اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زنگ خطر گرانی مسكن به صدا درآمد



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار مسکن

دی ماه سال گذشته بود كه بانك مركزی در گزارش خود در مورد میزان سرمایه گذاری های ساختمانی بخش خصوصی در سال ٩٣ گفت و به كاهشی اشاره كرد كه در چهار و نیم سال گذشته بی‌سابقه بود . هر چند در آن زمان توجه خیلی خاصی به این آمارها نشد اما كارشناسان تیزبین مسكن در همان زمان پیش‌بینی‌هایی را در مورد كاهش عرضه ساختمان و افزایش قیمت مسكن در سال ٩٤ كردند.

هرچند بحث‌های مختلفی در ماه‌های پایانی سال در خصوص قیمت مسكن در سال ٩٤ به گوش می‌رسید اما هیچ گاه بحث های افزایش قیمت مسكن به مذاق خریداران مسكن  با توجه به روال خوش مذاكرات هسته ای و بهبود وضعیت اقتصادی خوش نیامد.


 اما گویا در روزهای جاری بار دیگر آمارها مورد توجه قرار گرفته است و این بار بزرگی آمار موجب شده تا  صحت آنها بیشتر مورد وثوق متقاضیان قرار بگیرد.


در این رابطه حسن محتشم، رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن با بیان اینکه، اعمال سیاست ضدتورمی دولت در سال گذشته موجب رکود بیش از انتظار بخش مسکن شد، از ادامه رکود در سال ٩٣سخن گفته كه موجب کاهش ٧٠ درصدی سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز در کشور و تهران شده است.


محتشم در این باره گفته است: «در سال ٩٣ شاهد رکود بی‌سابقه در بخش مسکن بودیم که دلیل این رکود و شدت راکد ماندن خرید و فروش و اعمال سیاست ضدتورمی دولت بود. 

 

همین موضوع باعث شد با انباشت آپارتمان‌های ساخته‌شده مواجه شویم. بخش مسکن در کشور همواره شاهد فراز و فرود در قیمت‌ها بوده است و این چیز جدیدی نیست، همواره ما شاهد نوسان قیمت به صورت سینوسی بوده‌ایم و در مقاطعی قیمت مسکن جهش داشته و در مقاطعی با یک اندک کاهشی این موضوع را تجربه کرده‌ایم. اتفاقی که در سال ٩٣ رخ داد و با سال‌های قبل تفاوت عمده‌ای داشت این بود که احتمال سیاست ضدتورمی دولت باعث شد رکود بیش از انتظاری در بازار مسکن به وجود بیاید.»


وی  سال‌های رونق مسكن را سال ٨٦  می‌داند و می افزاید: «در سال ٨٧ و ٨٨ مجددا بازار مسکن با رکود مواجه شد، پس می‌بینیم که وضعیت سینوسی قیمت‌ها و شرایط بازار مسکن همواره تکرار می‌شود پس در سال‌های گذشته نوسان قیمت ناشی از تورم بود اما در سال‌های ٩٢ و ٩٣ رکود بازار مسکن ناشی از اعمال سیاست ضدتورمی دولت بود. 

 

دولت جدید در سال ٩٣ به خاطر همین سیاست ضدتورمی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد کرد و به بخش مسکن نیز تسری پیدا کرد باعث شد در نیمه اول سال ٩٣ نسبت به نیمه دوم سال ٩٢،  ٥٠ درصد کاهش در ساخت آپارتمان‌ها و سرمایه‌گذاری و در نیمه دوم سال ٩٣، ٧٠ درصد کاهش در ساخت آپارتمان‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش شاهد باشیم. این کاهش سرمایه‌گذاری باعث شد شرکت‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی مرتبط با بخش مسکن نیز با انباشت تولید مواجه شوند، بنابراین آثاری که از این وضعیت به جا مانده باعث شده که اشتغالزایی در این بخش که همواره سهم بالایی در کشور داشته است با کاهش مواجه شود.»


این كارشناس مسكن به این جهت نتیجه گرفته است كه اگر دولت تصمیم به تعدیل این سیاست نگیرد نتیجه‌ای بدتر از سال ٩٣ در بخش مسکن رخ خواهد داد.


پیش از وی نیز علی چگینی،  مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی كمی خلاف جهت محتشم حركت كرده و به نوعی دیگر به موضوع ركود و افزایش قیمت درآینده پرداخته و  با اشاره به  روند کاهشی قیمت مسکن در یک‌سال و نیم اخیر  گفته است : «هم‌اکنون قیمت واقعی مسکن ٢٥ تا ٣٠ درصد نسبت به نقطه اوج در بهار ٩٢، کاهش پیدا کرده است؛ اما ادامه این نزول می‌تواند بازار را از تعادل خارج و انگیزه سرمایه‌گذاری در ساخت‌وساز را تضعیف کند که نتیجه چنین اتفاقی احتمال جهش قیمت در دو سال آینده خواهد بود.»


وی ادامه داده است: «نزول قیمت مسکن ممکن است برای مصرف‌کننده مناسب باشد؛ اما در نگرش کلان برای اقتصاد کشور و اقتصاد مسکن بسیار مضر است؛ چون سرمایه‌گذار و مسکن‌ساز دیگر وارد بخش مسکن نمی‌شوند که این موضوع در بلندمدت به کاهش عرضه مسکن و در پی آن، ایجاد شوک قیمتی در این بخش می‌انجامد.»


