اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سید محمد خاتمی: مهم نیست دیگران ما را چه می نامند؛ ما انقلابی هستیم



اخبار,سید محمد خاتمی,بنیاد باران


اخبار سیاسی - سید محمد خاتمی: مهم نیست دیگران ما را چه می نامند؛ ما انقلابی هستیم

حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمدخاتمی» رییس بنیاد باران گفت: ما دلبسته به این انقلاب و اسلام هستیم و با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می کنیم؛ ما انقلابی هستیم و مهم نیست دیگران ما را چه می نامند.

به گزارش«تیک» ، وی در نخستین جلسه بنیاد باران در سال 93 که با حضور اعضای این بنیاد برگزار شد، به تبیین دیدگاه های خود در زمینه انقلاب اسلامی و تهدیدات بیرونی و درونی آن پرداخت.

خاتمی تاکید کرد: اگر خدای نکرده جمهوری اسلامی را از دست دهیم وضعیت خیلی سیاهی خواهیم داشت و باید بدانیم که ما نمی توانیم این انقلاب با آن عظمتش را فراموش بکنیم، زیرا مبدأ هویت تاریخی ماست.

وی جمهوری اسلامی را راه مناسبی برای تداوم عزت و بسط عظمت ملت ایران دانست و گفت: کسانی که از این انقلاب آسیب دیدند و قدرت هایی که احساس کردند این انقلاب به منافع نامشروع آنها آسیب زده است، در این 35 سال تبلیغات وسیع و بی امانی را برای زشت جلوه دادن انقلاب و بد تفسیر کردن آن داشته اند.

خاتمی افزود: بخاطر پاره ای از کاستی ها و نقص ها و رویکردهای غلطی که ما دست اندرکاران امور داشتیم و نیز بخاطر رواج بعضی قرائت هایی که ناسازگار با اصل انقلاب و نظام است، سبب شده برخی افراد بخصوص فرهیختگان جامعه و بالاخص نسل جوان نوعی تردید و خدای نکرده حتی رویکردانی از انقلاب عظیم ملت ایران و از جمهوری اسلامی پیدا و گسترش پیدا کند.

وی این رویکرد را خطر بزرگی برای کسانی دانست که همه حیثیت و هویت خود را در این انقلاب دیدند، به عظمت آن اعتراف دارند و به کار بزرگی که صورت گرفته است اذعان داریم.

رییس دولت اصلاحات با طرح این سوال که آیا اصلاً این انقلاب، یک انقلاب اسلامی بود؟ یا این که مسلمانان و بعضی ها فرصت طلبی کردند وانقلاب عظیم ایران را که اسلامی هم نبود اسلامی معرفی کردند و در واقع مصادره کردند؟ گفت: این پرسش پرسش مهمی است که در ذهن بخشی از نسل های بعد از انقلاب پدید آمده باشد.

خاتمی تاکید کرد: نباید تردید کنیم که تحول عظیمی که در ایران رخ داد، یک انقلاب واقعی بود و آنچه رخ داد نه کودتا بود و نه یک جنبش کور.

رییس دولت اصلاحات یادآور شد: جنبش های کور حرکتی شتابان و وسیع در جامعه با هدف تخریب است که حاصل این اقدام آشفتگی، هرج و مرج و تخریب گسترده در همه عرصه هاست.

به عقیده خاتمی، تفاوت انقلاب با جنبش کور این است که انقلاب در شرایط خاص خود با حضور مردم تحقق پیدا می کند و دارای هدف مشخصی است که فقط به تخریب نمی اندیشد، بلکه به تخریب خراب کاری هایی که وجود داشته می اندیشد و در صدد ایجاد یک وضع مناسب است.

رییس بنیاد باران با برشمردن تفاوت های انقلاب و کودتا اظهار داشت: کودتا یعنی عده ای حزبی، انقلابی یا نظامی دور هم جمع شوند، عِده و عُدّه ای را فراهم کنند و بدون این که منتظر مردم بمانند، با تشخیص خود سعی می کنند که یک حکومت را براندازند.

خاتمی یادآور شد: ابزار کودتا معمولا مشت آهنینی است که گروه یا افراد خاص دارند و برای تامین خواسته هایی که معلوم نیست با خواست های اساسی جامعه هماهنگ باشد، این کودتا را انجام می دهند.

