اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمستان نسبتا گرم خودروسازان+ جدول تیراژ خودروهای سواری



 

اخبار اقتصادی - روند نزولی تولید خودرو متوقف شد
زمستان نسبتا گرم خودروسازان

با وجود آنکه هنوز هم تیراژ خودروهای سواری کشور منفی است و مشکلات تولید کماکان پابرجا است، اما آمار جدید نشان می‌دهد خودروسازان در حال بازگشت به شرایط عادی خود هستند، البته با سرعتی اندک.

بنابر آماری که سایت انجمن خودروسازان منتشر کرده، سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) در 10 ماه امسال مجموعا 459 هزار و 115 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال قبل، 8/23 درصد افت را تجربه کرده باشند.


این آمار نشان می‌دهد خودروسازان در مقایسه با آمار قبلی، اوضاع بهتری دارند و تولیدشان رشد کرده است. آمار مذکور همچنین نشان می‌دهد تولید خودروسازان داخلی از ابتدای زمستان امسال با رشد نسبتا خوبی مواجه شده و با توجه به تثبیت شرایط اقتصادی کشور طی یکی دو ماه گذشته، احتمالا این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. با این شرایط به نظر می‌رسد روند نزولی تولید خودروهای سواری کشور متوقف شده و خودروسازان رفته‌رفته در حال بازگشت به روزهای خوب خود هستند.


در این بین، ایران خودرویی‌ها با تیراژ 237 هزار و 414 دستگاهی، 2/20 درصد کاهش تولید را به خود می‌بینند و سایپا که 173 هزار و 543 دستگاه خودرو به تولید رسانده، 3/2 درصد در مقایسه با 10 ماه سال گذشته، افت کرده است.


 از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت تنها 48 هزار و 158 دستگاه محصول سواری را طی 10 ماه امسال به تولید رسانده و 3/62‌درصد هم افت را تجربه می‌كند.


از نکات قابل‌توجه آمار تولید 10 ماهه می‌توان به مثبت شدن تیراژ پژو 206 و افت شدید تندر-90 اشاره کرد. در بین خودروهای تولیدی، مگان بیشترین افت تولید را در 10 ماه امسال به خود اختصاص داده و بیشترین رشد تولید را نیز رانا داشته که تولیدش 5/4 برابر شده است.


هر چند در آمار 10 ماهه امسال، برخی خودروها مانند تیبا و پژو 206 با افزایش تولید مواجه شده و درصد افت کلی خودروهای سواری نیز پایین آمده است، اما جاده مخصوصی‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند به روزهای اوج خویش که هیچ، حتی به شرایط سال گذشته شان برسند. در واقع آمار اعلام شده، نشان دهنده تداوم مشکلات در صنعت خودروی کشور است، تا جایی که به نظر می‌رسد این صنعت به این زودی‌ها نمی‌تواند به دوران اوج خود بازگشته و دوباره تیراژی بالای 5/1 میلیون دستگاه را تجربه کند.


البته اتفاقات مثبتی که طی هفته‌های اخیر رخ داده (به‌خصوص لغو تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران)، کورسویی از امید را برای اهالی جاده مخصوص فراهم آورده است، چه آنکه به نظر می‌رسد اثرات مثبت این ماجرا را در آینده‌ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود.


از طرفی اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در اجلاس داووس نیز که از آمادگی دولت برای فروش سهام خودروسازان داخلی به خارجی‌ها گفت، به امیدواری‌ها افزود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اگر شرکت‌های خارجی دعوت رئیس‌جمهور ایران را بپذیرند و برای خرید سهام خودروسازان کشور ابراز تمایل کنند، آینده کمی و کیفی غول‌های جاده مخصوص متحول خواهد شد. شراکت خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم آنها (شرکت‌های خارجی) را در پی خواهد داشت و این موضوع می‌تواند به خروج ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو از شرایط نابسامان فعلی کمک کند.


البته در کنار این اتفاقات مثبت احتمالی، باید فکری هم برای تحریم‌های داخلی کرد، چه آنکه خودروسازان همواره طی دو سال گذشته از مشکلاتی همچون تورم عمومی، رشد نرخ ارز و بی پولی شکوه کرده و گفته‌اند که با وجود اینها، نمی‌توان چرخ صنعت خودرو را به خوبی چرخاند. آنها معتقدند در کنار لغو تحریم‌های خارجی، باید فکری هم به حال تحریم‌های داخلی از جمله عدم ارائه تسهیلات بانکی (در حد نیاز صنعت خودرو) کرد.


