اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیستم‌های كنترل جمعیت به قوت خود باقی است



اخبار ,اخبار اجتماعی , كنترل جمعیت

 

اخبار اجتماعی - سیستم‌های كنترل جمعیت به قوت خود باقی است

مقام معظم رهبری یك‌بار فرمودند: "شنیده‌ام كه در بعضی دستگاه‌ها توجه كافی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌شود. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، "لازم‌الاجرا"، "واجب‌الاجرا" و "واجب‌الاطاعه" است و باید با متخلف برخورد شود."

مسئله تحدید جمعیت امروز یك مسئله جدی در كشور شناخته می‌شود. مقام معظم رهبری بارها صراحتا خطر این مسئله را به مسئولان كشور گوشزد كرده‌اند. ایشان سال گذشته در دیدار مسئولان نظام فرمودند: "مسئله تحدید نسل برای كشور ما خطر است. من به شما عرض كنم محدود كردن نسل، برای كشور ما یك خطر بزرگی است." رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تاكید كردند: "آنچه كه متخصصین و كارشناسان با نگاه علمی و با دقت علمی بررسی كرده‌اند، ما را به این نتیجه می‌رساند كه با این روند كنونی، كشور در آینده دچار مشكل فراوان خواهد شد."

روزنامه رسالت واكاوی این مساله را با دكتر مریم خزعلی رئیس شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده مطرح كرده است.

در بحث سیاست‌های جمعیتی رهبر فرزانه انقلاب حكم حكومتی داده‌اند. در بخش سیاستگذاری، شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده چه كرده است؟
مراكز متعدد مطالعات و تحقیقات استراتژیك در موضوعات مختلف اطلاعات را جمع‌آوری و خدمت مقام معظم رهبری تقدیم می‌كنند. امام(ره) در سال‌های اول انقلاب فرمودند: ایران امكان جمعیت تا 200 میلیون نفر را با رفاه دارد یعنی ایشان برای پیش‌بینی یك جامعه مرفه و پیشرفته دستور دادند از سوی دیگر مجموعه مطالعات غرب و شرق بویژه سازمان ملل این است كه "جمعیت یعنی قدرت"، "جمعیت یعنی ثروت" یعنی اگر بخواهیم به رفاه برسیم، باید جمعیت را اضافه كنیم و چنانچه بخواهیم جامعه را در فقر و پیری و فرسودگی نگه داریم، كاهش جمعیت باید ادامه پیدا كند.

 

از سال 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای زنان و خانواده مشغول عمق بخشیدن به تحقیقاتی شدند كه در این زمینه صورت می‌گرفت لذا مكاتبه با دستگاه‌ها را آغاز كردند مبنی بر اینكه فكری به حال شدت كاهش جمعیت بكنید! از وزارت بهداشت نیز اطلاعاتی می‌رسید كه تعادل جمعیت به هم خورده، روستاهای زیادی تعطیل شده، حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ آسیب‌زا شده و مشكلات برای شهرها و كلان‌شهرها در حال به وجود آمدن است.

البته در عمل فقط در سطح مدیران میانی وزارت بهداشت تبادل اطلاعات می‌شد! و كنترل جمعیت با همان شدت و همراه با تشویق ادامه داشت. از سال 89 مقام معظم رهبری رسما وارد این بحث شدند. لازم است گفته شود از زمان پیروزی انقلاب تاكنون هیچ موضوعی از سوی رهبر كبیر انقلاب(ره) و مقام معظم رهبری این‌طور مورد تاكید قرار نگرفته است. چهاردهمین تاكید مقام ولایت نسبت به این موضوع در تاریخ 4 خرداد 93 خطاب به نمایندگان مجلس در مورد طرح چهار ماده‌‌ای بود كه جامع همه نیازهای فعلی است یعنی هم مانع روند كاهش جمعیت می‌شود و هم زمینه افزایش جمعیت را فراهم می‌‌كند.

ظاهرا یك فوریت این طرح در مجلس به تصویب رسیده است؟
بله، اواخر فروردین یك فوریت این طرح به تصویب رسید و مقام معظم رهبری از ریاست محترم مجلس و تدبیر ایشان و نیز نمایندگان محترم تشكر كردند.

