اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شناسایی ۱۹۱ بدهکار میلیاردی در بانک ملی



 

 

 

بدهکار به بانک

 

 

محمودرضا خاوری عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران، به تأمین سوخت صنایع در راستای موافقت‌نامه‌های بانک ملی با وزارت صنایع اشاره کرد و افزود: تا کنون به ۹۷۱ واحد تولیدی معادل ۷۴۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا مدیر عامل بانک ملی ادامه داد: از طرف دیگر طبق موافقت‌نامه‌های این بانک با وزات نیرو به ۲۸۳ پرونده معادل ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.

خاوری با بیان اینکه تاکنون به ۵۷۷ شرکت گازی معادل ۱۸۴ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است، افزود:‌ در مجموع تسهیلات پرداختی به بخش‌های انرژی معادل ۹۹۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی همچنین به انعقاد قرارداد عاملیت با وزارت بازرگانی اشاره و تصریح کرد:‌ حدود ۳ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال به ۱۷۶ فعال اقتصادی تسهیلات در این بخش پرداخت شده است. خاوری در مورد کمک به بخش صنایع نیز گفت: در پایان دی‌ماه با رشد ۱۶ درصدی معادل ۴۷۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

* بدهکاران میلیاردی

رئیس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی به پرونده‌های مطالبات معوق در بانک ملی اشاره کرد و با بیان اینکه ۳۵ هزار میلیارد ریال از معوقات این بانک وصول شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون تعداد پرونده‌های مطرح در دادگستری ۴۴ فقره با مبالغ سنگین است که این پرونده‌ها حدود ۹ هزار میلیارد ریال بوده و با جرایم و سود ۲۰ هزار میلیارد ریال می‌شود.

وی ۹ درصد معوقات این بانک را مربوط به پرونده‌های مذکور عنوان کرد، گفت:‌ پرونده‌های در جریان رسیدگی در قوه قضایی ۲۳ هزار میلیارد ریال بوده که ۲۲ درصد معوقات بانک ملی را شامل می‌شود.

خاوری افزود: همچنین نزدیک ۳۱ پرونده در مجتمع اقتصادی مطرح شده که به نظر می‌رسد جنبه کیفری داشته باشد.

به گفته مدیر عامل بانک ملی، ۱۵ پرونده با ۱۸ هزار میلیارد ریال بدهی نیز مطرح است؛ ۷ پرونده صدور حکم با رقم ۲ هزار و ۱۵۸ میلیارد ریال و ۹ پرونده در جریان رسیدگی است.

رئیس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی، با بیان اینکه ۱۹۱ بدهکار عمده در بانک ملی شناسایی شده است، تصریح کرد: این بدهکاران ۴۰ هزار میلیارد ریال به بانک بدهکاراند که به این رقم ۲۸ هزار میلیارد ریال سود و جریمه اضافه می‌شود.

خاوری افزود: مانده مطالبات معوق در پایان دی ماه ۹۶ هزار میلیارد ریال است که این رقم سال گذشته ۱۳۲ هزار میلیارد ریال بود.

* مسکن

خاوری با بیان اینکه طبق بند د تبصره قانون بودجه کشور، این بانک اقداماتی را در بخش مسکن انجام داده است، افزود:‌ بانک ملی برای آماده‌‌سازی زمین به منظور ساخت مسکن و حق بهره‌برداری به صورت ۹۹ ساله (مسکن مهر)، مسکن اجاره‌ای، احداث بافت فرسوده شهری، فناوری نوین، بهسازی و نوسازی، کمک به اقشار خاص و حوادث غیر مترقبه معادل ۲۳۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تا کنون ۴۷ درصد به بخش مسکن تسهیلات پرداخت شده است، تصریح کرد:‌ ۱۹ هزار و ۷۷۳ میلیارد ریال به این امر اختصاص داده است. همچنین در بخش مسکن روستایی نیز بانک ملی ۴۰ درصد از بازسازی‌ها را به عهده دارد.

* قرض‌الحسنه

مدیر عامل بانک ملی با اشاره به اینکه نسبت اعطاء تسهیلات به سپرده‌های این بانک کمتر از ۸۲ درصد است، گفت: تسهیلات پرداختی از محل قرض‌الحسنه پس‌انداز تا پایان دی‌ماه سالجاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است. وی افزود:‌ این تسهیلات برای رفع احتیاجات ضروری، ازدواج، خوداشتغالی، نیازمندان کمیته امداد و سایر موارد پرداخت شده است.

به گفته خاوری، منابع قرض‌الحسنه ۳۴ هزار و ۷۵۸ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۸۳ درصد بعنوان تسهیلات در اختیار مردم قرار گرفته است..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
دستگیری بدهکار 9 میلیاردی بانکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانک ملی از بدهکار 11 تریلیونی شکایت نکرد!



