اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سید حسن خمینی: جلوگیری از مصادره امام هزینه دارد



اخبارسیاسی,خبرهای سیاسی,حسن خمینی

جمعی از علما، فضلا و پژوهشگران حوزوی با یادگار امام دیدار و دیدگاه‌های خود را در موضوع انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و مبانی سیاسی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن قادری با بیان حدیث «المر یحفظ فی ولده»، دلیل حضور این جمع را همدلی با بیت امام ذکر و اظهار کرد: این بیت باید برای همیشه بر تارک نظام و انقلاب بدرخشد، گرچه شاید این بیت، تیره روزان و تیره بختان را غمگین و ملول می کند.

تشکر از حضور یادگار امام در صحنه انتخابات
در ادامه این دیدار آیت الله سید ضیاء مرتضوی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با سپاسگزاری از حضور مدبرانه، عالمانه و متین یادگار امام در انتخابات خبرگان و آرزوی توفیق و عزت روزافزون بیت امام خصوصا حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی به برکات سختی‌های سال‌های اخیر در کشور اشاره کرد.

وی با بیان این که آنچه به جناب آقای سید حسن خمینی باز می گردد، این است که ایشان مراتب سرزندگی خود را پس از اتفاقات اخیر نشان داده اند، یادآور شد: این قضیه مصداق همان مطلبی است که معلی بن خنیس از اصحاب امام صادق(ع) نقل می کند: روزی به امام صادق علیه السلام عرض کردم:

نعمت هایی را که بنی عباس دارند به یاد آوردم و با خود گفتم: اگر این نعمت ها برای شما می‌بود، ما هم با شما، در خوشی بودیم. اما امام صادق(ع) پاسخ دادند: هیهات ای معلی! اگر چنین می بود (و ما حاکم بودیم) برای ما جز تدبیر شبانه و تلاش روزانه و پوشاک زبر و درشت و خوراک سخت و بی خورش، چیزی نبود)(اصول کافی، ج 2، ص .273).

مرتضوی همچنین از «اخلاق مردمی و تواضع یادگار امام و کمتر جوشیدن وی با قدرتمندانی که ممکن است قصد سوء استفاده داشته باشند»، تمجید کرد و سپس به بیان یکی از کلمات منسوب به امیرالمومنین(ع) در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید پرداخت.

وی با بیان اینکه انتظار ما از یادگار امام این بوده و هست که مانند امام به تکلیف عمل کنند و نه نتیجه، خطاب به وی گفت: شما دنبال انجام وظیفه بودید و ادب را در این دیدید که وقتی بزرگان و مردم از شما دعوت می کنند در انتخابات حضور یابید که ما از شما بابت انجام این کار تشکر می کنیم.

مرتضوی در پایان با بیان این که «دلیل شایستگی سید حسن آقا فقط انتساب به امام نبود بلکه شخص ایشان شایستگی دارد اگرچه احترام به بیت امام واجب است» از سید حسن خمینی خواست تا همانگونه که تاکنون متانت و صلابت جدّ خویش، روحیه مردمی، تواضع، دوستی و رفاقت و در عین حال حضور سرزنده خود را حفظ کرده‌اند، از این پس هم این روحیه را حفظ کنند.

ضرورت تعامل حوزویان با جامعه
در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین حسین عرب با بیان اینکه جریان نواندیش حوزه باید با جوانان بیش از پیش در مورد اندیشه های امام و اهداف نهضت امام ارتباط داشته باشند، یادآور شد: به عنوان مثال، در مورد این فرمایش امام که می گویند « اگر چنانچه آمریکا از ما تعریف کند و روزنامه‎های آمریکا از ما تعریف کنند، آن وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟ یک قضیه‎ای است که دارند تعریف می‎کنند!»

باید توضیح و تبیین شود؛ چرا که از این جمله سوء استفاده های زیادی می شود در حالی که اگر خارجی ها از خودشان تعریف کنند، نام آن را «اعتراف» می گذارند! اما اگر از رقیب تعریف شود سخن امام را بازگو می کنند و می گویند باید برعکس آن رأی دهید. یا مثلا این جمله «ولایت فقیه ادامه ولایت رسول الله است» به درستی برای جوانان تبیین نمی شود و مسئولیت تبیین آن متوجه جنابعالی و محققین است.

عرب با اشاره به تأکید امام بر حضور مجتهدان در سیاست، تأکید کرد: مکررا جوانان ما می پرسند که چرا حوزویان و مراجع در امور سیاسی وارد نمی شوند و می گویند چرا وقتی نام یک خیابان در قم از الغدیر به یک نام دیگر تغییر می کند واکنش نشان داده می شود اما در مورد برخی امور مهم دیگر حرفی گفته نمی شود؟! برای مردم این سکوت قابل قبول نیست. جوانان می پرسند که جایگاه حوزه در حوادث کشور کجاست؟ لذا تعامل حوزویان با جامعه باید بیشتر شود.

