اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صالحی:آماده رفع نگرانی غرب درباره برنامه هسته‌ای خود هستیم



سازمان انرژی اتمی ,علی اکبر صالحی

 در برنامه «دیروز، امروز، فردا»
صالحی: کلید طلایی منطقه در دست ایران است/به سازماندهی سازمان انرژی اتمی معتقدم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه پرونده غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران ساختگی است، گفت: آماده رفع نگرانی غرب درباره برنامه هسته‌ای خود هستیم، اما انتظار داریم که آنها هم حق هسته‌ای ما را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان شامگاه پنجشنبه در برنامه «دیروز، امروز، فردا» که از شبکه سه سیما پخش شد، حضور یافت.

وی در این برنامه به سوالات مجری برنامه در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پاسخ داد.

صالحی در پاسخ به این سؤال که حضور شما در کابینه دولت یازدهم به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی با توجه به اینکه شما در دولت دهم نیز به عنوان وزیر امور خارجه حضور داشتید چگونه اتفاق افتاد؟ به تجربه کاری 37 ساله خود در دانشگاه صنعتی شریف،‌ معاونت وزارت علوم، نمایندگی ایران در آژانس، سازمان کنفرانس اسلامی، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: من در تمامی دولت‌ها به نحوی مشغول فعالیت بودم و در تمامی این دوره‌ها سعی کرده‌ام به عنوان خدمت‌گذار مردم کار خود را به نحو احسن انجام دهم و خیلی وارد جبهه‌های سیاسی نشدم.

وی افزود: من معتقد به شیوه اعتدال و انصاف بودم لذا به این نگاه می‌کردم که نظام چه می‌خواهد. مسئولیت‌های محوله نیز براساس پیشنهاداتی بوده که از طرف عزیزان به بنده ارائه می‌شد. این بار نیز دکتر روحانی بعد از انتخابات از من خواستند که در این دولت مشارکت داشته باشم و من به ایشان گفتم بنده 37 ساله سابقه دارم بنابراین اجازه دهید آزاد شوم، یکی دو پیشنهاد هم در خارج از کشور بود که ایشان فرمودند اجازه ندارید از این اتاق بیرون بروید مگر اینکه یکی از این پیشنهادات را بپذیرید.

صالحی اظهار داشت:‌ براین اساس پیشنهاد اول را رد کردم و پیشنهاد دوم که یکی از وزارتخانه‌ها بود هم مسیر خود را طی کرد و پیشنهاد دیگر سازمان انرژی اتمی بود که برای من بهترین انتخاب بود. زیرا سازمان انرژی اتمی یک سازمان فنی است. در وزارتخانه‌ها می‌گویند چه کاری انجام دهید ولی سازمان انرژی اتمی چون سازمانی فنی، علمی و سیاسی است لذا ما اختیار تام داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره آخرین وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای کشور به اهداف این سازمان اشاره کرد و گفت:‌ اولین هدف سازمان انرژی اتمی تولید برق یعنی انرژی پاک از توان و قدرت هسته‌ای است که به نحوی از امدادرسانی سوخت نیروگاه اطمینان حاصل کنیم. بنابراین اگر چرخه سوخت نداشته باشیم با یک سرمایه‌گذاری عظیم همیشه با یک خطر روبه‌رو خواهیم بود.

وی هدف دوم که از اولویت‌های سازمان انرژی اتمی شمرده می‌شود را سیکل سوخت نام برد و افزود: هدف دیگر این است که استفاده از این فناوری در بخش‌هایی مثل صنعت، کشاورزی، پزشکی و... استفاده شود.

وی در این رابطه به تولید 15 رادیودارو اشاره کرد و گفت که چند روز پیش این طرح به پایان رسیده و رادیوداروها تولید شده است.

صالحی در توضیح این مطلب افزود: نزدیک به یک میلیون نفر در کشورمان از این رادیوداروها استفاده می‌کنند و تولید این رادیوداروها براساس سفارش بیمارستان‌ است و اینگونه نیست که به طور دائم تولید شود.

معاون رئیس جمهور آخرین هدف سازمان متبوع خود را ارتقا کیفیت صنعت و فناوری برشمرد و گفت که این صنعت میعادگاه صنایع است و از تمامی متخصصین در این صنعت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در این فرایند با بالاترین محدودیت‌ها سر و کار داریم و مجموعه فعالیت‌ها بایستی با دقت کافی انجام شوند.

مجری برنامه دیروز، امروز، فردا از صالحی پرسید انرژی هسته‌ای در عرصه‌های مختلف چند درصد مورد استفاده قرار گرفته است که وی پاسخ داد: ما در بخش پزشکی بسیار خوب کار می‌کنیم و این کار بسیار بزرگی است. در وزارتخانه‌های مختلف همانند نیرو و نفت نیز بسیار زیاد به کار گرفته می‌شود و روز به روز بر همکاری‌ها افزوده‌ می‌شود در این زمینه شرکت‌های به خصوصی دایر شده است برای مثال کمپرسور بسیار پیشرفته را در اراک ساخته‌ایم و مشغول مذاکره با سایر صنایع دیگر هستیم که بتوانیم این تجربیات را به آنها منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر هزار مگاوات برق تولید می‌کند، اظهار داشت: ما تنها کشور اسلامی هستیم که این حجم برق تولید می‌کنیم، کشور دیگر پاکستان است که یک پنجم تولید ما را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به کارشکنی غرب در تولید سوخت 20 درصد ایران گفت: خارجی‌ها دهها شرط برای تولید سوخت 20 درصد گذاشتند، بسیاری شرط‌ها به حاکمیت ما لطمه می‌زد ضمن اینکه مبلغ قابل توجهی در ازای آن باید پرداخت می‌شد. آنها گفتند که تولید این سوخت دو سال و نیم زمان می‌برد اما جوانان بی‌بدیل ما در طی 18 ماه آن را طراحی کردند و صفحه سوخت ساختند.

صالحی درباره اینکه آیا در مذاکرات هسته‌ای که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود حضور خواهد داشت یا خیر؟ گفت: شیوه و مکانیسم مذاکرات روشن است و مسئولیت مذاکرات نیز پیش از این برعهده شورای عالی امنیت ملی بود و اکنون به آقای ظریف وزیر امور خارجه محول شده است اما رویه کار همانند گذشته می‌باشد.

وی با بیان اینکه کمیته تخصصی از مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه فعالیت دارند، افزود: مذاکره کننده به اتفاق نمایندگان دستگاه‌های ذیربط جلسات برگزار می‌کنند و من به عنوان مذاکره‌کننده در مذاکرات حضور ندارم اما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضور دارم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه در دور اول مذاکرات که قرار است در آینده برگزار شود تدارکاتی جدی دیده شده است، اظهار داشت: سالها است که این روند ادامه داشته است هم آقای ظریف و هم بنده در این زمینه فعال بوده‌ایم. سازوکار همان است ولی افرادی جابه‌جا شده و افرادی اضافه می‌شوند و بنده و یکسری افراد نیز به عنوان مشاور در حلقه بعدی قرار می‌گیرند.

وی درباره مذاکرات ایران و آژانس که قرار است پنجم مهرماه برگزار شود نیز به مذاکرات ایران و 1+5 در ابتدا اشاره کرد و یادآور شد که شروع مذاکرات جدید به آن مفهوم نیست که ترکیب تیم تغییر می‌کند. تصمیم از سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی است. پنجم مهر نیز مذاکرات ما با آژانس در ارتباط با مطالعات ادعایی است و مسئول این مذاکرات نیز از سوی ایران آقای نجفی است که جایگزین آقای سلطانیه نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند.

صالحی همچنین یادآور شد که در هفته جاری در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین شرکت خواهد کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کند.

وی اظهار داشت که احتمالاً در حاشیه این اجلاس نشستی با آمانو مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی و دیگر مقامات آژانس خواهد داشت.