وی نتیجه کودتا را تبدیل یک دیکتاتوری به دیکتاتوری دیگر دانست و افزود: با همان مشتی که بر سر رژیم قبلی کوبیده شده است، با همان مشت بر سرمردم می کوبند که حاکمیت آنها را بپذیرند. معمولا در کودتا از آزادی، نظم، قانون اساسی و نظام مردم بنیاد هم خبری نیست.

رییس دولت اصلاحات تاکید کرد: انقلاب حقیقی و مطلوب، انقلابی است که از متن تاریخ یک قوم بر می آید و در جهت روند تکاملی زندگی مردم است؛ یعنی انقلابی که ابتدا آگاهی و اراده مردم را رشد می دهد؛ مردمی که خود را صاحب حق می دانند در عین حال محروم هستند و وضعیت موجود را وضعیت نابسامانی می دانند و از اصلاح امور به روش های عادی مأیوس اند.

خاتمی با تاکید بر این که انقلاب برای ایجاد نظمی بهتر از گذشته و با حضور مردم و رهبر یا گروه رهبری شکل می گیرد، افزود: رهبری انقلاب از متن مردم است و از این رو پیشوا و پیشتاز مردم هست نه ارباب مردم.

وی با تاکید بر این که انقلاب ایران دینی و اسلامی بود، به انگیزه های دینی برای وقوع این انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب دینی در صورتی موفق خواهد بود که با خواست های جامعه هماهنگ و همسو باشد زیرا خواست های انقلابی که جامعه دارد دین هم می گوید بسوی این جریان برو و آن وقت جامعه حرکت می کند و جلو می رود.

وی، اکثریت مسلمان بودن، داشتن انگیزه های دینی و حضور یک فرد با هویت دینی در راس انقلاب را از ویژگی هایی برشمرد که انقلاب ایران را اسلامی و دینی جلوه داده است و افزود: همه اینها در انقلاب ما حضور داشت و بی انصافی است که کسی بگوید آنچه رخ داد، انقلاب نبود یا بگوید این انقلاب، اسلامی نبوده است.

خاتمی با یادآوری همه پرسی اصل نظام در فروردین ماه 1358 اظهار داشت: در این همه پرسی که با حضور آزاد مردم صورت گرفت، اکثریت مردم گفتند جمهوری اسلامی می خواهند.

رییس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت جریان های سیاسی اسلامی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: قرن گذشته هژمونی ذهنی متعلق به جریان چپ بود که در انقلابیون، مسلمانان، متفکران و روشنفکران و حتی در قانون اساسی آن گفتمان در بخش های اجتماعی و اقتصادی اثر گذاشته است.

خاتمی یادآور شد: جریان چپ خود را انحصار دار تفکر و عمل انقلابی می دانست و معتقد بود جز بر اساس این تئوری عمل انقلابی تحقق نخواهد یافت و هر چه رخ بدهد ارتجاعی و واپس گراست.

رییس بنیاد باران افزود: این جریان دم از خلق هم می زد؛ با عناوین توده، فدائی خلق، مجاهدین خلق و نظیر اینها آشنائید اما این «خلق» کسی نبود جز هسته رهبری که خودشان را نماینده خود خوانده خلق می دانستند.

وی با یادآوری این که در بینش این جریان از آزادی های اساسی خبری نبود، گفت: آنها نظام مطلوب خود را دموکراتیک می خواندند ولی اصلا دموکراسی به معنای علمی کلمه در این بینش انقلابی جایی نداشت و در عمل نیز ابزار و روشی جز خشونت نمی شناختند.

خاتمی به فعالیت اسلام گرایان ظاهر گرا اشاره کرد و گفت: اینها معتقد بودند که اصلا نباید اسلام در حیات سیاسی اجتماعی دخالت کند و فقط به همین بحث پیرامون ظواهر و بیان آنها و بعضی مسائل معنوی عمیق تر بپردازد که این جریان در حوزه های علمیه و مجامع دینی غالب بود.

وی با یادآوری این که برخی از اسلام گرایان ظاهرگرا نیز روشی جز خشونت نمی شناختند و الگویی ارایه می دادند که باید بر جامعه تحمیل شود، گفت: امروز شاهد حضور این جریان ظاهرگرای متحجر به بدترین شکل در دنیای پیرامون خودمان هستیم، جریانی که می کشد، نابود می کند، از بین می برد و به هیچ یک از دستاوردهای مترقی و عقلانی و منطقی و انسانی بشر قائل نیست و جز به تحمیل نمی اندیشد، کشتار و ترور می کند.

