اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرانجام تکلیف بهای طلا روشن شد + جدول قیمت‌ها



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سرانجام تکلیف بهای طلا روشن شد + جدول قیمت‌ها

پس از آن که اعلام شد از اواخر هفته گذشته، فهرست ۹ اولویت وارداتی کالا‌ها، مشمول دریافت ارز مبادلاتی خواهد شد و از آنجا که شمش طلا نیز‌ یکی از کالاهای فهرست شده در این گروه کالایی قرار دارد، تناقض‌ها پیرامون تعیین تکلیف طلا و بهای آن شدت گرفت. در حالی که بانک مرکزی، مخالف تعیین بهای طلا با ارز مبادله‌ای است، ‌گویا سازمان توسعه تجارت، شمش طلا را نیز مشمول دریافت ارز مبادله‌ای دانسته بود!

به گزارش «تابناک»، با اعلام سازمان توسعه تجارت، قرار بر آن شد که اولویت ۹ در گروه‌های وارداتی نیز از این پس مشمول دریافت ارز مبادلاتی شود؛ تصمیمی که به یک دلیل هم برای بانک مرکزی و هم برای سازمان توسعه تجارت دردسرساز خواهد بود: شمش طلا یکی از کالاهای این گروه است.

بنا بر این گزارش، هنوز مدت زمان بسیاری از تقاضای اتحادیه طلا و جواهر برای قیمت‌گذاری طلا با نرخ مبادلاتی نمی‌گذرد که این تقاضا مورد مخالفت بانک مرکزی واقع شد. در‌‌ همان زمان نیز انتقادات شدیدی به این کار هم از سوی کار‌شناسان و از هم از سوی بانک مرکزی صورت گرفت.

در این باره، استدلال بانک مرکزی آن بود که در جایی که هنوز طلا ارز مبادلاتی دریافت نمی‌کند، منطقی نیست که قیمت‌گذاری به نرخ مبادلاتی باشد. استدلال کار‌شناسان اما افزایش قاچاق و خروج طلا از کشور به دلیل اختلاف بهای طلا در ایران و بازار جهانی بود.

امروز اخبار ضد و نقیض در خصوص قیمت‌گذاری طلا زیاد بود

در آغاز کار، رئیس اتحادیه طلا ابراز امیدواری کرده بود که با اقدام به تخصیص ارز مبادله‌ای به گروه ۹ طلا نیز بر مبنای ارز مبادلاتی قیمت‌گذاری شود؛ کاری که بی‌گمان اتحادیه طلا از آن استقبال می‌کرد، زیرا به اعتراف فعالان این صنف با این ترتیب و با کاهش بهای طلا در بازار داخلی، دوباره رونق به این بازار که پس از افزایش بها با کساد روبه‌رو شده بازخواهد گشت.

اما پس از آن محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد با سازمان توسعه و تجارت برای حذف طلا از اولویت ۹ رایزنی کرده و قرار است، طلا از این فهرست حذف شود. بهمنی اظهار کرده بود: اولویت نهم کالایی نیز مشمول دریافت ارز مبادله‌ای شدند و از این پس کالاهای این اولویت نیز می‌توانند ارز به قیمت مبادله‌ای دریافت کنند؛ البته به استثنای طلا و فلزات گرانبها که با وجود قرار داشتن در اولویت نهم، همچنان ارز مبادله‌ای به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

اما پس از آن انتشار لیست نهایی فهرست گروه ۹ نشان می‌داد که هنوز طلا جزو این گروه و مشمول دریافت ارز مبادله‌ای است. کیومرث فتح الله کرمانشاهی در این خصوص اظهار کرد: مسئولیت بحث ارز واردات و ثبت سفارش با سازمان توسعه تجارت و مسئولیت خروج طلا با بانک مرکزی است. هر نظریه‌ای که بانک مرکزی در رابطه با طلا دارد، درست است و اگر اختلاف نظری هم بین سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی باشد، قطعاً ابهامات در نشست بین وزیر صنعت و رئیس کل بانک مرکزی رفع می‌شود.

این سخنان حاکی از آن بود که طلا هنوز جزو اولویت ۹ است و مشمول دریافت ارز مبادلاتی. موضوعی که منجر به آن شد تا بلافاصله مسئولان بانک مرکزی دست به کار شوند تا تلاش خود را برای حذف طلا از این گروه صورت دهند.

