اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیباکلام: بر تعداد هواداران دولت افزوده خواهد شد



اخبار,اخبار سیاسی , صادق زیباکلام

بی‌شك اگر دولت اصولگرا و متبوع خودشان توافق وین را امضا می‌كرد آن را یك پیروزی بزرگ و قهرمانانه می‌خواندند و بارها از دولت و تیم مذاكره‌كننده تشكر می‌كردند.

معمولا در همه جوامع این‌گونه است كه وقتی دولتی روی كار می‌آید چند ماه بعد در نظرسنجی‌ها كمی از محبوبیتش كاسته و این امری طبیعی شمرده می‌شود چرا كه بسیاری از كسانی كه دولتی را برگزیده‌اند ممكن است عنوان كنند بخشی از توقعات و انتظارهای‌شان برآورده نشده است.

 بی‌شك این مساله در مورد دولت حسن روحانی هم وجود دارد و ممكن است گروهی بیان كنند مطالبات‌شان در این دولت روی زمین مانده ولی در عین حال علوم سیاسی به ما آموخته است این‌گونه نظرسنجی‌ها خیلی نمی‌تواند قابل اتكا باشد.

واقعیت این است كه نظر سنجی اصلی در واقع دردوره بعد از ریاست‌جمهوری انجام می‌شود. و آنجاست كه می‌توان نظر واقعی مردم را نسبت به دولت دید. بسیاری ممكن است در یك دوره یك تا چهارساله به دولت انتقاد داشته باشند و در نظرسنجی‌ها بگویند از عملكرد دولت راضی نیستند اما به این معنی نیست كه لزوما در انتخابات هم به آن دولت و آن شخص رای ندهند.

 به اعتقاد من این ملاحظات كلی درمورد حسن روحانی و دولتش هم صدق می‌كند. بنابراین چیزی كه مهم است احساس واقعی مردم است كه در پایان آن چهارسال و نتیجه آرای انتخابات نمود پیدا می‌كند.

 در حال حاضر اگر از مردم بخواهیم در مورد دولت اظهارنظر كنند ممكن است از عدم رضایت خود از دولت سخن بگویند اما اگر همین فردا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود بی‌شك حسن روحانی دوباره رییس‌جمهور ایران خواهد شد و نه تنها ١٩ میلیونی كه سال ٩٢ به او رای دادند دوباره او را انتخاب می‌كنند بلكه سبد رای روحانی پربارتر هم خواهد شد و بخش قابل توجهی از كسانی كه به روحانی رای خواهند داد به خاطر حصول توافق هسته‌ای است.

 به عقیده من یكی از دلایل ناراحتی اصولگرایان تندرو از توافق به همین دلیل است. تندروها مخالفت‌شان به محتوای توافق وین نیست بلكه از این ناراحتند كه چرا این پیروزی به پای دولت روحانی و حامیان اصلاح‌طلبش نوشته خواهد شد.

 بی‌شك اگر دولت اصولگرا و متبوع خودشان توافق وین را امضا می‌كرد آن را یك پیروزی بزرگ و قهرمانانه می‌خواندند و بارها از دولت و تیم مذاكره‌كننده تشكر می‌كردند. به طور كلی می‌توان نتیجه گرفت پایگاه اجتماعی دولت در آغاز سال سومش خوب و رضایت‌بخش است و همین پایگاه اجتماعی می‌تواند در انتخابات آینده مجلس هم نقش آفرینی كند و اگر انتخابات آزاد و با حضور همه سلایق سیاسی برگزار شود قطع به یقین دو سوم كرسی‌های مجلس آینده از آن ائتلافی از اصلاح‌طلبان و افراد مورد حمایت دولت خواهد شد. اصولگرایان بهتر از هر كسی بر این موضوع واقف هستند و از همین رو خط آتش گسترده‌ای را علیه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدارك خواهند دید.

از جمله موانعی كه در مسیر انتخابات آینده مجلس پیش روی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت وجود دارد بحث رد صلاحیت‌هاست كه بر نتیجه انتخابات و همچنین تاثیر پایگاه اجتماعی دولت در نتیجه انتخابات اثرگذار خواهد شد.

