اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سیدهادی خامنه‌ای: دین حکومتی نمی‌خواهیم/ تفسیر ما از ولایت فقیه فرق می‌کند با چیزی که اینها می‌گویند



سیدهادی خامنه‌ای

سیدهادی خامنه‌ای: دین حکومتی نمی‌خواهیم/اصلاح‌طلبان، معتدل شده‌اند

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: قبل از این انتخابات همه می‌گفتند کاش آقای فلانی بیاید؛ چنین درخواستی برای این نبود که اصلاح‌طلبان اضطرار پیدا کردند و کسی را نداشتند بلکه به این دلیل بود که آقایان تغییر پیدا کردند و به این جریان نزدیک شدند، به‌گونه‌ای که اصلاح‌طلبان احساس کردند او هم می‌تواند اجراکننده قسمتی از اهدافشان باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در دیدار با جوانان اصلاح‌طلب در مشهد، بر ضرورت کار فرهنگی و نقش جوانان در تاثیرگذاری عمیق در جامعه تاکید کرد و گفت: نقش جوانان به ظاهر رسمیت و جایگاه حقوقی و اداری ندارد اما در عمل جامعه تحت تاثیر آن است. هرکس ابتکار عمل کارهای فکری و اندیشه‌ای را در جامعه داشته باشد، تاثیرگذار است و هرکس اول شروع کند اثرگذارتر است.

وی همچنین افزود: کار فرهنگی در دوران اخیر به حدی تاثیرگذار بوده که یک عده از جناح مقابل به این طرف متمایل شده‌اند. در سال ۷۶ در جریان انتخابات ریاست جمهوری ما از کاندیدای خودمان حمایت می‌کردیم، امروز کاندیدای جناح مقابل به این طرف نزدیک شده است. نمی‌خواهم بگویم این تحول صددرصدی بوده اما خیلی تغییرات اساسی است.

این فعال سیاسی در ادامه اظهار کرد: غالباً برداشت این است که آقای عسگراولادی تحولی در این اواخر پیدا کرده بود. این حرف‌هایی که ایشان زد بی‌حساب نبود. درست است که ایشان باز همان حرف‌های همیشگی را در جوابیه‌ها و بیانیه‌ها تکرار کرد اما همین که یک حرفی را ایشان طرح کرد و بسط داد که مسائل را طور دیگری باید دید، خود این حاصل تغییراتی است که ایجاد شده ولو این تغییرات در حد انتظارات ما نباشد.

وی افزود: از طرفی اصلاح‌طلبان هم در حدی پیش آمدند که صفر و صدی بودن را اصلاح کردند و معتدل شدند. در واقع اینکه خود ما هم آدم‌های واقع‌بینی شدیم، این خودش پیشرفت است. در مصاحبه با یکی از مجلات چند ماه پیش همین حرف‌ها را صراحتاً گفتم. مدام خبرنگار می‌پرسید آیا این تغییرات در شما هم ایجاد شده؟ گفتم بله، من هم تغییر کردم، دیگران هم همین‌طور. گفتم آقا یک کلمه بگویم راحتت کنم، همه ما تغییر کردیم. محترمانه‌تر این است که همه ما سر عقل آمدیم. همین که همه ما فهمیدیم چه باید کرد و چگونه باید گفت و چه چیزی باید خواست، این خودش پیشرفت است. نتیجه‌اش این است که دوستان در این چند سال نشستند و با زحمت در جلسات مختلف گفت‌وگو کردند، بحث کردند و چیزهایی را که نمی‌دانستند، فهمیدند اما این پیشرفت کافی نیست و ما باید دائماً این حرکت را ادامه بدهیم و توقف نکنیم.