این طرح توسط چند نماینده ارائه شد؟
81 نماینده مومن و انقلابی در اسفندماه سال 92 ابتدا دو فوریتی آن را پیشنهاد دادند كه با مخالفت‌هایی از سوی طرفداران تنظیم خانواده مواجه شد و طرح به تعویق افتاد. در 24 فروردین دو فوریت به یك فوریت تبدیل شد و به تصویب رسید. طرح‌ها بعد از تصویب یك فوریتی، معمولا به كمیسیون‌ها ارجاع می‌شوند. این طرح هم به كمیسیون بهداشت ارجاع شد.

آیا این طرح در حال‌حاضر در كمیسیون بهداشت مجلس در حال بررسی است؟
متاسفانه باید بگویم كه این طرح در كمیسیون و مركز پژوهش‌ها در حال استحاله و تحریف است. پیشنهادهایی توسط برخی كارشناسان مطرح شده كه اگر مورد توجه قرار گیرد، اهداف طرح، مخدوش می‌شود.

- آیا شورای فرهنگی - اجتماعی‌ زنان و خانواده در خصوص سیاست‌های جمعیتی مصوبه نداشته است؟
فرهنگی مصوبه داشته! شورای فرهنگی - اجتماعی زنان و خانواده چند سالی در باب مهندسی فرهنگی كار می‌كرد. بخش‌های زن، خانواده، جوانان، ازدواج و جمعیت در ذیل سند مهندسی فرهنگی به عهده شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده گذاشته شده بود و این مسئله پس از طی مراحل كارشناسی طولانی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و بعد از تخصیص دستور در چند جلسه بالاخره در تاریخ 2/3/91 موضوع جمعیت با 56 بند در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری ذیل سند مهندسی فرهنگی به تصویب رسید.

اشاره به این نكته حائز اهمیت است مصوباتی كه شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌دهد بعد از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، نظارت بر اجرای آن مصوبه به عهده شورای فرهنگی ـ‌اجتماعی زنان و خانواده می‌باشد.

این مصوبه شامل راهبرد كلان، سیاست‌های راهبردی و اقدامات ملی و برنامه‌های فرهنگی در خصوص افزایش جمعیت است. اكثر برنامه‌ها فرهنگی است و شامل تغییر فرهنگ، تغییر آموزش، تغییر نگرش مسئولان و مردم و به دنبال آن تغییر قانون است. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح شده كه در سیاست‌ها و قوانین باید هرچه مغایر با سیاست‌های افزایش جمعیت است، حذف و لغو شود.

لازم است توضیح دهم در مورد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم حضرت‌امام(ره) و هم مقام معظم رهبری تصریح فرمودند كه باید مثل قانون به آن نگاه شود و به آن ترتیب اثر داده شود. این مصوبه از خرداد 91 منتظر مصوبه مجلس است. منظورم طرح چهارماده‌ای است كه در سئوال قبل اشاره كردم و یك فوریتی آن تصویب شده ولی فعلا در كمیسیون بهداشت است. اگر این طرح در مجلس تصویب شود، می‌تواند زمینه اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در باب جمعیت فراهم كند.

چرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در كشور اجرا نمی‌شود و باید منتظر یك طرح در مجلس بماند تا زمینه اجرای آن فراهم شود؟! این كه خوب نیست...!
مقام معظم رهبری یك‌بار فرمودند: "شنیده‌ام كه در بعضی دستگاه‌ها توجه كافی به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌شود. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، "لازم‌الاجرا"، "واجب‌الاجرا" و "واجب‌الاطاعه" است و باید با متخلف برخورد شود."

