اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط سربازی تغییر نمی‌کند



اخبار,اخبار اجتماعی,شرایط سربازی


اخبار اجتماعی - شرایط سربازی تغییر نمی‌کند

مهم این نیست كه باید موها را با شماره دو تراشید، مهم این است كه ایران به همراه كشورهای سائوتوم و پرنسیپ، گینه استوایی، بوركینافاسو، سومالی، سوریه، كره شمالی و... در بین 20 كشوری است كه سربازی اجباری دارند. 20 كشور سربازی اجباری 18ماهه و 28 كشور سربازی اجباری یك سال یا كمتر دارند.

 از بین 197 كشور جهان 112 كشور اساسا سربازی اجباری ندارند. از زمانی كه مركز پژوهشهای مجلس پیشنهادی برای سربازی حرفه‌یی منتشر كرده است مسوولان سازمان نظام وظیفه هر كدام برداشت‌های مختلفی از این پژوهش ارائه كرده‌اند.

 

به تازگی سردار سید حمید صدرالسادات، رییس سازمان نظام وظیفه عمومی در مصاحبه‌یی با یكی از سایت‌های خبری به سوالات مختلفی درباره سربازی پاسخ داده است. شاید بتوان گفت كه در چند ماه اخیر مسوولان این حوزه به سوالات خبرنگاران به اشكال مختلفی پاسخ داده‌اند، سردرگمی و نداشتن راه‌حل‌های كارآمد برای كاهش هزینه‌ها و استفاده مفید از حضور سربازان، مساله سربازی را به كلاف سردرگمی تبدیل كرده كه مایه نگرانی جوانان ایران شده است.

در این پژوهش پیشنهاد سربازی حرفه‌یی دیده می‌شود كه از مزایایی كه برای آن آمده است می‌توان به: حذف قاعده اجبار و تكلف از سربازی، ارزش یافتن تخصص و كارآمدی در دوره سربازی، امكان ارتقای عزت نفس و منزلت اجتماعی سربازان،

 

تغییر نگاه و رویكرد جامعه نیروهای مسلح به سربازان از نیروهای ضعیف و مسلوب‌الاراده به نیروهایی همسان سایر درجه‌داران و افسران نیروهای مسلح، زمینه برای صرفه‌جویی اقتصادی و مالی در نیروهای مسلح به دلیل امكان استفاده از این سربازان پیمانی و حرفه‌یی پنج‌ساله – ده‌ساله و 15‌ساله و نهایتا 20‌ساله. اشاره كرد.

 

به تعبیر تحلیلگر بلژیكی مركز مطالعات سیاسی اروپا در مصاحبه با شبكه REF/RLسلاح‌های جدید نظامی فقط توسط سربازان حرفه‌یی كاربرد پیدا خواهد كرد و نه سربازان وظیفه‌یی كه فقط قرار است به مدت یك سال یا كمتر خدمت كنند.

 استفاده از سربازان وظیفه برای به كارگیری تكنولوژی‌های نوین، ایده خوبی نیست. نكته شایان توجه دیگر در همین رابطه مقوله چابك‌سازی سازمان‌ها و نیروهای مسلح است كه در بسیاری از كشورها برای افزایش كارآمدی نیروهای مسلح در حال انجام است و به نظر می‌رسد حرفه‌یی شدن نیروهای مسلح و اصل چابكی در قالب‌های سربازی وظیفه با شكل سنتی و قدیمی آن در تقابل است. بخشی از سوالات این مصاحبه كه در سه بخش منتشر شده را در پایین می‌توانید، بخوانید.

سردار با توجه به اینكه شما ریاست سازمان وظیفه عمومی را بر عهده دارید خودتان تا چه اندازه با مساله درخواست سفارش یا به قول معروف پارتی بازی از سوی اقوام، آشنایان، دوستان یا مسوولان برای معافیت، انتقال سربازان و مواردی از این قبیل مواجه می‌شوید؟

واقعیت آن است كه درخواست‌هایی از این قبیل بسیار زیاد است (با خنده) ولی پاسخ من به تمام این درخواست‌ها ارجاع آنها به همین مواردی است كه در قانون نیز عنوان شده است. لذا سعی می‌كنم با راهنمایی آنها به سمت مسیرهای قانونی اگر امكانی برای رسیدگی قانونی به این درخواست‌ها وجود داشته باشد آنها را به آن سمت و سو راهنمایی كنم.

