اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زلزله تهران قابل پیش‌بینی می‌شود؟



اخبار,اخباراجتماعی , گسل زلزله تهران

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از امکان هشدار زلزله 10 ثانیه قبل از وقوع با گسترش دستگاه‌های هشدار سریع در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تاکید کرد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست.

به گزارش «دنیای اقتصاد» زمانی که گسل زلزله فعال می‌شود یک موج اولیه و یک موج ثانویه دارد که موج اولیه آن مخرب نیست؛ ولی موج ثانویه می‌تواند به شکل مخرب عمل کند. کارشناسان فاصله وقوع زلزله بین دو موج اولیه و ثانویه را بین 10 تا 40 ثانیه تخمین زده‌اند.


سازمان مدیریت بحران تهران با همراهی ژاپن توانسته است سیستمی را با نام دستگاه «هشدار سریع زلزله» در نقاطی از شهر تهران راه‌اندازی کند که بتواند 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول از طریق ارسال پیامک به دستگاه‌های مسوول هشدار دهد به این ترتیب دستگاه‌های مربوطه می‌توانند برای اطلاع‌رسانی و ایجاد آمادگی حدود 40 ثانیه زمان داشته باشند.


احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از توسعه  جایگاه‌های استقرار دستگاه هشدار سریع زلزله خبر داد و گفت: از سوی کارشناسان ژاپن زیرساخت‌های جایگاه‌های هشدار سریع زلزله آماده شده است و در حال حاضر آمادگی داریم به صورت آزمایشی سیستم هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهیم.


او ادامه داد: در آینده می‌توانیم 10 ثانیه قبل از وقوع موج اول زلزله در شهر تهران با سیستم هشدار سریع به دستگاه‌های ذی‌ربط هشدار لازم را بدهیم.


او تاکید کرد: زلزله قابل پیش‌بینی نیست؛ ولی امکان هشدار سریع آن وجود دارد.


صادقی با بیان اینکه 38 مخاطره طبیعی تهران را تهدید می‌کند، افزود: 38 مخاطره مختلف طبیعی و انسانی توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این شهر شناسایی شده است که راهکارهای مقابله با آن نیز در حال تدوین است.


به گفته او تا پایان سال 94، سند کاهش خطرپذیری 66 محله تهیه و تا 3 سال آینده تمامی محلات شهر تهران به این سند دسترسی خواهند یافت.


رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، گفت: در حال حاضر ستاد بحران ملی نداریم و وزیر کشور در بازدیدی که از ستاد مدیریت بحران شهر تهران داشتند زمینی را در نزدیکی فرودگاه امام خمینی اختصاص دادند تا ستاد ملی بحران نیز تشکیل شود که در آینده کلنگ احداث آن به زمین خواهد خورد.


او درباره مقابله با گرد و غبارها عنوان کرد: به شورای شهر تهران طرحی را برای کاهش گرد و  غبارها ارائه دادیم که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.


  اخبار  اجتماعی  -  دنیای  اقتصاد


ویدیو مرتبط :
زلزله تهران افسانه یا واقعیت-آیا برای زلزله تهران آمادگی داریم!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی خسارات زلزله احتمالی تهران


رییس جمعیت هلال احمر از تخریب بیش از 500 هزار واحد مسكونی در زلزله احتمالی تهران خبر داد.

رییس جمعیت هلال احمر از تخریب بیش از 500 هزار واحد مسكونی در زلزله احتمالی تهران خبر داد. ابوالحسن فقیه در مورد تدوین نقشه نقاط امن شهر تهران كه براساس برنامه‌ها باید تا پایان سال گذشته تدوین می‌شد؛ گفت:‌ براساس مطالعاتی كه موسسه ژاپنی جایكا درباره آسیب‌پذیری شهر تهران در زمان زلزله انجام داده است بیش از 500هزار واحد مسكونی در زلزله احتمالی تهران تخریب خواهد شد كه در این راستا یكهزار و 53 نقطه امن در شهر تهران شناسایی شده است.



وی افزود: براساس این مطالعات چندین گسل بزرگ تهران را احاطه كرده است به گونه‌ای كه گسل بزرگی كه به گسل شمالی معروف است كه از روستای مشاء (واقع در شهر دماوند) شروع و تا فشم ادامه دارد و از آنجا جدا و به قسمت هشتگرد – كرج می‌رسد و گسل بعدی گسل جنوبی (ری) است كه از شهر ری آغاز و دو تكه شده كه اسلامشهر و حسن‌آباد در جاده قم را پوشش می‌دهد.

به گفته وی، در صورت فعال شدن و حركت این گسل‌ها نزدیك به 500 هزار واحد مسكونی در معرض آسیب جدی و تخریب قرار می‌گیرد. فقیه در ادامه در مورد مشكلات پیش روی تدوین نقشه نقاط امن شهر تهران به گرانی زمین و كمبود فضاهای عمومی برای ساخت مكان‌های مناسب اسكان اضطراری اشاره كرد و گفت: ‌در حال حاضر زمین در تهران یكی ازارزشمندترین سرمایه‌ها محسوب می‌شود، از این ‌رو كمتر سازمان یا فردی موافقت می‌كند كه زمین‌های مسكونی یا اداری به فضاهای عمومی همچون پارك، سالن ورزشی یا دیگر مناطق مناسب برای اسكان اضطراری در هنگام وقوع حادثه تبدیل شود.

وی همچنین گفت: اخیراً در تفاهم نامه مشتركی كه با آموزش و پرورش تهران به امضا رسید، مقرر شد یك هزار نقطه امن در مدارس تهران با همكاری جمعیت هلال احمر و آموزش و پرورش شناسایی شوند.

رییس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینكه در مانورهای فرضی نیز باید برای آمادگی هر چه بیشتر امدادگران از تمام امكانات استفاده كرد، افزود: متاسفانه در برخی موارد به دلیل وارد شدن صدمات به فضای سبز اجازه احداث چادر داده نمی‌شود و در فضایی ورزشی نیز به دلیل وجود زمین آماده و گرانی كف‌پوش‌های داخلی زمین اجازه احداث چادر داده نمی‌شود.

فقیه درادامه پارك‌های اطراف تهران را مناسب‌ترین مكان برای اسكان اضطراری عنوان كرد و گفت: در مورد چگونگی اسكان، مطالعاتی از سوی جمعیت هلال احمر تهران و موسسه علمی كاربردی هلال ایران صورت گرفته است.

منبع : ایسنا