اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله 5.6 ریشتری بار دیگر ایلام را لرزاند


زمین لرزه ای با قدرت 5.6 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) عصر چهارشنبه بار دیگر حوالی مورموری در استان ایلام را لرزاند.

زمین لرزه ای با قدرت 5.6 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) عصر چهارشنبه بار دیگر حوالی مورموری در استان ایلام را لرزاند.
 
این زمین لرزه ساعت 14 و 44 دقیقه 16 ثانیه رخ داده است.
 
موقعیت این زمین لرزه 32.6 عرض شمالی و47.78 طول شرقی ثبت شده است.
 
روز (دوشنبه) وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 6.1 ریشتر در بخش مورموری سبب مصدومیت تعدادی از هموطنان و نیز تخریب تعداد زیادی از منازل این منطقه شد.
 
پس از وقوع این زمین لرزه، پس لرزه ای متعددی در این منطقه رخ داده است.
 
بخش مورموری در 55 کیلومتری شهرستان آبدانان استان ایلام دارای 11 روستا است.


ویدیو مرتبط :
زلزله6/1 ریشتری شهرموموری ایلام را لرزاند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زلزله 6 ریشتری ایلام را لرزاند


سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام چهار تیم ارزیاب در پی وقوع زمین لرزه در "مورموری" خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام چهار تیم ارزیاب در پی وقوع زمین لرزه در "مورموری" خبر داد.

حسین درخشان با اعلام خبر وقوع زلزله‌ای به بزرگی 6.1 ریشتر در اعماق درونی زمین در ساعت 7:2 صبح امروز گفت: این زمین لرزه در منطقه "مورموری" در مرز استان‌های ایلام، لرستان و خوزستان به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: با توجه به بزرگی حادثه بلافاصله با امدادگران استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان برای اعلام آمادگی تماس گرفته شد.

به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در حال حاضر چهار تیم ارزیاب از استان ایلام به منطقه اعزام شده‌اند تا میزان خسارات مالی و جانی احتمالی را تخمین بزنند.

درخشان همچنین گفت: بررسی اولیه نشان داد که تاکنون چهار نفر از اهالی مورموری بر اثر وقوع این زمین لرزه دچار مصدومیت و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی با بیان اینکه "ارتباطات تلفنی بخشی از این منطقه قطع شده است"، افزود: در حال حاضر تیم‌های ارزیاب در حال بررسی مناطق مسکونی این شهر و روستاها هستند.

براساس این گزارش، مختصات این زمین لرزه که در عمق 10.2 کیلومتری زمین رخ داد 332.703 عرض جغرافیایی و 47.695 طول جغرافیایی ثبت شده است.

تاکنون تلفات جانی از ایلام گزارش نشده است

‌مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر ایلام در ساعت گفت: تاکنون تلفات جانی زمین‌لزره در سطح استان گزارش نشده است.

«محمد سلیمانی» با اشاره به اینکه دیشب حدود ساعت 19 زمین لرزه مناطقی از استان را لرزاند، اظهار کرد: تاکنون تلفات انسانی زمین لرزه 6.1 ریشتری در سطح استان گزارش نشده اما خسارت به واحدهای مسکونی بخصوص در بخش مورموری شهرستان آبدانان وارد شده است.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی کامل به مردم در رابطه با زلزله انجام شده، افزود: شب گذشته تیم‌های امداد و نجات هلال‌احمر به مناطقی که زمین لرزه در آن به وقوع پیوسته بود، اعزام شدند.

سلیمانی ادامه داد: تمام نیروهای جمعیت هلال‌احمر در سطح استان در آماده باش کامل هستند و هرگونه خدماتی امدادی که مردم نیاز داشته باشند ارائه خواهد شد.

در ساعت 8:25 دقیقه و با گذشت یک ساعت و اندی از وقوع زمین‌لرزه، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در تشریح اخرین وضعیت مناطق زلزله زده گفت:‌ دو شهرستان آبدانان و مورموری بیشترین میزان خسارت را در پی زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز داشته‌اند.

وی گفت: تعداد مصدومان این حادثه به شش نفر رسید که همگی به بیمارستانی در آبدانان منتقل شدند.

