اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شایعه حذف اصلاح‌طلبان از وزارتخانه‌های كلیدی/ روحانی با متحدان خود چه می‌كند؟



 حذف اصلاح‌طلبان از کابینه روحانی,کابینه حسن روحانی

شایعه حذف اصلاح‌طلبان از وزارتخانه‌های كلیدی
روحانی با متحدان خود چه می‌كند؟

فشار تندروها بر رئیس‌جمهور منتخب شدت گرفته است

شاید از همان زمان كه روزنامه كیهان در سرمقاله خود دكتر روحانی را از بكارگیری محمدرضا عارف به‌عنوان معاون اول ریاست جمهور  برحذر داشت ، جریان فشار به رئیس جمهور  منتخب برای استفاده نكردن از اصلاح طلبان در كابینه جرقه خورد.حال با مشخص شدن نسبی تركیب كابینه به‌نظر می‌رسد این منازعه رسانه ای و سیاسی به نفع افراطیون و تندروها به پایان رسیده و چهره‌های اصلاح طلب در بیشتر وزارتخانه‌های كلیدی دولت تدبیر و امید حضور ندارند.


کما اینکه دیروز حسن یونسی، فرزند علی یونسی رئیس كمیسیون سیاسی و امنیتی تیم روحانی درباره كابینه در صفحه فیس بوك خود نوشت: به نظر من "در هر صورت" باید از کلیت کابینه پیشنهادی روحانی حمایت جدی کرد حتی اگر وزرای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های کلیدی، مطلوب اصلاح طلبان نباشد. به دو دلیل :

1- مهم‌ترین اولویت دولت روحانی حل بحران هسته‌ای و نجات کشور از وضعیت نا بسامان اقتصادی کنونی و بازگشت کشور به چرخه اقتصادی کارآمد و زنده کردن امید در جامعه است 2- برای این هدف راهی جز جلب نظر و اعتماد رهبری و جریان معتدل اصول گرا نیست.

وظیفه همه همکاری با دولت روحانی
موضع دیگر چهره‌های اصلاح طلب نیز كم و بیش همین‌طور است . اصلاح طلبان سعی می‌كنند موضع ملایم تری بگیرند. این اظهارات در حالی بیان می‌شود كه دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرصتی را برای خدمت کردن، اصلاح جامعه و بالا بردن اذهان، اطلاعات و فرهنگ مردم به‌وجود آورده که احزاب سیاسی باید از این فرصت استفاده کنند.

 

وی ادامه داد: نتیجه انتخابات نشان داد که ذهن و دغدغه جامعه به طرف اهداف اصلاحات است و همه مردم با عناوین مختلف طرفدار تفکر اصلاحات هستند ولو خودشان ندانند. اکنون درها باز شده است و کسانی که برای فهم مردم ارزش قائل نبودند کنار زده شده‌اند و فرصت برای کسانی فراهم شده که مایل به بالا بردن فرهنگ مردم هستند. خامنه‌ای در پایان گفت: امیدوارم کسانی که به شکل‌های مختلف به اهانت کردن به دلسوزان جامعه عادت کرده‌اند، در این ماه به خود بیایند و آدم شوند و کسانی که خطاکار بوده‌اند از خطاهای خود دوری کنند.

هاشمی‌و خاتمی‌ب ی ادعا
در همین راستا محمد رضا خباز، فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: متاسفانه عده‌ای عجله دارند که زود‌تر از دیگران از آرایش کابینه دولت یازدهم مطلع شوند و دائما در این خصوص اظهارنظر می‌کنند اما اگر واقعا دلسوز هستند باید برای رفع مشکلات کشور پیشنهادهای سازنده بدهند و دائما دغدغه چینش مدیران را نداشته باشند.

خباز افزود: ‌اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل قطعا از روحانی هیچ مطالبه‌ای ندارند حتی مراجعی که در حمایت از او بیانیه داده‌اند و شخصیت‌هایی همچون آیت‌ا... هاشمی و سید محمد خاتمی نیز انتظاراتی برای خود قائل نیستند. اینکه در قالب فشار و خط و نشان کشیدن اظهاراتی را خطاب به دولت آینده مطرح کنیم نشان می‌دهد که دغدغه واقعی برای حل مشکلات کشور نداریم.


ادامه هجمه به دولت نوپا
 با این وجود حملات به اصلاح طلبان همچنان ادامه دارد و جریان تندرو از فشار خود بر رئیس جمهور منتخب نكاسته است. گواینكه بیم آن دارد تا دكتر روحانی در لحظات آخر در تركیب ارائه شده به مجلس تغییراتی دهد ، شاید به همین دلیل است كه روزنامه كیهان در یكی از مطالب خود مجلس را مورد خطاب قرار داده و از نمایندگان می‌خواهد كه به چهره‌های اصلاح طلب رای ندهند.