 اما با همه این موانع هم بی‌تردید مجلس دهم رابطه‌ای بدتر از مجلس نهم با دولت روحانی نخواهد داشت و می‌توان گفت تركیب مجلس نهم با مجلس دهم شبیه هم خواهد بود با این تفاوت كه از تعداد اعضای جبهه پایداری و اصولگرایان تندرو در مجلس كم خواهد شد و بر تعداد هواداران دولت افزوده خواهد شد.

صادق زیباكلام _ پژوهشگر و تحلیل گر

 

اخبار سیاسی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
پایان نامه بررسی تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر روند درآمدهای مالیاتی دولت...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش رویانیان به مرگ هوادار پرسپولیس:تسلیت می گویم اما هواداران خودشان را کنترل کنند/هیئت دولت نقشی در آمدن پولادی به پرسپولیس نداشت



 

 

 

تیم فوتبال پرسپولیس ,  محمدرضا رویانیان

 

 

 

مدیر عامل پرسپولیس مهمان تلفنی امشب برنامه نود بود.

محمد رویانیان در واکنش به مرگ هوادار پرسپولیس به خاطر شکست دادن استقلال گفت:«متاسفم.من تسلیت عرض می کنم به خانواده این مرحوم اما باید بگویم که ما از این قضیه مطلع نبودیم ولی بلافاصله پس از اطلاع تیمی از باشگاه را به اهواز فرستادیم تا با خانواده این مرحوم ابراز همدردی کنند.این وظیفه ما است که همدردی خودمان را ادامه بدهیم.مطمئن باشید که ارتباط ما با خانواده این مرحوم برقرار خواهد بود.»

او که این حرف ها را در برنامه نود می زد این را گفت و ادامه داد:«اولین دفتر طرفداران در خوزستان را به نام ایشان ثبت می کنیم.ولی به جوانان توصیه می کنم که شور بازی استقلال و پرسپولیس را در خودشان کنترل کنند.استقلال و پرسپولیس از تیم های بزرگ ایران هستند وهمه عضو یک خانواد.ما همه ایرانی هستیم و باید به هم احترام بگذاریم.»

در ادامه این گفت و گوی تلفنی فردوسی پور بحث را به حضور مهرداد پولادی در پرسپولیس کشاند و از نقش هیئت دولت در این انتقال حرف زد که رویانیان این واکنش را نشان داد:«نه هیئت دولت هیچ نقشی در این انتقال نداشته است.تمام کارهای این انتقال را خودم انجام دادم.من با مسئولان مس رایزنی کردم و از آنها به خاطر اتفاقاتی که افتاد عذر خواستم.من به مسی ها ادب نشان دادم دوستان تسلیم ادب و سماجت من شدند.»

رویانیان در پاسخ به این سوال که شما گفته بودید پولادی را در لیگ برتر هم بازی می دهید و می خواهید قانون را دور بزنید هم این واکنش را نشان داد:«ما مخلص قانون هم هستیم.اصلا این طور نیست و پولادی را فقط برای حضور در لیگ قهرمانان به خدمت گرفته ایم.»

رویانیان در ادامه حرف هایش یک بار دیگر با انتقاد از برنامه ریزی سازمان لیگ برتر گفت:«من باید یک بار دیگر به این برنامه ریز گله کنم.مسئولان سازمان لیگ دو روز پس از بازی ما در لیگ قهرمانان می خواهند بازی ما با داماش را برگزار کنند که این واقعا انصاف نیست.در ضمن دوستان می گفتند که نمی شود به فاصله دو روز از هم در ورزشگاه آزادی دو بازی را برگزار کرد اما دوشنبه استقلال با سایپا بازی کرد و ما باید روز سه شنبه در همین ورزشگاه به مصاف حریف خود برویم.»

اما حرف های پایانی مدیر عامل پرسپولیس که در مورد رتبه این تیم در جدول رده بندی حرف زد و گفت:« تمام تلاش ما این است که پرسپولیس بتواند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کند.»