وی مشکل دیگری را که رکود ساخت و ساز مسکن و کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در یک سال گذشته در جامعه به وجود می‌آورد معضلی دانست که منجر به کمبود عرضه در دو سال آینده خواهد شد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ساخت مجتمع‌های مسکونی به طور میانگین دو  سال پس از تاریخ صدور پروانه عملیاتی می‌شود.


از سوی دیگر مطالعات طرح جامع مسکن نشان می‌دهد كه  نیاز به واحد مسکونی در كشور حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰ هزار واحد در هر سال در افق ۱۰ سال آینده است. حال بر اساس این اظهارات  اگر این روند رکود ادامه یابد و سرمایه‌گذاران این بخش در بخش‌های اقتصادی دیگر سرمایه‌گذاری کنند، تا دو سال آینده به جایی می‌رسیم که دیگر مسکنی برای عرضه وجود ندارد و از سویی هم با یک تقاضای شدید مواجه می‌شویم و در پی آن جهش قیمت مسکن رخ می‌دهد.


در این رابطه چگینی نیز می‌گوید: «بنابراین بهترین کار در شرایط فعلی آن است که علاوه بر طرف عرضه، سمت تقاضا نیز با افزایش سقف تسهیلات مسکن تقویت شود تا با افزایش قدرت خرید مردم، بازار رونق و تحرک بیشتری بیابد. وقتی بازار مسکن رونق یابد، صنایع وابسته به مسکن به خصوص صنایع پایین‌دستی نیز از رکود خارج می‌شوند. مهم‌ترین نکته در حال حاضر تقویت حوزه تقاضاست.»


 احمد تولا، كارشناس مسكن نیز با تاكید بر افزایش قیمت مسكن در پایان سال جاری به «اعتماد»  گفت: «به نظر می‌رسد با شرایط فعلی پایان سال جاری مجددا با افزایش قیمت در بازار مسكن مواجه می‌شویم و این افزایش تا اوایل سال ٩٥ هم ادامه خواهد یافت و به نظر می‌رسد كلید حل این مشكل دولت است كه باید در حال حاضر به خریداران  تسهیلات لازم برای خرید مسكن را اعطا كند تا با افزایش قدرت خرید مسكن بتواند این بازار را كنترل كند.»


اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
زنگ خطر اقتصاد انگلیس به صدا درآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر كاهش سن سكته‌های قلبی به صدا درآمد



 

 

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با هشدار نسبت به كاهش سن سكته‌های قلبی در كشور و لزوم توجه آحاد جامعه به سبك زندگی سالم، از راه‌اندازی «سامانه الكترونیك ثبت سكته‌های قلبی» در سه بیمارستان بزرگ پایتخت خبر داد.

دكتر كوروش اعتماد در گفت‌وگو با ایسنا، در حال حاضر آمار بیماری‌های قلبی- عروقی در كشور بیشتر بر اساس مستندات بستری در بیمارستان‌هاست.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه الكترونیك ثبت سكته‌های قلبی در سه بیمارستان بزرگ تهران از حدود یك ماه گذشته، ادامه داد: پیش از این نظام ثبت بیماران قلبی و سكته‌های قلبی در كشور وجود نداشت. با راه‌اندازی این سامانه، سكته‌های قلبی در سه بیمارستان بزرگ تهران مورد ارزیابی مقدماتی قرار گرفته و مقرر شده این سامانه در تمام بیمارستان‌هایی كه بخش اورژانس و CCU دارند، نصب شود.

دكتر اعتماد در این باره ادامه داد: در صورتی كه مشكل خاصی نباشد، نظام ثبت سكته‌های قلبی تا 4 - 3 ماه آینده در بیمارستان‌های سراسر كشور ثبت می‌شود. به این ترتیب اطلاعات مربوط به موارد سكته‌های قلبی را به صورت لحظه‌ای و آن لاین خواهیم داشت.

به گفته رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، بر اساس فعالیت سامانه ثبت سكته‌های قلبی، مشخصات شناسایی و همچنین تمام مشخصات بیمار مربوطه از لحظه بدو تشخیص بیماری ثبت می‌شود. این موضوع كمك می‌كند تا برآورد دقیقی از تعداد موارد سكته قلبی و مشخصات اولیه این بیماری در كشور داشته باشیم.

زنگ خطر كاهش سن سكته‌های قلبی در كشور

وی با بیان این كه آمار دقیقی از موارد سكته‌های قلبی در كشور فراهم نیست، افزود: مطالعاتی علمی كه تاكنون به صورت پراكنده در سطح كشور انجام شده، نشان می‌دهد سن ابتلا به سكته قلبی در كشور كاهش یافته و این موضوع زنگ خطری جدی است. كاهش سن سكته‌های قلبی در شهرهای مختلف متفاوت است؛ اما نتظار آن است كه در صورت انجام صحیح مراقبت‌ها، 60 درصد حملات سكته‌های پس از سن 60 سالگی اتفاق افتد. این در حالی است كه در ایران سكته‌ها قلبی پایین‌تر از سن 60 سالگی اتفاق می‌افتد.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در پایان با تاكید بر لزوم كنترل عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر و توجه مردم به سبك زندگی سالم، گفت: چهار عامل كاهش شاخص فعالیت فیزیكی، الگوی تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و سوء مصرف الكل به عنوان عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر مطرح هستند.