باید هدف از برگزاری انتخابات روشن شود
حجت الاسلام و المسلمین کاظم قاضی زاده نیز با تبریک موفقیت های انتخابات اخیر، به موضوع مهم فلسفه سیاسی انتخابات در جمهوری اسلامی پرداخت و اظهار کرد: همه کسانی که متولی برگزاری مراحل مختلف انتخابات هستند باید مشخص کنند نگاهشان به انتخابات چیست؟ آیا هدف از این کار صرفا جلوگیری از متهم شدن ازسوی دنیاست تا به غربی ها بگوییم ما هم انتخابات داریم و به مردم هم دلگرمی بدهیم که در سرنوشت شان سهم دارند؟ یا اینکه واقعا انتخاب رأی مردم و حق الناس است؟

وی با انتقاد از آن‌چه تعاریف جدید در تعیین شرایط خبرگان خواند، یادآور شد: حق مردم حق الناس است و این امر اقتضائاتی دارد.

قاضی زاده گفت: اگر حضور حاج حسن آقا در انتخابات تهران بود تعداد آراء خیلی بیشتر از این بود و می توانستیم برگ زرین بزرگتری داشته باشیم.

ضرورت پذیرش تکثر در جامعه
در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی نیز با تقدیر و تشکر از مشی فکری و عملی یادگار امام طی سال‌های اخیر در تأکید بر اخلاق و آداب اسلامی و پایبندی به آن در مقابل بی اخلاقی ها، بر ضرورت پذیرش تکثر فکری در جامعه و گفت و گو میان افکار مختلف تأکید کرد و گفت: قرآن بر ترویج افکار تأکید می کند و ما که مدعی هستیم در مقابل رقبا باید این امر را رعایت کنیم.

وی تصریح کرد: تکثر به معنای گفتن یک سخن توسط چند صدا نیست، بلکه به معنای اندیشه های مختلف است.

مهریزی با بیان اینکه نپذیرفتن تکثر در پنج قالب قهر، فحش، توهین، نفرین و دعوا خود را بروز می دهد، تأکید کرد: تلاش کنیم تکثر را در فکر و عمل ترویج کنیم و به پنج شیوه مذکور متوسل نشویم.

در پایان این دیدار یادگار امام ضمن تشکر از حضار در سخنان کوتاهی با اشاره به این جمله امام که «اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا، به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته، اسلام، برای قرن ها، به طاق نسیان سپرده می شود» تأکید کرد:

 همه ما باید امام را به گونه ای به عنوان محور وحدت در جامعه اسلامی مان حفظ کنیم که تمام قومیت ها، مذاهب و جناح های سیاسی گوناگون بتوانند خود را در آیینه آن ببینند؛ گرچه جلوگیری از مصادره امام ممکن است هزینه هایی را در پی داشته باشد.

در ابتدای این دیدار نماز مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی اقامه شد.

 

اخبار سیاسی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
حضور سید حسن خمینی در پرتال امام خمینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قصه بی پایان نمایش های سیاسی در حرم امام (ره) و قطع سخنرانی سید حسن خمینی و احمدی نژاد / لاقل حرمت حرم امام (ره) را نگه دارید



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بازیگردانی این گروه قلیل از سوی چه کسانی است؟

قصه بی پایان نمایش های سیاسی در حرم امام (ره) و قطع سخنرانی سید حسن خمینی و احمدی نژاد / لاقل حرمت حرم امام (ره) را نگه دارید

سید حسن که دیگر با این قبیل رفتارها آشنا شده،در میان همهمه گروهی قلیل، سخنانش را تا انتها ادامه داد...

انتخاب : ظاهراً این قصه ی پرغصه ی قطع سخنرانی ها، از جمله "سر دادن شعار، حین اظهارات نوه امام (ره)" پایانی ندارد، دو سال پیش در چنین روزی ، محمود احمدی نژاد (در حالی که سخنران پس از او سید حسن بود) اعلام کرد که "گوش جان می سپاریم به سخنان رهبر معظم انقلاب" ... نوه امام ، به جایگاه آمد و شعارها شروع شد، نمی گذاشتند کلام او منعقد شود و تنها این جمله از او (در واکنش به شعارها) شنیده شد: "تا بوده همین بوده"... لحظاتی بعد، رهبری معظم به جایگاه آمدند، نوه امام (ره) را به آغوش کشیدند و تلویحاً نسبت به "رواج بی اخلاقی ها" انتقاد کردند.

به گزارش انتخاب اما ظاهراً این قبیل بی اخلاقی ها ادامه دارد، سال گذشته، محمود احمدی نژاد به شکلی جنجالی گرفتار همین رفتار شد (همان روزها نیز خطاب به احمدی نژاد نوشتیم که "خرما نتوان خورد از این خار که کشتیم") و امسال نیز، دوباره همان اتفاق، به شکلی نرم تر، تکرار شد و البته واکنش او نیز ، تکراری بود: نوبت شما هم می رسد آقای رییس!

