اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سخنگوی وزارت خارجه:دور دوم سفرهای اروپایی رئیس جمهور در راه است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

جابری انصاری گفت: دور دوم سفرهای اروپایی رئیس جمهور در ماه‌های آینده که خیلی فاصله هم نخواهد افتاد، انجام خواهد شد.

حسین جابری انصاری عصر امروز پس از دیدار از خبرگزاری صدا و سیما در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار این خبرگزاری با بیان اینکه  در مرحله پسابرجام و  مرحله گشایش جدید در فضای مناسبات خارجی جمهوری اسلامی ایران هستیم افزود: در دوران جدید ازمزیت‌های قبلی که داشتیم همچنان برخوردار خواهیم بود و مسیر اقتصاد مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد.

وی گفت: برنامه های ملی کشور چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه روابط خارجی ادامه پیدا خواهد کرد اما مزیت جدیدی  که پسابرجام ایجاد خواهد کرد گشایش در برخی حلقه‌های روابط خارجی جمهوری اسلامی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در شرایط جدید شاهد مجموعه ای از مبادلات، ‌رفت و آمدها،‌سفرهای دیپلماتیک و امضای تفاهم‌نامه‌ها در زمینه اقتصادی، ‌سیاسی و جنبه‌های مختلف روابط با کشورهای دیگر جهان هستیم.

جابری انصاری گفت: سفر اروپایی رئیس جمهور، نمونه یا  نمودی از این دوران جدید است که به ایتالیا و فرانسه انجام شد و در هر دو کشور سند اساسی که موردتوافق قرار خواهد گرفت نقشه جامع روابط بین دو کشور خواهد بود؛ نقشه راهی که افق چندین ساله آینده را در برابر دو کشور مشخص می کند.

وی ادامه داد: در ذیل این نقشه مجموعه ای از توافقات و تفاهم‌نامه‌های مشترک در زمینه های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی در این دو سفر در دست اقدام است که از آن جمله می توان در زمینه اقتصادی به برخی توافقنامه‌ها در حوزه حمل و نقل به‌ویژه هوایی اشاره کرد؛ و همینطور در زمینه خودروسازی و موارد دیگر.

جابری انصاری گفت: امیدواریم در فضای جدید امکان رفع برخی مشکلات و آسیب‌هایی که در حوزه حمل ونقل هوایی با آن مواجه بودیم فراهم شود.

وی افزود: با توافق هایی که صورت خواهد گرفت با افق یکی، دو دهه آینده در این حوزه‌ها زمینه‌های گسترده جدیدی فراروی کشور قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دیگر سفرهای دیپلماتیک گفت: برخی سفرهای خارجی به ایران و سفرهای مقامات داخلی از جمله رئیس جمهور و وزرا، درخصوص جدول زمانی آن توافق صورت گرفته که می توان در این خصوص به سفر وزیر امورخارجه آلمان به کشورمان که در روزهای آینده انجام می‌شود اشاره کرد.

جابری انصاری افزود: برخی سفرها هم در دستور کار است و توافقات اولیه آن صورت گرفته است اما درباره تاریخ قطعی و نهایی آن در مجاری دیپلماتیک تصمیم گیری خواهد شد، از جمله سفر آینده اروپایی رئیس جمهور در ماه‌های آینده که دور دوم سفرهای ایشان خواهد بود.

وی گفت : همچنین مقامات کره و ژاپن برای سفر به ایران  ابراز تمایل کرده‌اند.

جابری انصاری افزود: در مجموع در مرحله جدید شاهد حرکت دیپلماتیک وسیع‌تری نسبت به گذشته بین ایران و سایر کشورها خواهیم بود. گر چه همواره بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای جهان شبکه ای از روابط و رفت و آمدها بوده است اما در مرحله جدید شاهد گسترش و حجم بیشتری از این سفرهای دوطرفه خواهیم بود .