رئیس پژوهشکده تاریخ اسلام در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد جایگاه روحانیت در حکومت، به تشریح تلقی خود در موضوع ولایت فقیه پرداخت و افزود: حکومت نباید دست قشر خاصی باشد و نه اینطور هست. اگر منظور ولایت فقیه است، تفسیر ما از ولایت فقیه فرق می‌کند با چیزی که اینها می‌گویند. نظر علما هم در این بحث متفاوت است. حتماً آراء مرحوم آخوند خراسانی در این مورد را دیده‌اید. در حوزه حکومت برخی علما گفته‌اند روحانیت لازم نیست در رأس باشد. استنادشان هم بر این نظر مرحوم آخوند است که حکومت خواه‌ناخواه افت و خیزهایی دارد؛ ظلم، خرابی، دزدی، خیانت، سرقت، امثال اینها. اگر روحانیت که به عنوان نمادهای دین شناخته می‌شوند مسئول مستقیم و تام و تمام چنین خرابی‌هایی باشند این در عمل ضررش برای دین بیشتر است تا نفعش و مردم را نسبت به دین بی‌اعتماد و بدبین می‌کند.

وی افزود: طرفداران حکومت دینی هم معتقدند چون دین برای حیات اجتماعی و اداره همه امور زندگی آمده پس با وجود یک انقلاب دینی باید حکومت هم دینی باشد. من خودم با ماهیت این موضوع مسأله‌ای ندارم اما روشی که پیشنهاد می‌شود خیلی متفاوت است با نظری که ما داریم. یکی از این تفاوت‌ها همین است که ما «حکومت دینی» می‌خواهیم ولی «دین حکومتی» نمی‌خواهیم. یعنی حکومت در چهارچوب دستورات دینی کار کند. این کار را چه کسی بکند؟ الزاما باید یک روحانی باید اانجام دهد؟ نه؛ کافی است قوانین با چارچوب‌هایی تنظیم شود که متناسب با اسلام باشد یا غیر متضاد با اسلام.

سیدهادی خامنه‌ای در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد ولایت فقیه استنباط ما این است که ولایت فقیه یعنی حکومت اسلامی. جزوه درس ولایت فقیه امام در نجف هم به همین عنوان ولایت فقیه یا حکومت اسلامی است. حکومت اسلامی فرمول مشخصی ندارد بلکه شرایط جامعه، هر زمانی می‌تواند به‌گونه‌ای آن را تعریف کند. همچنانکه دموکراسی در غرب یک امر شناخته شده و رسمیت یافته است اما مدل حکومت‌های غربی همه یک جور نیست. همه این حکومت‌های غربی متفاوت با مصادیق گوناگون دموکراسی است و حکومت اسلامی هم یکی از این مصادیق است. یعنی حکومت مبتنی بر دستورات و اندیشه‌های اسلامی باشد. روش کار به نحو پارلمانی باشد یعنی چهارچوب اسلام را در قوانین لحاظ کند. در واقع همین کاری که شورای نگهبان می‌کند و پیش‌بینی‌ای که در مشروطه برای حضور فقهای طراز اول شده بود اما عملی نشد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پایان تاکید کرد: من این حرف را از بیش از ۲۰ سال پیش بارها گفته‌ام که ولایت فقیه در واقع یعنی ولایت فقه و ولایت دین؛ ولایت هم به معنای حکومت است. 

/ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فرق ولایت فقیه ما وولایت فقیه اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت‌الله موسوی‌تبریزی : آیت‌الله خامنه‌ای موافق رهبری شورایی بودند/ این حرف‌ها ربطی به له یا علیه ولایت فقیه بودن ندارد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: در اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بحث شورایی اداره شدن رهبری مطرح شده بود و همه بزرگان، علما و مراجع و همین طور خود‌ آیت‌الله خامنه‌ای به آن رای دادند؛ در آن موقع هیچ‌کس حتی یک نفر هم نگفت که این بحث مخالفت با ولایت فقیه است.

آیت‌الله سیدحسن موسوی تبریزی در گفت‌وگو با ایلنا٬ با اشاره به مواضع اخیر سردار فیروزآبادی در خصوص مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مسئله شورایی اداره شدن رهبری یا فردی اداره شدن آن ربطی به له یا علیه ولایت فقیه بودن ندارد.

وی افزود: ولایت فقیه ممکن است با ترکیب فقهایی به صورت شورایی یا به صورت یک‌نفره اداره شود و ما در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران که تمام مراجع تقلید به آن رای دادند و علاوه بر آن خود حضرت امام خمینی‌(ره) و آیت‌الله خامنه‌ای هم به آن رای دادند مطرح شد که رهبر نظام جمهوری اسلامی یا باید مثل امام خمینی مورد قبول اکثریت مطلق جامعه باشد یا اینکه شورایی از مجتهدان و مراجع جامعه را اداره کنند.