درخشان با بیان اینکه تاکنون شش پس لرزه در این منطقه به ثبت رسیده است، گفت: روز گذشته نیز شش پیش لرزه در این منطقه به ثبت رسید که بزرگی یکی از آنها 4.9 ریشتر بوده اما برخی از مردم بی توجه به این مسئله در خانه‌های خود اقامت داشتند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برق و تلفن در این منطقه همچنان قطع است، گفت: تلاش امدادگران برای بررسی هرچه بیشتر این زمین لرزه و خسارات آن ادامه دارد

مصدوم شدن 20 نفر در آبدانان به دلیل زمین‌لرزه

در عین حال حسن میری بخشدار مرکزی آبدانان و رییس شبکه بهداشت شهرستان آبدانان شمار مصدوم زلزله را 20 نفر اعلام کرد.

«حسن میری» بخشدار مرکزی آبدانان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در ایلام، اظهار کرد: به دنبال زمین‌لرزه‌های عصر گذشته که امروز صبح هم احساس شد، خسارت‌هایی به واحدهای مسکونی این بخش وارد آمده اما خسارت جانی در این منطقه تاکنون گزارش نشده است.

«حیدری‌زاد» رییس شبکه بهداشت شهرستان، هم از مصدوم شدن 20 نفر در شهر آبدانان خبر داد.

وی تصریح کرد: با توجه به شدت زمین‌لرزه در بخش مورموری ، تعداد مصدومان این بخش بیشتر خواهد بود اما هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

 زمین لرزه مورموری بخش‌هایی از استان‌های مجاور از جمله خوزستان و کرمانشاه را نیز لرزاند. شدت این زمین لرزه جمعی از مردم شهر کرمانشاه را به خیابان‌ها کشاند.

همچنین با توجه به بزرگی حادثه با امدادگران استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان برای اعلام آمادگی تماس گرفته شده‌ است.

تعداد زخمی ها به 40 نفر رسید/ بالگرد به زودی اعزام می شود

خبرگزاری مهر: مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام از خسارت شدید مالی به مورموری خبر داد و گفت: خسارت جانی تاکنون گزارش نشده است.

محمد سلیمانی اظهار داشت: تاکنون این زلزله 40 نفر زخمی بر جای گذاشته است و خسارات شدیدی به زیرساختهای منطقه در بخش آب، برق، مخابرات وارد شده است.

وی بیان داشت: با توجه به زلزله دیروز و چند پیش لرزه مردم از آمادگی برای زلزله برخوردار بوده اند و همین عامل باعث شده زمین لرزه خسارات جانی در پی نگذاشته باشد.

سلیمانی تصریح کرد: مسئولان در مورد  زلزله به مردم اطلاع رسانی کرده بودند و تاکنون خسارات مالی شدید وارد شده ولی خسارات جانی گزارش نشده است و همچنین در حال رایزنی برای اعزام بالگرد از کرمانشاه هستیم.

وی افزود: اولویت کمک رسانی به مردم و اعزام مجروحان به بیمارستان است و تاکنون گروههایی برای امدادرسانی اعزام کرده ایم و با توجه گرمای هوا این منطقه نیازمند آب معدنی است.

انتقال 6 مجروح زلزله به مراکز درمانی/ ثبت 12 پیش لرزه و پس لرزه

خبرگزاری مهر: سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر با اعلام اینکه زلزله 6.1 ریشتری تاکنون تلفاتی نداشته است، گفت: 6 مجروح این حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند.

حسین درخشان اظهار داشت: پس از وقوع زلزله 6.1 ریشتری در شهرستان مورموری استان ایلام بلافاصله تیم های ارزیاب و امدادی به محل حادثه اعزام شدند. خوشبختانه با ارزیابی های انجام شده در مورموری و آب انار هیچ تلفات جانی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: تاکنون 6 مصدوم حادثه از سوی هلال احمر و اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند درحالی که بسیاری از افراد به صورت سرپایی در محل مداوا شدند.

به گفته سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر تاکنون 6 پیش لرزه و 6 پس لرزه به ثبت رسیده است.

در همین حال استاندار ایلام در گفتگوی تلویزیونی با اعلام اینکه خسارات زیادی به مناطق زلزله زده وارد شده است، تاکید کرد: میزان مجروحان این حادثه زیاد بوده اما خوشبختانه تلفاتی تاکنون گزارش نشده است.