در‌سال‌های پیش از این فروش خدمت سربازی تجربه شد و این تجربه گرچه به گفته بسیاری از مسوولان تجربه تلخی بود ولی بسیاری تلخی این تجربه را به برخی ساز و كارهای معیوب در آن زمان گره می‌زنند و عنوان می‌كنند كه اگر فروش سربازی انجام شود و درآمد حاصل از فروش سربازی در اختیار دیگر سربازان قرار گیرد بسیاری از مشكلات از جمله حقوق پایین سربازان، مانع بودن سربازی در امر ازدواج و حتی مغایرت با عدالت در نظام فعلی سربازی مرتفع می‌شود. آیا چنین طرحی در دست بررسی قرار دارد؟
این مساله باعث می‌شود افراد ضعیف جامعه در درون خود نسبت به افراد غنی و بهره‌مند از امكانات، احساس تبعیض كنند و این موضوع قطعا به سرخوردگی‌های روحی برای وی منجر می‌شود.

 

لذا این تبعیض كه افراد ثروتمند خدمت نمی‌كنند وخدمت تنها به افراد فقیر جامعه تعلق دارد بر این تبعیض‌ها دامن می‌زند. لذا پرداختن به موضوع سربازی بدون در نظر گرفتن جهات مختلف آن امكان‌پذیر نیست.

چرا این مساله از قدیم نیز در جامعه جا افتاده بود كه اگر فردی دوست، فامیل یا آشنایی در سازمان وظیفه داشته باشد می‌تواند در مناطق بهتر و در شرایط مناسب‌تری خدمت كند؟
اتفاقا یكی از مسائلی كه ما پیگیر آن هستیم و در‌سال‌های اخیر نیز در سازمان وظیفه عمومی روی آن نیز تاكید داشته‌ایم كاهش مراجعات حضوری است چراكه یكی از دستاوردهای كاهش مراجعات حضوری كاهش برخی سوءاستفاده‌های اینچنینی است.

 

لذا ما در تلاشیم تا آنجا كه ممكن است روش‌های رسیدگی به پرونده مراجعان را به روش سیستماتیك و از طریق الكترونیكی و به‌صورت غیرحضوری انجام دهیم تا نیازی نباشد كه افراد برای پیگیری كارهای خود به نیروهای سازمان وظیفه مراجعه كنند چراكه تا وقتی ارتباطات به صورت چهره به چهره باشد امكان برخی از سوءاستفاده‌ها به وجود می‌آید.

 

لذا با توجه به اقداماتی كه در این زمینه انجام شده بیش از 80 درصد از تخلفات اینچنینی كاهش پیدا كرده است. البته طبق قانون ما در مواردی همچون روند بررسی پرونده‌های مرتبط با معافیت پزشكی و كفالت به ناچار نیازمند مراجعه حضوری و ارتباط مستقیم با درخواست‌كنندگان این نوع معافیت‌ها هستیم ولی جهت‌گیری ما به سمتی است كه به جز مواردی كه الزامات قانونی وجود دارد، مراجعات حضوری مردم به سازمان وظیفه عمومی را به صفر برسانیم.

یكی از مواردی كه در‌سال‌های گذشته بسیار مورد سوءاستفاده جاعلان و كلاهبردان قرار می‌گرفت جعل كارت‌های معافیت و پایان خدمت سربازی بود، آیا چنین سوءاستفاده‌هایی درباره كارت‌های الكترونیكی جدید نیز صدق می‌كند و تاكنون گزارشی از جعل این كارت‌ها گزارش شده است؟
با توجه به آنكه در‌ سال‌های گذشته تعداد زیادی از كارت‌های معافیت و پایان خدمت به نسبت كل كارت‌های صادره به صورت جعلی در كشور موجود بود،

 

تصمیم بر آن شد تا با تعویض كارت‌های معافیت و پایان خدمت و صدور آنها به صورت الكترونیكی با هرگونه جعل این كارت‌ها مقابله شود. از این رو با توجه به كیفیت بالای این كارت‌ها شاهد آن هستیم كه تا به امروز هیچ گزارشی پیرامون جعلی بودن این كارت‌ها گزارش نشده است.