دادستان اسبق کل انقلاب در زمان امام خمینی، با بیان اینکه اگر به قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنیم بسیاری از شبهات حل خواهد شد٬ تاکید کرد: اگر بنا بود شورایی بودن رهبری و مطرح کردن این موضوع ضدیت با ولایت فقیه باشد، چرا حضرت امام خمینی(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای و همه مراجع آن زمان در جامعه آن را مطرح کردند.

وی افزود: بعد از ۱۰ سال از تثبیت اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این مسئله مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و گفتند رهبریت نظام شورایی نباشد و به صورت فردی بهتر است و این هم یک نظریه‌ای است.

آیت‌الله موسوی تبریزی با بیان اینکه هنوز هم عده‌ای نظرشان این است که اداره شدن رهبری جامعه به صورت شورایی بهتر است و البته این موضوع در حال حاضر یک پیشنهاد است و قانون ما نیست؛ الان اگر کسی این نظریه را داشت باید در قانون اساسی تغییر ایجاد کند؛ چراکه در قانون اساسی فعلی جمهوری اسلامی بحث شورایی اداره شدن رهبری مطرح نیست و این موضوع فقط در قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی ایران بود؛ به همین دلیل بحث شورایی اداره شدن رهبری بعد از حضرت امام(ره) مطرح شد که از جمله افراد مطرح شده در شورای رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله موسوی اردبیلی بودند که این ترکیب به عنوان شورای رهبری رای نیاورد و در همین مجلس خبرگان هم مطرح شد.

آیت‌الله موسوی تبریزی افزود: همه هم می‌دانستند که این مسئله عین ولایت فقیه است و ضد قانون اساسی نیست٬ اما بالاخره رای نیاورد وقتی هم که رای نیاورد دنبال یک فرد خاص برای رهبری رفتند؛ لذا ابتدا مرحوم آیت الله گلپایگانی را مطرح کردند که ایشان برای رهبری رای نیاورد که بعد از ایشان٬ آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شدند و رای آوردند.

آیت‌الله موسوی تبریزی با بیان اینکه ارائه نظر در خصوص اختیارات مجلس خبرگان اشکال خاصی ندارد٬ گفت: معتقدم هرکسی٬ حتی یک نظامی هم نظر بدهند چراکه آزادی باید وجود داشته باشد که همه نظر بدهند و جواب ایشان هم گفته شود. همین حرفی که ایشان مطرح کرده، خیلی خوب است که تمام رسانه‌ها روی این موضوع بحث کنند و یادآوری کنند که در اولین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بحث شورایی اداره شدن رهبری مطرح شده بود و همه بزرگان، علما و مراجع و همین طور خود‌ آیت‌الله خامنه‌ای به آن رای دادند؛ در آن موقع هیچ‌کس حتی یک نفر هم نگفت که این بحث مخالفت با ولایت فقیه است.

وی افزود: ولایت فقیه یعنی اینکه فقه حاکم باشد و البته گاهی فقیه به تنهایی می‌تواند حاکم باشد و گاهی هم شورایی می‌تواند اداره شود؛ این موضوع بستگی به این دارد که نمایندگان مردم چه چیز را صلاح می‌دانند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: نمایندگان مردم در خبرگان قانون اساسی اولیه جمهوری اسلامی به این موضوع رای دادند که اگر کسی مثل امام خمینی مورد قبول اکثریت جامعه نبود رهبری نظام به صورت شورایی اداره شود اما در تجدید نظر خبرگان قانون اساسی که ۱۰ سال بعد از تصویب اولین قانون اساسی اتفاق افتاد توسط نمایندگانی که امام خمینی (ره) تعیین کرده بودند، این‌ها نظر دادند که رهبری به صورت فردی اداره شود و این موضوع هم به آرای عمومی گذاشته شد؛ در حال حاضر قانون اساسی ما این است که رهبری نظام به صورت شورایی نباشد و فقط با یک نفر اداره شود و آیت الله هاشمی هم این بحث تاریخی در مورد خبرگان را مطرح کردند که واکنش برخی به نقل تاریخ جای تعجب دارد.

 

اخبار سیاسی - ایلنا