خبرنگار دیروز، امروز، فردا از صالحی پرسید که آیا این نشست‌ها به معنای پیش درآمد مذاکرات ایران و 1+5 است که وی پاسخ داد: این نشست‌ها به صورت موازی و مکمل هم هستند که می‌توانند هر کدام به نوعی مفید و مؤثر باشند. نشست‌ها با آژانس صبغه فنی و حقوقی دارد اما نشست‌ها با 1+5 سبقه سیاسی و سپس فنی و حقوقی دارد.

وی درباره اینکه موضوع هسته‌ای ایران جزو اولویت‌های نشست سالانه آژانس نیست و اینکه آیا این یک پیام دارد، گفت: شما اگر از هر کسی بپرسید می‌گوید که پرونده هسته‌ای ایران تکراری شده است و اگر در این زمینه گزارش‌های آمانو را ببینید ملاحظه می‌کنید که فرقی نکرده است یعنی این پرونده به انتها رسیده است و ادامه این موضوع نتیجه عکس می‌دهد زیرا تمامی مسائل تکراری شده است. لذا فکر می‌کنم آژانس و 1+5 بایستی با جمهوری اسلامی ایران کنار بیایند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال رویه و رویکرد برد-برد در مذاکرات است علی‌رغم اینکه می‌داند که این پرونده ساختگی است و از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش مطمئن است. موضوع هسته‌ای ایران زمانی که در بُعد فنی مطرح می‌شود خیلی سریع به نتیجه می‌رسد اما در بُعد حقوقی کمی سخت و در بُعد سیاسی سخت‌تر به نتیجه می‌رسد.

وی با اشاره به انتخابات باشکوه ریاست جمهوری و با بیان اینکه حماسه سیاسی 92 جایگاه ایران را بسیار زیاد ارتقا بخشیده است، افزود: طرف مقابل نیز به برگزاری انتخابات با شکوه ایران اذعان کرده است.

صالحی با بیان اینکه ما در طول زمان سعی می‌کنیم راندمان کاری خود را بهتر کنیم اظهار داشت: ما الان اورانیوم غنی می‌کنیم اما سال به سال با هزینه کمتری آن را غنی‌ خواهیم کرد. ما با استفاده از کنوانسیون‌‌ها و معاهده‌های بین‌المللی آمادگی داریم نگرانی‌های طرف مقابل را رفع کنیم اما متقابلاً آنها نیز باید حق هسته‌ای ما را براساس ان‌پی‌تی و اساسنامه بپذیرند.

مجری برنامه از صالحی پرسید که حقوق هسته‌ای که قابل مذاکره نیست به چه معنا است که در وی پاسخ داد: این در همان چهار محوری که اشاره کردم قرار می‌گیرد محور اول که نیروگاه است و ما در این زمینه مشکلی نداریم در حاشیه نشست شانگهای نیز دکتر روحانی با آقای پوتین مذاکراتی در این باره خواهند داشت که بحث همکاری روسیه در ساخت نیروگاه‌های بعدی را شامل می‌شود. بنابراین در بحث ساخت نیروگاه محدودیتی وجود ندارد و اگر اروپایی‌ها می‌خواهند این نیروگاه‌ها را بسازند ما مخالفتی با این موضوع نداریم.

وی ادامه داد:‌ درباره غنی‌سازی مشکلاتی وجود دارد. یعنی اینکه آنها می‌گویند غنی‌سازی بالا برای انحراف از مصارف صلح‌آمیز است اما این حق ما به عنوان عضو انی‌پی‌تی و آژانس است. غربی‌ها در حالی که در ابتدا به ما اجازه غنی‌سازی هم نمی‌دادند اما اکنون می‌گویند که غنی‌سازی کنید اما به صورت محدود مثلاً در حد نیاز برای نیروگاه بوشهر.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که طرف‌های مقابل اعلام کردند که آمادگی دارند ضمانت‌های جمعی بدهند که سوخت مورد نیاز ما را تأمین کنند علاوه بر این آژانس نیز بر این ضمانت تأکید می‌کند اما این چیزی است که در مطبوعات آمده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا واقعاً بازی برد-برد قابل تحقق است، گفت: من بسیار به سال 92 امیدوارم هستم. سال 92 سالی است که ما واقعاً برداشت 34 سال انقلاب را خواهیم کرد و اولین نشانه آن نیز همین انتخابات حیرت‌آور بود که پس از آن تعدادی از وزرای خارجه اروپایی در تماس تلفنی اعلام کردند که از برگزاری چنین انتخاباتی حیرت‌زده‌‌اند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات منطقه در موضع بسیار بالایی قرار دارد، اظهار داشت: الان کلید طلایی منطقه در دست جمهوری اسلامی ایران است. آنها هم با پیام‌های مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع اذعان کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص اینکه فاز اول نیروگاه بوشهر چه زمانی به ایران تحویل داده می‌شود، گفت: نیروگاه بوشهر از 3 سال پیش تاکنون سوخت‌گذاری شده است و از زمان سوخت‌گذاری عملاً‌ رآکتور وارد فعالیت تولید انرژی شده و اکنون هم هزار مگاوات برق تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه اکنون در دنیا یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد تا رآکتوری به کارفرما تحویل داده شود، افزود: رآکتور بوشهر بیش از یک سال برای تحویل به کارفرما زمان برد چرا که این رآکتور با طراحی روسی و اروپایی بود و ما سعی کردیم با بالاترین سطح ایمنی بر روی آن کار کنیم. کارشناسان ما با کلیه معایب احتمالی آشنا هستند و احتمالاً همان تاریخی که طرف روس اعلام کرده یعنی دوم مهر به طرف ایرانی یعنی کارفرما تحویل داده می‌شود. اما باید یاداور شوم که اگر مشکلی پیش بیاید شامل 2 سال گارانتی می‌شود و آنها مجبورند که در صورت وجود تجهیزات معیوب آن را به ایران تحویل دهند ضمناً این رآکتور 14 روز بایستی کار کند که 10 روز آن به طور پیوسته است و اگر اتفاقی بیفتد تحویل گرفته نمی‌شود و این به معنای آن است که 24 سپتامبر زمان بهره‌برداری آزمایشی نیروگاه از سوی کارفرما است.

صالحی درباره فعالیت آب سنگین اراک نیز اظهار داشت: پیش‌بینی دوستان ما این است که در سه ماهه اول سال 2014 برای سوخت‌گذاری آماده خواهد بود و ما بایستی طبق تعهدات 6 ماه قبل به آژانس نامه اعلام سوخت‌گذاری را ارسال کنیم. اما متأسفانه اعلام این تاریخ همزمان با تحویل مسئولیت ریاست سازمان به این جانب بود. بنابراین من به دوستان کارشناس اعلام کردم که اگر اطمینان دارید این نامه را ارسال کنید در غیر این صورت الزامی به اعلام در حال حاضر نیست لذا به آژانس اعلام کردیم فعلاً سوخت‌گذاری در اراک انجام نمی‌گیرد ولی تاریخ را بعداً اعلام خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه در سال 92 و در دوره جدید ریاستش در سازمان انرژی اتمی با چه برنامه جدیدی وارد این سازمان شده است، گفت: تجربه من در حال حاضر بیشتر از قبل است و در طی این مدت که در وزارت خارجه حضور داشتم از مسائل این سازمان دور نبودم بنابراین بیشتر معتقد به سازماندهی تشکیلات سازمان انرژی اتمی هستم.

وی با توضیح اینکه سازمان انرژی اتمی تشکیلات وسیعی است که در حدود 10 استان فعالیت دارد، اضافه کرد: متأسفانه بین این بخش توجهی نشده و ما بایستی سعی کنیم که این سازمان سلیقه‌ای اداره نشود.

صالحی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا جای خالی دانشمندان هسته‌ای پر شده است، گفت: خوشبختانه ما دانشجویان بسیار زبده‌ای داریم و از این حیث نگرانی ندارم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سؤال پایانی این برنامه مبنی بر اینکه آیا تصور می‌کند که حمله نظامی آمریکا به سوریه انجام می‌شود، اظهار داشت: به نظر من اتفاق خاصی نمی‌افتد زیرا اگر آمریکا حمله‌ای تمام عیار به سوریه داشته باشد عواقب مسئله معلوم نیست. مطمئن باشید اگر عواقب این حمله معلوم بود آمریکا این کار را انجام می‌داد.