الان در این مورد چه دستگاه‌هایی باید نظارت و بررسی كنند؟ آیا سازمان بازرسی كل كشور وارد شده است؟ چه كسانی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در خصوص جمعیت، زمین گذاشته‌‌اند، پیگیری نمی‌كنند و تخلف كرده‌اند؟! می‌گویند مشكل بودجه است! در حالی‌كه بسیاری از برنامه‌های افزایش جمعیت، فرهنگی است و اصلا بودجه نمی‌خواهد! فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها و صداوسیما كه بودجه‌ای نمی‌خواهد. الحمدلله بعضی جاها فرهنگ‌سازی را شروع كرده‌اند. حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و كتاب‌هایی كه در این زمینه نوشته می‌شود همگی می‌تواند در راستای فرهنگ‌سازی باشد. این كارها تاكنون در خصوص كنترل جمعیت بوده. حالا می‌تواند در راستای افزایش جمعیت باشد. لااقل می‌توانیم از كتاب‌های درسی چند برگی را كه در مورد كنترل جمعیت است، حذف كنیم! این كار نفع اقتصادی هم دارد!

عنوان مصوبه‌ای كه فرمودید دو سال قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوع جمعیت تصویب شده است،‌چیست؟
در مهندسی فرهنگی عنوانش "سیاست‌های جمعیتی" است و با این راهبرد كلان شروع شده كه پیشگیری از كاهش نرخ جمعیت و افزایش آن متناسب با اقتضائات كشور، سیاست‌های راهبردی، آمایش سرزمین و نیازها و امكانات منطقه باشد. در هر زمینه‌ای رعایت مصالح شده و گفته شده كه از كاهش نرخ باروری جلوگیری كنید. نباید بگذاریم كه كاهش نرخ جمعیت به صفر و منفی برسد.

باید بگویم همه كشورها این كار را كرده‌اند! همه كشورهایی كه دوره‌ای كاهش جمعیت داشتند هم‌اكنون سال‌‌هاست كه سیاست‌های افزایش را شروع كرده و به شدت روی افزایش جمعیت كار می‌كنند و مردم كشورشان را برای بچه‌دار شدن تشویق‌های بسیار كلان تا بسیار خرد می‌كنند. این در حالی است كه كاهش نرخ جمعیت این كشورها در طی 100سال بوده ولی كاهش نرخ جمعیت ما در طی 20 سال بوده است. سرعت و تغییر در كشور ما "به شدت" رخ داده و پیر شدن جامعه به شدت در حال وقوع است اما باز هم تعلل می‌كنیم و تغییراتی ایجاد نمی‌كنیم!

در مورد اینكه افزایش جمعیت در دید كلان باعث تضعیف اقتصادی جامعه نخواهد شد، توضیح دهید، شاید نگرانی‌هایی در این زمینه در بین مردم وجود داشته باشد؟
بله، برخی نگرانی‌هایی در بین مردم وجود دارد كه بحث افزایش جمعیت را با شرایط اقتصادی می‌سنجند.

نگرانی‌هایی در مورد تنگدستی با افزایش جمعیت از صدر اسلام تاكنون بوده و خداوند در قرآن می‌فرماید: "كه نگران نباشید." اگر فكر كنیم كه افزایش جمعیت ممكن است از نظر اقتصادی به ما ضربه بزند باید بیندیشیم كه با جمعیت بسیار زیاد پیر و ناتوان می‌خواهیم چه كنیم و چطور می‌خواهیم از آنها نگهداری كنیم؟ بهتر نیست كمك كنیم خانواده‌ها از سالمندان خانواده نگهداری كنند؟ اگر دولت بسیار هم ثروتمند و توانمند باشد آیا پزشكان لازم را برای تعداد بسیار زیاد سالمندان تربیت كرده‌ایم؟! آیا فكر كرده‌اید كه برای 30سال دیگر چه تعداد پزشك، چه تعداد خانه سالمندان و امكانات اقتصادی لازم است؟! اگر همه اینها فراهم شد، حمایت عاطفی از سالمندان كه نیازمند خانواده‌اند، چگونه تامین می‌شود؟! وقتی اینها فرزند و نوه‌ای نداشته باشند، ‌چطور مورد حمایت عاطفی قرار می‌گیرند؟!

چرا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی كه فرمودید دو سال قبل تصویب شده، باید به تصویب مجلس برسد؟ آیا تصویب مصوبه سیاست‌های جمعیتی برای لازم‌الاجرا بودن در كشور كافی نیست؟!
زمانی كه این سیاست‌ها خدمت مقام معظم رهبری تقدیم و گزارش داده شد، ایشان فرمودند: "در مواردی كه نیاز هست، به مجلس برود." مثلا: اگر مالیات و بودجه‌ای قرار است كم و زیاد شود، به مجلس برود. همه این موارد در طرح چهار ماده‌ای كه الان در مجلس در حال بررسی است، لحاظ شده است.