  ,دادگاه فساد بزرگ مالی,نماینده دادستان,اخبار

 

بانک ملی از بدهکار 11 تریلیونی شکایت نکرد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قاضی سراج گفت: بانک ملی ۱۱ تریلیون ریال طلبکار است اما از آنجا که قرار نبوده شکایتی شود هیچ شکایتی در پرونده نیست. اینها همه با هم دوست بوده‌اند و نمی‌خواستند از هم شکایت کنند.

 

به گزارش انتخاب به نقل از فارس، در ادامه ششمین جلسه دادگاه فساد بزرگ مالی، قاضی سراج اظهار داشت: به نظر می‌رسد دلیل این اقدام این بود که این افراد از اقوام شما بوده است.

 

در این لحظه ریاحی وکیل مدافع متهم ردیف اول خطاب به خبرنگاران با گلایه گفت: چرا حرف‌های من درباره اقدامات خوب گروه آریا را منعکس نکردید؟

 

در ادامه وکیل متهم «ب.ب» گفت: موکل من و خسروی هم‌دوش هم هستند اما فراهانی (نماینده دادستان) داشت حتی در برخی موارد با گفتن القابی مانند ژنرال موکل من را بالا ببرد در حالی که مه‌آفرید به درستی تقسیم کار کرده بود. مه‌آفرید از اساتید دانشگاهی هم بالاتر بوده است. می‌توانم بگویم از یک وزارتخانه هم بالاتر بوده است. ابتدا باید دید واقعا باندی وجود داشته است یا نه و بعد از آن باید دید تخلف اقتصادی هم بوده یا نه.

 

وکیل متهم خطاب به نماینده دادستان گفت: شما بارها مدعی شدید که پول‌ها را از کشور خارج کردند آیا بین کار خسروی و کسانی که پول به خارج بردند و فرار کردند تفاوتی نیست؟

 

قاضی از نماینده دادستان سوال کرد که قصد پاسخگویی دارد یا خیر که وکیل متهم به میان آمد و گفت: الان وقت دفاع آخر من است نه پاسخ نماینده دادستان. قاضی هم گفت اگر نمی‌خواهی جواب دهد چرا سوال می‌کتی؟

 

وکیل گفت: آقای قاضی من احترام خاصی برای شما قائل هستم اما شما هم به گونه‌ای رفتار نکنید که قضاوت پیش از موعد شود.

 

نماینده دادستان از قاضی اجازه صحبت خواست که وکیل مدافع متهم گفت الان زمان دفاع من است، فراهانی گفت شما که دفاع نمی‌کنی وکیل در پاسخ گفت به وقتش دفاع هم خواهم کرد.

وکیل ادامه داد: صداقت متهم باعث شد بگویم او چشم مه‌آفرید است اما نماینده دادستان حسن استفاده را کرد و آن موضوع بارها تکرار شد در حالی که ما بین مه‌آفرید و موکل من رابطه عاطفی بوده است همین موضوع باعث شد که فراهانی بگوید کار یک فتنه بوده و باید چشم فتنه را کور کرد.

 

وی افزود: موکل من گفته بود که او ال‌سی را امضا کرده چون فکر می‌کرده دارای مجوز است و به همین دلیل سفید امضا کرده است. بحث دیگر موضوع تقلید امضا بوده است باید گفت این مجموعه همه خصوصی است و همه ارکان آن حاضر است اما این گروه سرمایه‌گذاری شرکت‌های متعددی را سرمایه‌گذاری می‌کرده و به صورت یک خانواده بزرگ عمل کرده است و نمی‌خواسته اجازه دهد کار روی زمین بماند. هرچند که گفته بود این کارش به خاطر تنبلی یک خانم بوده است.

 

وکیل مدافع خاطرنشان کرد:‌ 7 ماه زندان انفرادی تعادل رفتاری آدم‌ها را عوض می‌کند.

 

قاضی سراج گفت: ما به خاطر خودشان محل زندان را عوض کردیم اگر نمی‌خواهند ببریمشان اوین و بین زندانیان مواد مخدر؟

 

متهم گفت: کاش به ما هم از آن خانه‌هایی می‌دادید که آقای «ر» در آن بازداشت است.

 

قاضی گفت:‌ ما از آن خانه‌ها نداریم.

 

وکیل مدافع متهم گفت: من با آقای «ر» هیچ ارتباطی ندارم و به اندازه کافی اتهام بسته‌اند. هیچ ادعایی مطرح نشده که موکل من در دادن رشوه نقشی داشته باشد.

 

قاضی گفت: بانک ملی 11 تریلیون طلبکار است اما از آنجا که قرار نبوده شکایتی شود هیچ شکایتی در پرونده نیست. اینها همه با هم دوست بوده‌اند و نمی‌خواستند از هم شکایت کنند./انتخاب