وی در توضیح این مطلب اظهار داشت: سوریه در جایی قرار گرفته است که اگر جنگ تمام عیار علیه آن انجام شود ابعاد جنگ مشخص نخواهد بود که به چه سمت و سویی می‌رود. بنابراین احتمال این حمله نظامی تمام عیار بسیار ضعیف است. با زدن چند ضربه نیز آقای بشار اسد نخواهد رفت و نظام سوریه و بشار اسد قوی‌تر خواهد شد. بنابراین آمریکا چاره‌ای جز حل سیاسی موضوع سوریه که همان پیشنهاد روسیه خواهد بود ندارد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
تاریخچه قصه پردازی غرب درباره برنامه هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صالحی: آماده رفع نگرانی غرب و حل برد - برد مسئله هسته ای هستیم



علی اكبر صالحی,دور جدید مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

صالحی: آماده رفع نگرانی غرب و حل برد - برد مسئله هسته ای هستیم

«علی اكبر صالحی» رییس سازمان انر‍‍ژی اتمی با تاكید بر اینكه ایران به دنبال برون رفت از موضوع هسته ای است، می گوید: با وجود آنكه پرونده هسته ای را «تصنعی» می دانیم اما آمادگی داریم با استفاده از مجموعه مقررات و معاهدات بین المللی، نگرانی های غرب را رفع كنیم.

مرد فنی برنامه هسته ای ایران كه برای دومین بار آنهم در دولت دكتر حسن روحانی، ریاست سازمان انر‍ژی اتمی را به عهده گرفته است،‌ در آستانه دور جدید مذاكرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرنگاران سیاسی ایرنا افزود: آماده حل موضوع هسته ای بصورت برد - برد هستیم.

صالحی در نخستین مصاحبه تفصیلی پس از عهده دار شدن دوباره ریاست سازمان انرژی اتمی در عین حال تاكید كرد: متقابلا انتظار داریم آنها هم حق ما را آن گونه كه در ان.پی.تی و اساسنامه آژانس آمده است، به رسمیت بشناسند.


وی تصریح كرد كه مسوولیت مذاكرات فنی میان ایران و آژانس كه پنجم مهرماه (۲۷ سپتامبر) در وین اتریش برگزار می شود، به عهده سازمان انرژی اتمی است.


معاون رییس جمهوری همچنین گفت: كاهش ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی هدف سیاسی ندارد بلكه اورانیوم ۲۰ درصد در تولید صفحات سوخت استفاده می شود.

صالحی همچنین اظهار داشت: مشكل ‍ژنراتور نیروگاه اتمی بوشهر برطرف شده است و ظرف دو تا سه ماه آینده، این نیروگاه از پیمانكار روس تحویل گرفته می شود.


وی نیروگاه اتمی بوشهر را «نیروگاهی ایمن» بیان كرد اما در عین حال گفت: برای تحویل گرفتن این نیروگاه عجله ای نداریم زیرا حصول اطمینان از عملكرد مطمئن آن برای ما بسیار مهم است.
مشروح این مصاحبه تفصیلی دو ساعته كه بخشی از آن درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و ابعاد فنی، حقوقی و سیاسی آن است، بدین شرح است:
خبرنگار ایرنا به عنوان نخستین سوال از رییس سازمان انر‍ژی اتمی پرسید: آقای دكتر! اعلام كرده اید كه زمان بهره برداری از رآكتور آب سنگین اراك عجولانه تعیین شده بود و این راكتور در سه ماهه اول ۲۰۱۴ به بهره برداری نمی رسد. چگونه در چنین امر فنی و تخصصی، عجولانه تصمیم گیری شده است؟ و تاریخ قطعی بهره برداری چه زمانی است؟

دكتر صالحی پاسخ داد: در مورد هر پرو‍ژه ای، مجموعه مدیران و كارشناسان برآوردی دارند كه گاهی این برآوردها دقیق نیست. ممكن است در پرو‍ژه ای، همه پیش بینی ها را انجام داده باشید ولی ناگهان متوجه شوید تجهیزاتی را كه سفارش داده اید، به موقع ساخته نشده است تا حلقه ساخت و ساز كامل شود. این یك مثال بود و نمی خواهم بگویم بهره برداری از راكتور اراك بدین دلیل به تعویق افتاده است.


رییس سازمان انر‍ژی اتمی افزود: در مورد راكتور اراك، هدف این نبوده كه وعده ای غیرقابل عملیاتی بدهند. برادرانی كه این وعده را دادند با نیت صادقانه این كار را انجام دادند ولی در میانه راه مسائلی پیش آمد كه مشخص شد این وعده در آن زمان عملیاتی نیست.

***هنوز زمان دقیقی را برای سوخت گذاری راكتور اراك تعیین نكرده ایم
در این هنگام از صالحی سوال شد: چه مسایلی برای راكتور اراك پیش آمد؟ می توانید چند مورد را نام ببرید؟
صالحی در پاسخ با بیان اینكه «مسائل فنی است»، گفت: یكی از موضوعات مهم در سازمان انرژی اتمی این است، هر كاری را كه انجام می دهید در چارچوب تعاریف آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان فعالیت هسته ای انجام می شود و از این رو، باید طبق مقررات و تعهداتی كه داریم، عمل شود.

وی افزود: برای مثال اگر قرار بود سوخت را در زمانی كه اعلام شده بود، وارد رآكتور اراك كنیم، ۱۸۰ روز قبل از آن، براساس ماده ۱/۳ موافقتنامه پادمان باید به آژانس اعلام می كردیم كه می خواهیم در فلان روز این سوخت را وارد كنیم.


معاون رییس جمهوری در دولت تدبیر و امید تصریح كرد: وقتی به سازمان انرژی اتمی آمدم، بررسی كردیم و به ما گفتند باید این نامه را به آژانس بدهید چون به ۱۸۰ روز نزدیك می شدیم. به همكاران گفتم اگر در زمانی كه اعلام كرده اید می توانید این سوخت را برسانید، آن نامه را به آژانس بنویسید.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: وقتی بررسی كردیم، دیدیم مجموعه دستگاه ها و بخش هایی كه مرتبط با این امر بودند، گفتند این آمادگی را در آن زمان نداریم و از این رو به آژانس اعلام كردیم اصل فرایند در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ آغاز نخواهد شد.

صالحی تصریح كرد: هنوز زمان دقیقی را مشخص نكرده ایم و آغاز زمان فرایند سوخت گذاری و بهره برداری را اعلام خواهیم كرد و ۱۸۰ روز قبل از آن نیز به آژانس بین المللی انر‍ژی اتمی اعلام خواهیم كرد.


خبرنگار ایرنا پرسید: یعنی هنوز كارشناسان فنی نمی توانند زمان دقیقی را تعیین كنند؟
صالحی پاسخ داد: این بار گذاشته ایم این موضوع را دقیق بررسی كنند كه كاملا روشن و مبرهن باشد چه زمانی واقعا این سوخت آماده خواهد بود و تمام شرایط و ضوابط لحاظ شود زیرا موضوع، فقط آماده كردن سوخت نیست، شرایط دیگری هم هست. نظام ایمنی هسته ای و خیلی مباحث دیگر مطرح است كه باید تكمیل شود و بعد اعلام كنیم كه در فلان تاریخ آمادگی داریم سوخت را از اصفهان به اراك منتقل كنیم و در روز معین وارد رآكتور كنیم.

*** نیروگاه اتمی بوشهر سه سال است كه راه اندازی شده است
خبرنگار ایرنا پرسید: رییس قبلی سازمان انرژی اتمی گفته است كه تحویل رسمی نیروگاه اتمی بوشهر به دلیل ایراد در طراحی ‍ژانراتور به تعویق افتاده است.آیا ایراد ‍ژنراتور برطرف شده است؟ روس ها چه زمانی این نیروگاه را تحویل ایران می دهند؟

رییس سازمان انر‍ژی اتمی پاسخ داد: بحث نیروگاه اتمی بوشهر در افكار عمومی به خاطر شیوه خبررسانی، درست تبیین نشده است؛ نه اینكه عوامل خبررسانی مشكل داشته باشند بلكه آنها كه مصدر خبر بودند، درست بیان نكردند.


