اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زنگ خطر دادستانی تهران برای زمین خواری در شمال شهر تهران



اخبار,اخبار اجتماعی,زمین خواری

معاون دادستان تهران گفت: زمین خواری در شمال تهران، زنگ خطر بزرگی، کنار گوشمان است.

مرتضی تورج  با هشدار به وزارت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، اظهارداشت: برای بیش از 10 هزار هکتار از اراضی با ارزشی ملی و منابع طبیعی در شمال تهران به نام دولت، سند مالکیت صادر نشده است.

رییس دادسرای زمین خواری در تهران از اعلام آمادگی اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران در این خصوص خبر داد و اظهار داشت: این اداره کل در عین حال می گوید مشکل اعتبار مالی دارد.

تورج تاکید کرد: این زنگ خطر بزرگی در کنار گوشمان در رابطه با زمین خواری است که باید نسبت به این قضیه هشیار باشیم.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار ، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز پیش تر اعلام کرد که این حوزه بطور جدی برای جلوگیری از زمین خواری ورود پیدا کرده است.

ابتکار گفت: برای جلوگیری از پدیده زمین خواری علاوه بر محیط زیست دیگر نهادهای مسوول نیز بطور جدی وارد شده اند.
وی اضافه کرد: بخشی از زمین های ورجین، لواسانات و میان کاله مازنداران تصرف شده بود که با همکاری قوه قضاییه این زمین ها بازپس گرفته شد و از دست متصرفان آزاد شد.

محمد علی پور مختار، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز پیش تر گفت:وقتی در عرصه های منابع طبیعی و شهری، ساخت و ساز، تغییر کاربری و تخلفی انجام می شود و همه آن را مشاهده می کنند اما با آن مقابله نمی شود این امر نشان می دهد که عده ای از مسوولان در انجام وظایف خود کوتاهی می کنند و شاید هم ذینفع هستند.

پورمختار افزود: طی یک هفته گذشته بازدیدی از ارتفاعات زردوند داشتیم که در آنجا با ساخت و ساز غیرمجاز در ارتفاعات بالای 1800 متر مواجه شدیم که هنوز هم در حال ادامه است و حتی 2.5 کیلومتر از رودخانه جاجرود نیز لوله کشی شده است.

وی اضافه کرد: متاسفانه این اتفاقات در طول شب می افتد و مجلس از سال 91 بطور جدی وارد بحث مبارزه با پدیده زمین خواری شده است.


وی افزود: در طرح جدید قرار است با مسوولان و مدیرانی که در حوزه تحت نظارت و مسئولیت آنها پدیده های زمین خواری، تپه خواری، کوه خواری و یا ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرقانونی صورت می گیرد، برخورد شود.

اخبار اجتماعی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع زمین خواری در استان تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت زمین در شهر تهران



 

 

قیمت زمین

 

 

واسطه های خرید و فروش زمین در تهران می گویند بازار این كالای كمیاب هیچ رابطه منطقی با بازار مسكن ندارد و «ركود و رونق» یا «كاهش و افزایش» قیمت مسكن، تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازار زمین نمی گذارد.

دلالان زمین در عین حال معتقدند چند عامل محدود و شاخص، در تعیین قیمت معاملاتی زمین نقش بازی می كنند كه از جمله آن، موقعیت منطقه ای زمین است. هم اكنون در محله هایی از تهران كه حجم ساخت وساز زیاد است و عمده انبوه سازان در آنجا متمركز هستند، قیمت زمین از میانگین قیمت بالاتر است. از طرف دیگر فراوانی زمین در یك محله نیز رابطه مستقیم با ارزانی آن دارد. به عنوان مثال در بخش هایی از جنوب پایتخت كه زمین خالی وجود ندارد، قیمت از شمال شهر بالاتر است.

در بخش های مركزی تهران كه اوضاع ساخت وسازهای تجاری رونق دارد و عمده ساختمان ها با كاربری تجاری فروخته می شود، خرید و فروش زمین با قیمت های توافقی انجام می شود و ضابطه به خصوصی برای تعیین قیمت حكمفرما نیست.

نكته جالب توجهی كه در بازار معاملات زمین شهر تهران دیده می شود، فاصله زیاد قیمت ها در یك منطقه خاص است.

به عنوان مثال برابر آنچه سامانه خرید اینترنتی مسكن موسوم به ایران فایل معرفی كرده، در محله نیاوران قطعات زمین از قیمت متری ۵/۲ میلیون تومان تا ۱۹ میلیون تومان برای فروش عرضه شده است.

در بازار مسكن، هرگز چنین فاصله نجومی قیمت بین املاك موجود در یك منطقه دیده نمی شود كه اگر هم دیده شود، مشخصات سازه، ویژگی های منحصر به فرد داخل ساختمان و امكانات لوكس دلیل قیمت بالا می تواند باشد.

در بخشی از مناطق غربی تهران كه ساخت وساز با متراژ های كوچك رونق دارد، قیمت زمین نیز اندكی بالا تعیین می شود. هر چند در این مناطق فراوانی زمین های خالی و در نوبت فروش نیز نسبت به سایر مناطق زیاد است.

طبق گفته مشاوران املاك، هم اكنون بازار زمین در شهر تهران همچون سال گذشته در اختیار سازنده ها و بساز و بفروش ها قرار دارد و با حجم ثابت معامله در جریان است.

مشاوران املاك می گویند قیمت زمین طی ماه های اخیر تغییر قابل ملاحظه ای نداشته است..../تحلیل:دنیای اقتصاد