پارادوكسی در اینجا وجود دارد، از طرفی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم‌الاجراست اما از سوی دیگر شما مطرح می‌كنید كه طرحی در این خصوص در مجلس مطرح است و باید در آنجا هم تصویب شود، این چگونه است؟!
نه، بببینید مواردی كه بحث بودجه دارد، به مجلس می‌رود برای اینكه با قوانین موجود در تعارض قرار نگیرد. این موارد در همین طرح چهار ماده‌ای با تلاش حقوقدانان دانشگاهی و حوزوی و حقوقدانان مجلس احصا شده است. این طرح چهار ماده‌ای هم خلاصه است و هم جامع و هم می‌تواند همه نیازها را برآورده كند.

عنوان این طرح چیست؟
عنوان طرح "افزایش نرخ باروری و پیشگیری از كاهش رشد جمعیت" می‌باشد.

آیا در این طرح به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب جمعیت اشاره شده است؟
بله، گفته شده كه دولت تمهیدات لازم را برای اجرایی شدن این مصوبه به كار بگیرد و دولت هم این كار را در سال 91 با برنامه‌ریزی مشخص، تقسیم كار ملی، تعامل نهادی بین همه دستگاه‌ها و تقسیم كار بین دستگاه‌ها انجام داد و بودجه آن را تا سال 95 پیش‌بینی و تصویب كرده است. به طوری كه نیازی ندارد مجلس وارد ریز بودجه شود. (چون اگر طرحی بودجه لازم داشته باشد، با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شود.) دولت می‌تواند آن را به صورت لایحه در برنامه سالانه‌اش بیاورد.

الان مشكل چیست؟!
مشكل این است كه در مجلس طرح وسیع با ابهامات و هزینه‌ای را با عنوان "طرح جامع جمعیت" تهیه كرده‌اند كه بودجه سنگینی می‌طلبد. از آنجا كه بودجه‌اش خیلی سنگین است، اصلا جلو نمی‌رود! (طرح نباید بودجه داشته باشد). در حالی‌كه طرح چهار ماده‌ای قادر است طرح و لایحه دولت را پوشش داده و زمینه اجرای سیاست‌های شورای عالی را فراهم كند.

می‌فرمایید سیاست‌های افزایش جمعیت دو سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده ولی هیچ تغییری در سیاست‌های كنترل جمعیت صورت نگرفته است! چرا؟
بله، متاسفانه سیاست‌های كنترل به قوت خودش باقی است. بخشنامه وزارت بهداشت هم موجود است كه تا سال 96 این سیاست‌ها اجرا شود و با تیتر بهداشت باروری و در متن همه برنامه‌های تنظیم خانواده با همان شدت و با بودجه بیشتر ادامه دارد. اما در مجموعه دستگاه‌های غیردولتی، مراكز فرهنگی و دانشگاه‌ها استقبال زیادی از سیاست‌های افزایش جمعیت شده است. الحمدلله در این مراكز سیاست‌ها پیش می‌رود چون اساتید دانشگاه‌ها و مردم در اقشار گوناگون از این سیاست‌ها بسیار استقبال كرده‌اند. صدا و سیما هم بعضی حركت‌های خوب در این زمینه داشته است.

 

البته در صداوسیما با نفوذ طرفداران تنظیم خانواده، برنامه‌های تخریبی هم وجود داشته، نمونه آن، برنامه "نبض" سه هفته پیش است كه یكی از جمعیت‌شناسان روی اصل تمام این تحقیقات تردید ایجاد كرد و مطرح كرد كه آمار جمعیت نگران‌كننده نیست و به مقام معظم رهبری اطلاعات غلط دادند! جالب است بدانید همین كار را در چین كردند زمانی كه در چین متوجه شدند كنترل جمعیت، باعث بر هم خوردن تعادل جمعیتی شده است، روی تحقیقات تردید ایجاد كردند! 10سال فرصت را از چین گرفتند.