صالحی افزود: نیروگاه اتمی بوشهر از نظر فنی راه اندازی شده است. یعنی حدود سه سال پیش كه در سازمان انرژی اتمی بودم، سوخت گذاری را انجام دادیم و قلب رآكتور را بستیم و جشنی هم گرفتیم؛ در عرف راه اندازی نیروگاهها، این نیروگاه وارد فاز نیروگاهی خود شده است.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: اما همان زمان اعلام كردیم كه فرق نیروگاههای هسته ای با نیروگاههای سنتی و فسیلی كه غیرهسته ای هستند، این است، از زمانی كه سوخت گذاری را انجام می دهید تا زمانی كه پیمانكار نیروگاه را به كارفرما تحویل دهد، مدتی طول می كشد. زیرا در نیروگاه هسته ای باید تست های متعددی را در شرایط مختلف انجام دهید تا اطمینان پیدا كنید تمام تجهیزات با عملكردی خوب و اطمینان بخش فعالیت می كنند و این یك واقعیت است كه همان زمان اعلام كردیم.

صالحی اضافه كرد: بطور مثال، خودرویی را از كارخانه تحویل می گیرد و دو سال خیلی خوب كار می كند و حتی پنچر هم نمی شود اما ممكن است، خودروی دیگری، در همان لحظه اول پنچر شود.
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: معمولا نیروگاه های هسته ای، بر اساس عرف بین ۹ ماه تا یكسال و گاهی یك سال و نیم طول می كشد تا از پیمانكار به كارفرما تحویل داده شود كه در مورد نیروگاه اتمی بوشهر زمان بیشتری طول كشیده كه بدین دلیل بوده كه طراحی رآكتور بوشهر، طراحی خاصی بوده است.

صالحی اظهار داشت: طراحی رآكتور بوشهر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اروپایی و ۶۰ تا ۷۰ درصد روسی بوده است و شما دو طراحی جداگانه را با هم خورانده اید كه مشكلات خاص خودش را دارد.


وی افزود:‌ به طور معمول، نیروگاهی كه طراحی اش از ابتدا تا انتها برای یك شركت باشد، تحویل رسمی آن یك تا یك و نیم سال طول می كشد و در مورد نیروگاه اتمی بوشهر كه استثنایی ترین رآكتور جهان است، زمان بیشتری طول كشیده است.


معاون رییس جمهوری اظهار داشت: البته روس ها نیز از ادغام دو طراحی غربی و شرقی بهره برده اند و با تكنولوژی غرب آشنا شدند و نیروگاههای خود را ارتقای كیفیت دادند اما تركیب دو فناوری باعث شد مشكلات و مسائل دیگری كه از قبل پیش بینی نمی شد، بروز كند. مثلا پمپ یا شیرهای خلاء و ژنراتور مشكل پیدا می كرد كه طبیعی است.

*** وقتی براده های پمپ وارد قلب راكتور شده بودند
رییس سازمان انر‍ژی اتمی اظهار داشت: زمانی كه سوخت گذاری انجام شد، راه اندازی سرد را آغاز كردیم. راه اندازی سرد یعنی همه چیز طبیعی بوده و فقط قلب رآكتور گرم و فعال نشده است. در این موقعیت، راكتور راه اندازی نشده و تولید انرژی نمی كند اما آب جریان دارد و پمپ ها فعال است.

صالحی توضیح داد: در آن زمان، یكی از پمپ ها یكدفعه خراب و براده های آن وارد قلب رآكتور شد و این براده ها احتمالا روی برخی سوخت ها نشست می كرد و مانع انتقال حرارت به طور طبیعی می شد.


وی اضافه كرد: زمانی كه تست گرم را شروع كردیم، ممكن بود انتقال حرارت به درستی صورت نگیرد زیرا «فیلمی» روی میله های سوخت را گرفته بود. یعنی حرارت تولید می شد اما امكان انتقال آن وجود نمی داشت و بنابراین برای رعایت ایمنی و اطمینان بخشی از عملكرد و كاركرد درست رآكتور، قلب آن (رآكتور) را دوباره باز كنیم.

مرد فنی برنامه هسته ای ایران در عین حال تصریح كرد: باز و بسته كردن قلب رآكتور، خود یك تكنولوژی است و این لطف خداوند است كه یكسری اتفاقات بیفتد و ما آن را خوب تجربه كنیم.


وی اظهار داشت: معمولا قلب رآكتور را زمانی باز می كردند كه رادیواكتیو بود و این بار، قلب رآكتور رادیو اكتیو نبود و ما آن را باز كردیم و كارشناسان ما زیر نظر متخصصین روس یاد گرفتند كه چگونه قلب رآكتور را باز كنند و ببندند.


صالحی گفت: همكاران ما میله های سوخت را یكی یكی بیرون آوردند و قلب رآكتور و میله ها را شست و شو دادند و دوباره میله های سوخت را گذاشتند كه این كار حدود یك ماه و نیم طول كشید.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از این اتفاق، دوباره رآكتور شروع به تولید برق در مقیاس های مختلف كرد و در دو ماه اخیر، هزار مگاوات برق به طور مرتب تولید می كرد كه وزارت نیرو از سازمان انرژی اتمی تقاضا كرده بود در تابستان كه اوج مصرف برق بود، نیروگاه را متوقف نكنیم در حالی كه ما می خواستیم برای یكسری از آزمایش ها، نیروگاه را متوقف كنیم كه البته متوقف نكردیم.

معاون رییس جمهوری اظهار داشت: بنابراین نمی توان گفت كه نیروگاه راه اندازی نشده بلكه سه سال است كه راه اندازی شده و برق تولید كرده و طبیعی است كه این آزمایش ها انجام شود.


صالحی درباره مشكل ژنراتور نیز گفت: مشكلی هم در ژنراتور نیروگاه پیدا شد كه اتفاقا با كمك كارشناسان و شركت های ایرانی ژنراتور بازسازی شد و اكنون خوب كار می كند و طبق معمول می توانیم نیروگاه را ظرف چند ماه آینده از پیمانكار تحویل بگیریم.

***اتفاقی برای نیروگاه بوشهر بیفتد، خودش خاموش می شود
خبرنگار ایرنا پرسید: دقیقا چه زمانی نیروگاه بوشهر را از روسها تحویل می گیریم؟
صالحی پاسخ داد: نمی خواهم تاریخ دقیقی اعلام كنم اما می توانم بگویم ظرف دو تا سه ماه آینده. ما عجله ای نداریم.


خبرنگار پرسید: چرا عجله ندارید؟
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ گفت: وقتی شما نیروگاه را از پیمانكار تحویل بگیرید، از آن زمان به بعد، یك سال تحت گارانتی (ضمانت) است و بعد، اگر مشكلی پیدا شود خودتان باید هزینه های آن را بپردازید. بنابراین هرچه با اطمینان بیشتری نیروگاه را تحویل بگیریم، اطمینان بیشتری خواهیم داشت كه در آینده با مشكلات كمتری روبه رو شویم.

وی اضافه كرد: بنابراین به این مفهوم، عجله ای نداریم و اولویت ما حصول اطمینان از عملكرد درست تمام تجهیزات نیروگاهی و ایمنی است و این مهمتر از آن است كه چه زمانی تحویل بگیریم یا نگیریم.


وی افزود: البته رآكتور به طور ذاتی ایمن است ولی حصول اطمینان از عملكرد مطمئن آن، بسیار مهم است. هیچ اتفاقی مانند چرنوبیل نخواهد افتاد چرا كه به صورت ذاتی، نیروگاه بوشهر ایمن است و در شرایط بحرانی خود به خود خاموش می شود.