اما سرانجام این سخنگوی مرکز مبادلات ارزی بود که اعلام کرد، طلا از فهرست گروه ۹ حذف شده است. صمد کریمی گفت: بر پایه قانون پولی و بانکی کشور و نیز قانون عملیاتی بانکداری بدون ربا، کنترل و مدیریت بازار طلا از اختیارات بانک مرکزی است. از این روی، واردات طلا همچنان با ارز متقاضی صورت خواهد پذیرفت. طلا مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نیست و از این روی، در راستای سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی و با هدف حفظ ثبات بازار طلا، این کالا همچنان با ارز متقاضی واردات خواهد شد.

بنابراین، طلا همچنان با نرخ کنونی در بازار باقی خواهد ماند و کاهش قیمتی که شاید برخی منتظر آن بودند، تحقق نخواهد یافت؛ کاری که باید از آن استقبال کرد، زیرا در صورت قیمت‌گذاری طلا با نرخ مبادلاتی، دو پیامد مهم برای اقتصاد کشور پدید می‌آمد.

اول و از همه مهمتر به دلیل اختلاف قیمتی که با این اقدام در بازار داخلی و جهانی طلا به وجود می‌آمد، سیل قاچاق طلا از مرزها شدت می‌گرفت. در واقع نرخ ارز مبادلاتی که نوعی از یارانه ارزی برای کالا‌هاست، منجر به آن می‌شد که اتفاقی که اکنون در خصوص سوخت می‌بینیم در بازار طلا و فلزات گرانبها نیز به وقوع می‌پیوست.

دومین پیامد مهم این کار، آن بود که با تغییر قیمت یکباره بهای طلا، بازار طلا دوباره با تنش روبه‌رو شده و ثباتی که هم اکنون در بازار بعد از مدتی می‌بینیم، نیز از بین می‌رفت. با این کار و با کاهش بهای طلا، بار دیگر سیل نقدینگی روانه بازار طلا می‌شد و در نتیجه حباب قیمتی شدیدی در بازار شکل می‌گرفت که هیچ تناسبی با فرمول قیمت گذاری آن نداشت؛ موضوعی که می‌توانست در شرایط حساس کنونی منجر به ازدیاد مشکلات بانک مرکزی و مسئولان ذی‌ربط دیگر شود.

قابل توجه آنکه هم‌اکنون افزایش بهای طلا در بازار، کاملاً منطقی و متناسب با رسد نرخ ارز و افزایش بهای اونس جهانی طلاست. بر خلاف آن که برخی گمان می‌کنند، بهای طلا و افزایش آن در هفته‌های اخیر حبابی و در نتیجه جو روانی بازار است، ولی رشد بهای طلا کاملاً منطقی و ناشی از افزایش نرخ ارز و رشد بهای جهانی است؛ موضوعی که بانک مرکزی نیز به آن اذعان کرده است./تابناک

 
 

 قیمت فروش سکه و طلا در بازار ایران(تومان)-ساعت به روز رسانی:   18:10 شنبه 07/11/91
تمام سکه بهار آزادی طرح قدیم: 1400000
تمام سکه بهار آزادی طرح جدید: 1434000
نیم سکه بهار آزادی : 715000
ربع سکه بهار آزادی : 428000
سکه یک گرمی : 310000
قیمت هر مثقال طلای 18 عیار: 602000
قیمت هر گرم طلای 18 عیار: 138970


ویدیو مرتبط :
گزارشی از بهای نفت و طلا در جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سقوط عمودی بهای طلا + جدول قیمت‌ها/ دلار آزاد ۳۵۱۵ تومان



سقوط عمودی بهای طلا + جدول قیمت‌ها

روز گذشته بهای جهانی طلا با یک سقوط شدید به پایین‌ترین رقم خود از سال ۲۰۱۱ رسید و در ۲۴ ساعت گذشته با بیش از ۸۴ دلار سقوط یک رکورد تاریخی را در سقوط عمودی به ثبت رساند. در همین رابطه تحلیل‌های گوناگونی درباره تأثیر این سقوط در بازارهای جهانی و بازار داخلی ایران وجود دارد.

روز گذشته بهای جهانی طلا با یک سقوط شدید به پایین‌ترین رقم خود از سال ۲۰۱۱ رسید و در ۲۴ ساعت گذشته با بیش از ۸۴ دلار سقوط یک رکورد تاریخی را در سقوط عمودی به ثبت رساند.

در همین رابطه تحلیل‌های گوناگونی درباره تأثیر این سقوط در بازارهای جهانی و بازار داخلی ایران وجود دارد.به گزارش «تابناک»، روز گذشته، بهای جهانی طلا یک سقوط تاریخی را به ثبت رساند که این سقوط ناشی از اعلام بانک مرکزی قبرس برای احتمال فروش ذخایر طلا و فلزات گرانبهای این کشور برای پوشش هزینه‌ها و فرار از بدهی‌های مالی این کشور بود که به تازگی از سوی اتحادیه اروپا به شدت در فشار قرار گرفته است.

