اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شاهکارهای دو محمود یکی احمدی نژاد و دیگری بهمنی!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اخبار اقتصادی -  شاهکارهای دو محمود یکی احمدی نژاد و دیگری بهمنی!

در حالی که در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد دولت در عرض هشت سال توانست رشد اقتصادی را به کمتر از منفی 5 درصد برساند، محمود بهمنی نیز بیکار نمانده و تبعیت از دستورات و عدم توانایی در مدیریت بانک مرکزی توانست با اقدامات نسنجیده خود ارزش پول ملی را یک چهارم کند.

به گزارش اعتدال، ارزش پول ملی هر کشوری ارتباط نزدیکی با توان اقتصادی، رشد مستمر و پایدار تولید کالاهای فیزیکی در هر کشور دارد و هرچه پایداری تولید ادامه داشته باشد، شاخص قیمتها ثابت‌تر می شود. طبق نظرات کارشناسان اقتصادی ارتباط مستقیمی بین تورم و کاهش ارزش پول ملی است.

قیمت دلار در سال 1384، زمانی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد و دولت را تحویل گرفت ، 902 تومان بود اما باتوجه به مدیریت ضعیف اقتصادی دولت، نبود تولید و رشد اقتصادی مستمر، افزایش شدید نقدینگی و اعمال تحریم های اقتصادی قیمت دلار به بیش از 3800 تومان نیز رسید. این اعداد نشان می دهند دلار در این سال ها حدود 4.2 برابر شده و به همین میزان نیز از ارزش پول ملی کاسته شده است.

این درحالی است که در گزارشی که سال گذشته صندوق بین المللی پول از نرخ برابری ارز کشورهای مختلف اعلام کرده بود ریال ایران در بین کشورهای مختلف جهان در برابر دلار آمریکا بی ارزش ترین پول بوده است. اما طی چند ماه گذشته و با روی کار آمدن حسن روحانی ۲۰ درصد این ارزش احیا شده است.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 
با توجه به آمارهای بانک مرکزی یکی دیگر از افتخارات و رکوردشکنی های دولت قبل نصیب محمود بهمنی شد و توانست در مقام رئیس بانک مرکزی که طبق قانون، وظیفه حفظ ارزش پول ملی را به عهده دارد، رکورد کاهش ارزش پول ملی در زمان ریاست یک رئیس در بانک مرکزی (1387-1392) را با کاهش 3.93 برابری برای خود کسب کند. به عبارت دیگر به استناد آمارهای بانک مرکزی در دوران ریاست محمود بهنمی در این بانک، ارزش پول ملی تقریبا یک چهارم شد. اتفاقی که اگر نبود کشورهای قحطی زده ای همچون سومالی یا دوران ریاست جمهوری رابرت موگابه در زیمباوه، مطمئنا استحقاق ثبت در کتاب گینس را داشت.

لازم است که برای یک بار هم که شده نحوه مدیریت و نتایج حاصله از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد و ریاست برخی مدیرانش همچون رئیس سابق بانک مرکزی مورد مواخذه و پیگرد قانونی قرار گیرد تا درس عبرتی شود برای مدیرانی که با وجود ناتوانی مفرط، برای رسیدن به مقامات عالی کشور دست و پا می زنند و بعد از تصاحب کرسی ریاست مملکت را به سمت فلاکت و ورشکستگی هدایت می‌کنند.


از سوی دیگر باید تاکید کرد که با توجه به شرایط کنونی و احتمال کاهش تحریم ها، افزایش رشد اقتصادی و تولید داخلی، کنترل تورم و نقدینگی و افزایش سرمایه گذاری های خارجی در کنار استقلال بانک مرکزی و غیرسیاسی شدن این بانک می توان به کنترل نرخ ارز امیدوار بود.
اخبار اقتصادی - اعتدال

 


ویدیو مرتبط :
خاطرات مرحوم حاج احمد احمدی نژاد پدر دکتر محمود احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: همه‌ مردان محمود احمدی‌ نژاد


همه‌ مردان محمود احمدی‌ نژاد