خبرنگار ایرنا از دكتر صالحی پرسید: آقای عباسی در مراسم تودیع خود گفت نباید انتظار داشته باشیم نیروگاه بوشهر به صورت مرتب و مداوم برق تولید كند و به خاطر اشكال در طراحی ژنراتور باید مدتی خاموش و دوباره روشن شود. با توجه به اینكه سالی یكبار نیز نیروگاه های هسته ای باید به خاطر تعویض سوخت خاموش شوند، این نیروگاه در سال چند ماه می تواند برق تولید كند؟
رییس سازمان انرژی اتمی پاسخ داد: بعد از اینكه نیروگاه را از روس ها تحویل گرفتیم و از عملكرد صحیح تجهیزات اطمینان حاصل كردیم و دوره گارانتی خود را نیز گذراند، این نیروگاه، نیروگاهی مانند دیگر نیروگاه های هسته ای متداول جهان خواهد بود كه عمدتا به آنها base load گفته می شود.

 

یعنی وقتی هزار مگاواتی هست، به طور مداوم هزار مگاوات برق را تولید می كند و تولید برق آن بالا و پایین نمی شود. مثل ماشین نیست كه سرعتش را كم یا زیاد كنید بلكه آن را روی Cruise control می گذارید و به صورت یكنواخت فعالیت می كند و همیشه نیز هزار مگاوات برق تولید می كند و این یكی از ویژگی های خوب رآكتورهای هسته ای است.
صالحی افزود: البته نیروگاههای هسته ای می توانند Load following هم باشند و تولید برق آنها بالا و پایین برود اما عمدتا نیروگاههای هسته ای، نیروگاههایی هستند كه پایه برق را تامین می كنند.

معاون رییس جمهوری تصریح كرد: زمانی كه نیروگاه بوشهر را تحویل بگیریم، انتظار داریم در سال كه حدود هشت هزار و ۶۰۰ ساعت است، قریب به ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار ساعت، این نیروگاه به طور دائم و مداوم كار كند كه البته به مسایل مختلف بستگی دارد.

*** آژانس هر تعدادی از سانتریفیوژها را اعلام كند، مورد تایید ماست
خبرنگار ایرنا پرسید: رییس سابق سازمان انرژی گفته است ۱۸ هزار سانتریفیوژ داریم ولی بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تعداد سانتریفیوژها ما ۱۵ هزار و ۴۶۴ است. بالاخره، چه تعداد سانتریفیوژ داریم؟
صالحی پاسخ داد: اینكه منابع مختلف بخواهند عدد ارائه دهند به مصلحت نبوده و درست هم نیست. البته از تاسیسات هسته ای ما بازرسی های دائمی انجام می شود و از این رو، اطلاعاتی كه آژانس ارائه می دهد، درست است.


رییس سازمان انرژی اتمی افزود: من هم اگر اطلاعاتی ارائه دهم ممكن است با آخرین اطلاعات متفاوت باشد. ممكن است یكسری از اینها Crash و از رده خارج شده باشد و یكسری جدید آمده باشد. تعداد به طور دائم تغییر می كند.
معاون رییس جمهوری در عین حال گفت: هر تعدادی از سانتریفیوژها را كه آژانس منتشر كند، مورد تایید ما است.

*** تفاهم سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه برای تعیین سفیر در آژانس
خبرنگار ایرنا سوال كرد: با توجه به اینكه آقای رضا نجفی سفیر جدید ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی را وزیر امور خارجه منصوب كرده است، برخی معتقدند این امر به منزله كاهش نقش سازمان انرژی اتمی در مذاكرات حتی مذاكرات فنی میان ایران و آژانس است. نظر شما چیست؟
صالحی در پاسخ گفت: من، آخرین فردی بودم كه در دولت آقای خاتمی به عنوان نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی منصوب شدم و پنج سال از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۳ فعالیت داشتم.


وی افزود: آن زمان در وین سه سفیر یا نماینده داشتیم كه نماینده ایران در آژانس، لقب سفیر نداشت بلكه عنوان نماینده دائم را داشت و من نماینده دائم بودم و عنوان سفیر نداشتم.


رییس سازمان انرژی اتمی اضافه كرد: در آن زمان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین را داشتیم كه مسوول روابط دو جانبه بود؛ نماینده دائم در آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز نماینده دائم در سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین را داشتیم چون در آنجا سازمان های بین المللی فراوانی وجود دارد.

صالحی گفت: البته اغلب كشورها دو نمایندگی و برخی نیز یك سفیر داشتند كه آن زمان به آقای مهندس آقازاده رییس محترم وقت سازمان انرژی اتمی گفتم به مصلحت كشور نیست كه سه نماینده داشته باشیم و دو نماینده یا سفیر كافی است. یك سفیر برای روابط دو جانبه میان ایران و اتریش و دیگری نیز سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی و سایر نهادهای بین المللی در وین.

معاون رییس جمهوری تصریح كرد: بطور قانونی انتخاب نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی برعهده سازمان انرژی اتمی است و این اختیار قانونی را داریم اما با وزارت امور خارجه تفاهم كرده ایم.


صالحی با بیان اینكه در مورد آقایان آخوندزاده و سلطانیه میان سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه تفاهم صورت گرفت، اضافه كرد: آقای نجفی از دو سال پیش كه آن زمان وزیر امور خارجه بودم، تعیین شده بود تا جایگزین آقای سلطانیه شود.


معاون رییس جمهوری با بیان اینكه سلطانیه هفت سال و نیم سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود، افزود: طبق عرف، سفرای ما سه سال در یك كشور می مانند كه یك سال وزیر امور خارجه و یك سال نیز رییس جمهوری می توانند ماموریت آنها را تمدید كنند اما بیش از ۵ سال و نیم، غیرقانونی است و تنها رهبر معظم انقلاب می توانند اجازه دهند.

در این هنگام خبرنگار ایرنا پرسید: یعنی آقای سلطانیه با اجازه مقام معظم رهبری بیش از ۵ سال در وین ماندند؟
صالحی پاسخ داد:چون ادامه حضور ایشان نیاز به مجوز قانونی داشت و سازمان بازرسی كل كشور می توانست اشكال بگیرد، لذا نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشتم كه چون نظر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این است كه وی كار را ادامه دهد و از سویی نیز مشكل قانونی وجود دارد، معظم له اجازه دهید؛ كه ایشان(رهبر معظم انقلاب) هم مخالفتی نكردند و فرمودند اگر نظر این است كارشان را ادامه دهند و ما مخالفتی نداریم.


*** برخی از سربازی به سرداری رسیده اند
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی كه دكتر ظریف وزیر امور خارجه شد، تصمیم گرفته شد آقای سلطانیه برگردد و آقای نجفی سفیر شوند.
صالحی افزود: البته آقای نجفی طی دو سال قبل به من می گفت این درست نیست كه معرفی شده ام اما بین زمین و آسمان معلقم.

وی اضافه كرد: از آنجا كه آقای نجفی از آزادگان هستند و چند سال در عراق اسیر بود، حتی یكبار گفت مرا به عنوان سركنسول نجف یا كربلا بفرستید كه من به ایشان گفتم ان الله مع الصابرین شما صبر كنید.


معاون رییس جمهوری اظهار داشت: چند روز پیش كه آقای نجفی را دیدم به ایشان گفتم ببین خدا چه قدر شما را دوست دارد. آقای سلطانیه در آنجا كارهایی انجام دادند كه زمینه كار شما راحت تر شده است. سفارت و دفتر نمایندگی را بازسازی كرد و یك ساختمان برای اقامت سفیر خرید كه واقعا كار مهمی است.

صالحی افزود: جا دارد به سهم خود از تلاش های صادقانه، خالصانه و مجدانه دكتر سلطانیه تشكر كنم. وی در مدت بیش از هفت سال، نهایت تلاش خود را بكار گرفت و بروز و ظهور رسانه ای وی نیز مشهود بود و در ارتباط با رسانه های خارجی، با اقتدار و اعتماد به نفس با آنها صحبت می كرد و به خاطر پیشینه تخصص هسته ای هم كه داشت، فرد مفیدی در پیشبرد امور بود.


رییس سازمان انرژی اتمی گفت: الحمدلله جمهوری اسلامی ایران برخوردار از نیروهای مدیریتی قوی در همه عرصه ها شده است كه البته متاسفانه برخی ناشناس مانده اند.