 

در بخش پایانی این مطلب آمده است : طبیعی است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز همچنان که بارها موضع صریح مقابل فتنه‌گران گرفته‌اند، ضمن پشتیبانی و حمایت از دکتر روحانی، اجازه تجدید حیات این جریان انگلی را نخواهند داد. در همین حال برخی از چهره‌های اصولگرا نیز طی روزهای گذشته از تریبون مجلس و رسانه ها تاكید كرده اند كه پس از اعلام كابینه درباره پایبندی دكتر روحانی به شعار اعتدال قضاوت خواهند كرد!؟


معیار شایستگی تراز كابینه یازدهم
در میانه منازعه دو طرف مشاور حسن روحانی اخیرا در مطلبی تاكید كرد كه معیار شایستگی تراز كابینه یازدهم است. محمد باقر نوبخت به خصوصیت دولت آتی اشاره کرد و گفت: دولتی قرار است بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف شکل بگیرد که داعیه اش این است که به جای معیار جناحی افراد را با معیار شایستگی دور هم جمع می کند.

 

نوبخت با اشاره به این که امکانات فقط در نیروهای اصلاح طلب و اصولگرا منحصر نیست، افزود: این امر باعث شد که جریانی به نام جریان میانه پا به عرصه ظهور بگذارد، خیلی ها در سقف کوتاه اصلاح طلبی و اصولگرایی نمی گنجند، اگر قرار است ایران توسعه پیدا کند از همه این ها باید استفاده کرد.

حسین مرعشی نیز از بزرگان اصلاح طلب در مصاحبه ای اشاره داشته است كه اصلاح طلبان برای حضور در كابینه اصرار نكنند. گذشته از تمامی‌این گمانه زنی ها و گفت و شنود‌ها باید منتظر ماند و دید كه بعد از روز تحلیف در لیستی كه دكتر روحانی به مجلس معرفی می‌كند چه نام‌هایی بر مسند قدرت چهار سال آینده كابینه ایران می‌نشینند.

روزنامه قانون

 

 


ویدیو مرتبط :
انتقاد صریح عباسی از حسن روحانی و اصلاح طلبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصلاح‌طلبان حذف شدني نيستند



 

 

اصلاح‌طلبان حذف شدني نيستند


افرادي كه به عامل بيگانه تبديل شده‌اند و از بودجه‌اي كه بيگانگان براي آنها در نظر گرفته براي تخريب نظام استفاده مي‌كنند جايي در ميان ما نخواهد داشت/بعضي از اصلاح‌طلبان وضعيت نامناسبي دارند.

دبيركل جامعه اصناف و بازار گفت: اصلاح‌طلبان بخشي از جامعه ما هستند و حذف شدني نيستند.

در خصوص حذف جريان اصلاح‌طلب از عرصه سياسي كشور با بيان اينكه اصلاح‌طلبان بخشي از جامعه ما هستند اظهار داشت: اصلاح‌طلبان حذف شدني نيستند مشروط بر اينكه در چارچوب نظام حركت كنند و نبايدها و خط قرمزهاي نظام را رعايت كنند.

دبيركل جامعه اصناف و بازار با بيان اينكه مقام معظم رهبري بارها بر محوريت گفت‌وگو و حل كردن مشكلات از اين طريق تاكيد كرده‌اند افزود: قرار نيست كه جريان‌هاي سياسي هميشه همنظر باشند و اين وضعيت براي نظام قابل تحمل است.
وي با بيان اينكه شاهديم افرادي به جاي اينكه عامل داخل كشور باشند عامل بيگانه هستند گفت: طبيعي است افرادي كه به عامل بيگانه تبديل شده‌اند و از بودجه‌اي كه بيگانگان براي آنها در نظر گرفته براي تخريب نظام استفاده مي‌كنند جايي در ميان ما نخواهد داشت.
دبيركل جامعه اسلامي اصناف و بازار با بيان اينكه بعضي از اصلاح‌طلبان وضعيت نامناسبي دارند تاكيد كرد: به آنها توصيه مي‌كنم كه به همراه تشكل‌هاي خود كه آنها را حمايت مي‌كنند به دامان نظام برگردند و به مردمي كه اينها نمايندگي‌شان را برعهده دارند خيانت نكند.
كريمي اصفهاني با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر اينكه مردم را به دو دسته تقسيم كرده‌اند خاطرنشان كرد: همانطور كه رهبر انقلاب فرمودند همه كساني كه به نظام جمهوري اسلامي اعتقاد داشته‌اند پاي صندوق راي آمدند، در حالي كه بعضي‌ها مي‌خواهند راي 40 ميليوني به نظام را تفكيك كنند...../تحلیل:ایلنا