خاتمی تاکید کرد: آن جریان اگر روی کار آمدند، بدترین شکل زندگی را بر جامعه تحمیل کردند، انسان را تحقیر کردند، فقط به ظواهر پرداختند و اگر روی کار هم نیامدند با ابزار ترور، ابزار شکنجه ، ایجاد انفجار و به هم زدن اوضاع و احوال عمل کردند.

خاتمی جریان اصلاخات را یک جریان فکری و دینی و دارای رسالت تاریخی دانست و گفت: بعد از مشروطیت به خصوص بعد از استبداد صغیر و شکستن آن، یک نوع گفتمان عمیقی از درون سنت هزار ساله تفکر و رویکرد اسلامی در آمد که اگر مجال پیدا می کرد و روند تکاملی و طبیعی خود را طی می کرد، ما وضع بهتری داشتیم.

وی افزود: با یک روند تکاملی و در فضای آزاد می شد این جریان بارور شود که متاسفانه با شکستی که مشروطیت پیدا کرد و از درون آن یک دیکتاتوری پدید آمد، آن روند متوقف ماند و یک نوع آشفتگی در روشنفکری دینی، نو اندیشی دینی و تفکر متحول متکامل دینی پیدا شد که هنوز هم این آشفتگی وجود دارد.

خاتمی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ما نه با آن انقلابی گری سر سازگاری داشت و نه با هیچ کدام از این اسلام ها؛ یعنی با همه اسلام ها تفاوت داشت. اسلامی که در انقلاب ما بود منادی آزادی، استقلال، پیشرفت و توسعه بود.

رییس جمهور اسبق کشورمان تاکید کرد: این که انقلاب اسلامی «جمهوری اسلامی» را مطرح می کند هم نشان دهنده درک روح زمانه است و هم نشان دهنده این است که انقلاب ما با انقلاب گری های دیگر متفاوت است.

ما انقلابی هستیم، مهم نیست دیگران ما را چه می نامند
خاتمی گفت: جمهوری یک تعارف نیست که بعضی ها حتی می آیند و می گویند امام هم به آن اعتقاد نداشت؛ خیر ایشان جداً به آن اعتقاد داشت، قبل از آنکه این آقایان بگویند که برای ظاهر سازی و گذاشتن در دهان مردم گفتند جمهوری و به آن اعتقاد نداشته اند و به امام اهانت کنند و امام را خدایی نکرده متهم به فریب کاری جامعه و تاریخ کنند.

وی افزود: قبل از اینها کسانی که پدر خوانده های جریان های تروریستی ظاهرگرای خشونت گرا هستند، می گفتند ما کجا در اسلام جمهوری داریم؟ جمهوری بدعت است! امام فرمودند که بدعت نیست واز همان وقت هم با امام بد شدند.

خاتمی یادآور شد: اینها حرف تازه ای نیست که امروز ما می شنویم اما چون جرات نمی کنند بگویند امام اشتباه می کرد می گویند امام اصلا جمهوریت را قبول نداشت! نخیر؛ جمهوریت جدی بود، خیلی خیلی جدی بود؛ بدعت نبود.

وی جمهوریت را در نگاه امام یک اصل دانست و اظهار داشت: ما به عنوان کسانی که دلبسته به این انقلاب و اسلام هستیم با همه وجود از جمهوریت نظام دفاع می کنیم؛ با همه لوازمی که جمهوریت دارد. ما انقلابی هستیم؛ مهم نیست دیگران ما را چه می نامند. انقلابی که ما می گوییم ومی فهمیم منجر به نظام جمهوری اسلامی شد و امروز هم باید از آن دفاع کنیم.

** تهدیدهای جدی در مسیر انقلاب
رییس جمهور اسبق کشورمان با بیان این که دو تهدید جدی برای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وجود دارد، افزود: یکی از این تهدیدها دشمنان و قدرت های بزرگی هستند که به هر روشی متوسل می شوند که به این انقلاب ضربه بزنند.