پژو 206 دنده عوض کرد
به سراغ آمار برویم و ببینیم جاده مخصوصی‌ها در 10 ماه امسال، چه تیراژی را از محصولات خود به جا گذاشته‌اند.


طبق آمار، ایران خودرو که در حال حاضر بزرگ‌ترین خودروساز کشور به شمار می‌رود، در 10 ماه امسال حدود 237 هزار و 414 دستگاه محصول را به تولید رسانده و در این بین، اوضاع رانا و پژو206 و پارس نسبتا رو به راه است. ایران‌خودرو البته در مقایسه با 10 ماه گذشته بیش از 20 درصد افت تولید داشته که ریشه این موضوع را باید در کاهش تولید خودروهایی مانند پژو 405 و سمند جست‌وجو کرد.


آبی‌های جاده مخصوص که بیشترین تیراژشان را برند پژو تشکیل می‌دهد، طی 10‌ماه امسال بیش از 28 هزار دستگاه پژو 206‌را به تولید رسانده‌اند. 206 که روزگاری اصلی‌ترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رفت، در 10 ماه امسال، 7/15 درصد رشد تولید داشته است.


 به جز 206، دیگر پژوی ایران خودرو که در 10 ماه امسال با رشد تولید روبه‌رو شده، پژو پارس است، خودرویی که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 48 درصد رشد تیراژ را به خود اختصاص داده‌است.


پارس علاوه‌بر تهران، در تمام سایت‌های شهرستانی ایران‌خودرو نیز به تولید می‌رسد.


از پارس که بگذریم، به پژو 405 می‌رسیم، خودرویی که باز هم با افت تولید روبه‌رو شده است. این خودرو علاوه‌بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می‌رسد و جزو قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین خودروهای تولید داخل محسوب می‌شود و تیراژش در مقایسه با 10 ماه سال گذشته کاهش قابل‌توجهی دارد. ایران‌خودرویی‌ها طی 10 ماه امسال بیش از 50‌هزار دستگاه خودرو را به تولید رسانده‌اند و این آمار نشان دهنده افت 7/42 درصدی 405 است. از پژویی‌ها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند نیز افت تیراژ را به خود می‌بیند و تولید این محصول نسبت به 10 ماه سال گذشته 44 درصد افت کرده است. سمند علاوه‌بر جاده مخصوص، در سایت مازندران نیز به تولید می‌رسد.


همچنین سوزوکی گرندویتارا تک شاسی‌بلند ژاپنی و مونتاژی ایران خودرو نیز در 10‌ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید روبه‌رو شده است. ویتارا که مدت‌ها است به دلیل کمبود عرضه و به هم ریختن بازار، قیمتی بالاو کاذب را تجربه می‌کند، در 10 ماه امسال فقط 496 دستگاه تولید داشته و 5/74 درصد افت را تجربه می‌كند. شاید رفع تحریم‌ها اجازه دهد تولید ویتارا نیز رشد کند، چه آنکه شرکت‌های ژاپنی از جمله سوزوکی (صاحب برند ویتارا) جزو اولین تبعیت‌کنندگان از تحریم علیه ایران بودند. ایران‌خودرو؛ اما طی دی‌ماه امسال توانسته سومین محصول داخلی خود را به نام «دنا» تولید کند.

 

طبق آمار، 20 دستگاه دنا در 10 ماه امسال به تولید رسیده تا ایران خودرویی‌ها رفته‌رفته تولید این محصول گران قیمت و لوکس خود را رونق بدهند. آنها همچنین توانسته‌اند بیش از 23‌هزار و 650‌دستگاه رانا را به تولید برسانند و این نشان می‌دهد تیراژ رانا در مقایسه با 10 ماه سال گذشته، 5/4 برابر شده است. از رانا به عنوان دومین و از دنا با نام سومین محصول داخلی ایران‌خودرو یاد می‌شود.


افت مگان، رشد تیبا
از ایران خودرو عبور کرده و به سایپا برویم، جایی که پراید با وجود افت تولیدش همچنان پرتیراژترین خودرو داخلی کشور به شمار می‌رود. پراید هم اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و در 10 ماه امسال حدود 170 هزار دستگاه از آن به تولید رسیده است. از این محصول به عنوان خودرویی داخلی و بی‌نیاز از قطعات خارجی یاد می‌شود، با این حال مشکلات تولید، سبب شده تولیدش 3/29 درصد در مقایسه با 10 ماه سال گذشته افت کند.


افت تولید پراید نه فقط در خود سایپا بلکه در پارس‌خودرو نیز رخ داده و مجموع تولیدات این دو، آماری منفی را برای پرتیراژترین خودرو کشور رقم زده است. سایپایی‌ها به جز پراید، تیبا را هم تولید می‌کنند، خودرویی که با تیراژ حدودا 31 هزار دستگاهی‌اش طی 10 ماه امسال، 1/74 درصد رشد تیراژ را به خود می‌بیند.


این خودرو در سایپای کاشان به تولید می‌رسد و اولین محصول داخلی سایپا به شمار می‌رود و اتفاقا این روزها قیمتی بالای 23 میلیون تومان را از آن خود كرده‌است. تیبا چند ماهی می‌شود که روند صعودی در تولید گرفته است و این موضوع با بهبود تامین قطعات آن ارتباط دارد.


اما سری هم به پارس‌خودرو بزنیم، شرکتی که در تمام محصولات خود با افت تولید مواجه شده و پرچم دار این افت تولید نیز مگان است. این شرکت دوباره مونتاژ نیسان قشقایی را از سر گرفته، به نحوی که طی 10 ماه امسال، 13‌دستگاه از این شاسی بلند ژاپنی در لیست تولید پارس‌خودرویی‌ها به ثبت رسیده است.


طبق آمار اما فقط یک هزار و 340 دستگاه مگان در 10 ماه امسال به تولید رسیده که سبب شده تولید این خودرو 7/87 درصد افت کند. مگان در کنار تندر-90، دو خودرویی به شمار می‌روند که پس از تعلیق فعالیت‌های رنو در ایران، به شدت با افت تولید روبه‌رو شدند. البته با توجه به لغو تحریم علیه خودروسازی ایران و بازگشت رنو، تیراژ تندر و مگان در آینده رشد خواهد کرد.


به جز مگان، پارس‌خودرویی‌ها محصول دیگری به نام نیسان تیانا را مونتاژ می‌کنند که این خودرو نیز با افت تولیدی 3/30 درصدی روبه‌رو شده است. درمجموع تنها 708 دستگاه تیانا در پارس‌خودرو به تولید رسیده و این در شرایطی است که برای خرید این محصول باید حدود 135 میلیون تومان هزینه کرد.


دنده عقب تندر
سری هم به تندر-90 بزنیم، خودرویی که در 10 ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت تولیدی شدید روبه‌رو شده است.


تندر که به طور مشترک در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید می‌رسد، طی 10 ماه امسال تنها 16 هزار و 100 دستگاه تولید داشته و این؛ یعنی تیراژ تندر نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7/75 درصد افت کرده است.


در حالت تفکیکی، پارس‌خودرویی‌ها 11‌هزار و 596 دستگاه تندر را طی 10 ماه امسال به تولید رسانده‌اند و ایران‌خودرویی‌ها نیز تیراژ چهار هزار و 144 را از تندر-90 در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.


با توجه به آمار ارائه شده، ایران‌خودرو در تولید تندر 4/85 درصد افت را تجربه کرده و پارس‌خودرو نیز کاهشی 4/67 درصدی را در تولید این خودرو به خود می‌بیند. افت تولید تندر-90 و البته مگان در شرایطی است که مدیرعامل رنو به تازگی اعلام کرده این شرکت قصد بازگشت دوباره به ایران را دارد. با توجه به لغو تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، به نظر می‌رسد اظهارات مدیرعامل رنو چندان فاصله‌ای با واقعیت نداشته باشد و طبعا ازسرگیری فعالیت‌های این خودروساز فرانسوی در جاده مخصوص می‌تواند افزایش تولید تندر-90 و مگان را در پی داشته باشد.

 

اخبار, تندر-90 و مگان

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
طرح جدید واردات خودروهای خارجی در انحصار خودروسازان داخلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت خودروهای وارداتی در بازار + جدول


قیمت برخی خودروهای وارداتی