اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط نامطلوب درختان در پی هجوم ریزگردهای عربی



اخبار,اخباراجتماعی ,ریزگردها

 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: هجوم ریزگردهای عربی و افزایش آن طی سال‎های اخیر، شرایط نامطلوبی را بر درختان حاکم کرده است، به گونه‎ای که جریان شیره گیاهی کند و آثار ضعف و کاهش علائم حیات مستولی شده و زمینه‌ی جلب آفات چوب‎خوار و پوست‎خوار فراهم می‎شود.

«فاطمه پیروزی» در گفت‎وگو با ایسنا ، منطقه‌ی لرستان، اظهار کرد: طبق دستورالعمل سازمان جهانی هواشناسی گرد و غبار عبارت است از ذرات ریز و معلقی از خاک و شن که در هوا وجود داشته و در محل ایستگاه تشکیل نشده باشند بلکه توسط باد از منطقه‎ای دیگر آورده شده باشند.

وی با بیان این‌که این پدیده از طوفان شن و خاک نشأت می‎گیرد، خاطرنشان کرد: طی سال‎های اخیر به‌علل مختلف از جمله خشکسالی، کاهش بارش و از بین رفتن پوشش گیاهی شاهد تشدید وقوع این پدیده بوده‎ایم.

پیروزی ادامه داد: به‎طور کلی گرد و غبار می‎تواند تأثیرات مهمی بر زندگی گیاه داشته باشد، از جمله کاهش فتوسنتز به دلیل کاهش(PFD )، نفوذ نور به برگ‎ها و جذب (CO2). این پدیده می‎تواند سبب کاهش نرخ رشد و توان گیاه و افزایش وقوع آفت و بیماری شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: جنگل‎های ناحیه‌ی رویشی زاگرس با مساحت حدود 6 میلیون هکتار شامل استان‎های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و همدان در معرض تهدیدات متعددی قرار دارند.

وی تصریح کرد: تغییر کاربری اراضی، قطع درختان، چرای دام، آتش‌سوزی‎های عمدی، غیرعمدی و تهاجم آفات و بیماری‎ها همه از عوامل اصلی تخریب در اکوسیستم جنگلی زاگرس به‌شمار می‎آیند هم‌چنین قرار گرفتن گرد و غبار بر روی سطح برگ گیاهان(محل تنفس و ساخت غذا) باعث مسدود شدن روزنه‎ها شده که احتمالاً منجر به کاهش سوخت و ساز و تنفس گیاهان می‎شود و حالتی شبیه مسمومیت ایجاد می‎کند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با توجه به پهن و کرکدار بودن برگ‎های بلوط، امکان جذب ریزگردها برای این گونه بسیار زیاد است و در نهایت به ریزش برگ‎ها از نوک تاج به سمت پائین منجر می‎شود.

 اخبار اجتماعی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
هجوم کلاغها به درختان در اصلاندوز 22 دی 92

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عمر درختان خیابان ولیعصر بیشتر از عمر امارات متحده عربی است





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

احمدی در واکنش به تکرار ادعای واهی اماراتی‌ها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی:

عمر درختان خیابان ولیعصر بیشتر از عمر امارات متحده عربی است

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ادعای واهی امارات درباره مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج فارس هیچ اعتباری ندارد، گفت:عمر برخی درختان خیابان ولیعصر بیشتر از عمر امارات متحده عربی است.

 حجت‌الاسلام وحید احمدی نماینده مردم کنگاور، صحنه، هرسین و بیستون در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به ادعاهای بی‌اساس وزیر امو خارجه امارات مبنی بر مالکیت بر جزایر سه‌گانه ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: از آنجا که سیاست خارجی امارات تابع و وابسته قدرت‌های بزرگ است، طرح ادعاهای تکراری از سوی امارات در خصوص جزایر سه‌گانه به تحریک برخی از کشورها و در اطاعت از آنها صورت گرفته است.

وی در ادامه با تأکید براینکه جزایر سه‌گانه جزء لاینفک خاک جمهوری اسلامی ایران است، افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مذاکره‌ای برسر مالکیت این جزایر نخواهد داشت چرا که برای ادعای واهی امارات هیچگونه اعتبار و ارزشی قائل نبوده و نخواهد بود.

احمدی حاکمیت ایران برجزایر سه‌گانه را از لحاظ تاریخی، اسناد و عرف بین المللی بلا تردید دانست و گفت: عمر برخی درختان خیابان ولیعصر بیشتر از عمر امرات متحده عربی است، لذا هیچ یک از این ادعاها نمی‌تواند تغییری در واقعیت كه همان مالكیت تردیدناپذیر ایران بر جزایر خلیج فارس است، ایجاد کند.

گفتنی است "عبدالله بن زاید آل نهیان"، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی بار دیگر از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادعاهای بی‌اساسی را درباره جزایر سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس تکرار کرد و از کشورهای مختلف جهان خواست تا ایران را به طرح این مسئله در دادگاه لاهه  تشویق  کنند./باشگاه خبرنگاران