اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت علیه سهمیه‌بندی جنسیتی دانشگاه ها



سهمیه بندی جنسیتی ,اعتراض دانشجویان برای سهمیه بندی جنسیتی

شکایت علیه سهمیه‌بندی جنسیتی دانشگاه ها

جمعی از فعالان دانشجویی و زنان در اعتراض به آنچه سهمیه بندی جنسیتی انجام شده در کنکور کارشناسی در چند سال اخیر به ویژه در سال‌های 1391 و 1392 عنوان کردند، به ثبت دو شکایت به عنوان مدعی العموم در دیوان عدالت اداری اقدام کرده‌اند.

 در اطلاعیه این فعالان زنان و دانشجویی آمده است: «در پی سهمیه‌بندی جنسیتی انجام شده در دفترچه کنکور سال 1390 سهمیه زنان در دو رشته دانشگاهی به صفر رسید و متاسفانه این اقدام که در مغایرت صریح با برخی از اصول قانون اساسی از جمله اصول 3، 19، 20، 21، 30 و 40 است در سال 91 رشد چشم گیری یافت.

 

به نحوی که سهمیه زنان در 77 رشته در 36 دانشگاه به صفر رسید و نه تنها زنان از انتخاب رشته‌های فنی- مهندسی که مردانه تعبیر می‌شوند محروم شدند، بلکه چندین دانشگاه از پذیرش آنها در رشته‌هایی که سابقه فعالیت گسترده‌ای در آن دارند از جمله رشته‌های راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی و رشته فرش دستباف خودداری کردند.

با توجه به تبعیض انجام شده و محروم شدن تعدادی از دانشجویان دختر از انتخاب رشته دانشگاهی مورد علاقه خود بعضا علی‌رغم داشتن رتبه علمی بالا، تعدادی از فعالان حقوق زنان و دانشجویی جهت مخالفت با تبعیض اعمال شد.

 

تلاش برای اعاده حقوق این دانشجویان با مشورت با تعدادی از وکلای مجرب دادگستری اقدام به تهیه دادخواستی کرده و با طی کردن روال قانونی از 36 دانشگاه مورد اشاره، سازمان سنجش و وزارت علوم و تکنولوژی و فنآوری با کمک دو تن از وکلا به دیوان عدالت اداری شکایت کرده وآنها را ثبت کردند که اولین شکایت در فروردین ماه 1392 (دولت دهم)، و دومین شکایت در شهریور ماه 1392 (دولت یازدهم) ثبت شده است.»/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سهمیه ی دانشگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عدم ارتباط سهمیه‌بندی جنسیتی به سازمان سنجش/ تعیین ظرفیت‌ها با دانشگاه‌هاست



سهمیه‌بندی جنسیتی,سازمان سنجش,اعتراض دانشجویان به سهمیه‌بندی جنسیتی

خدایی :
عدم ارتباط سهمیه‌بندی جنسیتی به سازمان سنجش/ تعیین ظرفیت‌ها با دانشگاه‌هاست

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: موضوع اعتراض دانشجویان به سهمیه‌بندی جنسیتی، ارتباطی به سازمان سنجش ندارد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌و‌گو با فارس درباره شکایت گروهی از دانشجویان از سازمان سنجش در رابطه با سهمیه‌بندی جنسیتی به دیوان عدالت اداری گفت: در رابطه با این مسئله به صورت مکتوب چیزی به سازمان سنجش آموزش کشور نرسیدهاست و بنده نیز از این موضوع در رسانه‌ها مطلع شدم.

وی افزود: سهمیه‌بندی‌های رشته‌های دانشگاهی به هیچ وجه ارتباطی با سازمان سنجش ندارد و سازمان در رابطه با این موضوع تنها به عنوان مجری عمل می‌کند.
خدایی با اشاره به روند تعیین ظرفیت‌های دانشگاهی خاطرنشان کرد: تعیین ظرفیت‌ها در درجه اول در اختیار دانشگاه‌هاست. آنها با توجه به تناسب اساتید، فضای دانشگاهی و امکانات سخت‌افزاری ظرفیتی برای رشته‌های خود تعیین می‌کنند. این ظرفیت باید توسط شورای گسترش وزارت علوم تایید شود و پس از آن برای اجرا و جذب دانشجو به سازمان سنجش ابلاغ شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان تاکید کرد: سازمان سنجش نه در کلیت و نه در جزئیت تایید ظرفیت‌ها و سهمیه‌ها دخالتی ندارد. با این حال اگر شکایتی به صورت قانونی در این زمینه به سازمان برسد، حتما پاسخگو خواهیم بود./فارس