اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زندگی ایرانی‌ها زیادی با نمک است



اخبار,اخبار اجتماعی , مصرف نمک

 

اخبار اجتماعی - زندگی ایرانی‌ها زیادی با نمک است

واژه نمک اگر چه همیشه همراه با نوعی احترام بوده و ما ایرانی‌ها از حرمت آن حرف زده‌ایم، اما خودش در سبد غذایی ما و سر سفره ایرانی‌ها؛ نه‌تنها مفید نیست بلکه حتی مضر هم هست. غذای ما ایرانی‌ها حالا زیادی شور شده و این شوری جان میلیون‌ها نفر را به خطر انداخته است.

براساس آمار میزان دریافت روزانه نمك در كشور توسط هر نفر 12-10 گرم است، درحالی‌كه باید كمتر از 5گرم باشد. معاون وزیر بهداشت در گفت‌‌وگو با همشهری با اشاره به اینكه ایرانی‌ها 2 تا 3 برابر بیش از مقادیر استاندارد، نمك مصرف می‌كنند، می‌گوید: 51درصد مردم همیشه و26درصد مردم بعضی وقت‌ها از نمكدان حین صرف غذا استفاده می‌كنند.

این میزان مصرف نمك توسط ما درحالی است كه كارشناسان می‌گویند كل میزان سدیم دریافتی در روز نباید بیشتر از 2300میلی گرم یا كمتر از یك قاشق مرباخوری نمك است، باشد. این میزان برای بیماران قلبی، افرادی كه فشار خون بالا دارند و افراد بالای 50سال، بایدروزانه كمتر از 1500میلی گرم سدیم كه معادل 3گرم نمك یا تقریبا نصف قاشق مرباخوری نمك است، توصیه شده است.

 

این رویه مصرف بیش از حد نمك در ایران، وقتی قابل تامل است كه بدانیم مطالعات انجام شده در جهان نشان می‌دهد كاهش حدود 6گرم نمك دریافتی روزانه، باعث كاهش 24درصدی سكته مغزی و كاهش 18درصدی بیماری عروق كرونر می‌شود وكاهش مصرف نمك به میزان یك گرم در روز موجب كاهش 7درصدی بروز سكته‌های مغزی و قلبی می‌شود ودر مجموع سالانه حدود 2/5میلیون مرگ‌ومیر را كاهش می‌دهد.

شاید اگر بدانیم بیماری‌های مزمن (بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، فشار خون) حدود 70درصد علل مرگ‌ومیر در ایران را تشكیل می‌دهد و بخشی از این بیماری‌ها به‌دلیل تغذیه ناسالم است و اگر یادمان باشد پرفشاری خون هم در ایران شیوع دارد به‌طوری كه 10میلیون ایرانی فشار خون دارند و مرگ منتسب به فشار خون، 86هزار و 500نفر در سال است آن وقت نمك كمتری مصرف خواهیم كرد.

كاهش مصرف نمك در جهان
برخی از كشورها برای رسیدن به میزان مصرف معقول نمك و حفظ سلامت خود تلاش كرده‌اند یعنی مصرف روزانه كمتر از 5گرم را د ر تغذیه خود جدی گرفته‌اند و البته كشورهایی نیز هنوز تصمیم قابل اجرایی در این مورد نگرفته‌اند.

انگلیس، فنلاند، استرالیا، نیوزلند و كانادا موفق‌ترین كشورها در این زمینه هستند. در انگلستان 5میلیون پوند در سال هزینه بسیج همگانی برای كاهش مصرف نمك بوده اما در مقابل 1/5میلیارد پوند در بخش سلامت صرفه جویی شده است.

اقدامات پیشگیرانه در ایران
دكتر علی اكبر سیاری، معاون وزیر بهداشت در این باره می‌گوید:در كشورهای صنعتی بیشترین نمك حدود 75درصد از طریق غذاهای آماده مصرف می‌شوداما در ایران، بخش عمده نمك مصرفی از طریق افزودن نمك به غذاهای خانگی است. بنابراین، برنامه‌ریزی روی كاهش مصرف نمك باید با هدف آگاه‌سازی‌ جامعه و تغییر رفتارهای غذایی در سطح خانواده انجام شود.

معاون وزیر بهداشت اضافه می‌كند كه برای آموزش و فرهنگ‌سازی تمام بخش‌های ذیربط در امر آموزش مثل صدا وسیما، رسانه‌ها، آموزش وپرورش، مربیان مهدكودك‌ها، خانه‌های سلامت و فرهنگسراها هم باید كمك كنند.

به گفته دكتر سیاری، با توجه به متوسط مصرف نان در كشور (سرانه 320گرم درروز)، كاهش نمك مصرفی در نان می‌تواند نقش قابل توجهی در كاهش نمك مصرفی داشته باشد بنابراین، همكاری صنعت نان و نانوایان برای كم كردن میزان نمك در نان‌ها مهم است. از سوی دیگر، با توجه به الگوی غذایی مردم، بازنگری و تجدید نظر در استاندارد میزان نمك در آن دسته از مواد غذایی كه تكرر مصرف بیشتری دارند مثل پنیر، رب گوجه فرنگی، تن ماهی، چیپس وپفك باید انجام شود و صنایع غذایی برای تولید محصولات غذایی كم نمك تشویق و حمایت شوند.

حالا چند روزی است كه توجه به ضرورت كاهش مصرف نمك در ایران بیشتر شده است. رسانه‌ها خبر «نمك بیشتر از هروئین قربانی می‌گیرد.» را تیتر كردند. اگرچه برگزاری بسیج همگانی برای افراد جامعه نسبت به كاهش مصرف نمك كاری است ضروری اما این اقدام باید همیشگی باشد و مردم بیش از گذشته درباره عوارض مصرف نمك آموزش ببینند. علاوه براین، باید میزان نمك به‌طور دقیق در برچسب‌ها قید، محصولات كم نمك در جامعه به مردم شناسانده شود، صاحبان صنایع غذایی برای تولید محصولات با نمك كمتر ترغیب شوند و پایش مقدار نمك محصولات غذایی همیشگی باشد.
اخبار اجتماعی - همشهری

 


ویدیو مرتبط :
چرا به غذایمان زیادی نمک می زنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارشی جالب از سبک زندگی ایرانی ها


"یورومانیتور" گزارش جالب و مفصل میدانی از سبک زندگی مصرف کننده در ایران منتشر کرد.