خاتمی خطر تحجر و اخباری گری و نیز ظاهر پرستی را از تهدیدهایی برشمرد که در مسیر جمهوری اسلامی قرار دارد و گفت:ظاهر پرستی خطر جدی است و می خواهد بگوید که تئوری انقلاب و تئوری جمهوری اسلامی همین ظاهر پرستی و ظاهر گرایی است که اتفاقا امام با آن مخالفت می کرد.

وی تاکید کرد: این جریان اخلاق را نابود می کند، بر خواست های اصیل و تاریخی ملت از جمله آزادی، استقلال و پیشرفت خط بطلان می کشد و فقط به حذف می اندیشد و به تحمیل ظواهر خشکی که از روح حقیقت اسلام و حقیقت دین خدا بیگانه است گرایش دارد.

خاتمی با یادآوری بیانات رهبر انقلاب مبنی بر حق الناس بودن رای مردم و دعوت از مخالفان برای تن دادن به موازین دمکراسی و شرکت در انتخابات گفت: این جریان حتی با رای مردم، با جمهوریت، با حقوق مردم و با تعیین کننده بودن نقش مردم آشکارا مخالفت می کند.

خاتمی در ادامه گفت: خطاب من به نسلی است که بعد از انقلاب به دنیا آمده، رنج هم دیده و مشکلاتی را هم تحمل کرده است و چیزهایی بر او تحمیل شده است که می توانست نباشد و ممکن است بر اثر آنها تردید پیدا کند و رویگردان بشود و تحت بمباران شدید تبلیغات سوء و عملکردهای نادرست ممکن است رویگردانی هایی از انقلاب پیدا کنند.

وی خطاب به جوانان گفت: انقلاب ما انقلاب اصیل و حادثه مهم تاریخ ایران بلکه دوران ما در منطقه و جهان است. جمهوری اسلامی اصیل، برخاسته از متن خواست و مصلحت جامعه ما و پاسخ دهنده به خواست های تاریخی است.

خاتمی افزود: همین قانون اساسی که ممکن است برخی ایرادهایی هم به آن بگیرند اشکالی هم ندارد و قابل ترمیم است اما سازوکار خودش را دارد؛ ظرفیت های زیادی دارد.

رییس دولت اصلاحات تاکید کرد: اگر خدای نکرده جمهوری اسلامی را از دست دهیم وضعیت خیلی سیاهی خواهیم داشت و باید بدانیم که ما نمی توانیم این انقلاب با آن عظمتش را فراموش بکنیم، زیرا مبدأ هویت تاریخی ماست.

وی با تاکید بر این که منظور از اصلاحات فقط یک جریان سیاسی نیست، گفت: اصلاحات یک جریان بزرگ تاریخی است و بسته به اینکه چقدر به آن جریان بزرگ تاریخی نزدیک شویم و در آن مسیر باشیم می توانیم اسم خودمان را اصلاح طلب بگذاریم.

خاتمی تاکید کرد: معتقدم اصلاحات در صدد گرفتن قدرت نیست؛ اگرهم قدرت می خواهد یا قدرت را معقول می خواهد، برای این است که بتواند افکار و اندیشه هایش و رویکردهایش را در جامعه با امنیت و آزادی بیشتری مطرح کند و سرکوب نشود و چیز بیشتری نمی خواهد.

وی بر تقویت گفتمان جریان تاریخی اصلاح طلبی، حفظ اصل انقلاب و عدم تحریف انقلاب و عدم نابودی آن تاکید کرد و گفت: رسالت انقلابی بعد از پیروزی انقلاب الگوسازی است نه شعار دادن؛ نه از درون خودمان عده ای را دشمن تلقی کردن و انقلابی گری را دفع آنها به حساب آوردن.

خاتمی گفت: اهتمام به نظرات امام (ره) بخصوص آنچه در سال های آخر عمرشان گفتند برای ما اصلاح طلبان بسیار مهم است و باید در مورد اسلامی که در انقلاب بود و مد نظر امام خمینی (س) بود و روح انقلاب ما بود کار کنیم؛ از جمله این که حکومت در همه ارکان و اجزای آن مسوول و پاسخگو در برابر نهادهای مردم بنیاد است که می تواند جلوی خودکامگی و انحراف را بگیرد.