وی درباره دور دوم سفرهای اروپایی رئیس جمهور گفت: در مورد برخی کشورها توافق کلی صورت گرفته است که به وقت آن اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

* سعودی ها عامل بحران
جابری انصاری در ادامه عربستان را منشأ ایجاد تنش و بحران در منطقه دانست و گفت: امیدواریم این دولت به رشد خود بازگردد و از ادامه سیاست های بحران آفرینی دست بردارد چراکه این بحران ها و اقدامات تخریبی هزینه نهایی را برای دولت های منطقه ایجاد می کند و بیش از همه تاثیرات منفی را بر خود عربستان سعودی خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت سعودی افزود:‌کسانی که در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کنند نباید به سوی دیگران سنگ پرتاب کنند چراکه خود از جمله نخستین آسیب دیدگان این اقدام خواهند بود و امیدواریم دولت مردان سعودی به مسیر صلح، عقلانیت و تدبیر و سیاست های مبتنی بر منافع کشورهای منطقه و امت اسلامی بازگردند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص مواضع قاطع رئیس جمهور در برابر گستاخی های دولت سعودی و اینکه آیا این موضع نشان از تغییر در سیاست های ایران در برابر این دولت دارد گفت: سخنان آقای روحانی در چارچوب سیاست های سابق و اصولی ما در تعامل با مسائل منطقه‌ای است.

جابری انصاری افزود: ‌واقعیت این است که سعودی ها سیاست مبتنی بر بحران و تنش آفرینی را مدتهاست در طول یک دهه گذشته در دستور کار خود قرار داده و با کمال تاسف منافع عربستان را در این سیاست ها تعریف کرده اند و این نقطه مقابل سیاست سابق و اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه تنش و بحران را در منطقه غرب آسیا و در محیط کشورهای اسلامی و پیرامونی خود برنمی تابد و نه تنها چنین سیاستی را در برنامه ندارد بلکه مجموعه سیاست ها و هدف گیری هایش در چارچوب حل بحران های موجود و خروج این منطقه از وضعیت بحرانی است.

وی افزود:‌ درسطح گفتمان و خطاب سیاسی به طور طبیعی وقتی برخی از کشورها یا مقامات خارجی از حدود معمول خارج می شوند به طور طبیعی پاسخ مناسب را هم دریافت خواهند کرد.

جابری انصاری با تاکید بر اینکه به هیچ وجه در پی ایجاد تنش در محیط بین الاسلامی و مسلمان نشین نیستیم گفت: جمهوری اسلامی ایران در عین حال بر اساس سیاست سابق خود بطور روشن و شفاف بر مواضعش تاکید می‌کند و این مسیر را ادامه خواهد داد و بر آن ثابت قدم خواهد بود و در موارد ضروری نیز مواضع سیاسی لازم را به همین منظور اتخاذ خواهد کرد.

 

اخبار سیاست خارجی - صدا و سیما

 


ویدیو مرتبط :
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طرفدار تراکتورسازی است !!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا



سخنگوی وزارت امور خارجه , واکنش افخم به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه‌ ای بی سی را پا فشاری کاخ سفید بر گزینه غیر منطقی و غیر قانونی جنگ توصیف کرد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه ای بی سی را پا فشاری کاخ سفید بر گزینه غیر منطقی و غیر قانونی جنگ توصیف کرد.

مرضیه افخم تاکید نمود: گروگان گیری سیاست خارجی آمریکا توسط لابی های با نفوذ یک باور تثبیت شده در کانون های فکری آمریکاست اما توسل به گزینه نظامی صرفا بمنظور تامین منافع این لابی ها به بهای نقض اصول حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و مقابله با افکار عمومی امر قابل توجیهی نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار امیدواری کرد دولت اوباما با درس گرفتن از تجربه ناموفق تقابل دولتهای قبلی آمریکا با ملت ایران، بپذیرد که استفاده از ادبیات تهدید آمیز علیه جمهوری اسلامی ایران کمترین تاثیری در اراده دولت و ملت ایران برای احقاق حقوق مسلم هسته ای خود از جمله غنی سازی در داخل ایران نخواهد داشت و تنها با زبان تکریم و احترام است که می توان با ایران وارد تعامل شد.

افخم اضافه کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها بر عدم هرگونه انحراف در برنامه هسته ای ایران تاکید نموده است و همانگونه که جناب دکتر روحانی رئیس جمهور محترم اخیرا اعلام نموده اند ما به طولانی شدن حد مذاکرات هسته ای مخالفیم و معتقدیم در صورت وجود اراده لازم در طرف مقابل، به سرعت می توان راه حل مناسبی برای این موضوع پیدا کرد./فارس