 

حالا كه چین متوجه شده آمار دقیق بوده و آن زمان باید تغییر سیاست می‌داده، 10 سال فرصت را از دست داده است. الان در چین تعادل به نحوی به هم خورده كه در مقابل 100دختر، 120 پسر وجود دارد. تعادل جمعیتی در این كشور بر هم خورده است. حالا چین سیاست‌هایش را تغییر داده و سیاست تك‌فرزندی را ملغی كرده در حالی كه جبرانش خیلی سخت است. ما به موقع متوجه شدیم. هشدارهای مقام معظم رهبری بسیار دقیق، به موقع، هوشمندانه و حكیمانه بود ولی الان شروع كرده‌اند به مطرح كردن این مطلب كه "آمار این‌گونه نیست و ..."

به طور مشخص پیشنهاد شما در خصوص افزایش جمعیت چیست و روند به چه صورتی باید پیش برود؟
با هشدارهای مقام معظم رهبری همه دستگاه‌ها كارهایی كه لازم بوده را كرده‌اند. اولین كار این بود كه سیاست‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد، بعد در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد و بعد ابلاغ شد. مقام معظم رهبری 14بار بر موضوع تاكید كردند. حوزه‌ها، بسیج، دانشگاه‌ها، مراكز مختلف، مساجد، معلمین و اساتید همگی فعالیت خوبی را در جهت فرهنگ‌سازی شروع كردند.

خانواده‌های فرهنگی و مومن در خانواده‌ها توصیه به فرزند‌آوری و ازدواج می‌كنند. اما تنها مانعی كه وجود دارد، این است كه هنوز برخی اصرار دارند قانون تنظیم خانواده سال 72 بماند در حالی كه این قانون در موقع اجرایش هم یك انحراف بود و مطابق با مصالح نظام ما نبود. این قانون چرا باید هنوز ادامه داده شود و بر آن پافشاری شود؟! پارسال نمایندگان محترم تصویب لایحه‌ای را كه دولت در سال 90 داده بود و گفته بود "قانون تنظیم خانواده و همه اصلاحات ذی‌ربط حذف شود" در دستور كار قرار دادند.

 

مركز پژوهش‌های مجلس، طوری برای نمایندگان مطرح كرد كه نمایندگان فكر كردند این قانون را لغو كردند به طوری‌كه از هر كس سئوال می‌كنیم، می‌گوید "مگر این قانون لغو نشده است؟!" حتی رئیس كمیسیون بهداشت گفت: "قانون تنظیم خانواده پارسال لغو شده" ولی وقتی متن پیشنهادی مركز پژوهش‌ها را می‌خوانید و مصوبه را می‌بینید، متوجه می‌شوید كه فقط محرومیت بچه چهارم به بعد لغو شده است. اصل تنظیم خانواده تثبیت شده است. گویی مجلس در سال 92 بر مصوبه سال 72 تاكید كرده و فقط گفته محرومیت فرزند چهارم را بردارید! كه آن هم عملا اجرا نشد. گزارش‌ها حاكی از آن است كه هنوز هم بچه چهارم محروم است و هنوز مرخصی مادر با محدودیت روبه‌رو است!

معتقدید كه مغالطه‌ای صورت گرفته و هنوز تعدادی از نمایندگان آگاهی نسبت به اصل موضوع ندارند؟!
معتقدم بازی‌های كارشناسی، نمایندگان مومن، انقلابی و ولایی ما را دچار سردرگمی كرده است. یك طرح جامع جمعیتی 55 ماده‌ای پر از اشكالات داشتند كه بر نهادینه شدن تنظیم خانواده تاكید می‌كرد و مورد اعتراض مسئولان و صاحب‌نظران قرار گرفت. مقام معظم رهبری در رمضان 92 به آن اعتراض كردند و مطرح فرمودند كه "این طرح، هدف را تامین نمی‌كند."

