اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرایط ترخیص کالاهای اولویت 10دپو شده در گمرک/سود بازرگانی دو برابر و با ارز آزاد



ترخیص کالاهای اولویت دهم , گمرک

شرایط ترخیص کالاهای اولویت 10دپو شده در گمرک/سود بازرگانی دو برابر و با ارز آزاد

ترخیص کالاهای اولویت دهم دپو (انبار) شده در گمرک و مناطق آزاد به شرط داشتن قبض انبار، اخذ مجوز ثبت سفارش، اخذ حقوق گمرکی و دو برابر شدن سود بازرگانی و با ارز آزاد بلامانع است.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بخشنامه‌ای ابلاغ کرده است، تا کلیه کالاهای اولویت دهم که قبض انبار آنها صادر شده است، با حفظ کلیه شرایط ترخیص شود.

در متن این بخشنامه آمده است: به منظور تأمین منابع طرحهای زیربنایی و یارانه بخش‌های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است.

 

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مکلف است برای این گروه از کالاها که به استناد ماده (24) قانون امورگمرکی مشمول مقررات متروکه گردیده و در اجرای ماده (33) قانون یادشده به آن سازمان ارسال و تا تاریخ ابلاغ این مصوبه به فروش نرفته باشد، براساس این مصوبه اقدام نماید.

در همین خصوص حمید صافدل اظهار داشت: رفع ممنوعیت کالاهای اولویت دهم جزء پیشنهادات برنامه 100 روزه است که هنوز کارگروه اقتصادی دولت درخصوص آن تصمیم نهایی را نگرفته است./فارس

 


ویدیو مرتبط :
ترخیص کالا از گمرک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال تغییر اولویت‌بندی کالاها/ به کالاهای اولویت 10 مانده در گمرک ارز تعلق نمی‌گیرد



 تغییر اولویت‌بندی کالاها,ممنوعیت‌های صادراتی

صافدل خبر داد:احتمال تغییر اولویت‌بندی کالاها/ به کالاهای اولویت 10 مانده در گمرک ارز تعلق نمی‌گیرد

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به هدفگذاری‌های انجام شده در راستای کاهش ممنوعیت‌های صادراتی احتمال تغییر در اولویت بندی کالاها وجود دارد.

حمید صافدل در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در راستای کاهش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های صادراتی احتمال تغییر در اولویت بندی کالاها وجود دارد اظهار کرد: در حال حاضر تغییر جدیدی شامل اولویت‌بندی‌ها نشده است ولی این امکان با نگاه به حمایت از تولید داخل و تامین ماده اولیه واحدهای تولیدی وجود دارد.

وی ادامه داد:‌ اگر نیاز باشد با تایید بخش‌های حامی صنعت مثل حوزه معاونت اقتصادی صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان مناسب تغییرات لازم در اولویت‌بندی کالاها به وجود می‌آوریم.

ترخیص کالاهای اولویت 10 به کاهش اتلاف سرمایه کمک می‌کند
صافدل در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که آیا اجازه ترخیص کالاهای اولویت 10 که واردات آن‌ها ممنوع بوده است باعث تشویق واردکنندگان متخلف نمی شود بیان کرد: اساسا به این کالاهایی که در گمرکها متوقف شده بود هیچ گونه ارزی تعلق نمی گیرد. در واقع خریداران این کالاها از قبل ارز خود را از طریق خود متقاضی تامین کرده‌اند.

به گفته رییس سازمان توسعه تجارت، به عبارتی ما در حال حاضر یک سرمایه ارزی خوابیده در گمرک داریم که باید در مورد آن تعیین تکلیف می‌شد.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر اساسا این کالاها با نرخ تعرفه‌ای دو برابر ترخیص می‌شوند تا به نوعی از این حالت بلاتکلیفی و رکود کالا در گمرکهای داخلی جلوگیری کند.

صافدل در پایان با تاکید بر این‌که ترخیص این کالاها باعث ورود کالاهای اضافه‌تری به بازار می‌شود، گفت: از این رو با اهداف فوق اقدام به ترخیص کالاهای اولویت 10 در گمرکها کشور کردیم. /ایسنا