بنابراین، همین اعلام کافی بود تا سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی، با یک اقدام عجولانه از موضع خرید به موضع فروش روی آورند و نتیجه این امر، سقوط بیش از ۸۴ دلاری بهای طلا در ۲۴ ساعت گذشته و رسیدن بهای اونس به پایین‌ترین رقم در دو سال گذشته بود.

بنا بر این گزارش، هرچند قبرس در هفته‌های اخیر موافقت اتحادیه اروپا برای دریافت یک وام اضطراری را دریافت کرده است، ‌ترس از ادامه بدهی‌های بانک‌های تجاری این کشور، منجر به ‌چنین اعلامی از سوی بانک مرکزی این کشور شده است. بانک مرکزی قبرس اعلام نموده که به احتمال زیاد، پانصد میلیون دلار از ذخایر طلای خود را به فروش خواهد رساند.

دیدگاه تحلیلگران و متخصصان

در همین رابطه پاتریسیا مور، نایب رئیس بانک نوا السکوتیا و متخصص امور اقتصادی و بازارهای سرمایه بر این باور است که شایعه فروش ذخایر طلای قبرس، تأثیر بسیار منفی بر بازار طلا گذاشته است؛ البته این تأثیر منفی همراه شد با فروش‌های اتوماتیک در بازارهای سرمایه آمریکا و اروپا که به دلیل سقوط طلا به زیر سطح حمایتی ۱۵۷۷ دلار بود.

از سوی دیگر، پیتر هوگ، دبیر تجارت جهانی در کیتکو متال، بر این باور است که هرچند این شایعه منجر به سقوط شدید بهای طلا در بازارهای آمریکا و اروپا شده است، ‌تصمیم بانک مرکزی ژاپن برای ادامه چاپ پول و سیاست تسهیل مقداری و همچنین تأکید فدرال رزرو آمریکا برای ادامه تسهیلات مقداری در آمریکا منجر به آن خواهد شد که در ‌‌نهایت بهای طلا دوباره به سطح قبلی خود در طولانی مدت باز‌گردد.

تأثیر سقوط در بازار داخل

در همین حال بهای طلا در بازار تهران نیز از صبح امروز شاهد روند نزولی در قیمت‌هاست. روز پنج شنبه بهای سکه تمام برابر با یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان بود که امروز در نخستین ساعات مبادلات در بازار تهران، با یک سقوط محسوس به رقم یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده است.

البته روند نزولی بهای طلا در بازار تهران همزمان با پایان تعطیلات نوروز و پس از اصلاح قیمت ارز در بازار تا اندازه‌ای اصلاح و کاهش یافته بود؛ اما تأثیر سقوط بهای اونس جهانی طلا در بازار تهران از صبح امروز خود را نشان داده است.

در خصوص ادامه این روند در بازار ـ چه در داخل و چه در خارج ـ دو بحث و تحلیل ‌مطرح است؛ نخست این که ادامه موضع فروش در بازار، می‌تواند به سقوط بیشتر قیمت طلا و همزمان اصلاح دوباره در بهای ‌ارز و دلار منجر شود. دوم آنکه تغییر موضع از فروش به خرید و استراتژی خرید در قیمت پایین در بازار و به ویژه در بورس کالا از سوی سرمایه‌گذاران، منجر به تثبیت بهای طلا در روزهای آتی (البته پس از یک سقوط یک یا دو روزه) و سرانجام بازگشت بهای طلا به سمت روند صعودی خواهد بود.

خلاصه آن که درباره وضعیت بها در روزهای آینده در بازار داخل، باید منتظر ماند تا دید که سقوط بهای اونس تا چه میزان و با چه شتابی در بازار داخل تأثیر خواهد گذاشت و در پایان، این تأثیر منجر به چه اصلاحی در بهای ارز خواهد شد. اگر چنانچه بهای ارز و دلار در برابر سقوط بهای طلا مقاومت نشان دهد، احتمال آنکه بهای طلا ظرف روزهای آینده تثبیت یا حتی تقویت شود وجود دارد، ولی اگر تا آخرین ساعات معاملات امروز، بهای طلا منجر به اصلاح بهای ارز نیز شود، می‌توان گفت در ۲۴ ساعت آینده، بهای سکه طلا تمام بهار در بازار به محدوده یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان نیز برسد.

هم‌اکنون بهای دلار در بازار آزاد تهران تا این ساعت برابر با ۳۵۱۵ تومان است و بهای طلا بر اساس جدول زیر است:

قیمت طلا در بازار تهران,بهای دلار در بازار آزاد تهران

تابناک