وی افزود: آقای نجفی از كارشناسان با سابقه وزارت امور خارجه است و یقینا با موفقیت كار را ادامه خواهد داد. او به اعتبار توانایی و فعالیت های خود به این نقطه رسیده است؛ یعنی از سربازی به سرداری رسیده اما افرادی هم در كشور داریم كه یك دفعه سردار و مدیر از آسمان نازل می شوند.

صالحی گفت: در كشور ما پیش آمده كه یك دفعه، طرف به خاطر وصل بودن به این و آن و لابی كردن، مدیر می شود و حتی دكتر نیست و دكتر خطابش می كنند.
معاون رییس جمهوری تصریح كرد: آقای سلطانیه نیز از سربازی به سرداری رسید و سال ها در وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی بود و واقعا آدم پرتلاش، با تجربه و با پیشینیه خوبی است.


وی افزود: نجفی و سلطانیه واقعا به اعتبار ذات خود و شایستگی هایشان بالا آمدند نه به اعتبار اینكه وابسته به این جناح یا آن جناح باشند و یا نسبت خویشاوندی با كسی داشته باشند.

*** مسوولیت مذاكرات با آژانس به عهده سازمان انرژی اتمی است
خبرنگار ایرنا درباره نقش سازمان انرژی اتمی در مذاكرات آتی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی كه قرار است پنجم مهرماه در وین برگزار شود، پرسید كه صالحی پاسخ داد: آقای نجفی هم نماینده سازمان انرژی اتمی است و هم نماینده وزارت امور خارجه و با اعتمادی كه به او داریم با قوت و قدرت در آژانس بین المللی انرژی اتمی از منافع ما دفاع خواهند كرد.

در این هنگام، خبرنگار پرسید: منظورم این است كه آیا بین سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه در مورد مذاكرات فنی، حقوقی و سیاسی تقسیم كاری صورت گرفته است؟
صالحی پاسخ داد: مسوولیت مذاكرات پنجم مهرماه با آژانس بین المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی است چون كه مذاكرات با آژانس، فنی و حقوقی است و بخش دیگر مذاكرات را كه سیاسی است با همكاری دوستان دیگری انجام می گیرد.

*** اصول تغییر نكرده اما برای برون رفت، اصل دیگری را هم پذیرفته ایم
خبرنگار ایرنا از رییس سازمان انرژی اتمی پرسید: با توجه به اینكه مذاكرات میان ایران و آژانس در مورد مطالعات ادعایی تاكنون به نتیجه ای نرسیده است، آیا برای این دور از مذاكرات كه نخستین دور مذاكره در دولت تدبیر و امید است و با توجه به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر شفاف بودن ایران، دستور كار ویژه ای وجود دارد؟

صالحی پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران در بحث مذاكرات هسته ای واقعا بر اساس خرد جمعی عمل كرده است. یعنی این گونه نبوده كه یك فرد بخواهد تصمیمات مربوط به شیوه یا محتوای مذاكرات را عهده دار باشد. در واقع، كمیته ای متشكل از سازمان انرژی اتمی، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه به یك جمع بندی می رسیدند و فردی كه مسوول مذاكرات بود در چارچوب آن جمع بندی پیش می رفت.

رییس سازمان انرژی اتمی تاكید كرد: اصول ما تغییر نكرده و همواره مطالبه حق خودمان را براساس ان. پی . تی و اساسنامه آژانس داریم و از طرف دیگر به تعهدات خود نیز پایبند هستیم.


صالحی اظهار داشت: لیكن برای برون رفت از این موضوع، اصل دیگری را پذیرفتیم و با وجود آنكه می دانیم پرونده هسته ای، تصنعی است و خود آنها نیز می دانند ما فعالیت غیرصلح آمیز نداریم و اگر داشتیم در طول این ۱۰ سال تناقض گویی ایجاد و موضوع عیان می شد، به دنبال برون رفت از این موضوع هستیم.

معاون رییس جمهوری تصریح كرد: ما نگرانی های آنها را می پذیریم و آمادگی داریم با استفاده از مجموعه كنوانسیون ها، مقررات، معاهدات و مكانیزم های بین المللی مورد قبول جامعه بین الملل، نگرانی آنها را رفع كنیم.


رییس سازمان انرژی اتمی گفت: حالا ممكن است بپرسید با پروتكل الحاقی و ترتیبات فرعی كد ۱/۳ ، نگرانی آنها را رفع می كنیم؟
صالحی تاكید كرد: به فرض هم چنین باشد، متقابلا انتظار داریم آنها هم حق ما را آن گونه كه در ان.پی.تی و اساسنامه آژانس آمده است، به رسمیت بشناسند.

وی افزود: سه سال متهم بودیم كه بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد در داخل كشور غنی سازی كرده ایم و هرچه می گفتیم این آلودگی منشا خارجی دارد، قبول نمی كردند تا اینكه در نهایت پذیرفتند منشاء آلودگی از خارج است.


رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینكه اعتماد متقابل كمبود داریم، گفت: رویكرد ما در مذاكرات آینده این است كه آماده حل موضوع به صورت برد-برد و رفع نگرانی های غرب و كسب و تامین حقوق خود از طریق اذعان و اعتراف آنها به آن هستیم.

*** مذاكره، داد و ستد است/شرایط و گزینه ها در مذاكره روشن می شود
خبرنگار ایرنا از صالحی پرسید: آقای دكتر! شما در دولت آقای خاتمی پروتكل الحاقی را امضا كردید. آیا پیش بینی می كنید در این دوره نیز شاهد چنین رخدادی باشیم؟
صالحی با خنده پاسخ داد: اگر هم این اتفاق بیفتد، بنده دیگر آن را امضا نمی كنم و باید سفیر ما آن را امضا كند.


خبرنگار دوباره سوال كرد: آیا پیش بینی شما این است كه برای جلب اعتماد غرب تا این مرحله هم پیش رویم؟
رییس سازمان انرژی اتمی پاسخ داد: اینها دیگر جزئیات است و در مذاكرات روشن می شود.

معاون رییس جمهوری تصریح كرد: در اینجا، مذاكره یك امر داد و ستدی است كه شرایط و گزینه ها طی آن روشن تر می شود و نمی توانیم پیشاپیش درباره گزینه ها صحبت كنیم.

***مگر می شود آلودگی هسته ای را با آسفالت كردن از بین برد؟
خبرنگار ایرنا سوال كرد: آیا مذاكرات سیاسی ایران با ۱+۵ منوط به نتیجه مذاكرات با آژانس است؟
صالحی پاسخ داد: اینها دو مساله به موازات یكدیگر است و الزاما این نیست كه مذاكرات با ۱+۵ منوط به نتیجه مذاكرات ایران و آژانس باشد. آژانس یكسری سوالات دارد كه ما نیز با حفظ حقوق خود آماده رفع پاسخگویی به آن ها در یك چارچوب معین هستیم.

از رییس سازمان انرژی اتمی سوال شد: هر از گاهی درباره پارچین ادعاهایی مطرح می شود. آیا در این دور از مذاكرات با آژانس، موضوع پارچین را حل خواهیم كرد؟
صالحی پاسخ داد: عموم مردم كه در موضوع هسته ای متخصص نیستند. آنها با استفاده از شیوه های رسانه ای به گونه ای مطالب را مطرح می كنند كه گویی اتفاقی افتاده است و عموم مردم هم كه تخصصی در مسائل فنی ندارند، دچار تردید می شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: به عنوان یك مسوول و كسی كه پیشینه فنی دارد، ادعاهای آنها درباره پارچین باطل است. مگر می شود با آسفالت كردن و جابجایی خاك و شستن، آلودگی هسته ای را از بین برد؟

*** كاهش ذخایر اورانیوم با هدف سیاسی نیست
خبرنگار ایرنا پرسید: بر اساس گزارش های آژانس، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران افزایش نیافته كه عده ای آن را چراغ سبزی به غرب می دانند. نظر شما چیست؟
صالحی پاسخ داد: آژانس در گزارش اخیر خود كاملا مشخص كرده است كه ما چه میزان غنی سازی۲۰ درصد انجام داده و چه قدر یو.اف شش ۲۰ درصد را تبدیل به U۳O۸ بیست درصد كرده ایم كه برای صفحات سوخت استفاده شده است.