 آخرین وضعیت امدادرسانی به مورموری/ تلاش برای اسکان زلزله زده ها

مدیر کل ستاد بحران استان ایلام آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله زدگان مورموری را تشریح کرد.

احمد کرمی در ایلام اظهار داشت: بر اثر زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز و زلزله های دیروز که مردم از آن آگاهی داشتند بلافاصله نیروی های امدادرسانی از دیشب آماده باش بودند.

وی بیان داشت: تیمهای پزشکی از استانهای کرمانشاه و خود استان ایلام به منطقه مورموری اعزام شده اند و خوشبختانه تا کنون خسارات جانی این زلزله گزارش نشده است.

کرمی بیان داشت: خسارات مالی گسترده و بالای 50 درصد بوده است که در حال اعزام بالگرد به منطقه هستیم که تا ساعات دیگر این مهم انجام می شود.

وی درباره اسکان مردم افزود: برای اسکان افراد از مناطق امن روستا و خدماتی که توسط هلال احمر و یا استانداری ارائه می شود استفاده می کنیم.

شمار مجروحان زلزله به 50 نفر رسید/ خسارت شدید به هشت روستا

استاندار ایلام گفت: شمار مجروحان زلزله به 50 نفر رسید و خسارت شدید به هشت روستا وارد شده است.

محمدرضا مروارید گفت: بر اثر زلزله منطقه مورموری تاکنون 50 نفر مصدوم شده اند و امدادرسانی به این تعداد انجام شده است و تا کنون تلفات جانی گزارش نشده است.

وی عنوان کرد: هم اکنون خسارت شدید به هشت روستای این منطقه وارد شده است و بخش مهمی از منازل مسکونی و زیرساختهای منطقه آسیب جدی دیده اند.

گفتنی است که استاندار ایلام دقایقی قبل با بالگرد از این منطقه بازدید کرد.

تعداد مصدومان زلزله ایلام به ۸۰ نفر رسید/کمبود آب آشامیدنی مشکل ساز شد

خبرآنلاین: در حالی که امداد رسانی به مجروحان زلزله صبح امروز ادامه دارد تعداد مجروحان به 80 نفر رسیده است.

رئیس اورژانس کشور به فارس گفت: تعداد مصدومان زلزله مورموری به ۸۰ نفر رسید که حال همگی خوب است و ۳۰ نفرشان مرخص شده‌اند، تنها نگرانی تأمین آب آشامیدنی سالم است ضمن اینکه از صبح تا حالا ۴۰ زمین لرزه دیگر این منطقه را لرزانده است.

امین صابری نیا گفت:‌ کار انتقال مصدومان زلزله به خوبی در حال انحام است و تاکنون 80 نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.حال همگی آنها خوب است و جای نگرانی وجود ندارد، هیچ کشته‌ای نیز تاکنون نداشته ایم. از تعداد 80 مصدوم این زلزله 36 نفر به مرکز بهداشتی- درمانی مورموری منتقل شدند که 16 نفرشان مرخص شدند و 30 نفر دیگر هنوز تحت درمان هستند.

رئیس اورژانس کشور گفت: 30 نفر از مصدومان نیز به بیمارستان آبدانان منتقل شدند که از این تعداد نیز تاکنون 14 نفر مرخص شده اند. تعدادی از مصدومان نیز با وسایل شخصی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند، 2 نفر از مصدومان نیز با آمبولانس به بیمارستان گنج علیان دزفول منتقل شدندکه یکی یک زن 40 ساله است که ضربه مغزی شده است اما هوشیاری و حال نسبتاً خوبی دارد و جای نگرانی نیست.

وی گفت: مصدوم دیگری که به دزفول منتقل شد یک مرد 29 ساله است که از ناحیه گردن دچار پارگی شده است که در حال درمان است.

صابری نیا گفت: نکته مهم در این زلزله این است که از صبح تاکنون 40 پس لرزه در مورموری رخ داده است که بزرگترین آنها ساعت 9 و 45 دقیقه به بزرگی 6 ریشتر بوده است. تنها نگرانی ما اکنون تأمین آب آشامیدنی برای زلزله زدگان و پیشگیری از بیماریهای محیطی است. نیروهای بهداشتی و درمانی و اورژانس در منطقه مستقر و در حال آماده باش هستند و هم اکنون 17 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در مورموری مستقر است.