توزیع سربازان در ارگان‌های مختلف و اماكن برگزار‌كننده دوره‌های آموزشی چطور انجام می‌شود؟
توزیع سربازان در ارگان‌ها و سازمان‌هایی همچون ارتش، سپاه، وزارت دفاع و ناجا براساس سهمیه‌یی كه از سوی ستاد كل نیروهای مسلح برای هریك از نیروهای نظامی كشور مشخص شده و با توجه به كمترین بعد فاصله مكانی مركز آموزشی تا محل سكونت سربازان به صورت رندوم و تصادفی صورت می‌گیرد

 

و این انتخاب نیز توسط سامانه وظیفه عمومی و بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود. البته ناگفته نماند كه طبق قانون برخی از این سازمان‌ها می‌توانند بخشی از نیروهای مورد نیاز خود را به‌صورت مستقل جذب كنند

 

یا در قالبی مشخص نسبت به جذب مشمولین خاص همچون برخی از متخصصین، درخواست جذب كنند كه طبیعتا در این موارد نیز ما دخالتی در انتخاب ارگان مربوطه نداریم ولی خارج از این موارد توزیع سربازان در ارگان‌های مختلف به صورت رندوم و از طریق سامانه و بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌شود. لذا توزیع سربازان در مناطق مختلف كشور به هیچ‌وجه در حیطه مسوولیت مستقیم سازمان وظیفه عمومی قرار ندارد.

با توجه به این مسائل در حال حاضر جدی‌ترین گزینه برای تغییر در خدمت سربازی چیست؟
در حال حاضر آنچه ستاد كل نیروهای مسلح روی آن متمركز است نزدیك‌تر كردن نوع خدمت سربازی برای مشمولان به تناسب تحصیلات و تخصص آ‌نهاست. لذا طرح‌ها و اقدامات پیش‌رو در جهتی است كه در ابتدا سربازان دارای كارشناسی ارشد همچون سربازان مقطع دكترا متناسب با مدرك تحصیلی، مهارت و تخصص‌شان به كار گرفته شود و پس از آن این ساز و كار برای سربازان دارای مدرك كارشناسی و پایین‌تر اجراشود.

 

در مجموع ستاد كل در شرایط فعلی در حال مطالعه، بررسی و انجام اقداماتی است كه به گسترده‌تر شدن عرصه خدمت سربازان و متناسب شدن نوع فعالیت آنها در دوره وظیفه عمومی با تخصص و مهارت می‌انجامد.
اخبار اجتماعی -  اعتماد


ویدیو مرتبط :
تغییر شرایط زندگی و هدف گذاری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصلاح و تغییر شرایط ثبت‌نام مشمولان سربازی در آزمون دکتری 92



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

توکلی خبر داد:

اصلاح و تغییر شرایط ثبت‌نام مشمولان سربازی در آزمون دکتری 92

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به امکان اصلاح مقررات وظیفه عمومی داوطلبان آزمون دکتری 92، گفت: در صورت اصلاح، جزییات جدید مقررات وظیفه عمومی داوطلبان آزمون دکتری تا قبل از ثبت‌نام منتشر می‌شود.

حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تغییر برخی از بندهای دفترچه ثبت‌نام آزمون دکتری که درباره شرایط ثبت‌نام مشمولان در این آزمون است، اظهارکرد: در صورت مغایرت در بندهای وظیفه‌ عمومی داوطلبان آزمون دکتری 92 که در دفترچه راهنمای ثبت‌نام درج شده است، اصلاح شرایط و تغییرات اعمال شده از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org، منتشر می‌شود.

وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری 92 از روز سه‌شنبه هفتم آذر ماه، گفت: جزییات شرایط داوطلبان مرد تا قبل از آغاز ثبت‌نام آزمون دکتری منتشر خواهد شد./ایسنا