وی تاکید کرد: بزرگترین رسالت ما این است که الگویی بسازیم که انسان مسلمان و غیر مسلمانی که در متن این نظام است، احساس حرمت بکند، جامعه بسوی پیشرفت برود، حرمت و کرامت انسان محفوظ بماند، از سرمایه های مادی و معنوی برای ساختن الگویی که از دل انقلاب ما در امد و همانی که در جمهوری اسلامی مورد نظر بود، استفاده علمی و بهینه بشود. 

اخبار سیاسی - تیک


ویدیو مرتبط :
کدام خاتمی ؟ سخنان متفاوت سید محمد خاتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد سید محمد خاتمی از دولت انقلابی مصر



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

به دنبال برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در قاهره صورت گرفت

انتقاد سید محمد خاتمی از دولت انقلابی مصر

سفیر: رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پی برگزاری کنفرانس ضدایرانی در قاهره به انتقاد از دولت انقلابی مصر پرداخت و گفت: مساله وحدت ملی و تمامیت ارضی از جمله مسائلی است که هیچ کس نمی تواند نفی آن را تحمل داشته باشد و ما بی توقعی مان می شود در حکومت های انقلابی که هدفشان حکومت مردم سالار و حکومت وحدت ملی و حکومت مدافع تمامیت ارضی است کسانی بیایند، اجتماعی داشته باشند و شعارهایی بدهند که اصلا ربطی به اقوام واقعی در درون ایران ندارد. ت

به گزارش روابط عمومی دفتر رئیس دولت اصلاحات، این جملات بخشی از سخنان سید محمد خاتمی است در دیدار با اعضای حزب اراده ملت. متن کامل سخنان رئیس جمهوری سابق ایران در این نشست در ادامه آمده است:

خوشحالم از این که با همه مشکلات و ضعف و قصور ها و فشارهایی که هست هنوز تشکل های مردم بنیاد با امید در عرصه هستند.

فکر می کنم از سالها و دهه های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب یک اصل مسجل و مورد قبول عام وجود داشت که مردم ما مردم سالاری و دموکراسی را به عنوان روش مطلوبی که برای حکومت هست و واقعا مقتضای زمان و روزگار ما هم هست می خواستند.

اگر در حرف های حضرت امام (ره) هم رجوع کنید کلمه مردم؛حاکمیت مردم، رأی مردم (که می دانید اینها لوازم مردم سالاری است) و خود دموکراسی و مردم سالاری و تعبیر اینکه بهترین دموکراسی در خود اسلام است فراوان وجود دارد و اسلامی هم که امام و دیگران مطرح میکنند و مورد توجه قرار می گیرد اسلامی است که با دموکراسی سازگار است به نظرم مردم سالاری یک روش است که محتوای آن بستگی به دیدگاه و جهان بینی انسان دارد و طبعا می تواند منتهی به سیستم هایی شود که  از نظر محتوا با یکدیگر متفاوت است، ولی شرط اساسی مبنا بودن رأی مردم است و این که حکومت مسؤول در مقابل مردم باشد و امکان تغییر حکومت و جابجا شدن قدرت توسط رأی و بدون توسل به زور وجود داشته باشد و حکومت باید پاسخگوی مردم باشد.

حالا اگر جامعه مسلمان است، محتوای حکومت هم باید اسلامی باشد منتهی اسلام هم باید به گونه ای تلقی شود که سازگار با دموکراسی باشد. نمی توانیم بگوئیم رأی مردم بی اثر است و مردم هیچ نقشی در حکومت ندارند حکومت از بالا به مردم تحمیل می شود مجبورند فقط اطاعت کنند و حتی نداشته باشند و باز هم دم از مردم سالاری زده شود.وقتی مردم سالاری پذیرفته شد باید به لوازم آن از جمله آزادی بیان و اندیشه و نقد تن داد این وجه مشترک است میان همه ما از انقلابیون اصیل گرفته تا بزرگانی که بودند و هستند با شعاری که مردم ما از صد سال پیش تا الان داشتند.

مردم ما واقعا مردم سالاری را برای وجه حکومتی اشان می خواستند و استبداد را به هر شکلی نمی خواستند و نمی خواهند. اتفاقا باعث افتخار ماست که رهبران اصلاح گر ما هم همین را خواستند که اوج آن در انقلاب اسلامی بود که رهائی از استبداد چند هزار ساله و ایجاد حکومتی که با مردم و رأی مردم سر کار بیاید.