 

بردند دوباره اصلاح كردند. در آن اصلاحات هم تنظیم خانواده را با عنوان باروری سالم مطرح كردند. اگر روی سایت وزارت بهداشت به بحث "باروری سالم" مراجعه كنید، در متن در مورد روش‌های پیشگیری در بارداری، روش‌های مشاوره و اقلامی كه توزیع می‌شود و اقداماتی كه انجام می‌شود، توضیح داده شده است.در واقع تنظیم خانواده و كنترل جمعیت را در طرح 55 ماده‌ای نهادینه كرده‌اند! یعنی همان تنظیم خانواده سال 72 اجرا شود. به نظر من كادر كارشناسی این كار را می‌كنند. به نمایندگان می‌گویند: طرح چهار ماده‌ای را كنار بگذارید و این طرح جامع را جلو بیاورید! این‌طور به نظر می‌رسد كه این طرح 55ماده‌ای كامل‌تر است و تعالی خانواده را هم مطرح می‌كند!

در حالی‌كه تصویب طرح 55ماده‌ای در واقع جایگزین كردن تنظیم خانواده و نهادینه‌ كردن تسلط سازمان ملل است كه ان‌شاءالله این موضوع را در یك مصاحبه دیگر با شما مطرح خواهم كرد و از روی جدول ثابت می‌كنم كه هم تنظیم خانواده نهادینه می‌شود و هم یك دولت سایه برای سازمان ملل در جهت نظارت و كنترل بر جامعه‌ ما شكل می‌گیرد. همان طور كه در سوریه و عراق سعی می‌كنند برای خودشان جای پا فراهم كنند، برای ما هم از این طریق سعی می‌كنند جای پا فراهم كنند! بحمدالله نمایندگان مومن، انقلابی و بیدار ما اجازه چنین كاری را نخواهند داد. با تصویب طرح یك فوریتی به نام "افزایش نرخ باروری و پیشگیری از كاهش جمعیت كشور" كه مورد تایید و رضایت مقام معظم رهبری است، جلوی بازی كارشناسان رده میانی گرفته خواهد شد. ان‌شاالله ...

سپاسگزارم.
اخبار اجتماعی - رسالت

 


ویدیو مرتبط :
اوباما:تحریم ها به قوت خود باقی است.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت مجمع تشخیص با توقف كنترل جمعیت



مخالفت مجمع تشخیص با توقف كنترل جمعیت

در حالی كه رئیس جمهوری در طول یك سال اخیر، در سخنرانی ها و اظهارنظرهای خود با اصرار اعلام می كند كه به شدت با شعار دو بچه كافی است، مخالف و معتقد است كه این شعار فرمول انقراض یك ملت است نه بقای آن، معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مركز تحقیقات پژوهش های استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید بر اساس تحقیقاتی كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است، نباید شعار دو بچه كافی است كنار گذاشته شود و تئوری افزایش جمعیت در ایران با محاسبات دقیق علمی رد شده است.

 

سیدرضا صالحی امیری ، در گفت وگو با ایلنا در رابطه با نظر رئیس جمهوری در رابطه با شعار دو بچه كافی نیست و باید به دنبال افزایش جمعیت در ایران باشیم، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تئوری رئیس جمهوری در رابطه با افزایش جمعیت تحقیقاتی انجام داده است و بر اساس این تحقیقات به این نتیجه رسیده است كه به هیچ وجه نباید سیاست های كنترل جمعیت در ایران كنار گذاشته شود و پژوهشگران مجمع تشخیص مصلحت نظام ، افزایش جمعیت در ایران را به عنوان یك راهبرد منطقی برای حل مشكلات رد كرده اند.

معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مركز تحقیقات پژوهش های استراتژیك در پاسخ به این سوال كه آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند از نظر جایگاهی، اگر تشخیص دهد كه سیاست ریاست جمهوری در رابطه با مسائل مرتبط به خانواده از جمله مساله افزایش جمعیت در ایران صحیح نیست بر آن اعمال نظر كند یا خیر، گفت: ما در جایگاهی قرار داریم كه فقط می توانیم نتایج تحقیقات خود را به اطلاع مسئولان و رئیس جمهوری برسانیم و یا در قالب سیاستگذاری مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح كنیم و نمی توانیم به طور مستقیم در سیاست های دولت دخالتی داشته باشیم.../خبرگزارى ایلنا