 

سید حسن خمینی، یادگار امام (ره) امروز نیز سخنران مراسم بزرگداشت امام امت بود. او که دیگر با این قبیل رفتارها آشنا شده، در میان همهمه ی گروهی قلیل ، سخنانش را تا انتها ادامه داد و حرفهایش را زد، اما مردم حاضر در این مراسم، از طرز برخورد این گروه قلیل شگفت زده شده و ناخرسندی خود از اقدامات این گروه خودسر را پس از سخنان سید حسن ابراز داشتند.

 

نکته ی آزاردهنده اما، تقلیل بزرگداشت امام خمینی (ره) به یک نمایش سیاسی و جنجال های مصنوعی و سخیف، است که قطعاً باید از سوی مسئولین امر پیگیر شده تا چنین اتفاقی، بار دیگر در مراسمی چنین دیده نشود، شاید بهتر باشد ترتیب دهندگان چنین نمایشی، بازی خود را به محل و فضایی ببرند تا در شان همان بازی های سیاسی باشد، نه حریم حرم امام (ره) که روح او نیز، قطعاً از وقوع چنین اتفاقاتی، آزرده خاطر و دل شکسته است.

سخن از "فاصله ی عمیق سیاسی و اخلاقی سید حسن خمینی و محمود احمدی نژاد" نیست و نمی توان قطع هر دو سخنرانی را به دلایل مشابه فرض کرد، اما حفظ حرمت بیت و همچنین حرم امام (ره) برای موثرین و بازیگران سیاسی، از اوجب واجبات است و بایستی لااقل این حرمت، در حرم امام حفظ شود.

 

شعارها چه بود؟

در حین سخنرانی سیدحسن خمینی، جمعی از حاضران بارها شعارهایی از قبیل "مرگ بر ضد ولایت فقیه"، "خونی كه در رگ ماست هدیه به رهبر ماست"، "ما اهل كوفه نیستیم امام تنها بماند" و "این همه لشكر آمده به عشق رهبر آمده" سر دادند و سخنرانی نوه امام (ره) چندین بار به همین دلیل قطع شد.

 

سخنان یادگار امام (ره)

در مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) كه با حضور شخصیت‌های لشكری و كشوری و میهمانان خارجی برگزار شد، پس از قرائت قرآن و مرثیه‌سرایی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی به سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی ضمن تسلیت سالروز ارتحال امام(ره) با اشاره به آیه‌ای از قران كریم گفت: طبق آیه‌ای از قرآن كریم، حضرت ابراهیم(ع) از خداوند می‌خواهد كه او را جزو صالحین قرار دهد و لسان صدق به او عطا كند و نام نیك او را در میان آیندگان باقی بگذارد.

 

وی با تفسیر این آیه قرآن افزود: امام خمینی(ره) یكی از مصداق‌های این آیه است؛ چراكه امروز در 14 خرداد با وجود اینكه امام در میان ما نیست، اما بی‌شك دعای حضرت ابراهیم در مورد ایشان صدق می‌كند و خداوند او را جزو صالحین قرار داده و نام نیك او را در میان آیندگان باقی گذاشته است و حرف‌ها و اندیشه‌های امام در میان نسل‌های بعد از او باقی مانده و خواهد ماند.

نوه امام(ره) با بیان اینكه "امام خمینی(ره) خط بطلانی بر اندیشه‌های ماتریالیستی كشید"، تصریح كرد: دین قبل از انقلاب در جامعه ظهور و بروزی نداشت اما یكی از كارهای امام این بود كه دین را در اجتماع و حكومت دخالت داد و این اندیشه متعالی امام(ره) در آن دوران درخشید.

 

سیدحسن خمینی با اشاره به آیه دیگری از قرآن كریم مبنی بر اینكه حكومت به دست صالحان خواهد رسید، خاطرنشان كرد: اگر خداوند بخواهد كسی را ذلیل كند، كسی نمی‌تواند به او عزت دهد و اگر به كسی عزت دهد، كسی نمی‌تواند او را خوار كند. امام همواره نزد بسیاری عزیز بوده، هست و خواهد بود و نام نیك او در میان آیندگان باقی خواهد ماند؛ كما اینكه فریادش باقی مانده است.

 

وی با طرح این پرسش كه "چرا باید حكومت به دست صالحان برسد؟" گفت: "مستضعف" یكی از واژه‌‌های هویت‌دار در فرهنگ سیاسی ماست و مستضعف یعنی كسی كه دچار ضعف شده و جامعه موظف است به او یاری برساند. استضعاف تنها یك واژه در حوزه اقتصادی نیست بلكه در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و تربیتی نیز معنا دارد. بنابراین در فرهنگ دینی این صالحانند كه باید تلاش كنند تا استضعاف ریشه‌كن شود و جامعه باید مشكلات پیش آمده را برطرف كند و این با حضور صالحان در مسند حكومت امكان‌پذیر است.

 

سیدحسن خمینی در پایان، از حضور گسترده مردم كه از سراسر كشور در سالروز ارتحال امام (ره) حضور داشتند و نیز از حضور مسئولان لشكری و كشوری و میهمانان خارجی تقدیر و تشكر كرد./انتخاب