اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سه آمریکایی ربوده شده در عراق آزاد شدند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل,سه آمریکایی ربوده شده در عراق آزاد شدند

مقام های آمریکایی و عراقی می گویند سه شهروند آمریکایی که ماه پیش در عراق ربوده شدند آزاد و به سفارت آمریکا در بغداد تحویل داده شده اند.

معلوم نیست که چه گروهی عامل ربودن آنها بود، اما مقام ها به شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران مظنون بودند و دولت آمریکا حتی از ایران برای آزادی آنها کمک خواسته بود.


حال هر سه نفر خوب توصیف می شود.


این سه نفر برای یک شرکت مقاطعه کار خصوصی در بغداد، پایتخت، کار می کردند که روز ۱۵ ژانویه ربوده شدند.


این سه نفر اولین شهروندان آمریکایی بودند که از سال ۲۰۱۱ که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کردند در این کشور ربوده می شدند.


یک مقام وزارت کشور عراق به خبرگزاری رویترز گفت که "سه آمریکایی در ناحیه یوسفیه در جنوب بغداد آزاد شدند".


به گفته او این افراد تحویل نیروهای اطلاعاتی شدند و بعد به مقام های آمریکا در سفارت این کشور تحویل داده شدند.


وزارت خارجه آمریکا از نیروهای امنیتی عراق، وزارت دفاع این کشور و سازمان های اطلاعاتی آن تقدیر کرد.


پنتاگون گفت که ارتش آمریکا در عملیات آزادی این افراد نقشی نداشت. هویت این افراد که قرار بود سه شنبه شب از عراق خارج شوند فاش نشده است.


آنها هنگام بازدید از خانه مترجم خود - که او نیز ربوده شد - در شهرک دوره ربوده شدند.


سال گذشته شبه نظامیان شیعه مظنون اصلی در ربوده شدن گروهی از کارگران مقاطعه کار ترکیه که بعدا آزاد شدند بودند. همچنین ربایش گروهی شکارچی از قطر که هنوز آزاد نشده اند به آنها نسبت داده شد.


پس از ربوده شدن سه آمریکایی در ماه ژانویه دولت آمریکا از ایران هم درخواست کمک کرد. البته مقام‌های آمریکایی پس از حادثه گفته بودند که واشنگتن شاهدی بر دخالت ایران در این ماجرا ندارد.


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا درباره سرنوشت سه آمریکایی ناپدیدشده در بغداد با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش گفت‌وگو کرده و از او خواسته بود "اگر ایران راهی برای کمک کردن می‌داند یا این که به شیوه‌ای می‌تواند برای گرفتن نتیجه درست، تاثیری داشته باشد" اقدام کند.


حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پنجم بهمن (۲۵ ژانویه) در پاسخ به درخواست آمریکا گفت "در ارتباط با آنچه که در عراق رخ داده است اگر ایران بتواند کمکی بکند بر اساس سیاستگذاری‌هایی که در کشور انجام می‌شود این امر پیگیری می‌شود."


سخنگوی وزارت خارجه ایران، این گونه کمک‌ها را مبتنی بر "نگرش انسان‌دوستانه" ایران توصیف کرده و گفته "سیاست جمهوری اسلامی در مورد مسائل انسان‌دوستانه، انجام کمک در صورتی که توانایی آن را داشته باشد است."

 

 اخبار  بین الملل -  ایران,بی بی سی 


ویدیو مرتبط :
داستان زنان آمریکایی که فرزندشان ربوده شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزادی سه آمریکایی‌ ربوده شده در عراق


منابع امنیتی از آزادی سه آمریکایی که ماه گذشته در پایتخت عراق ربوده شده بودند، خبر دادند.

خبرگزاری فارس: منابع مطلع امنیتی از آزادی 3 آمریکایی ربوده شده در عراق خبر دادند.

به نوشته وبگاه  شبکه «اسکای نیوز» ، این سه آمریکایی که در سلامتی کامل به سر می‌بردند امروز (سه‌شنبه) تحویل مقام‌های سفارت آمریکا در بغداد شدند.

مقام‌های عراقی بدون اشاره به جزییات بیشتر تنها اعلام کرده بودند که این سه آمریکایی ماه گذشته در آپارتمانی ربوده شدند.

رسانه‌های آمریکایی و برخی از رسانه‌های عربی پیشتر ادعا کرده بودند که این سه آمریکایی را گروه‌های شبه نظامی طرفدار ایران ربوده‌اند در صورتی که هیچ سندی دال بر تایید این ادعا وجود نداشت.