امام در بهشت زهرا فرمودند چون مردم مرا قبول دارند دولت تعیین می کنم و گفتند میزان رأی مردم است و از این قبیل سخنان را زیاد گفته اند. بنا بر این ما این را به عنوان یک اصل بپذیریم.

این روح انقلاب ما بود. در تحولات دیگر کشورهای اسلامی هم همین را می بینیم. برای انقلابیون حاکمیت مردم مهم است و محور است و حتی مسلمانانی که در عرصه هستند واکثریت را دارند سعی می کنند این اصل را بگویند و می گویند ما همین را می خواهیم پیاده کنیم حتی اگر از شریعت هم می گویند می گویند شریعتی که مدافع حقوق مردم هست باید در عرصه باشد.

همین جا گله ای را مطرح بکنم. تعجب می کنیم در حالی که در انقلاب مصر و تونس و جاهای دیگر تمامیت ارضی، حاکمیت مردم، نفی استبداد و وحدت ملی مورد تأکید بوده است نباید شاهد باشیم که در دل این حکومت ها کسانی بیایند و در جای دیگر خواستار تجزیه و قوم گرائی باشند. البته هر حکومت مردمی هم باید حقوق اقوام و مذاهب را محترم بشمارد، ولی در هر حال مساله وحدت ملی و تمامیت ارضی از جمله مسائلی است که هیچ کس نمی تواند نفی آن را تحمل داشته باشد و ما بی توقعی مان می شود در حکومت های انقلابی که هدفشان حکومت مردم سالار و حکومت وحدت ملی و حکومت مدافع تمامیت ارضی است کسانی بیایند، اجتماعی داشته باشند و شعارهایی بدهند که اصلا ربطی به اقوام واقعی در درون ایران ندارد. تمامیت ارضی و وحدت ملی ما بسیار مهم است این هم گله ای که خواستم اشاره ای به آن داشته باشم.

ما اگر سخن از مردم سالاری به میان می آوریم و مردم سالاری می خواهیم و از مشخصات بارز اصلاح طلبی که از قبل از مشروطیت تا حالا تداوم دارد و اوج آن هم در انقلاب اسلامی است این است که ما دفاع از حقوق مردم می کنیم ؛ مردم سالاری را می خواهیم ، اگر انتقادی هم هست در همین موارد است به نام دین بعضی مسائلی مطرح می شود که نه تنها با روح انقلاب ما که خواستار حقوق و ازادی مردم است  سازگار نیست بلکه با روح اصل اسلام هم از نظر محتوا سازگار نیست.

اینکه در جامعه اسلامی مهمترین مساله در روابط اجتماعی باید صداقت و راستی و اخلاق باشد می بینیم که بی اخلاقی دروغ تهمت خیلی ساده بصورت سکه رایج در می اید و حتی گاهی ادم خیال می کند این ها سیاست های رسمی است. این قدر این انحراف به نام انقلاب و اسلام زیاد می شود که انتظار بود که حکومت با ان برخورد کند و نمی کند. لااقل در ذهن جامعه این طور احساس شود که مبادا این سیاست ها سیاست های رسمی باشد.

ما از ارزش های دینی هم دفاع می کنیم ارزش هایی که خودش مدافع حقوق و رأی مردم.

اگر این چنین است باید در جامعه تشکل های سیاسی و به خصوص حزب به رسمیت شناخته شود. حزب هم از پایین بیاید بالا. بدون تشکل و حزب دموکراسی واقعی شکل نمی گیرد و اگر بگیرد دوام نمی آورد.

اینکه تشکلی درست شود متکی به قدرت هم باشد و جا را برعلیه تشکل های دیگر تنگ کند و دیگران همه محدودیت پیدا کنند و آن تشکل امتیازات فراوانی را پیدا کند این خلاف معیارهاست.

معیار و ملاک درست این است که آیا تشکل در چارچوب قانون اساسی که میثاق ملی است عمل می کند یا نمی کند ممکن است به برخی اصول قانون اساسی هم انتقاد داشته باشید ولی پذیرش یک نظام مردم سالار و یک جامعه مدنی اینکه مبنای نظم ما قانون اساسی است هر کس به آن پایبند است در این مملکت صاحب حق است ومی تواند صاحب تشکل باشد در درون حزب کار کند حزب هم یعنی اینکه این تشکل شناسنامه دار است مرامنامه و اساسنامه دارد و مسؤولیت پذیر است.