رییس سازمان انرژی اتمی تصریح كرد: اینكه چرا ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد افزایش پیدا نمی كند به دلیل آن است كه اورانیوم غنی شده را به صفحات سوخت تبدیل می كنیم.


خبرنگار ایرنا پرسید: پس اینكه ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد افزایش نمی یابد، دلیل سیاسی ندارد؟
صالحی پاسخ داد: نه به هیچ وجه. اگر هدف سیاسی داشتیم هیچ وقت نامه نمی نوشتیم كه شما ۲۰ درصد را برای ما تامین كنید.


وی توضیح داد: در زمان ریاست آقای آقازاده بر سازمان انرژی اتمی، برنامه ای برای تولید ۲۰ درصد وجود نداشت و تولید صفحات سوخت را كه از تولید میله های سوخت ۳ و نیم درصد سخت تر است، بلد نبودیم. چون تكنولوژی آن سخت تر است و برای ما آن زمان صرف نداشت و می گفتیم كه اورانیوم ۲۰ درصد را از خارج می خریم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینكه در آن زمان، تمام هم و غم ما تولید سوخت سه و نیم درصد نیروگاه اتمی بوشهر و سوخت طبیعی نیروگاه اراك بود، گفت: وقتی نخستین بار مسوولیت سازمان انرژی اتمی را به عهده گرفتم، تقریبا یك ماه بود كه آقای آقازاده نامه خرید اورانیوم ۲۰ درصد از خارج از كشور را نوشته بودند.


صالحی یادآور شد: در آن زمان به منزل آقای دكتر البرادعی در وین رفتیم كه گفت نامه جمهوری اسلامی ایران رسید و این نامه را با كشورهایی كه امكان تولید اورانیوم ۲۰ درصد را دارند، از جمله آمریكا و روسیه درمیان گذاشتیم. آمریكا و روسیه با هم آمدند و یك پیشنهاد غیر رسمی یا همان Non-paper ارائه كردند و شروطی گذاشته اند.


رییس سازمان انرژی اتمی گفت: این پیشنهاد در اسناد ما هم هست و من وقتی شنیدم، شوكه شدم چرا كه آنها گفته بودند با شرایطی به شما اورانیوم ۲۰ درصد می دهیم كه اورانیوم غنی سازی شده سه و نیم درصدی خود را به خارج از ایران منتقل كنید.

صالحی افزود: گفتم این حرف ها چیست؟ ما ۲۰ سال قبل اورانیوم ۲۰ درصد از آرژانتین گرفته بودیم و پول آن را نیز داده بودیم. چه دلیل دارد ما این شرایط را بپذیریم. طبق چه قانون و مقرراتی و طبق چه معاهده ای؟ تازه یك شرط دیگری كه گفتند این بود كه اگر شرایط ما را بپذیرید تولید سوخت دو سال و نیم طول خواهد كشید.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه كرد: البته در این مورد درست می گفتند چون اورانیوم ۲۰ درصد، كالایی نیست كه آن را از سوپر ماركت تهیه كنید.


وی اظهار داشت: موضوع را با دكتر احمدی نژاد در میان گذاشتم و گفتم اینها به ما اورانیوم ۲۰ درصد نخواهند داد و باید خودمان تحت نظارت آژانس اقدامات لازم را برای تامین این سوخت انجام دهیم هر چند، كار بسیار مشكلی است و تا حالا برایش برنامه ریزی نشده است.

صالحی گفت: در واقع، ما در این زمینه منهای صفر بودیم و هیچ نمی دانستیم اما با توكل به خدا شروع كردیم. برآورد هزینه ای انجام دادیم و ایشان هم فوری هزینه ها را تامین كردند. واقعا حمایت آقای احمدی نژاد در این زمینه، مثال زدنی است.


وی افزود: ما هزینه را دریافت كریم و بصورت هفتگی در سازمان انرژی اتمی جلسه ای متشكل از كارشناسان زبده سازمان و كارشناسان رشته های متالوژی، مكانیك، مهندسی شیمی، مهندسی رآكتور و دوستانی كه قبلا روی رآكتور تهران كار كرده بودند و سوخت آن را می شناختند از جمله شهید مجید شهریاری كه در زمینه محاسبات نوترونیك فعالیت داشت، برگزار كردیم.

وی ادامه داد: پس از جلسات متعدد با توجه به نمونه هایی كه داشتیم، فرایند تهیه آن مشخص شد و فهرست تجهیزات را تعیین كردیم و سفارش دادیم. ابتدا یك نمونه صفحه سوخت بدون اورانیوم ساختیم، یعنی صفحه سوخت مجازی را تهیه كردیم كه به جای اورانیوم، مس بكار بردیم تا به دنیا بگوییم می توانیم در مدت معقولی این كار را انجام دهیم و اورانیوم ۲۰ درصد را هم تولید كنیم.

صالحی یادآور شد: یادم هست كه آن زمان می گفتند ایران بلوف می زند كه در مصاحبه ای به آنها گفتم شما صبر كنید، ببینید گزارش آژانس چیست؟ اگر آژانس اعلام كرد ایران این فناوری را بدست نیاورده، حتما دروغ گفته ایم و بی آبرو می شویم و اگر گفت بدست آورده ایم، آنها باید بیایند و عذرخواهی كنند.

وی اظهار داشت: به لطف خداوند و تلاش متخصصان بی بدیل كشورمان از جمله شهید شهریاری، اورانیوم ۲۰ درصد و صفحه سوخت را بدست آوردیم و اكنون راكتور تهران با همین سوخت ساخت داخل كار می كند.

***كیفیت در صنعت هسته ای، حرف اول را می زند
خبرنگار ایرنا از صالحی پرسید: با توجه به اینكه برای دومین بار رییس سازمان انرژی اتمی شده اید اما در دو دولتی كه سیاست هایشان متفاوت از یكدیگر است، آیا توسعه كیفی را بر توسعه كمی در صنعت هسته ای ترجیح خواهید داد؟
صالحی توضیح داد: هدف سازمان انرژی اتمی، تولید نیروی برق هسته ای است و این سازمان، قبل از انقلاب نیز برای ساخت نیروگاه های اتمی تاسیس شد.


وی اضافه كرد: بنابراین، هدف ما تولید نیروی برق هسته ای است كه انرژی پاك است چون نه مثل برزیل كشور پرآبی هستیم كه تولید برق دائم از آب داشته باشیم و نه می توان از انرژی های باد و خورشید، انرزی متراكم و دائم( با راندمان بالا) تولید كرد.

وی گفت: انرژی هسته ای یك انتخاب و گزینه مناسبی برای تولید برق زیاد و متراكم با قیمت مناسب است اما برای اینكه برق تولید كنید، نیاز دارید سوخت آن را هم تولید كنید. شما نمی توانید خودرو بخرید و به فكر بنزین آن نباشید. از این رو، وارد اكتشاف، غنی سازی و تبدیل اورانیوم شدیم و حالا كه این سرمایه گذاری ها را انجام داده ایم از این فن آوری استفاده های جانبی در صنعت، كشاورزی و پزشكی نیز داریم.


رییس سازمان انرژی اتمی تاكید كرد: هدف نهایی ما ارتقا كیفیت صنعت و فن آوری است چرا كه توسعه كمی بدون توجه به توسعه كیفی معنی ندارد و كیفیت در صنعت هسته ای حرف اول را می زند و اگر این صنعت با كیفیت كارش انجام نشود، می تواند مشكل آفرین باشد.

وی با توجه به فعالیت های هسته ای در دولت های مختلف گفت: اكنون در صنعت هسته ای موضوع مجهولی نداریم و هر چه جلوتر می رویم، صنعت ما از وضعیت بهتری برخوردار می شود.مثلا ضمن انجام عمل غنی سازی، در حال تحقیقات هستیم تا فرآیند غنی سازی را با راندمان بهتر و ارزان تر انجام دهیم چون هرچه قابلیت ماشین های سانتریفیوژ بالاتر رود، قیمت تولیدی اورانیوم غنی سازی شده ما پایین تر می آید.

