اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت مسلمانان فرانسه از دولت فرانسه


مسلمانان فرانسه دولت را به ارتکاب اقدامات غیرقانونی به بهانه تلاش برای پیشگیری از وقوع حملات تروریستی متهم کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان: مسلمانان فرانسه دولت را به ارتکاب اقدامات غیرقانونی به بهانه تلاش برای پیشگیری از وقوع حملات تروریستی متهم کردند.

به گزارش رویترز، پس از آن که پلیس فرانسه ظرف کمتر از پنج هفته بعد از حملات تروریستی 13 نوامبر پاریس، صدها یورش به منازل و مساجد و رستوران ها و هتل ها انجام داد، شماری از مسلمانان فرانسه با مراجعه به دادگاه های این کشور، دولت را به ارتکاب اقدامات غیرقانونی به بهانه تلاش برای پیشگیری از وقوع حمله دیگری از سوی تندروهای اسلامی متهم کردند.
 
از زمان اعلام وضع فوق العاده در فرانسه پس از حملات گروه تروریستی داعش در پاریس که 130 کشته برجا گذاشت، دست کم بیست شکایت علیه دولت در دادگاه های فرانسه مطرح شده است. اعلام وضع فوق العاده در فرانسه به دولت این کشور اختیارات بیشتری برای یورش و بازرسی از اماکن و محدود کردن رفت و آمد افراد بدون صدور حکم قضایی داده است. قرار است وضع فوق العاده 26 فوریه به پایان برسد ولی دولت می گوید ممکن است آن را تمدید کند.

نظرسنجی ها نشان می دهد این تدابیر همچنان از حمایت گسترده افکار عمومی فرانسه برخوردار است که از گسترگی خشونت در پاریس شوکه شده اند. برخی وزیران کابینه فرانسه نیز این تدابیر را برای حفظ نظم و محافظت از جامعه ضروری دانسته اند.
 
در سایه تلاش دولت ها در مناطق مختلف جهان برای ایجاد توازن بین حقوق مدنی و خصوصی از یک سو و نیاز به تشدید تدابیر امنیتی، نگاه ها در فرانسه به قانون وضع فوق العاده که در سال 1955 تصویب شد معطوف شده است. روز یازدهم دسامبر، عالی ترین دادگاه اداری در فرانسه از دادگاه قانون اساسی این کشور خواست قانون وضع فوق العاده و میزان منطبق بودن آن را با قانون اساسی به ویژه در خصوص محدود کردن آزادی رفت و‌ آمد افراد، بررسی کند. این درخواست به دنبال شکایت یک فعال صورت گرفت که پیش از اجلاس سران برای بررسی شرایط آب و هوایی جهان، مجبور به اقامت در منزلش شده بود.
 
روز پنج شنبه نیز یکصد سازمان از جمله اتحادیه حقوق بشر فرانسه و سندیکای قضات از دولت خواستند وضع فوق العاده را لغو کند زیرا موجب تخلفاتی می شود بدون آن که اصل خطر را کاهش دهد.
 
در اکثر شکایت ها آمده است دولت با حصر خانگی افراد بدون توجیه قابل قبول و با استناد به اطلاعات نادرست، مرتکب رفتاری غیرقانونی شده است. شاکیان خواستار تعلیق دستور حصر خانگی یا لغو آن شده اند. وکلای مدافع می گویند در حال تنظیم شکایت نامه های بیشتری هستند که به آسیب رساندن به دارایی ها در خلال یورش پلیس و آسیب های روانی وارد شده به ساکنان مربوط می شود. آنها گفتند دستگاه قضایی تاکنون شش پرونده را بررسی و آنها را رد کرده است.
 
بر اساس گزارش دولت فرانسه، پلیس و نیروهای امنیتی این کشور تا روز چهارشنبه بیش از 2700 یورش و 360 عملیات حصر خانگی انجام داده اند. همچنین 51 نفر بازداشت شده اند که جرم اکثر آنها در اختیار داشتن سلاح بدون مجوز یا مواد مخدر بوده است.
 
به گفته منابع قضایی، مقامات فرانسوی همچنین دو تحقیق را درباره تروریسم پس از این یورش ها آغاز کردند.
 
حصر خانگی عامل اکثر شکایت ها بوده است. قانون به وزارت کشور فرانسه اجازه می دهد هرکس را که خطری برای امنیت عمومی تلقی می کند، هدف قرار دهد. هرکس که با حصر خانگی مواجه شود مجبور است شب ها در خانه اش بماند ولی در طول روز نیز باید در منطقه ای محدود باقی بماند و هر روز سه بار خود را به پلیس معرفی کند. برخی نیز مجبور هستند مچ بند الکترونیکی ببندند.


ویدیو مرتبط :
آموزش زبان فرانسه،لغات فرانسه،مکالمه فرانسه-( ضمایر شخصی در زبان فرانسه )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرانسه آماده به رسمیت شناختن دولت مخالفان سوری است



فرانسه آماده به رسمیت شناختن دولت مخالفان سوری است

رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، در صورت تشکیل دولت موقت فراگیر در سوریه که تمامی گروه‌های سیاسی را نمایندگی کند، دولت فرانسه آن را به رسمیت خواهد شناخت. وی همچنین نسبت به استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جام نیوز؛ دویچه وله نوشت : «رییس‌جمهور فرانسه اعلام کرد، در صورت تشکیل دولت موقت فراگیر در سوریه که تمامی گروه‌های سیاسی را نمایندگی کند، دولت فرانسه آن را به رسمیت خواهد شناخت. وی همچنین نسبت به استفاده رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.»

دویچه وله در خبر خود افزود: «فرانسوا اولاند، رییس‌جمهور فرانسه، در تازه‌ترین واکنش نسبت به تحولات سوریه از مخالفان حکومت بشار اسد خواست اقدام به تشکیل دولتی موقت و فراگیر کنند.

اولاند این درخواست را روز گذشته در همایش سفیران فرانسه در کاخ الیزه مطرح کرد. وی همچنین تاکید کرد، به محض اینکه تمامی گروه‌های سیاسی در دولت انتقالی حضور داشته باشند، پاریس از این دولت حمایت خواهد کرد و آن را به‌رسمیت خواهد شناخت.

فرانسه پیش‌تر نیز خواستار ایجاد منطقه "پرواز ممنوع" بر فراز بخشی از آسمان سوریه شده بود؛ درخواستی که مورد تایید ایالات متحده آمریکا قرار گرفت و حمایت ترکیه را نیز در پی داشت. رییس‌جمهور فرانسه که در جمع دیپلمات‌های این کشور سخن می‌گفت همچنین اعلام کرد اگر حکومت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند، زمینه مداخله‌ی مستقیم در سوریه فراهم خواهد شد.»

فرانسوا اولاند نیز نشان داد به شعارهای خود در زمینه استقلال سیاسی چندان پایبند نیست و دنباله رو آمریکا و رژِیم صهیونیستی است./جام نیوز

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب