اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمان راه‌اندازی صندوق پس‌انداز خرید مسکن ؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,خرید مسکن

 

اخبار اقتصادی - صندوق پس‌انداز خرید مسکن راه‌اندازی می شود

مشاور وزیر راه‌ و شهرسازی در رابطه‌ با زمان راه‌اندازی صندوق پس‌انداز خرید مسکن به عنوان جایگزین اوراق تسهیلات فرابورس، گفت: این صندوق با هدف پرداخت 60 تا 80 میلیون تومان وام در مراحل نهایی راه‌اندازی قرار دارد.

به گزارش فارس حسین عبده تبریزی ، در پاسخ به این سوال که صندوق های زمین و ساختمان چه زمانی رسما آغاز به کار خواهند کرد، اظهار داشت: تاکنون چند صندوق زمین وساختمان مجوز گرفته است و با توجه به طی مراحل اجرایی، هرچه زودتر راه اندازی خواهد شد.

وی درباره صندوق پس انداز خرید مسکن، افزود: این صندوق طی 8 ماه جلسه با بانک مرکزی در مرحله نهایی راه اندازی قرار دارد.

عضو شورایعالی بورس درباره جزئیات این صندوق تصریح کرد: این صندوق پس اندازهای مردم را جمع آوری پس از طی دوره ماهانه تسهیلات پرداخت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این وام می تواند جایگزین اوارق تسهیلات خرید مسکن در فرابورس شود، گفت: پیش بینی شده 60 تا 80 میلیون تومان وام به توسط این صندوق به متقاضیان پرداخت شود.

اکنون بابت هر ورقه اوراق تسهیلات خرید مسکن هزینه ای بیش از 93 هزار تومان باید پرداخته شود، یعنی برای دریافت 45 میلیون تومان وام، 90 اوراق هر کدام به ارزش بیش از 93 هزار تومان در مجموع (84 میلیون ریال) تهیه شود.

بنابراین در نهایت با احتساب هزینه های جانبی دریافت وام از بانک مسکن وامی حدود 35 میلیون تومان نصیب متقاضی خواهد شد که نسبت به سایر روش های دریافت وام از بانک های دیگر هزینه بر و بدون صرفه اقتصادی است.

با این وجود پس از راه اندازی صندوق پس انداز نیاز عمده متقاضیان در مورد دریافت تسهیلات بلندمدت برطرف شده و تقاضا از اوراق تسهیلات خرید مسکن فرابورس به این صندوق سرازیر خواهد شد.
اخبار اقتصادی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
صندوق پس انداز مسکن، راهکار دولت برای رونق بخش مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است؟/ پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده



پیش بینی قیمت مسکن,خریدمسکن

کارشناس مسکن توضیح داد:

بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است؟/ پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده

به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، بخش مسکن چند ماهی است رکود را تجربه می کند و همین موضوع سبب شده بسیاری از متقاضیان خرید دست نگه دارند.

بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسکن که در کافه خبر حضور پیدا کرده بود در پاسخ به سوالی در رابطه با پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده گفت: « اینکه قیمت مسکن ارزان می شود یا خیر انتهای تمام تحلیل ها است. ما تمام تحلیل ها را انجام می دهیم که در نتیجه به این بحث برسیم که سال آینده در جامعه قیمت کالایی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر.

من حدود بیست سالی است که کارم محاسبه دهه های آینده است. برای این دهه، همین پیش بینی ها را کرده بودیم. »

او ادامه داد: « روزی که مسکن مهر در سال 87 ثبت نام کرد حدود  4 و نیم میلیون نفر ثبت نام کردند. سالانه 750 هزار نفر به طور متوسط ثبت خانوار داشتیم. سالانه نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی نیز تخریب صورت می گیرد. البته ضریب استهلاک هم باید در نظر گرفت. این ارقام را که بررسی کنید نزدیک به یک میلیون و صد هزار مسکن نیاز داشتیم که تولید شود. این میزان تولید نشد و بر این اساس یک سوم نیاز واقعی مان بدون تامین باقی ماند. این اتفاق نشان می دهد که متقاضی بالایی وارد میدان شده است.

وقتی متقاضی زیاد می شود قیمت بالا می رود. اما شرط دیگری هم وجود دارد و آنهم نقدینگی و توان خرید است.

من می گویم قیمت مسکن در ماه های آینده افزایش پیدا می کند برای اینکه نقدینگی های منفی وجود دارد که تبدیل به پول می شود. »

گفتنی است منظرو ستاریان از نقدینگی منفی به دلار ها و سکه هایی است که بسیاری از شهروندان در ماه های گذشته خریداری کردند و آنها را نگه داری کردند.

بر اساس گفته های این کارشناس مسکن قاعدتا این نوع نقدینگی های مخفی بار دیگر روانه بازار خواهد شد.

ستاریان همچنین در پاسخ به این سوال که بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است، گفت: « شهروندان هر لحظه که توانایی برایشان وجود داشت مسکن بخرند. همان لحظه بخرند.

بر اساس پیش بینی هایی که کردم در خرداد یا اوایل تیر یکباره  قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد. حدود 9 ماه ملک در رکود بود و منتظر تاثیر افزایش قیمت ارز بود. این تاثیر در کالا های خرد اتفاق افتاد و مسکن تا کنون 45 درصد آن را پذیرفت. »/خبرآنلاین