیشروی به سوی یکی از استراتژیک ترین غنیمت های سرزمینی داعش در استان رقه هستند و احتمال دارد بزرگترین شکستی که این گروه تروریستی تاکنون پذیرفته را به آن تحمیل نمایند. نیروهای کرد با پشتیبانی هوایی آمریکا از محورهای جنوب، شرق و غرب به سوی شهر «تل ابیض» پیشروی کرده اند. این شهر از جهت تجارت با خارج از سوریه و همچنین جذب تروریست های خارجی برای داعش دارای اهمیت بسیار است. نیروهای کرد و متحدان آن ها در شش مایلی این شهر هستند و به زودی در موقعیتی قرار می گیرند که آن را به محاصره خود درآورند.

*****

اما در گوشه دیگری از منطقه، ادامه حملات ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی به یمن، سبب شده انتقادات بین المللی از این اقدام رو به افزایش باشد. در همین راستا، روزنامه آلمانی «دی ولت» رفتار عربستان سعودی در یمن را مشابه وحشی‌گری‌های داعش در عراق و سوریه ارزیابی کرد. این روزنامه با اشاره به اینکه جنگنده‌های عربستان ساختمان‌های تاریخی را که میراث جهانی یونسکو هستند در یمن تخریب می‌کنند، می نویسد جنگ در شبه‌جزیره عرب روز به روز کثیف‌تر می‌شود. در ادامه این مطلب آمده در عصر مهمات و موشک‌های هدایت شونده دقیق، این اندازه عدم دقت در حملات هوایی در یمن از طرف عربستان سعودی شگفت انگیز است. این روزنامه همچنین اشاره می کند که حملات عربستان تاکنون حدود 2584 کشته و 11065 مجروح بر جای گذاشته است.

*****

در میان دیگر مطالب، تصمیم دولت آمریکا برای استقرار تسلیحات سنگین در شرق اروپا و حوزه بالتیک در عرصه بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. «تورنتو استار» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد وزارت دفاع آمریکا قصد استقرار و ذخیره سازی سلاح سنگین در شرق اروپا و حوزه دریای بالتیک با هدف «بازدارندگی در برابر تجاوزهای بیشتر روسیه » را دارد. این طرح شامل ذخیره تانک های رزمی، خودروهای رزمی واحدهای پیاده نظام و سایر ادوات سنگین نظامی برای حدود 5 هزار سرباز در چندین کشور حوزه بالتیک و شرق اروپا می شود. در صورت تصویب این طرح، این اولین بار خواهد بود که آمریکا از زمان جنگ سرد تا کنون در کشورهای جدید عضو ناتو در شرق اروپا که زمانی بخشی از حوزه نفوذ شوروی بودند، سلاح های سنگین مستقر می سازد. 

*****

در همین حال، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا نیز طی اظهاراتی روسیه، ایران و کره شمالی را در زمره تهدیدات سنتی علیه آمریکا طبقه بندی کرده است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کلینتون در اولین سخنرانی انتخاباتی خود در نیویورک گفته روسیه، کره شمالی و ایران تهدیدهای امنیتی سنتی علیه امریکا هستند. وی اظهار داشته: «هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا برای مقابله با تهدیدهای سنتی از جانب کشورهایی چون روسیه، کره شمالی و ایران و سروکار داشتن با ظهور قدرت های جدیدی چون چین آماده و مجهز نیست». وزیر خارجه سابق امریکا همچنین تاکید کرده آمریکا آماده مقابله با تهدیدهای در حال ظهوری چون حملات سایبری و شبکه های تروریستی و بویژه گسترش گروه داعش است.


اخبار سیاست خارجی - تابناک