در جامعه و دنیای امروز بدون تشکل نمی توان کار کرد.

اگر حزب واقعی نبود یا احزاب محدود بودند جای حزب را باندهایی می گیرند که قدرت فراوان پیدا می کنند ؛ از رانت های فراوانی برخوردارند. مسؤولیت هم ندارند و می توانند دخالت هم بکنند در سرنوشت جامعه. در حالی که حزب اگر باشد رسمی است و یک شرط هم دارد اینکه آیا در چارچوب قانون اساسی کار می کند یا خیر؟ حتی نقد در عمل هم باید در این چارچوب باشد.

اتفاقا یکی از مسائل مورد بحث بین ما کسانی که الان در حاکمیت هستند همین است که این اصل را می پذیریم یا نمی پذیریم؟ اگر مردم سالاری را قبول داریم باید اصل حضور و فعالیت امن تشکل ها و احزاب را هم بپذیریم.

بگذاریم تشکل های مردمی و مردم زاد مدافع حقوق مردم به صحنه بیایند و شرط هم شرط تنگ نگذاریم و یا اگر این را نپذیرفتیم ادعای دموکراسی و ادعای ازادی ادعای غلطی است و مردم هم خیلی باور نمی کنند.

به همین دلیل حزبی مثل اراده ملت و حزب های دیگر راست و چپی که هستند ما با خیلی از افرادی که گرایش ما را ندارند اختلاف نظر داریم ممکن است شخصا هم رفیق باشیم ولی اصل فعالیت حزبی را باید پذیرفت چرا از تریبون دو حزب با هم دیگر صحبت نکنیم ومردم هم قضاوت بکنند؟!چرا باید بعضی باندها از تریبون ها، یک طرفه و حتی تریبون ملی اجازه داشته باشند هر چه می خواهند نسبت به هرکس می خواهند بدهند این طرف وقتی هم که می خواهد جواب بدهد متهم به انواع اتهامات شود و مورد فشار قرار بگیرد. این رسم رسم درستی نیست باید همه بتوانند صحبت و فعالیت کنند.

اگر صدا و سیما رسانه ملی است خیلی از حرف ها در آن زده می شود حرف های درست و نادرست نسبت های نا به جا؛ ببینید در این چند سال چقدر نسبت ها و تهمت های ی ناروا و ناجور و حتی هتک حرمت و فحاشی و مسائلی که حتی با معیارهای اسلامی ابتدایی هم سازگار نیست رواج یافته است مردم هم می فهمند این طرف هم اصلا حق اینکه حتی در روزنامه با تیراژ در حد معدودی از خود بتواند دفاع کند ندارد در حالیکه مقتضای انقلاب ما مقتضای مردم سالار بودن حکومت ما آزادی احزاب وگروه ها است و این که در همه جا بتوانند در عرصه های حیات اجتماعی حضور فعال داشته باشند. در انتخابات در مسائل دیگر در مسائل داخلی در مسائل خارجی مسائل اقتصادی بتوانند حرف بزنند نمایندگی کنند از مردم.

اگر واقعا ما دموکراسی را قبول داریم که معتقدم قبول داریم روح قانون اساسی ما همین را می گوید مساله پرداختن به احزاب؛ گروه ها وتشکل های مختلف اجتماعی و مدنی  یک شرط لازم است و اگر این شرط نباشد اصل قضیه خدشه دار می شود شرط کافی هم فقط وجود نام احزاب نیست توان فعالیت امن آن ها است.

بسیار متاسفم که حزب شما که همیشه گفته اید اصل انقلاب امام و رهبری و چارچوب های قانون اساسی را قبول دارید نتوانسته در ظرف این چند سال کنگره خود را برگزار کند. چرا باید این طوری باشد؟اصلاحات هم می گوید همین ها اصلاح شود. ما چیز خیلی زیادی نمی خواهیم.

باید در انتخابات با امنیت شرکت کرد و بعد هم رأی مردم را بپذیریم.

امروز تا صحبت از انتخابات آزاد می شود حمله می کنند! الحمدلله رهبری هم که اظهار کردند که همه انتخابات گذشته آزاد بوده است و مردم شرکت کنند و گفتند که از آزادی و سلامت انتخابات دفاع می کنند.