*** طراحی چهار رآكتور ۱۰ مگاواتی در مراحل آخر قرار دارد
از صالحی سوال شد: آیا رآكتور تهران كماكان به تولید رادیو دارو می پردازد؟ با توجه به اینكه گفته بودید برای استفاده بیشتر از سوخت ۲۰ درصدی كنونی رآكتور، سرعت آن را پایین می آورید، این رآكتور چند روز در هفته كار می كند؟


آیا برنامه ای برای راه اندازی رآكتورهای تحقیقاتی ۱۰ مگاواتی برای تولید رادیودارو دارید؟
وی پاسخ داد: ما سوخت نیروگاه ها را كه می سازیم، نیاز است در رآكتور به صورت آزمایشی قرار بگیرد. یعنی آنها را در معرض تشعشعات قرار می دهیم تا ببینیم این سوخت ها چه میزان قابلیت استقامت و مقاومت در برابر تشعشعات را دارند.


صالحی گفت: اكنون رآكتور تهران كمی از حالت تولید رادیودارو به صورت انبوه فاصله گرفته است و هنگامی هم كه این رآكتور ساخته شد در اصل برای تست مواد بود و برای همین هم به آن Material Testing Reactor یا MTR می گویند.


رییس سازمان انرژی اتمی افزود: الان بخش عمده ای از كار رآكتور روی تست سوخت های تولیدی است ولی تولید رادیوداروها نیز داریم. كما اینكه اكنون رادیوداروهای خاص را كه سفارشی است، مانند ساماریوم تولید می كنیم.

معاون رییس جمهوری اضافه كرد: ما به راحتی می توانیم رآكتوری مانند رآكتور تهران را بسازیم اما رآكتور تهران ۵ مگاواتی است و ما گفتیم ۱۰ مگاواتی بسازیم تا هنگامی كه شارژ رآكتور بالاتر می رود، امكانات بهتری برای فعال سازی پیدا كنیم كه قرار شد در چهار نقطه ایران یعنی جنوبی ترین، شمالی ترین، شرقی ترین و غربی ترین نقطه كه در كنار مرزها باشد و صادرات رادیودارو به كشورهای اطراف نیز راحت باشد، چهار رآكتور بسازیم.
وی گفت: اكنون این برنامه ها در حال پیگیری است و طراحی آنها در مراحل آخر قرار دارد و برای عملیاتی شدن آن ها احتیاج به بودجه داریم.

*** اتاق فكر هسته ای ایجاد نشده اما ایده خوبی است
خبرنگار ایرنا پرسید: آیا درباره انتقال پرونده هسته ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه تصمیمی گرفته شده است ؟
صالحی پاسخ داد: رییس جمهوری تصمیم گیرنده است و تا جایی كه اطلاع دارم ایشان هنوز تصمیمی نگرفته اند.

از رییس سازمان انرژی اتمی سوال كردیم: این روزها بحث اتاق فكر هسته ای مطرح است و از شما نیز به عنوان عضو آن یاد می شود. آیا چنین اتاقی تشكیل خواهد شد و تشكیل آن را ضروری می دانید؟
صالحی پاسخ داد: موضوع هسته ای، یك بحث میان بخشی است و متعلق به یك بخش نیست بلكه مجموعه سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و كمیسیون امنیت ملی مجلس با هم مشورت هایی دارند و وقتی به جمع بندی رسیدند، كار را پیش می برند.

وی تصریح كرد: علت اینكه این مساله تاكنون در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده به دلیل فرابخشی بودن این دبیرخانه است.اكنون، شرایط تغییر كرده است و دیگر ابهامات اولیه مطرح نیست و رییس جمهوری هم به این كار اشراف كامل دارد و خود نیز چیدمان لازم را انجام خواهد داد.

صالحی گفت: تاكنون اتاق فكری كه می فرمایید تشكیل نشده است و ما با هم صحبت می كنیم ولی نه تحت عنوان اتاق فكر هسته ای.


رییس سازمان انرژی اتمی افزود: مشورت همیشه خوب است و اگر اتاق فكری هم تشكیل شود، ایده خوبی است ولی مسوولیت تمام این مسائل برعهده آقای دكتر روحانی است و ایشان با هماهنگی با مقام معظم رهبری تصمیم گیری خواهند كرد.

*** دكتر روحانی بهترین راهكار را انتخاب خواهد كرد
خبرنگار ایرنا پرسید: شما از تعامل و حل موضوع هسته ای بصورت برد - برد سخن می گویید اما برخی معتقد به دیپلماسی تهاجمی و مقاومت دربرابر غرب هستند، نظرتان چیست؟
صالحی پاسخ داد: باید تعریف كنیم كه منظور از مقاومت چیست؟ اگر مقاومت، تامین منافع ملی در چارچوب عزت، حكمت و مصلحت است، دولت های قبلی و فعلی، همگی تامین منافع ملی را در نظر داشتند. بحث هسته ای مربوط به نظام است و نه دولت ها چرا كه دولت ها جابجا می شوند.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: باید ببینیم كه منظور برخی از مقاومت و عدم مقاومت چیست؟ نظام از ابتدا تا امروز، یك رویه را پیش گرفته و حالا ممكن است كسی كه پشت این فرمان می نشیند، یك راننده كمتر ترمز بگیرد و دیگری بیشتر اما همه امور تحت قاعده ای صورت می گیرد.

صالحی تصریح كرد: آقای دكتر روحانی كه نگفته اند ما نمی خواهیم مقاومت كنیم بلكه گفته اند كه می خواهیم منافع و خواسته های ملی خود را كه نظام تعیین كرده است، تامین كنیم.


معاون رییس جمهوری افزود: آیا تاكنون كسی گفته است كه ما از حق غنی سازی مان عبور خواهیم كرد؟ یا دیگر نیروگاه هسته ای نمی خواهیم و اكتشاف و سایر فعالیت ها را نمی خواهیم؟ هیچ كس چنین چیزی نگفته است و آنچه در دولت یازدهم اتخاذ خواهد شد، ادامه همان خواسته هایی است كه قبلا داشته ایم.

صالحی سپس مثالی زد و گفت: وقتی می خواهیم تابلویی را نقاشی كنیم به نقاش، بوم، رنگ و قلم مو می دهید. حال یك نقاش، تصویر گل را بهتر می كشد. این بستگی به ظرافت كاری نقاش دارد ولی هیچ نقاشی، قلم مو را رها نمی كند و با انگشت نقاشی كند.


وی تاكید كرد: موضوع هسته ای، بحث نظام است و متاسفانه انتقادهایی كه از یكدیگر می كنیم، درست نیست زیرا همه واقعا خیرخواهانه زحمت كشیده اند.


دكتر صالحی گفت: متاسفانه این امر در داخل كشور، سیاسی شده و مثلا بنده با شما كه مشكل دارم و می خواهم شما را تخطئه كنم یا اینكه بالا ببرم از این حربه استفاده می كنم. یكبار از من سوال شد كه آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی، كدام یك بهتر كار كردند؟ كه من گفتم همه زحمت كشیدند منتهی استراتژی آنها با یكدیگر متفاوت بود.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: استراتژی آقای روحانی این بود كه پرونده ما شورای امنیت سازمان ملل نرود و نرفتیم. استراتژی آقای لاریجانی این بود كه بحث فنی پرونده هسته ای حل شود و با مدالیته بخشی از این مساله حل شد و بخش دیگری از آن در زمان آقای جلیلی حل شد. آقای جلیلی نیز بر روی بحث سیاسی كار كرد و تلاش خود را بكار گرفت و حالا آقای روحانی باید بحث سیاسی موجود را ادامه دهند كه با پیشینه و اشرافی كه دارند، قطعا تصمیمات مقتضی را اتخاذ و بهترین راهكار را انتخاب خواهند كرد. /ایرنا