 نجات معجزه آسای کودک آبدانانی از زلزله

کودک آبدانانی به صورت معجزه از زلزله امروز دوشنبه نجات یافت.

خانواده این کودک صبح امروز قصد سفر داشته اند لذا کودک از منزل خارج و سوار خودروشان می شود. سوار شدن این کودک همزمان با زمان وقوع زمین لرزه بوده است که بر اثر زلزله دیوار منزل مسکونی کودک در جوار خودرو تخریب می شود.

دیوار فرو ریخته موجب تخریب قسمت جلو خودرو شده و در قسمت پشت که کودک نشسته آسیبی وارد نمی شود.
خوشبختانه زمین لرزه امروز در آبدانان به این کودک و خانواده اش آسیبی وارد نکرده است.

 تلاش برای اسکان زلزله زده ها

مدیر کل ستاد بحران استان ایلام آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله زدگان مورموری را تشریح کرد و به مهر گفت: بر اثر زلزله 6.1 ریشتری صبح امروز و زلزله های دیروز که مردم از آن آگاهی داشتند بلافاصله نیروی های امدادرسانی از دیشب آماده باش بودند.

احمد کرمی گفت: تیمهای پزشکی از استانهای کرمانشاه و خود استان ایلام به منطقه مورموری اعزام شده اند و خوشبختانه تا کنون خسارات جانی این زلزله گزارش نشده است. خسارات مالی گسترده و بالای 50 درصد بوده است که در حال اعزام بالگرد به منطقه هستیم که تا ساعات دیگر این مهم انجام می شود.

کرمی درباره اسکان مردم گفت: برای اسکان افراد از مناطق امن روستا و خدماتی که توسط هلال احمر و یا استانداری ارائه می شود استفاده می کنیم.

نیاز شدید زلزله زدگان مورموری به آب معدنی

مردم روستاهای آب انار، تپه حمام، اوطاف و چند روستای دیگر بر اثر زلزله دچار خسارتهای مالی شده اند و خوشبختانه خبری از تلفات جانی نیست.

بر اثر زلزله و قطعی آب و برق منطقه، مردم به شدت نیازمند آب هستند که هم اکنون به دلیل مسدود بودن جاده ها کار امدادرسانی سخت شده است. تمامی مجروحان زلزله در حال امدادرسانی و درمان قرار گرفته اند.

زلزله ایلام، 5 استان کشور را لرزاند

در پی ایجاد زلزله در مورموری از توابع شهرستان آبدانان، به بزرگی 6.2 ریشتر، 5 استان کشور نیز لرزید.
‌به گزارش ایسنا، ‌زمین لرزه‌ای 6.2 ریشتری مورموری در استان ایلام، بخش‌هایی از استان‌های مجاور از جمله خوزستان، مرکزی، لرستان، خوزستان  و همدان را نیز لرزاند.

جاده مورموری- آبدانان بازگشایی شد

‌مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از بازگشایی محور مورموری - آبدانان که بر اثر زلزله ریزش و مسدود شده بود خبر داد و به ایسنا گفت: تمام جاده‌های مناطق زلزله زده استان باز بوده و محور مورموری - آبدانان که به دلیل ریزش کوه مسدود شده بود، بازگشایی شده و هم اکنون مشکلی در تردد وسایل نقلیه وجود ندارد.

عبدالله بهادری با بیان اینکه اکیپ‌ها راهداری در آماده‌باش کامل هستند، گفت: در نقاط حساس و زلزله خیز استان تمام اکیپ‌های راهداری مستقر هستند.

سروان علی فتاحی، مسئول کنترل ترافیک پلیس راه استان در این خصوص به ایسنا گفت: محور موروموری - آبدانان به مدت 15 دقیقه به دلیل ریزش کوه بر اثر زلزله مسدود شد که با همکاری اکیپ‌های راهداری و و نیروهای پلیس راه این محور بازگشایی شد.

وی با بیان اینکه تمام گشت‌های پلیس راه فعال هستند، گفت: فعلا تمام راه‌های استان باز است و مشکلی در تردد خودروها وجود ندارد.