ما می گوئیم انتخابات آزاد یعنی انتخاباتی که از جمله مهندسی نشود. وقتی که یک شخصیت حقیقی که ممکن است شخصا خیلی اعتباری هم نداشته باشد ولی انتصاب به یک جایگاه مهم حقوقی دارد که رسما قانونا و شرعا حق دخالت در انتخابات و سیاست را ندارد رسما می گوید مهندسی کردن منطقی و معقول انتخابات وظیفه ماست! ما می گوئیم با این ها هم برخورد شود و این اطمینان به مردم داده شود که انتخابات مهندسی نمی شود. باید اعتماد مردم را جلب کرد. حرف های خیلی بزرگی زده نمی شود آن وقت کسانی که باید در عرصه انتخابات کاملا بی طرف باشند به نفع همین جریانات و به ضرر جریانات دیگر کار می کنند. وقتی صراحتاً گفته می شود که اجازه داده نمی شود جریاناتی در انتخابات شرکت کنند برای چه باید شرکت کنند؟ می گویند ما اجازه نمی دهیم، ولی شما باید شرکت کنید ولی آن طوری که ما می خواهیم! این طوری که نمی شود. ما باید به سمتی برویم که فضایی ایجاد شود همه آنهایی که دلشان برای اصل نظام و جامعه و کشور و انقلاب و بخصوص برای این مردم می سوزد بیایند. 

جدا از مسائل سیاسی و اقتصادی این مرگ تدریجی که مردم در تهران و شهر های بزرگ دارند برای چیست؟ این که دو سوم سال وضعیت جوی در حالت اضطرار و خطر باشد و بچه های مردم و سالخوردگان و مردان و زنان به خاطر این امواج آسیب ببیند قابل قبول نیست یا به خاطر این هوای آلوده! مردم می خواهند زندگی کنند. باید کسی بیاید که این ابتدایی ترین مسائل را ببیند و حل کند. 

اصلاح طلبان باید با مردم صحبت کنند، معتقدم باید حرف هایشان را مشخص کنند. اینکه ما می گوییم نظام را قبول داریم در چارچوب نظامیم یعنی چی؟ اینکه می گوییم می خواهیم اصلاح کنیم چه چیز را می خواهیم اصلاح کنیم. گرچه بارها گفته ایم، ولی باز هم باید گفت. وقتی می گوئیم جامعه مدنی و دموکراسی این را ممکن است نخبگان بفهمند ولی مردم هم باید بفهمند که اگر واقعا به آن معنایی که ما می گوئیم جامعه مدنی سازگار با دین وجود داشته باشد وضع زندگی شما را بهتر تامین می کند امنیت شما را بهداشت و درمان شما را بهتر تامین میکند حیثیت شما را در دنیا بیشتر تامین می کند منافع ملی شما را تامین می کند خیال نکنند آن که از مردم سالاری و جامعه مدنی دم می زند نسبت به اقتصاد و معیشت و امنیت مردم بی اعتناء است! خوشبختانه عملکردها روشن است.

امروز عملکردها باعث شده تا مردم خودشان مقایسه کنند. و با همه وجود دریابند که چه زمانی معیشت مردم، امنیت مردم، بنیه اقتصادی کشور و امنیت آن بهتر بود.انتخابات حق همه است باید شرکت کرد منتهی به شرطی که بتوان شرکت کرد. ما دلمان برای اسلام انقلاب و جمهوری اسلامی و مردم می سوزد.

آدم احساس می کند کوه فاخری به نام ایران مانند یک کوه یخ در حال آب شدن است و می ترسم میراث چند هزار سال در ظرف چند دهه از بین برود!

اینها برای همه ما مشکل است که نمی خواهیم رخ دهد. در شرایطی که مشکل های بین المللی تشدید شده؛ امروز وحدت و همبستگی های داخلی مهم است. من از اینکه مردم حتی از اصلاح طلبان هم عبور کنند نگران می شوم. باید ببینیم که ما چکار کرده ایم که این ذهنیت در بخشی از جامعه ما ایجاد شده؟! ان شاء الله همه ما بتوانیم درست مسائل را درک کنیم و عقلانی عمل کنیم و از این دوره دشوار همه موفق و پیروز در بیائیم./سفیر